Rządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
projekt ustawy dotyczy określenia zasad organizacji i zadań Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, którego celem jest inicjowanie, wspieranie i stymulowanie działań podejmowanych w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3682
- Data wpłynięcia: 2010-12-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
- data uchwalenia: 2011-03-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 408
3682
Załącznik
do zarządzenia nr …
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia ……….. r. (poz. …)
STATUT
CENTRUM POLSKO-ROSYJSKIEGO DIALOGU I POROZUMIENIA
§ 1. Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, zwane dalej „Centrum”,
działa na postawie ustawy z dnia ……………… r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”, oraz
niniejszego statutu.
§ 2. 1. Dyrektor Centrum działa przy pomocy:
1) zastępców Dyrektora;
2) głównego księgowego Centrum;
3) kierowników komórek organizacyjnych Centrum;
4) pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. Dyrektor Centrum wyznacza zastępcę Dyrektora Centrum, który kieruje
działalno cią Centrum i reprezentuje je na zewnątrz w czasie nieobecno ci Dyrektora
Centrum lub czasowej niemożno ci wykonywania przez niego obowiązków.
3. Zastępcy Dyrektora Centrum sprawują nadzór nad wyznaczonymi przez
Dyrektora Centrum obszarami działalno ci Centrum.
§ 3. 1. Dyrektor Centrum udziela zastępcom Dyrektora Centrum pełnomocnictw
do reprezentowania Centrum na zewnątrz w sprawach okre lonego rodzaju.
Zastępcy Dyrektora Centrum działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.
2. Dyrektor Centrum udziela zastępcom Dyrektora Centrum upoważnień do
wykonywania czynno ci okre lonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Centrum.
Zastępcy Dyrektora Centrum działają w granicach udzielonych upoważnień.
3. Dyrektor Centrum może udzielać pełnomocnictw i upoważnień, o których mowa
w ust. 1 i 2, także innym pracownikom Centrum.
4. Zastępcy Dyrektora Centrum nie mogą udzielać dalszych pełnomocnictw i
upoważnień innym pracownikom Centrum.
§ 4. 1. Obsługę finansową, organizacyjną i administracyjną Międzynarodowej
Rady Centrum oraz Rady Centrum zapewnia Centrum.
2. Dyrektor Centrum wyznacza pracownika lub pracowników do wykonywania
zadań, o których mowa w ust. 1.
2
§ 5. 1. W skład Centrum wchodzą komórki organizacyjne lub samodzielne
stanowiska pracy.
2. Zakres zadań i tryb działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych
stanowisk pracy Centrum, a w razie ich utworzenia, także zakres zadań i tryb
działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy oddziałów
zamiejscowych Centrum okre la regulamin organizacyjny Centrum nadawany przez
Dyrektora Centrum.
3
UZASADNIENIE
Projekt zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie statutu
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia …….. r. o Centrum Polsko-
Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (Dz. U. Nr …, poz. ....), zgodnie z którym
minister wła ciwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego nadaje
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (dalej: „Centrum”) statut, w
którym okre li organizację wewnętrzną Centrum, uwzględniając stworzenie
optymalnych warunków organizacyjnych do prawidłowej realizacji zadań Centrum
W celu sprawnego wykonywana zadań przez Centrum przewiduje się, że Dyrektor
Centrum będzie działał przy pomocy:
1) zastępców Dyrektora;
2) głównego księgowego Centrum;
3) kierowników komórek organizacyjnych Centrum;
4) pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
Dyrektor Centrum będzie miał możliwo ci wyznaczenia zastępcy Dyrektora Centrum,
który będzie kierował działalno cią Centrum i reprezentował je na zewnątrz w czasie
nieobecno ci Dyrektora Centrum lub czasowej niemożno ci wykonywania przez
niego obowiązków. Ponadto do Dyrektora Centrum będzie należało okre lenie
obszarów działalno ci Centrum, nad którymi nadzór sprawować będą wyznaczeni
zastępcy Dyrektora Centrum. Projekt zarządzenia zawiera regulacje pozwalające
Dyrektorowi Centrum na taką organizację pracy w Centrum, która w najlepszy
sposób zabezpieczy pełną i prawidłową realizację jego zadań.
Temu samemu celowi służy również uregulowanie w projekcie zarządzenia kwestii
udzielania zastępcom Dyrektora Centrum pełnomocnictw do reprezentowania
Centrum na zewnątrz oraz upoważnień do wykonywania czynno ci okre lonego
rodzaju, w tym zarządzania sprawami Centrum. W ten sposób Dyrektor Centrum
będzie mógł w odpowiedni sposób ciążące na nim obowiązki w zakresie
reprezentowania Centrum na zewnątrz i zarządzania jego bieżącymi sprawami.
Udzielanie pełnomocnictw i upoważnień to jedne z podstawowych instrumentów,
które zapewnią Dyrektorowi Centrum dekoncentrację niektórych jego uprawnień,
zwłaszcza w okresie zwiększonej intensywno ci podejmowanych przez Centrum
działań będzie sprzyjać utrzymaniu odpowiednio wysokiego poziomu efektywno ci
realizacji zadań Centrum.
Projekt zarządzenia wskazuje, że zapewnienie finansowej, organizacyjnej i
administracyjnej Międzynarodowej Rady Centrum oraz Rady Centrum to jedno z
zadań Centrum. W tym celu Dyrektor Centrum będzie obowiązany do wyznaczenia
pracownika lub pracowników, którzy będą bezpo rednio odpowiedzialni za realizację
tego zadania Centrum.
W skład Centrum będą wchodzić komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska
pracy. Liczba komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk będzie
zależała od potrzeb i możliwo ci istniejących w danym okresie działalno ci Centrum.
4
Przewidując zatem, że mogą w tym zakresie zachodzić stosunkowo często zmiany,
zakres zadań i tryb działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych
stanowisk pracy Centrum, a w razie ich utworzenia, także zakres zadań i tryb
działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy oddziałów
zamiejscowych Centrum przekazano do uregulowania w regulaminie organizacyjnym
Centrum. Regulamin organizacyjny Centrum będzie nadawany przez Dyrektora
Centrum, co zapewni maksymalną elastyczno ć oraz możliwo ć szybkiego
dostosowania struktury organizacyjnej Centrum do aktualnych potrzeb i możliwo ci.
Przewiduje się, że zarządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia. Za
niezwłocznym wej ciem w życie projektowanego zarządzenia przemawia
konieczno ć stworzenia warunków do możliwie najszybszego rozpoczęcia
działalno ci przez Centrum. Nie stoi temu na przeszkodzie również zakres
merytoryczny projektowanego zarządzenia. Natychmiastowe wej cie życie
projektowanego zarządzenia uzasadnione zatem ważnym interesem państwa, a
jednocze nie zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na
przeszkodzie. Spełnione są zatem przesłanki, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy
z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów
prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95), umożliwiające wej cie w życie
projektowanego zarządzenia z dniem jego ogłoszenia.
Przedmiot projektowanego zarządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Projekt zarządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z
późn. zm.).
Projektu zarządzenia nie umieszczono w programie prac legislacyjnych Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego na okres lipiec-grudzień 2010 r.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje zarz dzenie.
Projektowane zarządzenie obejmuje swoim zakresem państwową osobę prawną
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. Projektowane zarządzenie ma
na celu nadanie Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia statutu,
okre lającego jego organizację wewnętrzną. Przy wydaniu zarządzenia
projektodawca powinien uwzględnić stworzenie optymalnych warunków
organizacyjnych do prawidłowej realizacji zadań Centrum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zarządzenia dotyczy wyłącznie organizacji wewnętrznej Centrum Polsko-
Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia i nie zostanie poddany konsultacjom
społecznym.
5
Projekt zarządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Wej cie w życie projektowanego zarządzenia będzie miało wpływ na budżet
państwa.
Koszty obsługi działalno ci Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, w
tym koszt zapewnienia obsługi jego organów opiniodawczo-doradczych, w
pierwszym roku jego działalno ci będą finansowane ze rodków przewidzianych w
rezerwie budżetowej na utworzenie Centrum (czę ć 83 dział 758 rozdział 75818 -
rodki na utworzenie Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia). rodki
na pokrycie kosztów działalno ci Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia, w tym koszt zapewnienia obsługi jego organów opiniodawczo-
doradczych, w kolejnych latach będą zapewnione w czę ci 24 budżetu państwa
„Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” w dotacji podmiotowej dla Centrum
Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia.
Wej cie w życie projektowanego zarządzenia nie będzie miało wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wej cie w życie projektowanego zarządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Wej cie w życie projektowanego zarządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Wej cie w życie projektowanego zarządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i
rozwój regionalny.
06/12/KC
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3682
› Pobierz plik