Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- znowelizowanie przepisów ustawy o pomocy społecznej dotyczących zasad wstrzymywania wypłat świadczeń pieniężnych osobom bezrobotnym, przepisów dotyczących wypłaty zasiłku okresowego i celowego na realizację postanowień kontraktu społecznego, przepisów określających okres korzystania z całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy, określających warunki pobytu w rodzinnych domach pomocy przez osoby starsze i niepełnosprawne oraz wysokość opłat za pobyt w domu pomocy społecznej i wymogi kubatury pomieszczeń;- znowelizowanie przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dotyczących pracownikow socjalnych oraz zasad wynagradzania za sprawowanie opieki, a także zasad uiszczania przez ośrodki pomocy społecznej składek na ubezpieczenie zdrowotne na rzecz wskazanych w przepisach osób;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3392
- Data wpłynięcia: 2010-07-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2011-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 440
3392
Druk nr 3392
Warszawa, 21 lipca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny
PSR-020-4-2010
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Polityki
Społecznej i Rodziny wnosi projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o pomocy społecznej
oraz ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych.
Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Krzysztof Michałkiewicz.
Przewodniczący Komisji
(-) Sławomir Piechota
Projekt
U S T A W A
z
dnia
2010
r.
o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych
Art. 1.
W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz.
1362, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Brak współdziałania osoby lub rodzinny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu
trudnej sytuacji życiowej, odmowa zawarcia kontraktu socjalnego,
niedotrzymywanie jego postanowień, nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia,
innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub nieuzasadniona odmowa
podjęcia lub przerwanie szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego w miejscu
pracy, wykonywania prac interwencyjnych, robót publicznych lub prac społecznie
użytecznych, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy, lub nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego w
zakładzie lecznictwa odwykowego przez osobę uzależnioną mogą stanowić
podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu
świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.”;
2) po art. 16 dodaje się art. 16a i 16b w brzmieniu:
„Art. 16a. 1. Gmina, powiat i samorząd województwa przygotowują analizę zasobów
pomocy społecznej i ich ocenę na tle lokalnej sytuacji społecznej i
demograficznej.
2. Zasoby, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności
infrastrukturę, kadrę, organizacje pozarządowe i nakłady finansowe na
zadania pomocy społecznej bez względu na podmiot je finansujący i
realizujący.
3. Analiza, o której mow a w ust. 1, obejmuje grupy osób i rodzin
korzystających z pomocy społecznej oraz ich rozkład ilościowy na tle
lokalnej struktury społecznej.
4. Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego przedstawia co
roku do 30 marca odpowiednio radzie gminy, radzie powiatu, sejmikowi
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 202, poz.1551, Nr
219, poz. 1706 i Nr 221, poz. 1738 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 40, poz. 229.
1
województwa właściwej jednostki samorządu terytorialnego analizę, o
której mowa w ust. 1. Analiza jest podstawa do planowania budżetu na
rok następny.
Art. 16b. 1. Gmina i powiat opracowują strategię rozwiązywania problemów
społecznych, a samorząd województwa strategię w zakresie polityki
społecznej.
2. Strategia, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) diagnozę sytuacji społecznej;
2) prognozę zmian w zakresie objętym strategią;
3) określenie:
a) celów strategicznych projektowanych zmian,
b) kierunków niezbędnych działań,
c) sposobu realizacji strategii oraz jej ram finansowych,
d) wskaźników realizacji działań.”;
3) w art. 17 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) sporządzanie, zgodnie z art. 16a, analizy w zakresie pomocy społecznej;”;
4) w art. 19 pkt 18 otrzymuje brzmienie:
„18) sporządzanie, zgodnie z art. 16a, analizy w zakresie pomocy społecznej;”;
5) w art. 21 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) sporządzanie analizy, o której mowa w art. 16a, na podstawie analiz sporządzonych
przez gminy i powiaty z obszaru województwa, uwzględniającej kwestie i problemy
społeczne wynikające z przyjętej strategii wraz z projektami, o których mowa w pkt
3 i przekazanie ich właściwemu wojewodzie do dnia 1 czerwca każdego roku;”;
6) w art. 22 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) ocena stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o analizę przyjętą przez
samorząd województwa z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii;”;
7) w art. 38 po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
„4a. Część zasiłku okresowego przewyższająca minimalną wysokość zasiłku określoną w
ust. 3 może być przyznana w celu realizacji postanowień kontraktu socjalnego.
4b. W przypadku podjęcia zatrudnienia przez osobę objętą kontraktem socjalnym
pobierającą zasiłek okresowy, część zasiłku okresowego, o której mowa w ust. 4a,
może być wypłacana nadal niezależnie od dochodu, do dnia wynikającego z decyzji
przyznającej zasiłek okresowy nie dłużej jednak niż do 3 miesięcy, od dnia w którym
osoba została zatrudniona.”;
8) po art. 39 dodaje się art. 39a w brzmieniu:
„Art. 39a.1. Zasiłek celowy może być przyznany również w celu realizacji postanowień
kontraktu socjalnego.
2. Zasiłek celowy, o którym mowa w ust. 1 może być wypłacany niezależnie
od dochodu, przez okres do 3 miesięcy od dnia, w którym osoba objęta
2
kontraktem socjalnym, w wyniku jego realizacji, stała się osobą
zatrudnioną.”;
9) w art. 51a ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3.
Okres korzystania z miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu
samopomocy nie może być jednorazowo dłuższy niż 3 miesiące, z możliwością
przedłużenia do 6 miesięcy w uzasadnionych przypadkach, przy czym maksymalny
okres pobytu całodobowego osoby w roku kalendarzowym nie może być dłuższy niż
8 miesięcy.”;
10) w art. 52 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1.
W przypadku braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu
zamieszkania osoba wymagająca z powodu wieku lub niepełnosprawności pomocy
innych osób może korzystać z usług opiekuńczych i bytowych w formie rodzinnego
domu pomocy.
2. Rodzinny dom pomocy stanowi formę usług opiekuńczych i bytowych świadczonych
całodobowo przez osobę w jej miejscu zamieszkania dla nie mniej niż trzech i nie
więcej niż ośmiu osób wymagających z powodu wieku lub niepełnosprawności
wsparcia w tej formie.”;
11) w art.53 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, rodzaj i zakres wsparcia świadczonego w mieszkaniach
chronionych, warunki kierowania i pobytu w mieszkaniach chronionych, kierując
się potrzebą zapewnienia właściwego wsparcia osobom kierowanym do mieszkania
chronionego.”;
12) dotychczasową treść art. 53a oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Udzielenie świadczeń w postaci wynagrodzenia za sprawowanie opieki nie wymaga
przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz wydania decyzji
administracyjnej.”;
13) w art. 61 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnoszą:
1) mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70 % swojego dochodu, a w przypadku
osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70 %
tego dochodu;
2) proporcjonalnie w częściach równych małżonek, zstępni przed wstępnymi - zgodnie
z umową zawartą w trybie art. 103 ust. 2:
a) w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli dochód jest wyższy niż 400 %
kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu
pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 400 % tego kryterium,
b) w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 400
% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym że kwota dochodu
pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 400 % kryterium
dochodowego na osobę w rodzinie;
3
3) gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej - w
wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej
a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa w pkt 1 i 2.”
14) w art. 68 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Jeżeli pokój zajmują wyłącznie osoby leżące może być on czteroosobowy, a jego
powierzchnia nie może być mniejsza niż 6m2 na osobę.”;
15) w art. 103 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Kierownik ośrodka pomocy społecznej ustala w drodze umowy z małżonkiem,
zstępnymi przed wstępnymi mieszkańca domu wysokość wnoszonej przez nich
opłaty za pobyt tego mieszkańca w domu pomocy społecznej, biorąc pod uwagę
wysokość dochodów i możliwości, przy czym opłata ta nie powinna być zwiększana
w przypadku gdy jedna z osób jest zwalniana z odpłatności z mocy prawa lub z
powodów, o których mowa w art. 64.”
16) w art. 108 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub
rodziny znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej pracownik socjalny
zatrudniony w ośrodku pomocy społecznej może zawrzeć kontrakt socjalny z tą
osobą lub rodziną, w celu wzmocnienia aktywności i samodzielności życiowej,
zawodowej lub przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
2. W przypadku osób bezrobotnych, o których mowa w art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, podpisanie kontraktu
socjalnego, w ramach którego są realizowane działania na rzecz wzmocnienia
aktywności osoby bezrobotnej, może być dokonywane na podstawie skierowania
powiatowego urzędu pracy na zasadach określonych w art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.”;
17) w art. 110:
a) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11.Ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie
do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na 2 000.
mieszkańców, nie mniej jednak niż 3 pracowników socjalnych zatrudnionych w
pełnym wymiarze czasu pracy.”,
b) dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Liczba rodzin lub osób samotnie gospodarujących przypadających na jednego
pracownika socjalnego, z którymi prowadzi on pracę socjalna nie może być
większa niż 50.”;
18) po art. 110 dodaje się art. 110a w brzmieniu:
„Art. 110a. 1. W ramach struktury organizacyjnej ośrodka pomocy społecznej może
zostać wyodrębniony zespół realizujący zadania tego ośrodka w zakresie
pracy socjalnej i integracji społecznej.
2. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, wchodzi co najmniej trzech
pracowników socjalnych.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3392
› Pobierz plik