eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o spółdzielniach uczniowskich

Poselski projekt ustawy o spółdzielniach uczniowskich

- projekt reguluje kwestie dotyczace zakładania, organizacji i działalności spółdzielni uczniowskich oraz sprawowania nad nimi nadzoru. Spółdzielnie będą mogły prowadzić działalność gospodarczą, polegającą m.in. na prowadzeniu szkolnej kasy oszczędności oraz na swiadczeniu usług na rzecz osób trzecich. Spółdzielnia uczniowska będzie z mocy prawa organizacją pożytku publicznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3421
  • Data wpłynięcia: 2010-03-19
  • Uchwalenie:

3421

zbiórki publicznej, to organizacja może skorzystać ze zwolnienia pod warunkiem,
że przedstawi fakturę potwierdzającą nabycie tych przedmiotów.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że podstawowym modelem działalności
spółdzielni uczniowskiej jest dokonywanie przez spółdzielnię transakcji z członkami w
celu stworzenia podstawy do świadczenia usług lub zbywania towarów na rzecz osób
trzecich, a dopiero transakcje z tymi osobami, stanowiące właściwy przedmiot
działalności spółdzielni stanowią zasadnicze źródło jej dochodu.

Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na uczniów szkoły publicznej lub
niepublicznej szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej oraz
wychowanków placówki oświatowo-wychowawczej oraz ich opiekunów.

2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na fakt, iż projektowana materia dotyczy kwestii gospodarczo-społecznych
powinna zostać skierowana przed pierwszym czytaniem przez Marszałka Sejmu, w
szczególności, do konsultacji z następującymi podmiotami:
1) Krajową Radę Spółdzielczości;
2) Naczelną Radą Adwokacka;
3) Naczelną Izba Radców Prawnych;
4) Krajową Radą Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego w kontekście rozwiązania zawartego w
art. 1 ust. 7, w tym art. 2 ust. 2 pkt 7, projektu ustawy może to pociągać za sobą
bezpośrednie skutki dla dochodów budżetu Państwa trudne do oszacowania.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację regionalną.

7. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa
Wejście w życie regulacji nie będą miały wpływu na zdrowie społeczeństwa.

8. Wpływ regulacji na środowisko
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
Warszawa, 1 kwietnia 2010 r.
BAS-WAPEiM-504/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o spółdzielniach uczniowskich (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Wiesław Andrzej Szczepański)




Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47 oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy reguluje kwestie dotyczące zakładania, organizacji i
działalności spółdzielni uczniowskich oraz sprawowania nad nimi nadzoru.
Zgodnie z projektem spółdzielnie uczniowskie będą mogły prowadzić
działalność gospodarczą, polegającą m.in. na prowadzeniu szkolnej kasy
oszczędności oraz na świadczeniu usług na rzecz osób trzecich. Spółdzielnia
uczniowska będzie z mocy prawa organizacją pożytku publicznego.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać:
- artykuły 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(TfUE) dotyczące zasad przyznawania pomocy przez państwo,
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.
w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE
L 379 z 28.12.2006, str. 5).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
3.1. Artykuł 2 ust. 2 i 3 projektu określa przedmiot działalności
spółdzielni uczniowskiej. Z przepisów tych wynika szeroki zakres prowadzonej
działalności, która może polegać na prowadzeniu działalności gospodarczej.
Gospodarczy charakter działalności wskazuje literalnie art. 6 ust. 2 projektu,
zobowiązujący dyrektora szkoły lub placówki do udostępnienia nieodpłatnie w
lokalu szkoły lub placówki miejsca do działalności gospodarczej spółdzielni
uczniowskiej. Zgodnie z art. 1 ust. 7 projektu spółdzielnia uczniowska ma
stanowić z mocy prawa organizację pożytku publicznego. Do spółdzielni
uczniowskich będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003
r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96,
poz. 873, ze zmianami). Z przepisów tej ustawy wynika, że spółdzielnia
uczniowska prowadząca działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3
ust. 1 tej ustawy będzie zwolniona z podatków i opłat wymienionych w art. 24
ust. 1 ustawy. Ponadto spółdzielnie uczniowskie jako organizacje pożytku
publicznego będą mogły otrzymywać środki finansowe pochodzące z 1 %
podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 27 ustawy o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.1
3.2. Uznanie spółdzielni uczniowskiej za organizację pożytku
publicznego i wynikające stąd zwolnienie z podatków i opłat, jak również
nieodpłatne udostępnianie spółdzielni uczniowskiej miejsca do działalności
gospodarczej w lokalu szkoły lub placówki, należy ocenić z punktu widzenia
zgodności proponowanej regulacji z unijnymi regułami konkurencji, w
szczególności zasadami udzielania pomocy przez państwo. Artykuł 107 ust. 1
TfUE stanowi, że wszelka pomoc przyznawana przez państwa członkowskie lub
przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub
grozi zakłóceniem konkurencji przez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom
lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w
zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami
członkowskimi.
3.3. Za pomoc w rozumieniu art. 107 ust. 1 TfUE Trybunał
Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS) uznaje środek, na podstawie którego
władze publiczne przyznają niektórym przedsiębiorstwom zwolnienie
podatkowe, które choć nie obejmuje przekazania środków państwowych stawia
beneficjentów zwolnienia w korzystniejszej sytuacji podatkowej w stosunku do
pozostałych podatnikówwolnienie z podatków i opłat, które będzie
przysługiwało spółdzielniom uczniowskim jako organizacjom pożytku

1 Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy otrzymane przez organizację pożytku publicznego środki finansowe pochodzące
z 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych mogą być wykorzystane wyłącznie na prowadzenie
działalności pożytku publicznego.
2 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 15 marca 1994 r. w sprawie C–387/92 Banco de Crédito Industrial
SA, ECR 1994, str. I–877.

2
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: