Rządowy projekt ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
projekt określa zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, warunki świadczonych usług, kwalifikacje osób sprawujących opiekę, zasady finansowania opieki, nadzór nad jakością sprawowanej opieki
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3377
- Data wpłynięcia: 2010-09-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
- data uchwalenia: 2011-02-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 45, poz. 235
3377
pobytu dziecka w żłobku ponosi gmina – 1 116,00 zł miesięcznie
1. Zwiększenie wydatków gminy na prowadzenie żłobka – 401 760,00 zł rocznie
[1 116 zł na dziecko x 30 dzieci x 12 miesięcy].
2. Zwiększenie dochodów budżetu gminy z tytułu wzrostu podatku dochodowego
od osób fizycznych w związku z:
a) powrotem na rynek pracy rodziców dzieci umieszczonych w żłobku – (przewidywane
wynagrodzenie rodzica wyniesie 3 359,00 zł miesięcznie) – 30 499,20 zł
[84,72 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 30
rodziców x 12 miesięcy].
b) wzrostem zatrudnienia o 6 etatów w związku z utworzeniem żłobka (koszt etatu dla
pracodawcy 3 389,40 zł ) – rocznie – 4 916,88 zł
[68,29 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 6
etatów x 12 miesięcy].
Saldo wyżej wymienionych skutków (poz. 1 minus 2): wzrost wydatków gminy –
366 343,92 zł.
Wariant B.1. Założenie: Gmina organizuje i prowadzi żłobek dla 10 dzieci; koszty pobytu
dziecka w żłobku ponoszą gmina – 919,00 zł miesięcznie
i rodzice w wysokości 197,00 zł ( na podstawie analizy przeciętnych dopłat rodziców w
wybranych gminach na terenie kraju).
1. Zwiększenie wydatków gminy na prowadzenie żłobka – 110 280,00 zł rocznie
[919 zł na dziecko x 10 dzieci x 12 miesięcy].
2. Zwiększenie dochodów budżetu gminy z tytułu wzrostu podatku dochodowego
od osób fizycznych w związku z:
a) powrotem na rynek pracy rodziców dzieci umieszczonych w żłobku – (przewidywane
wynagrodzenie rodzica wyniesie 3 359,00 zł miesięcznie) – 10 166,40 zł
[84,72 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 10
rodziców x 12 miesięcy],
18
b) wzrostem zatrudnienia o 2 etaty w związku z utworzeniem żłobka (koszt etatu dla
pracodawcy 3 389,40 zł ) – rocznie – 1 638,96 zł
[68,29 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 2
etaty x 12 miesięcy].
Saldo wyżej wymienionych skutków (poz. 1 minus 2): wzrost wydatków gminy –
98 474,04 zł.
Wariant B.2. Założenie: Gmina organizuje i prowadzi żłobek dla 30 dzieci; koszty pobytu
dziecka w żłobku ponosi gmina – 919,00 zł miesięcznie i rodzice w wysokości 197,00 zł ( na
podstawie analizy przeciętnych dopłat rodziców w wybranych gminach na terenie kraju).
1. Zwiększenie wydatków gminy na prowadzenie żłobka – 330 840,00 zł rocznie
[919,00 zł na dziecko x 30 dzieci x 12 miesięcy].
2. Zwiększenie dochodów budżetu gminy z tytułu wzrostu podatku dochodowego
od osób fizycznych w związku z:
a) powrotem na rynek pracy rodziców dzieci umieszczonych w żłobku – (przewidywane
wynagrodzenie rodzica wyniesie 3 359,00 zł miesięcznie) – 30 499,20 zł
[84,72 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 30
rodziców x 12 miesięcy],
b) wzrostem zatrudnienia o 6 etatów w związku z utworzeniem żłobka (koszt etatu dla
pracodawcy 3 389,40 zł ) – rocznie – 4 916,88 zł
[68,29 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 6
etatów x 12 miesięcy].
Saldo wyżej wymienionych skutków (poz. 1 minus 2): wzrost wydatków gminy –
295 423,92 zł.
Wariant C.1. Założenie: Gmina organizuje i prowadzi żłobek dla 10 dzieci; koszty pobytu
dziecka w żłobku ponoszą w 50 % gmina – 558,00 zł miesięcznie i w 50 % rodzice – 558,00 zł.
1. Zwiększenie wydatków gminy na prowadzenie żłobka – 66 960,00 zł rocznie
[558 zł na dziecko x 10 dzieci x 12 miesięcy].
2. Zwiększenie dochodów budżetu gminy z tytułu wzrostu podatku dochodowego
od osób fizycznych w związku z:
19
a) powrotem na rynek pracy rodziców dzieci umieszczonych w żłobku – (przewidywane
wynagrodzenie rodzica wyniesie 3 359,00 zł miesięcznie) – 10 166,40 zł
[84,72 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 10
rodziców x 12 miesięcy],
b) wzrostem zatrudnienia o 2 etaty w związku z utworzeniem żłobka (koszt etatu dla
pracodawcy 3 389,40 zł ) – rocznie – 1 638,96 zł.
[68,29 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 2
etaty x 12 miesięcy].
Saldo wyżej wymienionych skutków (poz. 1 minus 2): wzrost wydatków gminy –
55 154,64 zł.
Wariant C.2. Założenie: Gmina organizuje i prowadzi żłobek dla 30 dzieci; koszty pobytu
dziecka w żłobku ponoszą w 50 % gmina – 558,00 zł miesięcznie i w 50 % rodzice – 558,00 zł.
1. Zwiększenie wydatków gminy na prowadzenie żłobka – 200 880,00 zł rocznie
[558,00 zł na dziecko x 30 dzieci x 12 miesięcy].
2. Zwiększenie dochodów budżetu gminy z tytułu wzrostu podatku dochodowego
od osób fizycznych w związku z:
a) powrotem na rynek pracy rodziców dzieci umieszczonych w żłobku – (przewidywane
wynagrodzenie rodzica wyniesie 3 359,00 zł miesięcznie) – 30 499,20 zł
[84,72 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 30
rodziców x 12 miesięcy],
b) wzrostem zatrudnienia o 6 etatów w związku z utworzeniem żłobka (koszt etatu dla
pracodawcy 3 389,40 zł ) – rocznie – 4 916,88 zł
[68,29 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 6
etatów x 12 miesięcy].
Saldo wyżej wymienionych skutków (poz. 1 minus 2): wzrost wydatków gminy –
165 463,92 zł.
Wariant D.1. Założenie: Gmina organizuje i prowadzi żłobek dla 10 dzieci; koszty pobytu
dziecka w żłobku ponoszą w całości rodzice – 1 116,00 zł.
1. Zwiększenie dochodów budżetu gminy z tytułu wzrostu podatku dochodowego
od osób fizycznych w związku z:
20
a) powrotem na rynek pracy rodziców dzieci umieszczonych w żłobku – (przewidywane
wynagrodzenie rodzica wyniesie 3 359,00 zł miesięcznie) – 10 166,40 zł
[84,72 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 10
rodziców x 12 miesięcy].
b) wzrostem zatrudnienia o 2 etaty w związku z utworzeniem żłobka (koszt etatu dla
pracodawcy 3 389,40 zł ) – rocznie – 1 638,96 zł
[68,29 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 2
etaty x 12 miesięcy].
Wyżej wymienione zmiany spowodują wzrost dochodów gminy o 11 805,36 zł.
Wariant D.2. Założenie: Gmina organizuje i prowadzi żłobek dla 30 dzieci; koszty pobytu
dziecka w żłobku ponoszą w całości rodzice – 1 116,00 zł
1. Zwiększenie dochodów budżetu gminy z tytułu wzrostu podatku dochodowego
od osób fizycznych w związku z:
a) powrotem na rynek pracy rodziców dzieci umieszczonych w żłobku – (przewidywane
wynagrodzenie rodzica wyniesie 3 359,00 zł miesięcznie) – 30 499,20 zł
[84,72 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 30
rodziców x 12 miesięcy],
b) wzrostem zatrudnienia o 6 etatów w związku z utworzeniem żłobka (koszt etatu dla
pracodawcy 3 389,40 zł ) – rocznie – 4 916,88 zł
[68,29 zł – udział gminy w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych x 6
etatów x 12 miesięcy].
Wyżej wymienione zmiany spowodują wzrost dochodów gminy o 35 416,08 zł.
29/09/KC
21