Rządowy projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących
- określenie zasad i warunków przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, organów właściwych w tych sprawach, podziału korzyści pomiędzy gminami z tytułu realizacji inwestycji w zakresie budowy elektrowni jądrowych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3937
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących
- data uchwalenia: 2011-06-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 135, poz. 789
3937
Projektowana ustawa w sposób pośredni wpłynie korzystnie na rynek pracy. Stworzone
zostaną nowe miejsca pracy nie tylko bezpośrednio w obiektach energetyki jądrowej, ale
i w firmach produkujących na potrzeby budowy i eksploatacji takich obiektów. Wdrożenie
ustawy pośrednio spowoduje także ogólny wzrost zatrudnienia i stymulowanie rozwoju
przedsiębiorczości w sektorze energetyki, przemysłu i budownictwa, umożliwiając włączenie
się polskich przedsiębiorstw w realizację zadań związanych z wytwarzaniem elementów
potrzebnych do budowy oraz z samą budową i eksploatacją elektrowni jądrowych, innych
obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa będzie miała korzystny wpływ na zapewnienie stabilnych cen energii
elektrycznej, poprawi konkurencyjność polskich firm uczestniczących w budowie elektrowni
jądrowych poprzez budowę nowych kompetencji, zapewniających możliwość konkurowania
o realizację zamówień o klasie jakości wymaganej w przemyśle jądrowym, a także wywrze
korzystny wpływ na funkcjonowanie firm – poprzez umożliwienie im włączenia się
w światowy proces dostaw komponentów na potrzeby energetyki jądrowej.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Elektrownie jądrowe oraz inne obiekty energetyki jądrowej będą korzystnie wpływać na
gospodarkę oraz rozwój infrastrukturalny regionu, zarówno na etapie ich powstawania
i budowy, jak i w całym okresie ich funkcjonowania. Bezpośredni, korzystny dla gospodarki
wpływ inwestycji w obiekty energetyki jądrowej będzie widoczny poprzez wydatki
inwestycyjne związane z budową, takie jak: wykup ziemi, zakup materiałów budowlanych,
zakup usług budowlanych i budowlano-montażowych. Budowa obiektów energetyki jądrowej
wpłynie korzystnie na sytuację regionalną także poprzez rozwój infrastruktury, związanej
z zapleczem budowy i eksploatacji takich obiektów. W trakcie eksploatacji obiektów
20
energetyki jądrowej bezpośredni, korzystny wpływ na gospodarkę regionu będzie się
dokonywał poprzez wypłaty wynagrodzeń dla zatrudnionych w nich pracowników oraz
poprzez wpływy podatkowe w postaci podatku od nieruchomości oraz podatku CIT,
płaconych przez operatora obiektu energetyki jądrowej. Wpływy z podatków będą
kształtować się następująco:
− podatek od nieruchomości trafiać będzie do gminy, w której dana nieruchomość się
znajduje, z zastrzeżeniem podziału korzyści z lokalizacji elektrowni jądrowej,
− podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) – 39,34 % wpływów od podatników
tego podatku, zamieszkałych na terenie gminy, trafi do samej gminy, 10,25 % to
wpływ dla powiatu, a 1,6 % to wpływ dla województwa;
− podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) – wpływy dla gminy to 6,71 %
wpływów z CIT od podatników tego podatku, mających siedzibę na obszarze gminy,
1,4 % to wpływ dla powiatu, a 14,75 % to wpływ dla województwa.
Pośrednimi korzyściami dla rozwoju regionu będą m.in.
1) uruchomienie nowego łańcucha dostaw towarów i usług dla elektrowni, co znajdzie
swój wyraz w zyskach osiąganych przez dostawców i wynagrodzeniach ich
pracowników,
2) ogólny wzrost dochodów ludności, który spowoduje wyższe wpływy podatkowe
z tytułu podatku dochodowego oraz wzrost popytu na towary i usługi,
3) przeznaczenie dodatkowych wpływów podatkowych na inwestycje lokalne
wpływające korzystnie na podniesienie poziomu życia ludności,
4) towarzyszący budowie obiektów energetyki jądrowej dynamiczny rozwój
infrastruktury transportowej i energetycznej (sieciowej) na obszarach, na których takie
inwestycje zostaną umiejscowione.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Niniejszy projekt w zasadniczej części powiela rozwiązania zaproponowane w opracowanym
przez Ministra Gospodarki projekcie założeń do ustawy o energetyce jądrowej. Minister
Gospodarki skierował projekt do zaopiniowania następującym podmiotom:
1.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.,
21
2.
Agencja Rynku Energii S.A.,
3.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego,
4.
Business Center Club,
5.
Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej,
6.
Centrum Europejskie Zrównoważonego Rozwoju,
7.
Centrum Prawa Ekologicznego,
8.
Federacja Pracodawców i Przedsiębiorców Przemysłu Budowlanego RP,
9.
Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
10. Federacja Związków Pracodawców Energetyki Polskiej,
11. Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu,
12. Forum Związków Zawodowych,
13. Fundacja Greenpeace Polska,
14. Fundacja Instytut Globalizacji,
15. Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii,
16. Fundacja Poszanowania Energii,
17. Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych,
18. Fundacja Wszechnicy Budowlanej,
19. Geodezyjna Izba Gospodarcza,
20. Instytut Chemii i Techniki Jądrowej,
21. Instytut Energetyki,
22. Instytut Energii Atomowej POLATOM,
23. Instytut Fizyki Jądrowej – PAN,
24. Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy,
25. Instytut na rzecz Ekorozwoju,
26. Instytut Ochrony rodowiska,
27. Instytut Problemów Jądrowych,
28. Instytut Sobieskiego,
29. Instytut Studiów Energetycznych,
30. Instytut Techniki Budowlanej,
22
31. Izba Architektów Rzeczpospolitej Polskiej,
32. Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii,
33. Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie,
34. Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony rodowiska,
35. Izba Projektowania Budowlanego,
36. Komisja BJiOR Rady ds. Atomistyki,
37. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
38. Komitet Problemów Energetyki PAN,
39. Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości,
40. Konferencja Inwestorów,
41. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.,
42. Krajowa Izba Architektów,
43. Krajowa Izba Gospodarcza,
44. Krajowa Izba Inżynierów Budownictwa,
45. Krajowa Izba Urbanistów,
46. Krajowy Związek Sołtysów,
47. Korporacja Przedsiębiorców Budowlanych „Uni-Bud”,
48. Liga Ochrony Przyrody,
49. Marszałek Województwa Dolnośląskiego,
50. Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
51. Marszałek Województwa Lubelskiego,
52. Marszałek Województwa Lubuskiego,
53. Marszałek Województwa Łódzkiego,
54. Marszałek Województwa Małopolskiego,
55. Marszałek Województwa Mazowieckiego,
56. Marszałek Województwa Opolskiego,
57. Marszałek Województwa Podkarpackiego,
58. Marszałek Województwa Podlaskiego,
59. Marszałek Województwa Pomorskiego,
23
60. Marszałek Województwa ląskiego,
61. Marszałek Województwa więtokrzyskiego,
62. Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego,
63. Marszałek Województwa Wielkopolskiego,
64. Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego,
65. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
66. Ośrodek Działań Ekologicznych „ ródła”,
67. Polska Grupa Energetyczna PGE,
68. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
69. Polskie Towarzystwo Badań Radiacyjnych,
70. Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych,
71. Polskie Towarzystwo Nukleoniczne,
72. Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej,
73. Polski Klub Ekologiczny,
74. Polski Komitet Energii Elektrycznej,
75. Polski Związek Działkowców,
76. Polski Związek Firm Deweloperskich,
77. Polski Związek Inżynierów i Techników Budowlanych,
78. Polski Związek Pracodawców Budownictwa,
79. Pracodawcy RP,
80. Rada do spraw Atomistyki,
81. Rada Krajowa Federacji Konsumentów,
82. Społeczna Rada Narodowego Programu Redukcji Emisji,
83. Społeczny Instytut Ekologiczny,
84. Stowarzyszenie Architektów Polskich,
85. Stowarzyszenie Ekologiczne Ekounia,
86. Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Klub Gaja,
87. Stowarzyszenie Ekologów na rzecz Energii Nuklearnej – SEREN Polska,
88. Stowarzyszenie Elektryków Polskich – Komitet Energetyki Jądrowej SEP,
24