Rządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
projekt ustawy dotyczy określenia zasad organizacji i zadań Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, którego celem jest inicjowanie, wspieranie i stymulowanie działań podejmowanych w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3682
- Data wpłynięcia: 2010-12-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
- data uchwalenia: 2011-03-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 408
3682
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy będzie oddziaływał na podmioty prowadzące przedsięwzięcia
na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich. Będą one
beneficjentami dotacji stanowiących dofinansowanie tych przedsięwzięć
udzielanych na podstawie ustawy przez Dyrektora Centrum. Projekt ustawy
będzie również oddziaływał na podmioty, którym będą przyznawane stypendia
za osiągnięcia i inicjatywy podejmowane na rzecz dialogu i porozumienia
w stosunkach polsko-rosyjskich.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt ustawy został przedstawiony do zaopiniowania na posiedzeniu polskich
członków Polsko-Rosyjskiej Grupy do Spraw Trudnych.
Projekt ustawy został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.). aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad
projektem.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na budżet państwa.
W 2011 r. zadania Centrum będą finansowane w ramach środków przewidzianych
w rezerwie budżetowej na utworzenie Centrum (część 83 dział 758 rozdział 75818 –
rodki na utworzenie Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia).
26
W kolejnych latach realizacja zadań Centrum będzie finansowana m. in. z dotacji
podmiotowej ustalanej corocznie w ustawie budżetowej. Zgodnie z projektem
ustawy budżetowej na rok 2011 (druk sejmowy nr 3429 z 30 września 2010 r.),
wysokość środków przeznaczonych wstępnie w rezerwie budżetowej na utworzenie
Centrum wynosi 3 mln zł. Szacuje się, że wysokość corocznej dotacji podmiotowej
dla Centrum będzie odpowiadała wyrażonej w złotych równowartości kwoty
1 mln euro.
Szacunkowy koszt utworzenia i funkcjonowania Centrum w 2011 r. wyniesie 4 mln
zł. Koszt działalności Centrum w kolejnych latach wyniesie ok. 4,5 – 6 mln zł
(w cenach z 2010 r.), przy zakładanym wzroście przychodów ze źródeł innych niż
dotacja podmiotowa z budżetu państwa.
Obok środków z dotacji podmiotowej już w pierwszym roku działalności planowane
jest ubieganie się przez Centrum o uzyskanie dodatkowych środków finansowych,
w tym grantów na realizację projektów badawczych.
Główne składowe wymienionej wyżej kwoty obejmują: koszty osobowe, koszty
organizacyjne oraz koszty realizacji poszczególnych zadań ustawowych.
W 2011 r. środki na wynagrodzenia osobowe wyniosą 975 tys. złotych (średnia
miesięczna płaca brutto – 6 770 zł, uwzględniając fundusz nagród). rodki na
ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy oraz świadczenia socjalne wyniosą
225 tys. zł. Koszty organizacyjne w kwocie 400 tys. zł zostaną przeznaczone na:
adaptację i utrzymanie lokalu – siedziby Centrum (200 tys. zł), pozostałe usługi
z zakresu obsługi organizacyjnej, w tym telekomunikacyjne i pocztowe (60 tys. zł),
zakup wyposażenia (100 tys. zł.) oraz organizacja posiedzeń Międzynarodowej Rady
Centrum i Rady Centrum (40 tys. zł). Planowane koszty realizacji zadań
ustawowych przez Centrum w 2011 r. wyniosą 2 400 tys. zł.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
27
4. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pośredni wpływ na rynek
pracy.
W okresie dłuższym, ze względu na dopływ środków z tytułu dofinansowania
przedsięwzięć na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-
-rosyjskich, zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi powinno wzrosnąć,
a co za tym idzie, regulacja powinna przynieść pewne ożywienie rynku pracy,
na którym działają beneficjenci dofinansowania.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pośredni wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Skomasowanie środków z różnych źródeł powinno pobudzić działalność
usługową w obszarze działalności beneficjentów dofinansowania przedsięwzięć
na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pośredni wpływ na sytuację
i rozwój regionalny.
Realizacja przez Centrum zadań określonych ustawą będzie przekładać się na
wspieranie poszczególnych podmiotów będących beneficjentami dofinansowania
przedsięwzięć na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich,
przyczyniając się do wzrostu potencjału danego regionu.
28
7. Wskazanie
źródeł finansowania
Działalność Centrum będzie finansowana z:
1) określanej corocznie w ustawie budżetowej dotacji podmiotowej;
2) przychodów z działalności gospodarczej;
3) środków finansowych pochodzenia zagranicznego;
4) przychodów ze sprzedaży albo z tytułu przekazania do odpłatnego używania
rzeczowych składników majątkowych;
5) darowizn, spadków i zapisów;
6) odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Centrum, chyba
że przepisy odrębne lub umowa, na podstawie której Centrum otrzymało środki,
stanowią inaczej;
7) przychodów z innych tytułów.
8. Ocena
zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zakres regulacji projektowanej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
73/11/KC
29
Projekt
ZARZ DZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia ……..……….. r.
w sprawie statutu Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia ………… r. o Centrum Polsko-
Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (Dz. U. Nr ….., poz. …….) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia nadaje się statut,
stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i
ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3682
› Pobierz plik