Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939-002
Uwzględniając stopień zagrożenia dla bezpiecznego funkcjonowania i eksploatacji elektrowni
jądrowej związany z wpływem promieniowania jonizującego, Minister Gospodarki zgodnie
z upoważnieniem ustawowym zawartym w art. 8 ust. 5a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r.
o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321, z późn. zm.), określa w drodze niniejszego
rozporządzenia warunki techniczne dozoru technicznego, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy o dozorze technicznym, w zakresie
projektowania, wytwarzania – w tym wytwarzania materiałów i elementów, eksploatacji,
naprawy, modernizacji i likwidacji, w szczególności zaś wymagania dotyczące konstrukcji,
obliczeń wytrzymałościowych, budowy, osprzętu, oznaczeń, materiałów i elementów, zakresu
badań technicznych urządzeń, materiałów i elementów, terminów badań okresowych, rodzaju
dokumentacji niezbędnej do objęcia dozorem i potwierdzenia kwalifikowania oraz wykonania
połączeń nierozłącznych, przeróbki plastycznej i obróbki cieplnej, kwalifikowania i wykonywania
badań nieniszczących oraz obsługi i konserwacji.
Urządzeniami wymagającymi określenia warunków technicznych dozoru technicznego są te
maszyny do przemieszczania ładunków w elektrowni jądrowej określone w § 1 pkt 1 i 2
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia …..…. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych lub
urządzeń podlegających dozorowi technicznemu w elektrowni jądrowej.
Wymienione rodzaje urządzeń technicznych lub urządzeń obejmują: wyładowarki wagonów,
wywrotnice wagonów, ładowarki, przenośniki taśmowe podwieszone, podajniki, przenośniki,
urządzenia transportowe dla ładunków luzem. Zgodnie z art. 36c pkt 3 ustawy – Prawo atomowe
w elektrowni jądrowej, stanowią jej systemy lub elementy konstrukcji lub wyposażenia
w zależności od realizowanej funkcji.
W obowiązujących obecnie polskich przepisach normatywnych tj. ustawie o dozorze
technicznym oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów
urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. Nr 120, poz. 1021, z
późn. zm.), nie były określone wymagania wydania przez ministra właściwego do spraw
gospodarki odpowiednich warunków technicznych oraz wskazane rodzaje urządzeń
technicznych podlegające dozorowi technicznemu w elektrowniach jądrowych biorąc pod uwagę
realizowane przez te urządzenia funkcje bezpieczeństwa. Wynikało to z braku konieczności
21
objęcia kontrolą tego typu urządzeń technicznych lub urządzeń wobec braku tego typu budowli
technicznych w Polsce.
W art. 7a ustawy – Prawo atomowe ustawodawca wprowadza pojęcie funkcji bezpieczeństwa
jako funkcji, którą dla zapewnienia bezpieczeństwa wypełnia system lub element konstrukcji lub
wyposażenia obiektu jądrowego w elektrowni jądrowej, w tym urządzenia techniczne lub
urządzenia stwarzające inne niż określone w art. 4 pkt 1 ustawy o dozorze technicznym
zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska, a w szczególności
powodowane promieniowaniem jonizującym.
Projekt obiektu jądrowego, w tym urządzeń technicznych instalowanych i eksploatowanych
w elektrowni jądrowej, powinien zawierać rozwiązania, które umożliwiają jego pewną, stabilną,
łatwą i bezpieczną w zarządzaniu eksploatację, ze szczególnym uwzględnieniem czynników
związanych ze współdziałaniem człowieka i eksploatowanych systemów oraz elementów
konstrukcji i wyposażenia, w tym urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy o dozorze technicznym.
Bez względu na przyjęty w przyszłości wariant technologiczny reaktora jądrowego, projektowane
systemy lub elementy konstrukcji lub wyposażenia, w tym urządzenia, o których mowa
w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy o dozorze
technicznym, muszą zapewniać przeciwdziałanie skutkom możliwych awarii urządzeń
i potencjalnych błędów ludzkich. Dotyczy to w szczególności wszystkich zainstalowanych
i eksploatowanych w elektrowni jądrowej maszyn do przemieszczania ładunków, które pełnią
zasadniczą rolę utrzymania bezpiecznej pracy, w szczególności reaktora jądrowego. Odbywa
się to przez właściwy dobór materiałów, zapewnienie jakości w fazie projektowania, budowy
i eksploatacji a także kontrolę odchyleń od normalnej eksploatacji i wykrywanie uszkodzeń oraz
zapewnienie stałego nadzoru zarówno przez eksploatującego jak i dozór techniczny.
Urząd Dozoru Technicznego w zakresie swoich kompetencji wraz organami dozoru jądrowego
oraz innymi organami, o których mowa w art. 66 ust. 3 ustawy – Prawo atomowe będzie
kontrolować wykonawców i dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia
obiektu jądrowego, a także wykonawców prac prowadzonych przy budowie, wyposażeniu,
rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektu jądrowego w zakresie systemów, elementów i prac
istotnych ze względu na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną oraz bezpieczne
22
funkcjonowanie urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 5 ust. 4 ustawy o dozorze technicznym.
Projekt rozporządzenia podlega notyfikacji w trybie określonym w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
23
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Projektowana regulacja będzie miała znaczenie dla:
1) Urzędu Dozoru Technicznego wykonującego dozór techniczny w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321,
z poźn. zm.) w elektrowni jądrowej,
2) Ministerstwa
Gospodarki,
3) Państwowej Agencji Atomistyki,
4) Głównego Inspektora Pracy,
5) inwestora,
6) jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na
budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji elektrowni jądrowej,
7) podmiotów działających jako projektujący, wytwarzający, eksploatujący, naprawiający
modernizujący urządzenia techniczne lub urządzenia techniczne w rozumieniu ustawy
o dozorze technicznym,
8) podmioty wymienione w art. 36k ust. 4 oraz 37 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia ……...
o zmianie ustawy – Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr …,
poz. ...).
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do opinii przez
podmioty wymienione w pkt 1.
Projekt zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Nie przewiduje się wydatków budżetowych związanych z realizacją rozporządzenia. Wystąpi
wzrost dochodów budżetu Państwa z tytułu wpłat części zweryfikowanego zysku Urzędu
Dozoru Technicznego wynikający z wykonywania czynności dozoru technicznego w zakresie
określonym niniejszym rozporządzeniem.
Zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych lub urządzeń jako
elementu bezpieczeństwa publicznego w celu zminimalizowania zdarzeń związanych
z nieszczęśliwych wypadkami i niebezpiecznymi uszkodzeniami, zaliczane jest do kategorii
efektów niewymiernych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała znaczącego wpływu na rynek pracy, nie mniej jednak
do wykonywania czynności dozoru technicznego przez Urząd Dozoru Technicznego będzie
konieczne dodatkowe zatrudnienie wyspecjalizowanych i wysoko kompetentnych inspektorów
dozoru technicznego, co będzie uzależnione od rodzaju wybranej technologii jądrowej.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wprowadzane projektem
rozporządzenia regulacje mają na celu zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania
24
instalowanych i eksploatowanych urządzeń technicznych lub urządzeń w elektrowniach
jądrowych, przez identyfikację zagrożeń stwarzających nie akceptowalne społecznie
i publicznie ryzyko począwszy od projektowania do późniejszej eksploatacji.
Działania wykonywane przez urząd Dozoru Technicznego nie zwalniają jednak projektujących,
wytwarzających, eksploatujących, naprawiających i modernizujących urządzenia techniczne
lub urządzenia w elektrowni jądrowej od odpowiedzialności za ich jakość i stan techniczny.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływu na rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na stan środowiska
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na stan środowiska przez osiągnięcie
odpowiednich warunków eksploatacji, zapobieganie awariom i łagodzenie ich skutków, czego
wynikiem jest ochrona pracowników i ludności przed zagrożeniami wynikającymi
z promieniowania jonizującego z elektrowni jądrowych.
8. Źródła finansowania
Projekt nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
03_03zb
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik