eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o nasiennictwie

Rządowy projekt ustawy o nasiennictwie

projekt dotyczy zgłaszania i rejestracji odmian roślin uprawnych przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, obejmuje także przepisy dotyczące wytwarzania i oceny materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, materiału szkółkarskiego oraz rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4114
  • Data wpłynięcia: 2011-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o nasiennictwie
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny:

4114-II

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenie w sprawie oceny tożsamości i czystości odmianowej
stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 56 ustawy z dnia
o nasiennictwie (Dz. U. Nr , poz. ).
Materia, która jest przedmiotem regulacji rozporządzenia, poprzednio była
regulowana rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2007 r.
w sprawie oceny tożsamości odmianowej (Dz. U. Nr 58, poz. 392).
W projektowanym rozporządzeniu, biorąc pod uwagę zróżnicowanie gatunków
roślin rolniczych i warzywnych określono:
1) metodykę oraz sposób i warunki dokonywania oceny tożsamości i czystości
odmianowej materiału siewnego dla poszczególnych gatunków lub grup roślin
rolniczych lub warzywnych,
2) wzór informacji o wynikach oceny tożsamości i czystości odmianowej materiału
siewnego,
3) wielkość prób pobieranych do oceny tożsamości i czystości odmianowej, w tym
prób wzorcowych, sposób ich pakowania i oznakowania, terminy ich przesyłania do
właściwej jednostki organizacyjnej Centralnego Ośrodka,
4) warunki oraz okres przechowywania prób materiału siewnego pobranych do oceny
tożsamości i czystości odmianowej,
5)
warunki pobierania prób wzorcowych, w tym prób materiału siewnego
reprodukowanego w ramach systemów nasiennych OECD,
6) zakres i terminy przekazywania przez Głównego Inspektora Centralnemu Ośrodkowi
informacji o planowanej liczbie prób materiału siewnego przeznaczonych do oceny
tożsamości i czystości odmianowej oraz wykazu pobranych prób materiału siewnego
wysłanych do oceny tożsamości i czystości odmianowej,
7) zakres i terminy przekazywania przez Centralny Ośrodek Głównemu Inspektorowi
informacji o próbach urzędowych przyjętych do oceny tożsamości i czystości
odmianowej materiału siewnego
Rozporządzenie jest jednocześnie implementacją w zakresie zabezpieczenia w
obrocie materiału siewnego o sprawdzonej tożsamości i odpowiedniej jakości przepisów
UE zawartych w :
1) dyrektywie Rady 66/401/WE z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem
siewnym roślin pastewnych (Dz. Urz. WE L 125 z 11.07.1966, z późn. zm.);
2) dyrektywie Rady 66/402/WE z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem
siewnym roślin zbożowych (Dz. Urz. WE L 125 z 11.07.1966, z późn. zm.);

34
5) dyrektywie Rady 2002/54/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu
materiałem siewnym buraka (Dz. Urz. WE L 193 z 20.07.2002, z późn. zm.);
6) dyrektywie Rady 2002/55/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu
materiałem siewnym warzyw (Dz. Urz. WE L 193 z 20.07.2002, z późn. zm.);
7) dyrektywie Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu
materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych (Dz. Urz. WE L 193 z 20.07.2002, z
późn. zm.);
10) decyzji Komisji 2004/842/WE z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie przepisów
wykonawczych, na mocy których Państwa Członkowskie mogą zezwolić na
wprowadzenie do obrotu materiału siewnego należącego do odmiany, dla której złożono
wniosek o włączenie do krajowego katalogu odmian roślin rolniczych lub katalogu
odmian gatunków warzyw (Dz. Urz. UE L 362/21-27 z 9.12.2004).
11) dyrektywie Komisji 2008/62/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. przewidującej pewne
odstępstwa w odniesieniu do rejestracji populacji miejscowych i odmian roślin rolniczych
przystosowanych naturalnie do warunków lokalnych i regionalnych i zagrożonych erozją
genetyczną oraz obrót materiałem siewnym i sadzeniakami ziemniaka tych populacji
miejscowych i odmian (Dz. Urz. UE L 162 z 21.06.2008, str. 13, z późn. zm.),
12) dyrektywie komisji 2009/145/WE z dnia 26 listopada 2009 r. przewidującej pewne
odstępstwa w odniesieniu do zatwierdzania populacji miejscowych i odmian warzyw
tradycyjnie uprawianych w poszczególnych miejscach i rejonach zagrożonych erozją
genetyczną oraz odmian warzyw niemających wewnętrznej wartości dla plonów o
przeznaczeniu handlowym, wyprodukowanych w celu uprawy w określonych
warunkach, oraz wprowadzania do obrotu materiału siewnego tych populacji
miejscowych i odmian
Projektowane rozporządzenie obejmuje przepisy dotyczące organizacji i zasad
dokonywania oceny tożsamości i czystości odmianowej. W projekcie wprowadza się
przepis stanowiący o tym, że ocenie tożsamości i czystości odmianowej podlega,
w odróżnieniu od istniejących przepisów, 100 % partii materiału siewnego kategorii
kwalifikowany przeznaczonych do dalszej reprodukcji. Dodano również przepis
stanowiący o tym, że ocenie tej podlega nie mniej niż 10 % partii materiału siewnego
odmian regionalnych roślin rolniczych, odmian regionalnych roślin warzywnych oraz
odmian amatorskich. Jest to konsekwencja wdrożenia dyrektyw Komisji Europejskiej
dotyczących bioróżnorodności. W celu przejrzystości i czytelności przepisów
wprowadzono przepis mówiący o tym, że w razie stwierdzenia braku tożsamości
odmianowej w ocenie następczej dla materiału siewnego kategorii standard oraz dla

