Rządowy projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących
- określenie zasad i warunków przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, organów właściwych w tych sprawach, podziału korzyści pomiędzy gminami z tytułu realizacji inwestycji w zakresie budowy elektrowni jądrowych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3937
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących
- data uchwalenia: 2011-06-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 135, poz. 789
3937
w sposób umożliwiający ich udostępnienie na żądanie służb lub organów uprawnionych na
podstawie odrębnych przepisów do występowania do administratora zbioru danych
osobowych z żądaniem ich przekazania.
2. Inwestor udostępnia służbom lub organom, o których mowa w ust. 1, dane,
o których mowa w art. 43 ust. 2 i 3, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego żądania.
Art. 45. Inwestor jest obowiązany do zorganizowania systemu kontroli dostępu na teren
budowy obiektu energetyki jądrowej, uniemożliwiający wstęp na ten teren osobom innym niż
te, których dane zostały mu przekazane zgodnie z art. 43 ust. 1, osobom upoważnionym na
podstawie odrębnych przepisów oraz służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy.
Art. 46. Inwestor jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do
reprezentowania go wobec służb lub organów, o których mowa w art. 44 ust. 1.
Art. 47. 1. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w przypadku powzięcia
informacji o możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowej będącej skutkiem zdarzenia
o
charakterze terrorystycznym, zagrażającego realizacji inwestycji w zakresie budowy
obiektu energetyki jądrowej, może udzielać zaleceń inwestorowi, którego inwestycja jest
zagrożona tymi zdarzeniami oraz przekazywać mu niezbędne informacje służące
przeciwdziałaniu zagrożeniom.
2. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o podjętych działaniach, o których mowa
w ust. 1, informuje dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
Rozdział 8
Podział korzyści pomiędzy gminami w związku z budową elektrowni jądrowych
Art. 48. 1. Gmina, na terenie której jest zlokalizowana elektrownia jądrowa lub jej
część, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, uiszcza na rzecz gmin z nią graniczących opłatę
w wysokości równej 50 % podatku od nieruchomości uiszczonego przez podatników tego
podatku od elektrowni jądrowej lub jej części dla której wydano pozwolenie na użytkowanie
zgodnie z odrębnymi przepisami.
30
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, jest dzielona w częściach równych pomiędzy
wszystkie gminy graniczące z gminą na terenie której zlokalizowana jest elektrownia jądrowa
lub jej część i wpłacana na rachunki budżetu każdej z graniczących gmin w terminie do
25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uiszczony został podatek od
nieruchomości.
3. Opłata, o której mowa w ust. 1, nie przysługuje gminie, na terenie której znajduje
się część elektrowni jądrowej lub inna elektrownia jądrowa lub jej część.
4. W przypadku gdy elektrownia jądrowa lub jej część jest zlokalizowana na terenie
więcej niż jednej gminy opłata, o której mowa w ust. 1, uiszczana jest przez każdą z tych
gmin na rzecz wszystkich gmin z nimi graniczących.
Art. 49. 1. Opłata, o której mowa w art. 48 ust. 1, stanowi dochód własny gminy.
2. Do wyliczenia części subwencji ogólnej dla gmin oraz wpłat do budżetu państwa,
o których mowa w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857), przyjmuje się dochód
z tytułu podatku od nieruchomości, który gmina uzyskała od elektrowni jądrowej
w wysokości pomniejszonej o opłatę przekazaną na rzecz gmin z nią graniczących, o której
mowa w art. 48 ust. 1.
3. W celu ustalenia części subwencji ogólnej oraz wpłat, o których mowa w ustawie
wymienionej w ust. 2, przyjmuje się dochody, które gmina może uzyskać z podatku od
nieruchomości od elektrowni jądrowej, stosując do ich obliczenia górne granice stawek
podatków obowiązujące w danym roku oraz skutki finansowe wynikające z zastosowania
przewidzianych w przepisach prawa podatkowego innych ulg podatkowych i ulg w spłacie
zobowiązań podatkowych – w wysokości 50 % skutków finansowych tych ulg.
4. Do wyliczenia części subwencji ogólnej dla gmin oraz wpłat do budżetu państwa,
o których mowa w ustawie wymienionej w ust. 2, przyjmuje się wpływy z opłaty, o której
mowa w art. 48 ust. 1.
31
Rozdział 9
Inwestycje towarzyszące inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej
Art. 50. 1. Status inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie budowy obiektu
energetyki jądrowej nadaje minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze decyzji, na
wniosek inwestora inwestycji towarzyszącej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera szczegółowy opis planowanej inwestycji
wraz z uzasadnieniem konieczności jej realizacji w celu zapewnienia prawidłowej
eksploatacji obiektu energetyki jądrowej.
3. Inwestor w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej jest stroną postępowania
o nadanie statusu inwestycji towarzyszącej.
Art. 51. Do realizacji inwestycji towarzyszących przepisy rozdziału 2, 4 i 5 stosuje się
odpowiednio. Przepisów art. 11 – 14 i 17 nie stosuje się.
Rozdział 10
Przepisy karne i kary administracyjne
Art. 52. 1. Kto, będąc do tego zobowiązanym nie wykonał ciążącego na nim obowiązku
gromadzenia i przechowywania danych, o których mowa w art. 43,
podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega ten, kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, o którym
mowa w art. 45, umożliwił osobom nieuprawnionym wstęp na teren budowy obiektu
energetyki jądrowej.
Art. 53. Kto, będąc do tego zobowiązanym, nie wykonał obowiązku przekazania danych,
o których mowa w art. 43 ust. 2 i 3,
podlega karze grzywny.
Art. 54. Kto, na żądanie służb lub organów, o których mowa w art. 44 ust. 1, nie
udostępnia w terminie danych, o których mowa w art. 43 ust. 2 i 3, lub udostępnia dane lub
informacje fałszywe,
podlega karze grzywny.
32
Art. 55. Orzekanie w sprawach określonych w art. 52 – 54 następuje w trybie przepisów
o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Art. 56. 1. Karze pieniężnej podlega inwestor, który:
1) nie wykonuje obowiązku gromadzenia i przechowywania danych, o którym mowa
w art. 44;
2) nie wykonuje obowiązku zorganizowania systemu kontroli dostępu na teren budowy
obiektu energetyki jądrowej, o którym mowa w art. 45.
2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza, w drodze decyzji, minister
właściwy do spraw gospodarki.
3. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć
1 000 000 zł.
4. Ustalając wysokość kary pieniężnej, minister właściwy do spraw gospodarki
uwzględnia stopień oraz okoliczności naruszenia obowiązków.
5. Kara pieniężna jest płatna na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu
na miejsce siedziby przedsiębiorcy.
6. Kary pieniężne podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Rozdział 11
Zmiany w przepisach obowiązujących i przepis końcowy
Art. 57. W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243,
poz. 1623) w art. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem
lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty,
estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno
stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne
(fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje
przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów,
stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla
33
pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części
budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni
wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny
i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających
się na całość użytkową;”.
Art. 58. W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r.
Nr 89, poz. 625, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wykorzystywania energii atomowej w zakresie uregulowanym ustawą z dnia
29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn.
zm.2)).”;
2) w art. 7 ust. 8d otrzymuje brzmienie:
„8d. Do wniosku o określenie warunków przyłączenia podmiot, o którym mowa
w ust. 8a, dołącza w szczególności wypis i wyrys z miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego albo, w przypadku braku takiego planu, decyzję
o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla nieruchomości określonej we
wniosku, jeżeli jest ona wymagana na podstawie przepisów o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym lub decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji
w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej wydaną zgodnie przepisami ustawy
z dnia … o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki
jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. Nr ..., poz....). Wypis i wyrys
z
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu lub decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji
w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej powinny potwierdzać dopuszczalność
lokalizacji danego źródła energii na terenie objętym planowaną inwestycją, która jest
objęta wnioskiem o określenie warunków przyłączenia.”;
3) w art. 9g w ust. 6 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) kryteria dysponowania mocą jednostek wytwórczych energii elektrycznej,
uwzględniające, w przypadku elektrowni jądrowych, wymagania w zakresie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej określone przepisami ustawy
34