eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa

Senacki projekt ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa

projekt dotyczy: dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Ustawa reguluje kwestie związane z trybem działania Krajowej Rady Sądownictwa i postępowaniem przed Radą, które dotąd normowane były na poziomie podstawowym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3364
  • Data wpłynięcia: 2010-08-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Krajowej Radzie Sądownictwa
  • data uchwalenia: 2011-05-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 126, poz. 714

3364

14
3. Do
postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej. Przepisów art. 871 Kodeksu postępowania
cywilnego nie stosuje się.
Art. 46.
1. W przypadku ujawnienia nowych okoliczności Rada może z urzędu lub na wniosek
zainteresowanej osoby ponownie rozpatrzyć sprawę.
2. O ponownym rozpatrzeniu bądź jego odmowie Rada rozstrzyga w drodze uchwały.
Rozdział 4
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 47.
W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 226, poz. 1676, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10 w § 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) wybór dwóch kandydatów na rzecznika dyscyplinarnego oraz wybór zastępcy rzecznika
spośród sędziów sądów wojskowych;";
2) w art. 32 § 9 otrzymuje brzmienie:
"§ 9. W razie odmowy przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku,
o którym mowa w § 7, zainteresowanemu służy odwołanie do Sądu Najwyższego.";
3) w art. 33 § 4 otrzymuje brzmienie:
"§ 4. W razie odmowy przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku,
o którym mowa w § 7, zainteresowanemu służy odwołanie do Sądu Najwyższego.";
4) w art. 40:
a) uchyla się § 2,
b) § 5 otrzymuje brzmienie:
"§ 5. Zgromadzenie zgłasza Krajowej Radzie Sądownictwa co najwyżej dwóch
kandydatów na rzecznika dyscyplinarnego, najpóźniej na trzy miesiące przed
upływem kadencji albo w terminie miesiąca od ich ustąpienia.".
Art. 48.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1651 oraz
z 2009 r. Nr 26, poz. 157, Nr 56, poz. 459 i Nr 157, poz. 1241.
15
W ustawie z dnia 17 grudnia 1997 r. o
zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1998 r. Nr 98, poz. 607 oraz z 2001 r.
Nr 98, poz. 1070) w art. 7 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Okoliczności wymienione w ust. 1 pkt 1-5, ust. 2 i 3 w stosunku do sędziów lub członków
ich rodzin stwierdza Krajowa Rada Sądownictwa, w drodze uchwały. Wniosek o podjęcie
uchwały może złożyć Minister Sprawiedliwości, a także osoba represjonowana za
działalność niepodległościową lub obronę praw człowieka, a w razie śmierci tej osoby – jej
małżonek, rodzeństwo lub dzieci.".
Art. 49.
W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz.
1070, z późn. zm.5)) w art. 70 po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:
"§ 3a. Od orzeczenia lekarza orzecznika, o którym mowa w § 1 i 2, zainteresowanemu
sędziemu przysługuje sprzeciw do komisji lekarskiej Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego orzeczenia.".
Art. 50.
W ustawie z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153,
poz. 1269, z późn. zm.6)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. Prezesa i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym powołuje
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego spośród sędziów wojewódzkiego sądu
administracyjnego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego, po zasięgnięciu opinii
zgromadzenia ogólnego tego sądu.",
b) § 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"§ 3. W przypadku wydania przez zgromadzenie ogólne negatywnej opinii o kandydacie,
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może go powołać po uzyskaniu

5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz.
1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34,
poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131,
poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r.
Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz.
664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr
41, poz. 251, Nr 223, poz. 1457, Nr 228, poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz.
57, Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr 178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223,
poz. 1777.
16
pozytywnej opinii Krajowej Rady
Sądownictwa. Negatywna opinia Krajowej
Rady Sądownictwa jest dla Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wiążąca.
§ 4. Jeżeli Krajowa Rada Sądownictwa w terminie trzydziestu dni od przedstawienia
przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego zamiaru powołania prezesa
sądu mimo negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu nie wyda opinii,
uważa się, że opinia jest pozytywna.";
2) w art. 21a w § 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Odwołanie prezesa i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym następuje
po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu i Krajowej Rady Sądownictwa.";
3) w art. 46 uchyla się § 3.
Art. 51.
W ustawie z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. Nr 240, poz. 2052, z późn.
zm.7)) w art. 31 § 7 otrzymuje brzmienie:
"§ 7. Jeżeli z wnioskiem o przeniesienie sędziego w stan spoczynku wystąpiło Kolegium Sądu
Najwyższego, odwołanie przysługuje także temu Kolegium.".
Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 52.
Kadencja członków Prezydium Rady wybranych na podstawie dotychczasowych przepisów
trwa do końca okresu, na który zostali wybrani.

6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1417, z 2009 r. Nr 219, poz.
1706 oraz z 2010 r. Nr 36, poz. 196.
7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 25, poz. 219, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z
2008 r. Nr 234, poz. 1571 oraz z 2009 r. Nr 56, poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr 178, poz. 1375 i Nr 219, poz.
1706.
17
Art. 53.
Do postępowań wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy
stosuje się przepisy tej ustawy.
Art. 54.
Traci moc ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2010 r. Nr
11, poz. 67).
Art. 55.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Cele i przedmiot projektowanej ustawy
Projekt nowej ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa obejmuje przepisy regulujące
sprawy z zakresu kompetencji i ustroju Krajowej Rady Sądownictwa, sposobu jej działania
oraz stosowanej przez nią procedury, a także przewiduje nowelizację przepisów innych ustaw
dla zachowania spójności i komplementarności norm tworzących porządek prawny.
Projektowana ustawa ma na celu przede wszystkim dostosowanie systemu prawa do
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 listopada 2009 r. (sygn. akt K 62/07). Reguluje
zatem szereg kwestii związanych z trybem działania Krajowej Rady Sądownictwa (dalej jako:
Rada lub KRS) i postępowaniem przed Radą, które to jak dotąd normowane były na poziomie
podustawowym – początkowo zagadnień tych dotyczył regulamin uchwalany przez samą Radę,
aktualnie zaś obowiązującymi w tym przedmiocie są przepisy rozporządzenia Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego trybu działania
Krajowej Rady Sądownictwa oraz postępowania przed Radą (Dz. U. Nr 219, poz. 1623, dalej
jako: rozporządzenie), wydanego na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o
Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 67; dalej jako: ustawa z 2001 r.).
Ponadto w projekcie uwzględniono orzeczenia Trybunału zapadłe w sprawach: SK 43/06
(wyrok z dnia 29 listopada 2007 r.), K 40/07 (wyrok z dnia 16 kwietnia 2008 r.) oraz SK 57/06
(wyrok z dnia 27 maja 2008 r.).
Projektowana ustawa ogranicza się do wskazania najważniejszych kompetencji KRS,
a mianowicie tych, które ściśle wiążą się z ustrojową pozycją tego organu i zadaniami
powierzonymi mu na mocy art. 186 ust. 1 Konstytucji. Z uwagi jednak na fakt, że pozostałe
kompetencje Rady określone są w innych aktach normatywnych, celowe staje się dokonanie
rewizji postanowień owych aktów dla uzyskania symetrii w zakresie stopnia zaangażowania
Rady w obszarach związanych z funkcjonowaniem wszystkich trzech pionów sądownictwa.
Konsekwencją tego są proponowane zmiany przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. –
Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1676, z późn. zm.) oraz
ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz.
1269, z późn. zm.).
Projekt zakłada również dostosowanie regulacji dotyczących członkostwa w Radzie
do wymogów konstytucyjnych (odnosi się to do instytucji wygaśnięcia mandatu wybieranych
członków KRS, w tym zwłaszcza posłów i senatorów), a także rezygnuje z dotychczasowego
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: