eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy usprawnienia funkcjonowania instytucji kultury i efektywniejszego wykorzystywania środków przeznaczanych na działalność kulturalną i artystyczną, wprowadzenia podziału na instytucje artystyczne i inne instytucje kultury, wprowadzenia planów prac w ramach sezonu a nie roku kalendarzowego, zmian w zasadach zatrudniania artysty, dyrektorów instytucji kultury

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3786
  • Data wpłynięcia: 2011-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 207, poz. 1230

3786

 
 
Projekt założeń został skierowany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Następnie w dniu 23 grudnia 2009 r. odbyło się posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego, podczas którego Strona Samorządowa uznała, że tak
przygotowane założenia, przeniesione na ustawę, będą rodzić skutki finansowe dla
jednostek samorządu terytorialnego. Pomimo złożonych wyjaśnień przez Stronę
Rządową oraz wycofaniu się z dotychczasowej koncepcji opłaty konserwatorskiej
ustalono, że projekt założeń zostanie przekazany do rozpatrzenia jeszcze przez Zespół
do Spraw Systemu Finansów Publicznych.
Posiedzenie wyżej wymienionego Zespołu odbyło się dniu 14 stycznia 2010 r.,
podczas którego projekt założeń został uzgodniony z dwoma rozbieżnościami, tzn.
Strona Samorządowa kwestionuje:
– zwolnienie z opodatkowania stypendiów przyznawanych przez Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego oraz jednostki samorządu terytorialnego na podstawie
art. 7b ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz przez
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podstawie art. 113 ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych z podatku dochodowego od osób fizycznych,
– zwolnienie instytucji kultury z podatku od nieruchomości.
W dniu 27 stycznia 2010 r. odbyło się ponownie posiedzenie KWRiST, podczas
którego został uzgodniony projekt założeń z dwoma rozbieżnościami zgłoszonymi
wcześniej przez Zespół do Spraw Systemu Finansów Publicznych.
W wyniku dalszych uzgodnień międzyresortowych zrezygnowano z zapisów
dotyczących zwolnienia stypendiów przyznawanych przez Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego oraz jednostki samorządu terytorialnego oraz zwolnienia
instytucji kultury z podatku od nieruchomości, co w konsekwencji spowodowało, że
brak rozbieżności z KWRiST.
C. W dniu 11 stycznia 2010 r. została przedstawiona opinia Rady Legislacyjnej.
Członkowie Rady Legislacyjnej uznali, że projekt założeń może stanowić podstawę do
prowadzenia dalszych prac legislacyjnych, mających na celu ulepszenie stanu prawnego w
zakresie działalności instytucji kultury.
5 1
 
 
D. Projekt omawianej ustawy został przesłany do konsultacji ze związkami zawodowymi
w październiku 2010 r.
Stosownie do postanowień uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) oraz przepisu
art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) dnia 1 października 2010 r. projekt ustawy o zmianie
ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych
innych ustaw został przekazany do zaopiniowania następującym związkom
zawodowym:
1) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
2) Federacji Związków Zawodowych Pracowników Kultury i Sztuki,
3) Sekretariatowi Kultury i rodków Przekazu NSZZ „Solidarność” w Warszawie,
4) Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”.

Opinie zostały przekazane przez Sekretariat Kultury i rodków Przekazu NSZZ
„Solidarność” w Warszawie, Krajową Sekcję Pracowników Instytucji Artystycznych
NSZZ „Solidarność”, Sekcję Krajową Pracowników Bibliotek Publicznych NSZZ
„Solidarność”, Sekcję Krajową Muzeów i Instytucji Ochrony Zabytków NSZZ
„Solidarność”, Federację Związków Zawodowych Pracowników Kultury i Sztuki.

Opinie przekazane przez NSZZ „Solidarność” kwestionowały niektóre wypracowane
na etapie konsultowania projektu założeń rozwiązania, częściowo uwzględniające
zgłaszane wcześniej uwagi związków zawodowych i stowarzyszeń, a także odbiegały
od rozwiązań przyjętych przez Radę Ministrów. Stanowisko Federacji Związków
Zawodowych Pracowników Kultury i Sztuki zawiera ogólną, całkowicie negatywną
ocenę całości projektu ustawy. Przedstawione uwagi nie zostały uwzględnione
w treści projektu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz
o zmianie niektórych innych ustaw.

E. Wszystkie wersje projektów założeń oraz projekt ustawy zostały zamieszczone na
stronie internetowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Biuletynie
Informacji Publicznej.
5 2
 
 
F. W czasie uzgodnień nad projektem założeń oraz projektem ustawy żaden podmiot nie
zgłosił zainteresowania na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)

3. Wpływ projektowanej ustawy na:

1) sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego

Większość rozwiązań proponowanych w ramach projektowanej ustawy nie będzie
miała wpływu na sektor finansów publicznych.

Wpływ ten dotyczyć będzie następujących przepisów zawartych w projekcie:

Zmiany dotyczące medalu „Gloria Artis” – koszt dla budżetu państwa
nieprzekraczający kwoty 10 000 zł zostanie pokryty w ramach części budżetowej,
której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego (bez ubiegania się o dodatkowe środki).

Ułatwienie w możliwości powierzenia zarządzania instytucją kultury przez osoby
fizyczne i prawne – potencjalnie może spowodować niewielkie zwiększenie kosztów
związanych z wysokością wynagrodzenia dla zarządców. Niemniej jednak
zwiększenie tego wynagrodzenia zależeć będzie od możliwości finansowej danej
instytucji kultury. Można także przypuszczać, że zwiększone koszty zostaną
zrekompensowane efektywniejszym zarządzaniem, także w sferze pozyskiwania
dodatkowych środków ze źródeł prywatnych i ograniczania zbędnych kosztów
instytucji. W konsekwencji więc – proponowane rozwiązanie nie będzie wiązać się
docelowo ze zwiększonymi wydatkami.

Możliwość łączenia różnych rodzajów instytucji kultury przyniesie pozytywny efekt
dla finansów publicznych. Możliwe będzie bowiem łączenie instytucji, co wpłynie na
ograniczenie kosztów stałych, lepsze wykorzystanie kadr i majątku instytucji.
Nowe regulacje dotyczące systemu wynagrodzeń w instytucjach kultury nie
spowodują skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, gdyż stwarzają jedynie możliwość ich zastosowania
5 3
 
 
w sytuacji pełnego pokrycia w środki będące w dyspozycji instytucji kultury lub
dotującego je organizatora (ministra lub jednostki samorządu terytorialnego).

Wprowadzenie artystycznej sezonowej umowy o pracę.
Wprowadzenie artystycznej umowy sezonowej nie powoduje zmiany wysokości
wynagrodzenia pracowników. Przepis ten nie powoduje więc skutków finansowych
dla budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych.

Wprowadzenie przepisu dotyczącego zwolnienia instytucji kultury z opłaty skarbowej
pobieranej przy wydaniu pozwoleń na wywóz zabytku za granicę nie spowoduje
w praktyce skutków finansowych w zakresie zmniejszenia dochodów jednostek
sektora finansów publicznych, bowiem – ze względu na potencjalne wysokie koszty –
w ostatnim roku instytucje nie występowały o takie zezwolenia.

2) rynek pracy

Większość rozwiązań proponowanych w ramach projektowanej ustawy nie będzie
miała wpływu na rynek pracy.

Wpływ ten dotyczyć będzie następujących przepisów zawartych w projekcie:

Nowe zasady powoływania dyrektora instytucji kultury będą miały co do zasady
pozytywny wpływ na rynek pracy poprzez większą stabilizację pozycji dyrektorów.

Możliwość łączenia różnych rodzajów instytucji kultury może przynieść lepsze
wykorzystanie zasobów ludzkich oraz bazy materialnej, w szczególności w zakresie
powielających się stanowisk związanych z obsługą instytucji.

Nowe regulacje dotyczące systemu wynagrodzeń w instytucjach kultury nie będą
miały wpływu na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego z tego
powodu, że nie wprowadzają nowych uprawnień i składników, a jedynie przenoszą
niektóre z nich z rozporządzenia wykonawczego do ustawy oraz określają tylko
minimalny ich poziom, nie wyższy niż dotychczas. Faktyczna realizacja tych
uprawnień odbywać się będzie w ramach możliwości finansowych wynikających
z otrzymanej kwoty dotacji podmiotowej od organizatora i wpływów własnych
samodzielnych instytucji kultury.
5 4
 
 
Wprowadzenie artystycznych sezonowych umów o pracę
Nowe uregulowania będą służyć zwiększeniu elastyczności rynku pracy, przyczynią
się do nowego doboru kadr, co w konsekwencji spowoduje podniesienie poziomu
pracy zespołów artystycznych.

3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Znacząca większość rozwiązań proponowanych w ramach projektowanej ustawy nie
będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

4) sytuację i rozwój regionalny

Znacząca większość rozwiązań proponowanych w ramach projektowanej ustawy nie
będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój regionalny. Nie można
jednak pominąć pozytywnego wpływu w tym zakresie, który może zostać osiągnięty
poprzez lepiej i efektywniej funkcjonujące – dzięki niniejszemu projektowi –
podmioty prawa kultury.

Możliwość łączenia instytucji kultury różnych rodzajów pozwoli samorządom na
lepsze wykorzystywania posiadanych zasobów w dziedzinie kultury (również
w kontekście lokalizacji i multidyscyplinarności nowych instytucji), a tym samym na
efektywniejsze zaspokajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców regionów.

5) ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska

Przedstawiony projekt ustawy nie będzie miał wpływu na ochronę życia i zdrowia
ludzi oraz ochronę środowiska.
12_08zb
5 5
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: