Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym
- wprowadzenie zmian wynikających z implementacji dyrektywy Rady 2009/162/UE w zakresie: odliczenia podatku VAT od niektórych wydatków, definicji wyrobów akcyzowych, importu gazu za pośrednictwem statków oraz dostawy i importu energii cieplnej lub chłodniczej oraz usługi zapewnienia dostępu do sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej lub usługi transportu lub przesyłu przez te sieci, a także świadczenie innych usług bezpośrednio z nimi związanych;- znowlizowanie przepisów dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu;- znowelizowanie przepisów skutkujące rezygnacją z możliwości wprowadzenia regulacji dotyczących szczególnego sposobu rozliczania podatku przez podmioty zagraniczne świadczące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej okazjonalne przewozy drogowe osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3620
- Data wpłynięcia: 2010-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 247, poz. 1652
3620
poz. 874, z późn. zm4)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 87 w ust. 1 w pkt 2 dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) przy wykonywaniu międzynarodowego przewozu drogowego, polegającego na
okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza terytorium kraju przez
podatnika mającego siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce
zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju świadczącego ten przewóz – potwierdzenie
lub kopię potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego.”;
2) po art. 90a dodaje się art. 90b w brzmieniu:
„Art. 90b. W przypadku nieokazania podczas kontroli drogowej dokumentu, o którym mowa
w art. 87 ust. 1 pkt 2 lit. e, osoby uprawnione do kontroli, o której mowa w art. 89 ust. 1, są
obowiązane niezwłocznie powiadomić Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-
- ródmieście, wskazując podmiot wykonujący przewóz, termin przewozu, liczbę przewożonych
osób oraz informacje dotyczące trasy przewozu.”.
Art. 3. 1. W okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r.,
w
przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych
o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony
kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi
60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów,
dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części
przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na
podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2)
pojazdów
samochodowych
mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są
od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których
długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej
10
wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą
przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 %
długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość
pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną
krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii
poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem
wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do
przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu
ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do
przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów
prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy
zmienianej w art. 1;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej
10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów
prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy
najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody
(pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele
przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
3. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1 – 4 stwierdza
się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową
stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz
dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych
wymagań.
11
4. W przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 4,
zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których
mowa w ust. 2 pkt 1 – 4, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku
naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia.
5. Przepisy ust. 1 – 4 stosuje się odpowiednio do importu samochodów osobowych oraz innych
pojazdów samochodowych, z tym że do importu samochodów osobowych oraz innych
pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 1, kwotę podatku naliczonego stanowi
60 % kwoty wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających
z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy zmienianej w art. 1 – nie
więcej jednak niż 6.000 zł.
6.
W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy
samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu
lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty
podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy,
udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów
i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub
pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.
7. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do nabytych lub importowanych części
składowych zużytych do wytworzenia przez podatnika samochodów osobowych oraz innych
pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem przepisów ust. 2 – 5,
jeżeli te samochody i pojazdy zostały zaliczone przez tego podatnika do środków trwałych
w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Art. 4. W okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia
kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika
paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów
osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.
Art. 5. W okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., nie
stosuje się art. 8 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w przypadku wykorzystywania przez
12
podatnika samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa
w art. 3 ust. 1, na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Art. 6. 1. Przepisu art. 3 ust. 6 oraz art. 5 nie stosuje się do pojazdów samochodowych będących
przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze,
w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie
niniejszej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od
czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy i do których nie miał
zastosowania art. 86 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1.
2. Przepis ust. 1 ma zastosowanie:
1) w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, bez
uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie niniejszej ustawy, oraz
2) pod warunkiem że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do
dnia 31 stycznia 2011 r.
Art. 7. W okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., przepis
art. 32 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się również
w przypadku, gdy wynagrodzenie jest:
1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma, zgodnie z art. 3 i 4,
pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma,
zgodnie z art. 3 i 4, pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku;
3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma,
zgodnie z art. 3 i 4, pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego.
Art. 8. W przypadku dostaw energii chłodniczej wykonanych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, w stosunku do których, zgodnie z art. 19 ustawy zmienianej w art. 1,
w brzmieniu dotychczasowym, nie powstał obowiązek podatkowy przed dniem wejścia w życie
13
niniejszej ustawy, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ustawy zmienianej w art. 1,
w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 16, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia;
2) art. 1 pkt 9, pkt 11 lit. a, pkt 12, pkt 13 lit. b i pkt 14, które wchodzą w życie z dniem
1 stycznia 2013 r.
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Rady 2009/162/UE z dnia 22 grudnia
2009 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
(Dz. Urz. UE L 10 z 15.01.2010, str. 14).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192, poz. 1382,
z 2008 r. Nr 74, poz. 444, Nr 130, poz. 826, Nr 141, poz. 888 i Nr 209, poz. 1320, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 116,
poz. 979, Nr 195, poz. 1504, Nr 201, poz. 1540 i Nr 215, poz. 1666 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 357, Nr 75, poz. 473
i Nr 107, poz. 679.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 158,
poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130, poz. 905,
z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 69, poz. 586, Nr 165, poz. 1316
i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104 i Nr 81, poz. 530.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192,
poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31,
poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246 i Nr 164, poz. 1107.
11/48rch
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3620
› Pobierz plik