eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o nasiennictwie

Rządowy projekt ustawy o nasiennictwie

projekt dotyczy zgłaszania i rejestracji odmian roślin uprawnych przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, obejmuje także przepisy dotyczące wytwarzania i oceny materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, materiału szkółkarskiego oraz rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4114
  • Data wpłynięcia: 2011-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o nasiennictwie
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny:

4114-II

3. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia ma na celu wprowadzenie szczegółowego sposobu
etykietowania materiału siewnego kategorii elitarny i kategorii kwalifikowany roślin
sadowniczych oraz materiału rozmnożeniowego winorośli, sadzonek winorośli oraz
wzoru wypisu ze świadectwa oceny polowej z uwzględnieniem:
- rozmiarów i koloru etykiet ustalonych dla poszczególnych kategorii i stopni kwalifikacji
materiału siewnego,
- treści informacji zamieszczanych na etykietach,
- informacje wymagane na etykiecie dostawcy sadzonek winorośli;
- wzoru wypisu ze świadectwa oceny polowej.
W związku z technicznym charakterem wprowadzanych zmian, nie ma potrzeby
przeprowadzania konsultacji społecznych.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.


Za zgodność po względem
06/04-kt
7

Projekt.
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI


w sprawie maksymalnego udziału procentowego genetycznie zmodyfikowanego
materiału siewnego w materiale siewnym odmian konwencjonalnych

Na podstawie art. 104 ust. 13 ustawy z dnia …………… o nasiennictwie (Dz. U.
Nr ….., poz. ……) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa maksymalny procentowy udział domieszek
genetycznie zmodyfikowanego materiału siewnego w materiale siewnym odmian
konwencjonalnych zawierających modyfikację dopuszczoną do uprawy na terytorium
Unii Europejskiej.

§ 2. Dla wszystkich gatunków maksymalny procentowy udział domieszek genetycznie
zmodyfikowanego materiału siewnego w materiale siewnym odmian konwencjonalnych
zawierających modyfikację dopuszczoną do uprawy na terytorium Unii Europejskiej
wyznacza się na poziomie 0, 1%, potwierdzonym wykonaniem laboratoryjnej analizy
ilościowej.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Rolnictwa
i Rozwoju Wsi



1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

1

Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie w sprawie
maksymalnego udziału procentowego genetycznie zmodyfikowanego materiału
siewnego w materiale siewnym odmian konwencjonalnych jest wykonaniem delegacji
ustawowej zawartej w art. 104 ust 13 ustawy z dnia …… o nasiennictwie (Dz.U. Nr …,
poz...........).
W rozporządzeniu zostały określone progi domieszek genetycznie zmodyfikowanego
materiału siewnego w materiale siewnym odmian konwencjonalnych zawierających
modyfikację dopuszczoną do uprawy na terytorium Unii Europejskiej.
Rozporządzenie dotyczy materiału siewnego wszystkich gatunków, które podlegają
obrotowi na terytorium Unii Europesjkiej. W chwili obecnej do uprawy dopuszczone są:
modyfikacja MON810 znajdująca się w kukurydzy oraz modyfikacja EH92-527-1
znajdująca się w ziemniaku.
Pozostałe modyfikacje, które na dzień dzisiejszy zostały autoryzowane w Unii
Europejskiej nie są dopuszczone do uprawy. Wg danych Komisji Europesjkiej na dzień
30 października 2010 roku do obrotu z przeznaczeniem jako żywność, pasza i do
przetwarzania przemysłowego zostało dopuszczonych 36 modyfikacji genetycznych w
następujących gatunkach roślin uprawnych: kukurydza, rzepak, ziemniak, soja, burak
cukrowy.
Określenie minimalnych domieszek w materiale siewnym jest konieczne ze względu na
obowiązek prowadzenia monitoringu obecności produktów genetycznie
zmodyfikowanych, nałożony na wszystkie państwa członkowskie. W przypadku
materiału siewnego przepisy wspólnotowe nie regulują tego zagadnienia pomimo
toczącej się od wielu lat dyskusji na ten temat. W konkluzjach Rady przyjętych w roku
2008 państwa członkowskie wezwały Komisję Europejską do opracowania na szczeblu
europejskim, co najmniej jednej wartości progowej, powyżej której należy na etykiecie
informować o możliwej przypadkowej obecności dozwolonych GMO. W konkluzjach
podkreślono również, że wartości progowe należy ustalić na możliwie niskim poziomie,
który byłby realistyczny, proporcjonalny i funkcjonalny dla wszystkich podmiotów
gospodarczych, oraz że wartości te muszą przyczynić się do zapewniania wyboru

2
producentom i konsumentom produktów konwencjonalnych, organicznych oraz
genetycznie zmodyfikowanych.
Pomimo powyższego zobowiązania Komisja Europesjka nie przedstawiła żadnego
dokumentu, który określałby minimalne domieszki nasion genetycznie zmodyfikowanych
w partiach nasion konwencjonalnych, wyznaczając w ten sposób próg, od którego
obowiązkowe stałoby się znakowanie całej partii nasion jako partia GMO. Niektóre
państwa członkowskie same wprowadziły lub są w trakcie opracowywania przepisów
wewnętrznych, które będą określały minimalne domieszki.

Wejście w życie rozporządzenia spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa.
Związane będą one z przeprowadzaniem badań laboratoryjnych na obecność GMO w
kontrolowanych partiach materiału siewnego. Ponadto, w przypadku wykrycia
domieszek modyfikacji nieautoryzowanych w UE z przeznaczeniem do uprawy w
partiach nasion konwencjonalnych, partie te będą musiały być wycofane z obrotu, lub
przekwalifikowane, co będzie wiązało sięz kosztami dla przedsiębiorców,
Koszt badania laboratoryjnego (analizy ilościowej) wynosi ok. 1000 zł.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. Przy założeniu, że Polska
produkuje produkty „wolne od GMO” kontrola na obecność domieszek GMO w materiale
konwencjonalnym w przypadku ich wykrycia, będzie decydowała o eliminowaniu z rynku
partii materiału siewnego zanieczyszczonego domieszkami GMO.

Przepisy Europejskie nie określają maksymalnego udziału procentowego genetycznie
zmodyfikowanego materiału siewnego w materiale siewnym odmian
konwencjonalnych. Jednak w związku z faktem, że brak domieszek nasion GMO w
partiach nasion konwencjonalnych uniemożliwia prowadzenie skutecznego
monitoringu, prowadzi do różnic interpretacyjnych, czy dana partia, która zawiera
domieszkę na poziomie progu identyfikowalności laboratoryjnej ma być traktowana,
jako partia konwencjonalna, czy jako partia GMO, oraz przy obowiązującej polityce
„zero tolerancji” dla modyfikacji niedopuszczonych do obrotu w Unii Europejskiej,
niezbędne jest określenie progów dla zabezpieczenia interesów gospodarczych oraz

3
handlowych polskich przedsiębiorców i firm nasiennych.


Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie skutkować zmianą limitów wydatków
jednostek sektora finansów publicznych, określonego w projekcie ustawy o
nasiennictwie, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

2. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Zaproponowana regulacja pociągnie za sobą skutki finansowe dla budżetu państwa.
Związane będą one z koniecznością pokrywania kosztów związanych z
wykonywaniem badań laboratoryjnych na obecność GMO.
Szacunkowy koszt rocznych badań wynosi ok. 200 000 zł. (1000 zł jedna próba x
200 prób).
Koszty badań laboratoryjnych będzie ponosił Główny Inspektorat Ochrony Roślin i
Nasiennictwa (Centralne Laboratorium).
3. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki i przedsiębiorczość w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie proponowanych rozwiązań będzie miało znaczenie, dla jakości
materiału siewnego znajdującego się w obrocie w Polsce, poprzez skuteczne i oparte
na solidnych podstawach prawnych eliminowanie z obrotu partii materiału siewnego,
w którym będą znajdowały się domieszki modyfikacji genetycznych. Tym samym

4
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 86 . [ 87 ] . 88 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: