Rządowy projekt ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
projekt określa zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, warunki świadczonych usług, kwalifikacje osób sprawujących opiekę, zasady finansowania opieki, nadzór nad jakością sprawowanej opieki
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3377
- Data wpłynięcia: 2010-09-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
- data uchwalenia: 2011-02-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 45, poz. 235
3377
prowadzącej rejestr.
3. Rejestr zawiera:
1) nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu prowadzącego
żłobek lub klub dziecięcy;
2) numer NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
3) miejsce
prowadzenia
żłobka lub klubu dziecięcego.
Art. 23. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje wpisu do rejestru na
podstawie pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający
prowadzić żłobek lub klub dziecięcy. Do wniosku dołącza się:
1) w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej
osobowości prawnej wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status
podmiotu;
2) oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej
NIP;
3) oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych;
4) w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo
popełnione umyślnie;
5) zobowiązanie do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków
wychowania i opieki.
2. Podmiot jest zobowiązany do przedstawienia do wglądu:
1) dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być
prowadzona opieka;
2) w przypadku osoby fizycznej dowód osobisty lub inny dokument
potwierdzający tożsamość.
3. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, podmiot przedstawia do wglądu
dowód dokonania opłaty, o której mowa w art. 28, lub składa jego kopię.
Art. 24. Przed dokonaniem wpisu do rejestru wójt, burmistrz lub prezydent miasta
może dokonać wizytacji lokalu w celu ustalenia czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne
warunki wychowania i opieki nad dziećmi.
Art. 25. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje zaświadczenie o dokonaniu
wpisu podmiotu do rejestru.
2. Zaświadczenie zawiera następujące dane:
1) nazwę organu, który dokonał wpisu do rejestru;
2) datę i numer wpisu do rejestru;
3) formę organizacyjną opieki oraz jej nazwę;
4) nazwę lub imię i nazwisko podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
5) miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
Art. 26.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta odmawia wpisu do rejestru,
w przypadku gdy:
1) podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka
lub klubu dziecięcego;
2)
wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania
działalności gospodarczej objętej wpisem.
Art. 27. Wykreślenie z rejestru następuje w przypadku:
1) złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;
5
2) nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości
w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
3) przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, o których mowa
w art. 23, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
Art. 28. 1. Wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.
2. Wysokość opłaty ustala rada gminy w drodze uchwały.
3. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 50 % minimalnego wynagrodzenia
za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
4. Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
5. Z opłaty za wpis do rejestru gmina jest zwolniona.
Art. 29. Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze
decyzji administracyjnej.
Art. 30. 1. Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu
prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub
dokumentach, o których mowa w art. 23, w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
2. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 1, organ prowadzący rejestr
dokonuje zmian w rejestrze oraz wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie,
o którym mowa w art. 25, uwzględniające te zmiany.
Rozdział 4
Dzienny opiekun
Art. 31. 1. Dziennym opiekunem jest osoba fizyczna zatrudniana przez gminę na
podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego
stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
2. Dzienny opiekun sprawuje opiekę nad dziećmi w wieku od 20 tygodnia życia.
3. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1) strony umowy;
2) cel i przedmiot umowy;
3) czas i miejsce sprawowania opieki;
4) liczbę dzieci powierzonych opiece;
5) obowiązki dziennego opiekuna;
6) wysokość wynagrodzenia oraz sposób i termin jego wypłaty;
7) czas, na jaki umowa została zawarta;
8) warunki i sposób zmiany, a także rozwiązania umowy.
Art. 32. Do zadań dziennego opiekuna należy w szczególności:
1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków
domowych;
2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej,
z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
3) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych,
uwzględniających wiek dziecka oraz jego rozwój psychomotoryczny.
6
Art. 33. Dzienny opiekun sprawuje opiekę nad maksymalnie pięciorgiem dzieci,
a w przypadku gdy w grupie znajduje się dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia,
jest niepełnosprawne lub wymaga szczególnej opieki, maksymalnie nad trojgiem dzieci.
Art. 34. 1. Dziennym opiekunem może być osoba, która:
1) daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi;
2) nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie
została jej zawieszona ani ograniczona;
3) wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został
nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego
przez sąd;
4) posiada warunki lokalowe zapewniające bezpieczną opiekę nad dzieckiem;
5) odbyła:
a) 160-godzinne szkolenie z zakresu: pedagogiki wczesnodziecięcej, edukacji
małego dziecka lub psychologii dziecięcej oraz z zakresu udzielania dziecku
pierwszej pomocy albo
b) 40-godzinne szkolenie uzupełniające, w tym z zakresu udzielania dziecku
pierwszej pomocy, jeżeli posiada kwalifikacje, o których mowa w art. 13 ust. 1.
2. Do odbycia szkolenia nie jest zobowiązana osoba, jeżeli pracowała z dziećmi
w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 12 miesięcy bezpośrednio przed podjęciem
zatrudnienia jako dzienny opiekun.
3. W celu weryfikacji spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1, u kandydata na
dziennego opiekuna może być przeprowadzony przez kierownika ośrodka pomocy społecznej
wywiad środowiskowy. Wywiad środowiskowy jest przeprowadzany na zlecenie wójta,
burmistrza lub prezydenta miasta.
Art. 35. Dziennym opiekunem nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem
za przestępstwo umyślne.
Art. 36. Dzienny opiekun podlega obowiązkowym badaniom sanitarno-
-epidemiologicznym zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zaka nych u ludzi.
Art. 37. 1. Dzienny opiekun podlega obowiązkowi ubezpieczenia
od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy sprawowaniu opieki.
2. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest zobowiązany do zawarcia umowy
ubezpieczenia dziennego opiekuna od odpowiedzialności cywilnej oraz opłacania
i finansowania składki na to ubezpieczenie.
3. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiera umowę, o której mowa w ust. 2, na
zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 i Nr 161, poz. 1078).
Art. 38. 1. Dzienny opiekun sprawuje opiekę nad dziećmi w lokalu, do którego
posiada tytuł prawny.
2. Gmina może udostępnić lub wyposażyć lokal w celu sprawowania opieki przez
dziennego opiekuna.
Art. 39. Maksymalną wysokość wynagrodzenia dziennego opiekuna oraz zasady jego
ustalania określa, w drodze uchwały, rada gminy.
7
Art. 40. Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci
u dziennego opiekuna.
Art. 41. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wybiera dziennych opiekunów w drodze
otwartego konkursu ofert, przeprowadzonego na zasadach określonych w ustawie z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96,
poz. 873, z pó n. zm.3)).
Art. 42. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta prowadzi wykaz dziennych
opiekunów, z którymi zawarł umowę.
2. Wykaz zawiera imię i nazwisko dziennych opiekunów, o których mowa w ust. 1.
3. Wykaz jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej gminy
prowadzącej wykaz.
Art. 43. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z dziennym opiekunem
następuje wykreślenie dziennego opiekuna z wykazu.
Rozdział 5
Szkolenia
Art. 44. 1. Programy szkoleń, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 i ust. 3, art. 14
ust. 2 i 3 oraz w art. 34 ust. 1 pkt 5, zatwierdza na wniosek podmiotu prowadzącego
szkolenie, na okres 5 lat, minister właściwy do spraw rodziny.
2. Zatwierdzenie lub odmowa zatwierdzenia programów szkoleń następuje w drodze
decyzji administracyjnej.
3. Listę programów szkoleń, o których mowa w ust. 1, udostępnia się w Biuletynie
Informacji Publicznej.
Art. 45. Minister właściwy do spraw rodziny określi, w drodze rozporządzenia, zakres
programów szkoleń, biorąc pod uwagę specyfikę zadań opiekuńczych, wychowawczych
i edukacyjnych żłobka, klubu dziecięcego oraz dziennego opiekuna, mając na uwadze
konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu realizacji tych zadań.
Rozdział 6
Niania
Art. 46. 1. Nianią jest osoba fizyczna sprawująca opiekę nad dziećmi na podstawie
umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się
przepisy dotyczące zlecenia, zwanej dalej „umową uaktywniającą”.
2. Niania sprawuje opiekę nad dziećmi w wieku od 20 tygodnia życia.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135,
z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, z 2008 r.
Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 22, poz. 120 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 127,
poz. 857.
8
3. Umowa uaktywniająca jest zawierana w formie pisemnej między nianią
a rodzicami albo rodzicem samotnie wychowującym dziecko.
4. Umowa uaktywniająca określa w szczególności:
1) strony umowy;
2) cel i przedmiot umowy;
3) czas i miejsce sprawowania opieki;
4) liczbę dzieci powierzonych opiece;
5) obowiązki niani;
6) wysokość wynagrodzenia oraz sposób i termin jego wypłaty;
7) czas, na jaki umowa została zawarta;
8) warunki i sposób zmiany, a także rozwiązania umowy.
5. Przez rodzica samotnie wychowującego dziecko rozumie się rodzica będącego
panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo rodzica, w stosunku
do którego orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, a także rodzica
pozostającego w związku małżeńskim, jeżeli jego małżonek został pozbawiony praw
rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
Art. 47. 1. Za nianię, składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe oraz
na ubezpieczenie zdrowotne, opłaca:
1) Zakład Ubezpieczeń Społecznych – od podstawy stanowiącej kwotę nie wyższą
niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie
z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
2) rodzic (płatnik składek) – od podstawy stanowiącej kwotę nadwyżki nad kwotą
minimalnego wynagrodzenia
– na zasadach określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych oraz
w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych.
2. Za nianię, która przystąpiła dobrowolnie na swój wniosek do ubezpieczenia
chorobowego, składki opłaca rodzic na zasadach określonych dla zleceniobiorców
w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych.
3. Zakład Ubezpieczeń Społecznych opłaca składki, w przypadku gdy spełnione są
łącznie następujące warunki:
1) niania została zgłoszona przez rodzica do ubezpieczeń społecznych
i ubezpieczenia zdrowotnego;
2) rodzice albo rodzic samotnie wychowujący dziecko są zatrudnieni, świadczą
usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowiącej tytuł do ubezpieczeń
społecznych lub prowadzą pozarolniczą działalność;
3) dziecko nie jest umieszczone w żłobku, klubie dziecięcym oraz nie zostało
objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna.
4. W przypadku utraty przez rodziców albo rodzica samotnie wychowującego dziecko
zatrudnienia, zaprzestania świadczenia usług lub działalności, o których mowa w ust. 3 pkt 2,
składki opłaca się przez okres 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych przyczyn.
5. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie opłaca składek, w przypadku gdy:
1) rodzic dziecka korzysta z ulgi na podstawie umowy aktywizacyjnej
z osobą bezrobotną w celu wykonywania pracy zarobkowej w gospodarstwie
domowym lub
2) umowa
uaktywniająca została zawarta między nianią a osobami pełniącymi
funkcję rodziny zastępczej zawodowej.
9