35
materiału siewnego odmian regionalnych i amatorskich, wojewódzki inspektor może,
w
drodze decyzji, zakazać dokonywania oceny materiału siewnego przez
zachowującego odmianę na okres dwóch kolejnych sezonów wegetacyjnych
następujących po sezonie, w którym został stwierdzony brak tożsamości odmianowej.
W tym okresie materiał siewny podlega urzędowej ocenie.
Ponadto Centralny Ośrodek po zakończeniu oceny tożsamości i czystości
odmianowej będzie wydawał pisemną informację o jej wynikach. Wprowadza się
również przepis stanowiący o tym, że jeżeli właściciel badanej partii materiału siewnego
nie zgadza się z zawartym w informacji stwierdzeniem braku tożsamości odmianowej,
może w terminie 2 dni od otrzymania tej informacji, zwrócić się do dyrektora
Centralnego Ośrodka o sprawdzenie, czy nie nastąpiły ewentualne nieprawidłowości
mająe wpływ na wynik tożsamości i czystości odmianowej. W tym celu dyrektor
Centralnego Ośrodka powołuje komisję do wyjaśnienia ewentualnych nieprawidłowości
dotyczących badanej próby, przedstawionych przez właściciela badanej partii. W skład
komisji wchodzą: właściciel badanej partii, zachowujący odmianę lub osoba przez niego
wskazana, osoba wskazana przez kierownika jednostki organizacyjnej Centralnego
Ośrodka dokonującej oceny tożsamości i czystości odmianowej danej partii, osoba
wskazana przez wojewódzkiego inspektora właściwego ze względu na miejsce
pobrania próby. Z czynności dokonanych przez komisję sporządza się protokół.
Protokół ten przekazywany jest do dyrektora Centralnego Ośrodka w celu podjęcia
ostatecznego rozstrzygnięcia dotyczącego ewentualnego braku tożsamości odmianowej
badanej partii materiału siewnego.
Zgodnie z zaproponowanymi przepisami ocenę tożsamości i czystości
odmianowej będzie wykonywał Centralny Ośrodek a nie jak obecnie Główny Inspektor.
Główny Inspektor będzie przekazywał Centralnemu Ośrodkowi informacje o planowanej
liczbie prób materiału siewnego przeznaczonego do oceny tożsamości i czystości
odmianowej w sezonie poprzedzającym ocenę oraz wykaz pobranych prób materiału
siewnego wysłanego do oceny tożsamości i czystości odmianowej w danym sezonie
wegetacyjnym.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego też projekt nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt niniejszego

36
rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i został ujęty w Programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na 2011 r.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty prowadzące obrót materiałem
siewnym roślin rolniczych i warzywnych, Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin
Uprawnych oraz Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie skutkować zmianą limitów wydatków
jednostek sektora finansów publicznych, określonego w projekcie ustawy o
nasiennictwie, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało wpływ na podmioty zajmujące się
obrotem materiału siewnego. Zobowiązane są one w zależności od kategorii i rodzaju
materiału siewnego do pobierania prób do oceny tożsamości i czystości odmianowej.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
6. Konsultacje społeczne
W ramach prowadzonych konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie
przesłany do organizacji społeczno-zawodowych, związków zawodowych, a w
szczególności do: Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
Krajowej Komisji NSSZ „Solidarność”, NSZZ „Solidarność” Rolników Indywidualnych,
Rady Krajowej Związku Zawodowego Rolników „Samoobrona”, Krajowej Rady Izb
Rolniczych, Polskiej Izby Nasiennej, Związku Twórców Odmian Roślin Uprawnych.

37
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji także do Państwowej
Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.





3-04-tg

38
strony : 1 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 60 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: