Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
projekt ustawy jest dokonanie koniecznych zmian o charakterze merytorycznym i legislacyjnym w związku z prawidłowym i sprawnym wdrożeniem w życie przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, celem projektu ustawy jest także doprecyzowanie przepisów
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 373
- Data wpłynięcia: 2008-03-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
- data uchwalenia: 2008-06-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 850
373
Przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zakłada
wprowadzenie zmian do uchwalonej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 7
września 2007 r. ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. Nr 192,
poz. 1378), która wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r., oraz ustawy o pro-
mocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Celem projektu nowelizującego powyższą ustawę jest dokonanie koniecznych zmian o
charakterze merytorycznym i legislacyjnym w związku z prawidłowym i sprawnym
wdrożeniem w życie przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Przepisy wymagają doprecyzowania, a oczywiste błędy, które znajdują się w uchwalo-
nej ustawie, należy usunąć.
Projektowana ustawa przewiduje następujące zmiany szczegółowe w ustawie o pomocy
osobom uprawnionym do alimentów:
1) zmiana do art. 1 ustawy
Po ust. 3 proponuje się dodać ust. 4 i 5. Proponowany przepis jest konieczny z uwa-
gi na wymóg określenia zakresu podmiotowego osób, które mogą się ubiegać o
świadczenia z funduszu alimentacyjnego.
2) zmiany do art. 2 ustawy:
a) pkt 7 lit. c
Według słowniczka ustawowego „nienależnie pobranym świadczeniem” jest
m.in. świadczenie z funduszu alimentacyjnego, wypłacone bez podstawy praw-
nej, jeżeli stwierdzono nieważność decyzji przyznającej świadczenie albo w
wyniku wznowienia postępowania uchylono decyzję przyznającą świadczenie i
odmówiono prawa do świadczenia. W nowelizacji proponuje się rozszerzenie tej
definicji o sytuacje, w których dochodzi do wydania decyzji administracyjnej z
rażącym naruszeniem prawa, co częstokroć ma miejsce np. przy realizacji zadań
wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
2
(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.). Wypłacone świadczenie z fun-
duszu alimentacyjnego na podstawie takiej decyzji podlegałoby zwrotowi jako
nienależnie pobrane.
b) pkt 12
Zmiana polega na przeredagowaniu i dostosowaniu przepisu, ponieważ świad-
czenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej, a nie rodzi-
com. Wprowadzono do ustawowej definicji „rodziny” osobę uprawnioną oraz
osobę powyżej 25. roku życia otrzymującą świadczenia z funduszu alimentacyj-
nego. Proponuje się także wyraźne wyłączenie ze składu rodziny: dziecka pozo-
stającego pod opieką opiekuna prawnego, dziecka pozostającego w związku
małżeńskim, pełnoletniego dziecka posiadającego dziecko, a także rodzica oso-
by uprawnionej zobowiązanego tytułem wykonawczym pochodzącym lub za-
twierdzonym przez sąd do alimentów na jej rzecz.
c) pkt 15
Proponuje się uchylenie definicji umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
bowiem pojęcie to nie występuje w dalszych przepisach ustawy.
3) zmiany do art. 3 ust. 3 ustawy
Z art. 3 ust. 3 ustawy proponuje się wykreślenie wyrazów: „lub przyznania osobie
uprawnionej świadczenia z funduszu alimentacyjnego” z uwagi na oczywisty błąd
logiczny. W przypadku przyznania osobie uprawnionej świadczenia z funduszu, za-
świadczenie o bezskuteczności egzekucji znajduje się już w posiadaniu organu wła-
ściwego wierzyciela, bowiem na podstawie tego zaświadczenia wydano decyzję o
przyznaniu prawa do świadczenia.
4) zmiany do art. 9 ustawy:
a) ust. 5
Proponuje się uchylenie przepisu stanowiącego, że w przypadku gdy z dochodu
rodziny jest ponoszona opłata za pobyt w instytucji zapewniającej całodobowe
utrzymanie członka rodziny, od dochodu rodziny odejmuje się tę opłatę. Przepis
jest zbędny, bowiem instytucja zapewnia nieodpłatne pełne utrzymanie (więc
3
osoba nie ponosi opłaty), co wynika z definicji instytucji zapewniającej całodo-
bowe utrzymanie.
b) ust. 6
Przepis stanowi, że przy ustalaniu składu rodziny nie wliczamy członka rodziny
przebywającego w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie. Proponuje
się skreślenie zbędnych wyrazów „i nie ponosi opłaty za pobyt”, bowiem pobyt
w takiej instytucji, zgodnie z definicją ustawową, nie jest związany z ponosze-
niem opłat.
d) ust. 7 i 11
Zmiany niezbędne ze względu na konieczność zapewnienia jednolitej praktyki
dotyczącej ustalania dochodu z gospodarstwa rolnego. Prowadzona nowelizacja
ustawy o świadczeniach rodzinnych zakłada wprowadzenie analogicznych
zmian dotyczących ustalania dochodu z gospodarstwa rolnego. Mając na uwa-
dze, że ze świadczeń rodzinnych oraz ze świadczeń z funduszu alimentacyjnego
będą korzystać w większości te same osoby, wydaje się zasadne wprowadzenie
tej zmiany.
5) zmiany do art. 12 ustawy:
a) ust. 3a
Zmiana konieczna w związku z przepisami załącznika II i III do rozporządzenia
(EWG) nr 574/72, w sekcji T. Rzeczpospolita Polska części 6. wiadczenia ro-
dzinne, gdzie jako instytucja właściwa (załącznik II) oraz instytucja miejsca za-
mieszkania lub miejsca pobytu (załącznik III) wskazany jest regionalny ośrodek
polityki społecznej. Ponadto ze względu na fakt, że nie w każdym wojewódz-
twie istnieje wyodrębniony z urzędu marszałkowskiego regionalny ośrodek poli-
tyki społecznej (zadania realizowane są w urzędzie marszałkowskim), jest rów-
nież konieczne zapewnienie możliwości upoważnienia przez marszałka pracow-
nika urzędu. Jednocześnie ze względu na charakter pomocy, świadczenie z fun-
duszu alimentacyjnego nie jest świadczeniem z obszaru pomocy społecznej, nie
proponuje się stworzenia możliwości przekazania przez wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta realizacji tego zadania do ośrodka pomocy społecznej. Od-
mienność tego świadczenia od świadczeń realizowanych przez pomoc społeczną
4
bardzo mocno akcentowali przedstawiciele Komitetu Inicjatywy Ustawodaw-
czej na rzecz Ustawy Fundusz Alimentacyjny. Podnoszono ponadto, opierając
się na opiniach pracowników ośrodków pomocy społecznej, że nałożony na
ośrodki pomocy społecznej obowiązek realizacji świadczeń rodzinnych, zaliczki
alimentacyjnej, a w przyszłości świadczeń z funduszu alimentacyjnego, unie-
możliwia prawidłową realizację zadań przypisanych pomocy społecznej, w
szczególności pracy z rodzinami, z osobami wykluczonymi ze społeczeństwa
bądź tym wykluczeniem zagrożonymi.
b) ust. 4
Jest to zmiana doprecyzowująca, iż organem właściwym do wypłaty świadcze-
nia z funduszu alimentacyjnego przyznanego decyzją wydaną przez marszałka
województwa jest organ właściwy wierzyciela.
6) zmiany do art. 15 ust. 4 pkt 3 lit. c i d ustawy
Zmiana doprecyzowująca. W ustawie jest odniesienie tylko do osoby o znacznym
stopniu niepełnosprawności. Do katalogu wymaganych dokumentów przy ustaleniu
prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego w lit. d dodano: odpis postano-
wienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty.
7) zmiana w art. 16 ustawy
Art. 16 zakłada utworzenie przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia spo-
łecznego rejestru dłużników alimentacyjnych. Zgodnie z art. 16 ust. 2 dane do reje-
stru będą przekazywać organy właściwe dłużnika i wierzyciela. Natomiast zgodnie z
ust. 3 dane będą udostępniane organom prowadzącym postępowanie egzekucyjne,
organom właściwym oraz prokuratorowi.
Mając na uwadze, że organy właściwe posiadają dane na temat dłużnika alimenta-
cyjnego z przeprowadzonego wywiadu, a dane te zgodnie z art. 5 organ właściwy
przekazuje komornikowi prowadzącemu postępowanie egzekucyjne, jest nieuza-
sadnione tworzenie centralnego rejestru dłużników alimentacyjnych, skoro komor-
nik sądowy czy administracyjny organ egzekucyjny otrzymuje dane dotyczące dłuż-
nika bezpośrednio od będącego w ich posiadaniu organu właściwego.
5
Jednocześnie należy zauważyć, że w opinii Generalnego Inspektora Ochrony Da-
nych Osobowych centralny rejestr dłużników alimentacyjnych narusza przepis o
ochronie danych osobowych.
Ponadto należy zauważyć, że w celu zwiększenia skuteczności postępowania egze-
kucyjnego dane dotyczące dłużnika alimentacyjnego są już dostępne w Krajowym
Rejestrze Sądowym, a zgodnie z art. 38 dodatkowo będą umieszczane w informacji
gospodarczej.
8) zmiana w art. 18 ustawy
Po ust. 2 proponuje się dodać ust. 3. Proponowane regulacje określają początkowy
termin wypłaty świadczenia z funduszu alimentacyjnego w przypadku utraty waż-
ności orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności. Jeżeli osoba niepełno-
sprawna uzyska ponownie orzeczenie, będące kontynuacją poprzedniego, prawo do
świadczenia nabywa się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
którym upłynął termin ważności poprzedniego orzeczenia, pod warunkiem złożenia
wniosku o świadczenia z funduszu alimentacyjnego w terminie 3 miesięcy od dnia
wydania ponownego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności.
9) zmiany w art. 23 ustawy:
a) ust. 7
Proponuje się, aby odsetki były naliczane od pierwszego dnia miesiąca następu-
jącego po dniu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
b) ust. 8
Dotychczasowy przepis nie uwzględnia marszałka województwa, tylko mówi o
organie właściwym wierzyciela. Zmiana doprecyzowująca.
10) zmiany w art. 24 ust. 1 ustawy
Przepis art. 24 ustawy zawiera katalog przesłanek uprawniających organ właściwy
oraz marszałka województwa (proponuje się dodać marszałka województwa jako
właściwego do zadań z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego)
do zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji administracyjnej bez zgody osoby
uprawnionej albo jej przedstawiciela ustawowego. Nowelizacja poszerza ten katalog



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei