eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawodawstwa krajowego do zmian, które zostały wprowadzone w prawodawstwie wspólnotowym w zakresie rynków owoców i warzyw, chmielu, tytoniu, suszu paszowego, zbóż, lnu i konopi uprawianych na włókno oraz uporządkowanie przepisów krajowych w zakresie rynków zbóż oraz lnu i konopi włóknistych, a także w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3424
  • Data wpłynięcia: 2010-09-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-10-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1486

3424


10
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa oraz budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego Skutki finansowe dla budżetu państwa będą wynikały z wykonywania
kontroli jakości krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego przez pracowników
Agencji Rynku Rolnego oraz wyspecjalizowane laboratoria. W związku
z wprowadzeniem przepisów o upoważnianiu głównych przetwórców słomy lnianej
lub konopnej na włókno oraz mając na uwadze, że rozporządzenie Komisji (WE) nr
507/2008 określa konieczność przeprowadzenia co najmniej jednej kontroli

u każdego upoważnionego głównego przetwórcy słomy lnianej lub konopnej na
włókno w roku gospodarczym, niezbędne będzie przeprowadzenie 5 kontroli
w zakresie jakości włókna lnianego i włókna konopnego. Przy koszcie pojedynczego
badania w wysokości ok. 70 zł, kwota, jaką należy przeznaczyć na prowadzenie tych
kontroli wynosi ok. 350 zł.
rodki finansowe w ww. wysokości zostały przewidziane w budżecie Agencji
Rynku Rolnego na 2010 r.

4. Wpływ projektu regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
5-09-tg

PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia ......................................2010 r.

w sprawie poziomu procentowej zawartości zanieczyszczeń krótkiego włókna
lnianego i włókna konopnego

Na podstawie art. 39f pkt 1 lit. c ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz
rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70, Nr 52,
poz. 303 i Nr 158, poz. 989 oraz z 2010 r. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Poziom procentowej zawartości zanieczyszczeń krótkiego włókna lnianego
lub włókna konopnego, do uzyskania którego przysługuje głównemu przetwórcy
pomoc w zakresie określonym przepisami art. 92 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady
(WE) nr 1234/2007 z dnia z dnia 22 pa dziernika 2007 r. ustanawiającego wspólną
organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych
produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (Dz. Urz.
UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z pó n. zm.), dla lat gospodarczych 2009/2010 –
2011/2012, nie może przekroczyć:
1) 15 % – w przypadku krótkiego włókna lnianego;
2) 25 % – w przypadku włókna konopnego.

§ 2. Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21
pa dziernika 2004 r. w sprawie poziomu procentowej zawartości zanieczyszczeń
krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego (Dz. U. Nr 238, poz. 2400).

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia w sprawie poziomu procentowej zawartości
zanieczyszczeń krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 39f pkt 1 lit. c ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r.
o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu
paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2008 r. Nr 11,
poz. 70 , z pó n. zm.).


Stosownie do art. 92 ust. 1 lit b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007
z dnia z dnia 22 pa dziernika 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków
rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych
(„rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (Dz. Urz. UE L 299
z 16.11.2007, str. 1, z pó n. zm.) w latach gospodarczych 2009/2010 – 2011/2012
pomoc z tytułu przetwórstwa słomy lnianej na krótkie włókno i słomy konopnej na
włókno (w wysokości 90 €/t włókna) przysługuje upoważnionemu głównemu
przetwórcy i osobie traktowanej jako przetwórca, jeżeli otrzymywane przez
upoważnionego głównego przetwórcę krótkie włókno lniane lub włókno konopne
zawiera nie więcej niż 7,5 % zanieczyszczeń. Jednakże na podstawie tego artykułu
akapit drugi, państwo członkowskie Unii Europejskiej może podjąć decyzję
o kwalifikowaniu się krótkiego włókna lnianego zawierającego do 15
%
zanieczyszczeń oraz włókna konopnego zawierającego do 25 % zanieczyszczeń
do przyznania pomocy z tytułu przetwórstwa słomy lnianej o konopnej w latach
gospodarczych 2009/2010 – 2011/2012.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej występuje popyt na krótkie włókno
lniane oraz włókno konopne zawierające powyżej 7,5 % zanieczyszczeń. Włókna
o takiej czystości są wykorzystywane m.in. do produkcji przędz zgrzebnych na cele
tekstylne, sznurków i lin, przędz technicznych, włóknin tapicerskich, izolacyjnych,
wygłuszających, geowłóknin, masy celulozowej i szlachetnych papierów, materiałów
kompozytowych na bazie tych włókien, kotoniny lnianej i konopnej, przędz z wełną
i bawełną, a także płyt izolacyjnych i budowlanych oraz jako wyściółka do materacy.
Mając na uwadze szeroką gamę zastosowań włókien o zawartości zanieczyszczeń
ponad 7,5 %, uzasadnione jest stosowanie pomocy do ich uzyskiwania.

Na podstawie danych przekazanych przez Komisję Europejską – wsparcie do
przetwarzania słomy lnianej lub konopnej na włókno o większej niż 7,5 % zawartości

2
zanieczyszczeń stosują prawie wszystkie państwa członkowskie dawnej „15” –
w maksymalnej wysokości. Wyjątkami są Belgia, która dla włókna konopnego
dopuszcza zawartość zanieczyszczeń do 7,5 % i Finlandia, która dla krótkiego
włókna lnianego oraz włókna konopnego dopuszcza zawartość zanieczyszczeń
do 10 %.
Po
wejściu w życie projektowanego rozporządzenia upoważnieni główni
przetwórcy będą określali rzeczywisty poziom zanieczyszczeń krótkiego włókna
lnianego lub włókna konopnego, a także masę uzyskiwanych włókien. Natomiast
Agencja Rynku Rolnego przeliczy masę włókna o wyższej niż 7,5 % zawartości
zanieczyszczeń na masę włókna o zawartości 7,5 % zanieczyszczeń, stosując wzór
określony w art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 507/2008, tj.:
Q = P [(100 – x) (100 – 7,5)] , gdzie:
Q – oznacza masę krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego
o zawartości zanieczyszczeń 7,5 %,
P – oznacza masę krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego
o zawartości zanieczyszczeń powyżej 7,5 % wyrażoną w tonach,
x – oznacza rzeczywistą procentową zawartość zanieczyszczeń powyżej
7,5 %.
Projekt rozporządzenia zawiera przepisy techniczne w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz.2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597), jednakże stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Rady Ministrów, nie podlega procedurze notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz.
337) projekt niniejszego rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.








3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu normatywnego

Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na upoważnionych głównych
przetwórców, osoby traktowane jako przetwórcy oraz pracowników Agencji Rynku
Rolnego.
Na podstawie art. 91 i art. 92 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1234/2007 utrzymana
została pomoc do przetwórstwa słomy lnianej lub konopnej na krótkie włókno lniane
lub włókno konopne zawierające do 7,5 % zanieczyszczeń do 2011/2012 roku
gospodarczego. Tak dokładne oczyszczenie krótkiego włókna lnianego oraz włókna
konopnego nie jest łatwe, a często niecelowe ze względu na sposób wykorzystania
tego włókna (np. do wyrobu materiałów izolacyjnych). Dlatego, na podstawie art. 92
ust. 1 akapit drugi przedmiotowego rozporządzenia poszczególne państwa
członkowskie Unii Europejskiej mogą podjąć decyzję o stosowaniu pomocy do
przetwórstwa słomy lnianej i słomy konopnej do włókna także o większej niż 7,5 %
zawartości zanieczyszczeń. Z uwagi na występujący popyt na krótkie włókno lniane
i włókno konopne o zawartości zanieczyszczeń większej niż 7,5 %, wskazane jest
uruchomienie mechanizmów ułatwiających dostosowanie się do tych reguł. Ponadto,
poza sytuacją, w której dokładniejsze doczyszczenie krótkiego włókna lnianego
i włókna konopnego nie jest celowe ze względów technologicznych, jak wspomniano,
na jakość krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego negatywnie wpływa
zapó nienie technologiczne polskiego rolnictwa np. stan maszyn do przerobu słomy
lnianej i konopnej oraz brak maszyn do zbioru i odwracania słomy w procesie
roszenia. Oddziałuje to na terminowość zbioru i dobre wyroszenie surowca.
Natomiast niewykorzystywanie wysokoefektywnych technologii przerobu powoduje
niską jakość otrzymywanego włókna. Dlatego obniżając wymagania jakościowe
w stosunku do włókien, podobnie jak to czynią inne państwa członkowskie Unii
Europejskiej, umożliwia się uzyskanie dodatkowych środków dla polskiego rolnictwa.

2. Konsultacje społeczne


Projekt rozporządzenia zostanie wysłany do oceny przez organizacje
społeczno-zawodowe, a w szczególności: Niezależny Samorządny Związek
Zawodowy Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie
Związków Zawodowych, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
Rolników i Organizacji Rolniczych, Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa

4
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: