eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

- projekt dotyczy ujednolicenia warunków wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz zapewnienia wysokiego poziomu ich bezpieczeństwa. Ponadto nowelizacja dotyczy wzrostu konkurencyjności sektora paszowego, a w rezultacie uproszczenia przepisów technicznych oraz uchylenia niektórych nadmiernie rozbudowanych przepisów administracyjnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3358
  • Data wpłynięcia: 2010-08-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
  • data uchwalenia: 2010-10-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1511

3358

swojej właściwości prowadzi rejestr zakładów wytwarzających lub wprowadzających
do obrotu pasze, obejmujący zakłady, które podlegają rejestracji, zgodnie z art. 9
rozporządzenia nr 183/2005, zatwierdzone, zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr
183/2005 oraz te, które podlegają zatwierdzeniu, zgodnie z przepisami
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja
2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania
niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001,
str. 1, z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z
pó n. zm.).

Projektowane rozporządzenie określa sposób prowadzenia rejestru zakładów i
wykazu zatwierdzonych zakładów oraz wykazu podmiotów wykonujących działalność
podlegającą rejestracji (§ 2, 3 i 5), w tym zakres danych i informacji wpisywanych do
rejestru zakładów (załącznik do rozporządzenia) i wykazów zakładów i podmiotów
wykonujących działalność podlegającą rejestracji (§ 5), które zostały uzyskane przez
powiatowego lekarza weterynarii przy wykonywaniu urzędowej kontroli tych
zakładów.

W § 4 projektu rozporządzenia określono katalog decyzji administracyjnych
stanowiących podstawę do wykreślenia zakładów z rejestru zakładów.
Proponuje
się, aby dane i informacje zawarte w dotychczasowej ewidencji i
dokumentacji, prowadzonych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej były
wykorzystane do prowadzenia rejestru zakładów i wykazów, o których mowa w § 1
rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie wykonuje przepisy Unii Europejskiej i w związku
z tym jego projekt nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009, Nr 42, poz.
337) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt
rozporządzenia nie znajduje się w programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na okres lipiec – grudzień 2010 r.

11

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty działające na rynku
pasz oraz organy Inspekcji Weterynaryjnej.

2. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w
tym na budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Przewiduje się, e wejście w ycie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych
obcią eń dla bud etu państwa i bud etów jednostek samorządu terytorialnego,
poniewa zadania określone w projektowanym rozporządzeniu zostaną
sfinansowane ze środków bud etu przeznaczonych na funkcjonowanie Inspekcji
Weterynaryjnej.

3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia zapewni, e wytwarzane pasze
będą spełniały wymagania określone w przepisach Unii Europejskiej, co zwiększy
konkurencyjność na rynku wspólnotowym zakładów je wytwarzających.

5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

6. Konsultacje społeczne
W zakresie konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany do
Federacji Bran owych Związków Producentów Rolnych, Federacji Związków
Pracodawców-Dzier awców i Właścicieli Rolnych, Izby Gospodarczej Handlowców,
Przetwórców Zbó i Producentów Pasz, Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz,

12
Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej, Krajowej Rady Izb Rolniczych,
Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Niezale nego
Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”, Ogólnopolskiego
Związku Zawodowego Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej, Sekretariatu
Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Polskiego Związku Producentów
Pasz, Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Związku Zawodowego
Rolników „Ojczyzna”, Rady Gospodarki ywnościowej, Krajowej Izby Lekarsko –
Weterynaryjnej, Polskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt
Domowych „Polkarma”, Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody
Chlewnej „POLSUS”, Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka,
Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, Polskiego Związku Hodowców i
Producentów Bydła Mięsnego, Polskiego Związku Zrzeszeń Hodowców i
Producentów Drobiu, Polskiego Związku Owczarskiego, Polskiego Związku
Hodowców Koni, Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa
w RP, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Konfederacji
Pracodawców Polskich, Instytutu Zootechniki – Państwowego Instytutu Badawczego,
Państwowego Instytutu Weterynaryjnego – Państwowego Instytutu Badawczego,
Inspekcji Weterynaryjnej, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych
Rolników i Organizacji Rolniczych, Krajowej Rady Spółdzielczej oraz Związku
Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników, Business Centre Club,
Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Forum Związków
Zawodowych i Związku Rzemiosła Polskiego.
2-08-dg

13
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1)
z dnia …………………… 2010 r.
w sprawie zawartości substancji niepoż danych w paszach 2)

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr
144, poz. 1045, z pó n.zm. 3)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Dopuszczalne zawartości substancji niepo ądanych w paszach są określone
w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

§ 2. Zawartość niektórych substancji niepo ądanych w paszy, po stwierdzeniu
której podejmuje się działania określone w art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 22 lipca
2006 r. o paszach, oraz rodzaje tych działań w odniesieniu do określonej substancji
niepo ądanej, są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23
stycznia 2007 r. w sprawie dopuszczalnych zawartości substancji niepo ądanych w
paszach (Dz. U. Nr 20, poz. 119 i Nr 191, poz. 1376, z 2009 r. Nr 28, poz. 179 i Nr
172, poz. 1339 i z 2010 r. Nr..., poz. ....).

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w ycie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI







1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2) Przepisy
rozporządzenia wdra ają postanowienia dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepo ądanych substancji w paszach zwierzęcych (Dz. Urz. UE L
140 z 30.05.2002, str. 10, z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 36, str. 3, z
pó n. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 144, poz. 899, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z
2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 60, poz. 372 i Nr......, poz. ...)

Załącznik do rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z d n i a … . . . . . . 2 0 1 0 r . ( p o z .
. . . . . . . . . . . . . . )


Dopuszczalne zawartości substancji niepoż danych w paszach




Dopuszczalna
zawartość w
Lp.
Substancja
Rodzaj paszy
mg/kg w
niepo ądana

odniesieniu do

pasz o 12 %
zawartości
wody
1 2
3
4
1
Arsen 1) 2)
Materiały paszowe, z wyjątkiem:
2


- mączek z trawy, z wysuszonej lucerny i
4
z wysuszonej koniczyny, wysuszonych
wysłodków buraczanych i wysuszonych
wysłodków buraczanych melasowanych
- makuchu z rdzenia palmy
4 3)
- fosforanów i morskich alg wapiennych
10
- węglanu wapnia
15
- tlenku magnezu
20
- pasz otrzymywanych w procesie
25 3)
przetwarzania ryb lub innych zwierząt
morskich oraz ryb
- mączki z wodorostów morskich i
40 3)
materiałów paszowych uzyskanych
z wodorostów morskich
Cząstki elaza stosowane jako znacznik
50
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: