eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych

Poselski projekt ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych

projekt dotyczy zdefiniowania czynności operacyjno-rozpoznawczych, form, w jakich są one realizowane oraz metod prowadzenia tych działań. Jest to wypełnienie zasady legalności jako cechy prawidłowego działania podmiotów, jedynie na podstawie i zgodnie z prawem. Spośród metod działania bardzo szczegółowo opisano tryb i sposób prowadzenia czynności, które mogą ingerować w prawa i wolności jednostki

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 353
  • Data wpłynięcia: 2008-02-08
  • Uchwalenie:

353

3. Ujawnienie danych o osobie, o której mowa w ust. 1, może nastąpić jedynie w
przypadkach określonych w art. 9.
4. Podstawą do podjęcia współpracy jest zawarcie pisemnej umowy o współpracy,
pisemnego zobowiązania do współpracy, lub ustnego porozumienia.
5. Za udzielenie pomocy osobom, o których mowa w ust.1 może być przyznane
wynagrodzenie wypłacone z funduszu operacyjnego.
6. Jeśli w czasie korzystania lub w związku z korzystaniem przez służby państwowe z
pomocy osób, o których mowa w ust. 1, osoby te utraciły życie lub poniosły
uszczerbek na zdrowiu albo szkodę w mieniu, osobom tym lub ich spadkobiercom
przysługuje odszkodowanie.
7. Zasady i tryb przyznawania odszkodowań w sprawach, o których mowa w ust. 6.
określa Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia.


Art. 7.

1. Zasady tworzenia i gospodarowania środkami finansowymi przeznaczonymi na
pokrycie kosztów prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych zwanych dalej
funduszem operacyjnym określa Prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenia.
2. W rozliczaniu kosztów realizacji zadań finansowanych z funduszu operacyjnego –
ze względu na wyłączenie ich jawności – nie stosuje się przepisów ustawy o finansach
publicznych , rachunkowości i zamówieniach publicznych.


Art. 8.

Szefowie służb państwowych uprawnionych do prowadzenia czynności operacyjno-
rozpoznawczych, każdy w zakresie swojego działania, określą w drodze zarządzeń, obieg
informacji, w tym informacji niejawnych, w podległych służbach.


Art. 9.

1. Szefowie służb państwowych uprawnionych do prowadzenia czynności operacyjno-
rozpoznawczych, każdy w zakresie swojego działania, mogą zezwalać
funkcjonariuszom i pracownikom tych służb oraz byłym funkcjonariuszom i
pracownikom po ustaniu stosunku służbowego lub stosunku pracy w tych służbach, a
także osobom udzielającym im pomocy w wykonywaniu czynności operacyjno-
rozpoznawczych, na udzielenie informacji niejawnej określonej osobie lub instytucji.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, zezwolenie, o którym mowa w ust. 1 nie może dotyczyć
udzielenia informacji o:
1) osobie, jeżeli zostały uzyskane w wyniku prowadzonych przez inną służbę
państwową podczas prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych,
2) szczegółowych formach i zasadach prowadzenia czynności operacyjno-
rozpoznawczych oraz o stosowanych w związku z ich prowadzeniem
środkach i metodach,
3) osobie udzielającej pomocy służbom państwowym w wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych.
3. Zakazu określonego w ust. 2 nie stosuje się w przypadku żądania prokuratora albo
sądu, zgłoszonego w celu ścigania karnego za czyn zabroniony, stanowiący zbrodnię

5
lub występek, którego skutkiem jest śmierć człowieka lub przeprowadzenia
postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji
niejawnych.
4. Zakazu określonego w ust. 2 nie stosuje się również w przypadku żądania prokuratora
lub sądu uzasadnionego podejrzeniem popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu w
związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych.
5.
W razie odmowy zwolnienia funkcjonariusza, pracownika lub osoby udzielającej im
pomocy w wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych od obowiązku
zachowania tajemnicy państwowej albo odmowy zezwolenia na udostępnienie
dokumentów lub materiałów objętych tajemnicą państwową pomimo żądania
prokuratora lub sądu, zgłoszonego w związku z postępowaniem karnym o
przestępstwo określone jako zbrodnie przeciwko ludzkości lub zbrodnie
komunistyczne lub o przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu człowieka, gdy jego
następstwem była śmierć człowieka, szef służby państwowej, który odmówił
zwolnienia lub udostępnienia przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz
wyjaśnienie Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego. Jeżeli Pierwszy Prezes Sądu
Najwyższego stwierdzi, że uwzględnienie żądania prokuratora lub sądu jest konieczne
w celu prawidłowości postępowania karnego, szef służby państwowej jest
zobowiązany zwolnić od zachowania tajemnicy lub udostępnić dokumenty i materiały
objęte tajemnicą.


Rozdział II
Prowadzenie czynności operacyjno-rozpoznawczych.

Art. 10.

1. Czynności operacyjno-rozpoznawcze prowadzi się w szczególności, gdy:
1) uzyskano wiarygodną informację o planowaniu przestępstwa,
2) nie ustalono osoby, która przygotowywała lub dokonała przestępstwa,
3) pierwotna, sprawdzona informacja wskazuje na przestępczą działalność osoby,
4) uzyskano sprawdzone informacje o przynależności osoby do zorganizowanej
grupy przestępczej,
5) uzyskano informacje o działalności służb specjalnych innych państw,
6) skazany, oskarżony lub podejrzany ukrywa się przed wymiarem sprawiedliwości i
organami ścigania,
7) uzyskano sprawdzone informacje o zaginięciu osoby,
8) przeprowadzone ustalenia, sprawdzenia i wyjaśnienia oraz inne czynności
służbowe nie przyczyniły się do zapobieżenia lub wykrycia przestępstwa,
ujawnienia jego sprawców oraz zabezpieczenia rzeczy lub dowodów,
9) brak jest innych możliwości ustalenia lub dochodzenia do prawdy materialnej.
2. Służby państwowe prowadzące czynności operacyjno-rozpoznawcze z chwilą
uzyskania wiadomości o wszczęciu postępowania karnego wobec osoby lub w
sprawie, w której prowadzono czynności operacyjno-rozpoznawcze zobowiązane są
niezwłocznie powiadomić organ procesowy o fakcie prowadzenia czynności
operacyjno-rozpoznawczych wobec osoby lub w sprawie.
3. Sąd okręgowy właściwy miejscowo ze względu na toczące się postępowanie karne,
na pisemny wniosek właściwego organu odpowiedniej służby państwowej, złożony po
uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego może wydać postanowienie o

6
nieinformowaniu organu procesowego o prowadzonych czynnościach operacyjno –
rozpoznawczych wobec osoby objętej postępowaniem karnym.
4. Czynności operacyjno-rozpoznawcze kończy się w gdy:
1) nie potwierdzi się informacja o zagrożeniu przestępstwem;
2) upłynie określony w ustawie karnej termin przedawnienia ścigania;
3) ustaną przyczyny ich zarządzenia lub upłynie okres na który zostały
wprowadzone.

Art. 11.

1. W celu prowadzenia czynności operacyjno – rozpoznawczych niezbędne jest
sporządzenie planu czynności operacyjno-rozpoznawczych z podaniem opisu
przestępstwa i w miarę możliwości, jego kwalifikacji prawnej oraz oceny zgodności
planowanych działań z przepisami o pracy operacyjnej, oczekiwanego rezultatu, w
tym wartości dowodowych.
2. Prowadzenie czynności operacyjno – rozpoznawczych oraz ich zasadność, o których
mowa w ust. 1 podlega zatwierdzeniu przez przełożonego funkcjonariusza
prowadzącego czynności operacyjno-rozpoznawcze.


Art. 12.

Po zakończeniu prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych sporządza się
sprawozdanie, które oprócz podstawowych danych o przeprowadzonych czynnościach i
ich uczestnikach, powinno także zawierać informacje o dowodach zebranych w ich toku i
możliwościach wykorzystania ich w postępowaniu karnym.

Art. 13.

1. Podjęcie czynności operacyjno-rozpoznawczych w postaci pozorowanej działalności
przestępczej dokonuje się na podstawie postanowienia sądu okręgowego wydanego na
pisemny wniosek organu odpowiedniej służby państwowej, po uzyskaniu pisemnej
zgody prokuratora okręgowego.
2. Postanowienia, o których mowa w ust. 1 wydaje sąd okręgowy właściwy miejscowo,
ze względu na siedzibę organu odpowiedniej służby państwowej składającego
wniosek, a na wniosek złożony przez Szefa Kontrwywiadu Wojskowego i
andarmerii Wojskowej, Wojskowy Sąd Okręgowy w Warszawie.
3. Wniosek, o którym mowa w ustępie 1 powinien zawierać:
1) imię i nazwisko oraz stanowisko funkcjonariusza podpisującego wniosek,
2) imię i nazwisko osoby lub dane obiektu, wobec którego mają być podjęte
czynności operacyjno-rozpoznawcze,
3) określenie rodzaju czynności operacyjno-rozpoznawczych planowanych do
przeprowadzenia,
4) opis faktów uzasadniających przeprowadzenie czynności operacyjno-
rozpoznawczych,
5) uzasadnienie, że nie zachodzą okoliczności wykluczające przeprowadzenie
czynności, o których mowa w art. 10,
6) przewidywany czas prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych,
7) oczekiwany rezultat,

7
8) granice planowanych do przeprowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych
w oparciu o odpowiednie przepisy prawa karnego materialnego,
9) dane o osobie lub osobach, które realizować będą pozorowaną działalność
przestępczą,
10) przewidywany czas trwania pozorowanej działalności przestępczej,

4. Czynności operacyjno-rozpoznawcze, o których mowa w ust. 1 powinny być
zakończone w ciągu roku od dnia wydania postanowienia w przedmiocie zatwierdzenia
wniosku.
5. W uzasadnionych wypadkach termin, o którym mowa w ust. 4 może być przedłużany
na czas określony, przy czym postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 14.
1. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych przez:
1) Policję w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców, a także uzyskania i
utrwalenia dowodów ściganych z urzędu umyślnych przestępstw:
a) przeciwko życiu, określonych w art. 148-150 Kodeksu karnego (Dz.U. 1997 r. Nr 88,
poz. 553, z pó n. zm.),
b) określonych w art. 134, art. 135 § 1, art. 136 § 1, art. 156 § 1 i 3, art. 163 § 1 i 3, art. 164
§ 1, art. 165 § 1 i 3, art. 166, 167, 173 § 1 i 3, art. 189, 204 § 4, art. 223, 228, 229, 232,
245, 246, 252 § 1-3, art. 253, 258, 269, 280-282, 285 § 1, art. 286, 296, 299 § 1-6 oraz w
art. 310 § 1, 2 i 4 Kodeksu karnego,
c) przeciwko obrotowi gospodarczemu, określonych w art. 297-306 Kodeksu karnego,
powodujących szkodę majątkową lub skierowanych przeciwko mieniu, jeżeli wysokość
szkody lub wartość mienia jest znacznej wartości,
d) skarbowych, o dużej wartości uszczuplenia lub narażenia na uszczuplenie należności
publicznoprawnej, na podstawie odrębnych przepisów,
e) nielegalnego wytwarzania, posiadania lub obrotu bronią, amunicją, materiałami
wybuchowymi, środkami odurzającymi lub substancjami psychotropowymi albo ich
prekursorami oraz materiałami jądrowymi i promieniotwórczymi,
f) określonych w art. 8 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks
karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 160, poz. 1083 oraz z 1998 r. Nr 113, poz.
715),
g) określonych w art. 43-46 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i
przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1411),
h)ściganych na mocy umów i porozumień międzynarodowych,
gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że
będą nieskuteczne lub nieprzydatne, sąd okręgowy, na pisemny wniosek Komendanta
Głównego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego albo
na pisemny wniosek komendanta wojewódzkiego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej
zgody właściwego miejscowo prokuratora okręgowego, może, w drodze postanowienia,
zarządzić kontrolę operacyjną.

2) Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego w celu:
a) rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania zagrożeń godzących w bezpieczeństwo

1 Zmiany wymienionej), oraz określonych w art. 179-183
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi(Dz. U. z 2006 r. Nr 183,
poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708), jeżeli pozostają w związku z przestępczością
korupcyjną lub godzą w interesy ekonomiczne państwa,
d) wymiarowi sprawiedliwości określonych w rozdziale XXX Kodeksu karnego, jeżeli
pozostają w związku z przestępczością korupcyjną,
e) finansowaniu partii politycznych określonych w art. 49d i 49f ustawy z dnia 27 czerwca
1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857, z pó n. zm). ,
f) obowiązkom podatkowym i rozliczeniom z tytułu dotacji i subwencji, w szczególności
określonych w art. 54, 55, 56, 76, 82 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy
(Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 oraz z 2006 r. Nr 64, poz. 432 oraz z 2007 r. Nr 112,
poz.766, jeżeli pozostają w związku z przestępczością korupcyjną lub godzą w interesy
ekonomiczne państwa;
g) ujawniania i przeciwdziałania przypadkom nieprzestrzegania przepisów ustawy o
ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;
h) ujawniania przypadków nieprzestrzegania określonych przepisami prawa procedur
podejmowania decyzji w przedmiocie: prywatyzacji i komercjalizacji, wsparcia finansowego,
udzielania zamówień publicznych oraz przyznawania koncesji, zezwoleń, zwolnień

2 Zmiany wymienionej ). W posiedzeniu sądu może wziąć udział wyłącznie
prokurator i przedstawiciel organu wnioskującego o zarządzenie kontroli operacyjnej.

12. Podmioty wykonujące działalność telekomunikacyjną oraz podmioty świadczące usługi
pocztowe są obowiązani do zapewnienia na własny koszt warunków technicznych i
organizacyjnych umożliwiających prowadzenie przez organy określone w ust. 1 kontroli
operacyjnej.
13.
Kontrola operacyjna powinna być zakończona niezwłocznie po ustaniu przyczyn jej
zarządzenia, najpó niej jednak z upływem okresu, na który została wprowadzona.
14. Organ, o którym mowa w ust. 1, informuje właściwego prokuratora o wynikach kontroli
operacyjnej po jej zakończeniu, a na jego żądanie również o przebiegu tej kontroli.

15. W przypadku uzyskania dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub
mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego, organ, który wnioskował o
wszczęcie kontroli operacyjnej, przekazuje właściwemu prokuratorowi wszystkie materiały
zgromadzone podczas stosowania kontroli operacyjnej, w razie potrzeby z wnioskiem o
wszczęcie postępowania karnego. W postępowaniu przed sądem, w odniesieniu do tych
materiałów, stosuje się odpowiednio przepisy art. 393 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu
postępowania karnego.

4 Zmiany wymienionej) skreśla się art. 9b, art. 9c, art.9d, art. 9e, art. 9f i art. 9g.

Art. 23.

W ustawie z dnia 28 września 1991r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z
pó n. zm.) skreśla się art. 36c.

Art. 24.

W ustawie z dnia 24 lipca 1999r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641, z
pó n. zm.) skreśla się art. 6zj i art.6zk.
5 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej) skreśla się art. 31, art. 32 i art.33,
art.36, art.37, art.38, art.39 i art.,40.


Art. 26.

W ustawie z dnia 24 maja 2002r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji
Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676, z pó n. zm.) skreśla się art. 27, art. 29, art. 30, art.35,
art.36,art.38 i art.39.


Art. 27.

W ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz o Służbie
Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 709 i Nr 218, poz. 1592) skreśla się
art. 31, art. 32, art.33, art. 34, art. 35, art.36, art. 39, art.40, art. 43.


Rozdział V
Przepisy karne.


Art. 28.

Funkcjonariusz, który przy prowadzeniu czynności operacyjno-rozpoznawczych
przekraczając uprawnienia lub nie dopełniając obowiązku, narusza prawa i wolności
obywatelskie lub dobra osobiste lub majątkowe osoby fizycznej lub prawnej, podlega karze
pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Art. 29.
Kto nie będąc uprawnionym do prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych,
metodami zastrzeżonymi dla służb państwowych czynności te prowadzi, podlega karze
pozbawienia wolności do lat 5 albo karze grzywny.



Rozdział VI
Przepisy końcowe


8 Zmiany wymienionej="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=47ab66872865&&pspdate=2008.02.07&psphas=1&comm=spistr&akt=nr16915283&ver=-1"ostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676
i Nr 89, poz. 804, z 2003 r. Nr 113, poz. 1070 i Nr 139, poz. 1326, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, Nr 171, poz.
1800 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 711 i Nr 176, poz. 1242.
9 Zmiany wymienionej="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=47ab66872865&&pspdate=2008.02.07&psphas=1&comm=spistr&akt=nr16964586&ver=-1"ostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130,
poz. 1188 i Nr 166, poz. 1609 oraz z 2004 r. Nr 109, poz. 1159, Nr 171, poz. 1800, Nr 267, poz. 2647 i Nr 273,
poz. 2703 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 218, poz. 1592.

19
Art. 30.

1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
2. W terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy Prezes Rady Ministrów wyda przepisy
wykonawcze do niniejszej ustawy.
20
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: