Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- projekt dotyczy ujednolicenia warunków wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz zapewnienia wysokiego poziomu ich bezpieczeństwa. Ponadto nowelizacja dotyczy wzrostu konkurencyjności sektora paszowego, a w rezultacie uproszczenia przepisów technicznych oraz uchylenia niektórych nadmiernie rozbudowanych przepisów administracyjnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3358
- Data wpłynięcia: 2010-08-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1511
3358
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1)
z dnia 2010 r.
w sprawie wymagań przy prowadzeniu działalności w zakresie produkcji
pierwotnej pasz 2)
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr
144, poz. 1045, z pó n. zm. 3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wymagania, jakie powinny być spełnione przy
prowadzeniu działalności w zakresie produkcji pierwotnej pasz, w zakresie
określonym w art. 2 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 183/2005 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania
dotyczące higieny pasz (Dz. Urz. UE L 35 z 8.02.2005, str. 1, z pó n. zm.), zwanego
dalej „rozporządzeniem nr 183/2005”.
§ 2. Bezpośrednie dostawy produkcji pierwotnej pasz, o których mowa w art. 2 ust. 2
lit. d rozporządzenia nr 183/2005, nie mogą przekraczać wielkości zbioru tych pasz w
skali roku uzyskanych przez ich producenta.
§ 3. Bezpośrednie dostawy produkcji pierwotnej pasz, o których mowa w art. 2 ust. 2
lit. d rozporządzenia nr 183/2005, przeznaczone dla gospodarstw poło onych na
obszarze powiatu, w którym znajduje się gospodarstwo prowadzące produkcję
pierwotną pasz, lub w gospodarstwach poło onych na obszarach sąsiadujących z
nim powiatów, wykorzystuje się wyłącznie w tym gospodarstwie.
§ 4. Podmioty działające na rynku produkcji pierwotnej pasz, są zobowiązane
przestrzegać wymagań określonych w załączniku I do rozporządzenia nr 183/2005.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216,
poz. 1599).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wykonują postanowienia rozporządzenia (WE) nr 183/2005
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania
dotyczące higieny pasz (Dz. Urz. UE L 35 z 8.02.2005, str. 1, z pó n. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 144, poz. 899, z 2009 r.
Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 60, poz. 372 i Nr..., poz. ....
UZASADNIENIE
Projekt
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia ........ 2010 r.
w sprawie wymagań przy prowadzeniu działalności w zakresie produkcji pierwotnej
pasz stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 22
lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045, z pó n. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. d rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania
dotyczące higieny pasz (Dz. Urz. UE L 35 z 8.02.2005, str. 1, z pó n. zm.)
rozporządzenie to nie ma zastosowania do „bezpośrednich dostaw niewielkich ilości
produkcji pierwotnej pasz na poziomie lokalnym, realizowanych przez producenta dla
lokalnych gospodarstw, w celu wykorzystania jej w tych gospodarstwach”. Ponadto
na podstawie art. 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 „Państwa Członkowskie
mogą wydać przepisy i wytyczne dotyczące określonych w ust. 2 rodzajów
działalności”.
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi określa „niewielką
ilość produkcji pierwotnej pasz” w ten sposób, e ilość ta nie mo e przekraczać
wielkości zbioru pasz w skali roku uzyskanych przez ich producenta.
Natomiast projekt rozporządzenia określa „poziom lokalny” jako obrót paszami
w obrębie powiatu, na obszarze którego poło one jest gospodarstwo producenta, lub
na obszarach sąsiadujących z nim powiatów, w celu wykorzystania w tych
gospodarstwach.
Projektowane rozwiązanie uwzględnia zało enie prawodawcy wspólnotowego
w tym zakresie, którym jest uregulowanie sprawy dostaw produkcji pierwotnej pasz
dla lokalnych gospodarstw i wykorzystania jej w tych gospodarstwach. Proponowana
regulacja jest wzorowana na unormowaniach obowiązujących w Słowenii i we
Włoszech.
2
Jednocześnie podmioty działające na rynku produkcji pierwotnej pasz w celu
zachowania bezpieczeństwa sanitarno - higienicznego pasz będą obowiązane
spełniać wymagania określone w załączniku do rozporządzeniu nr 183/2005.
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia wykonuje przepisy Unii Europejskiej i w związku z tym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi.
Projekt
rozporządzenia nie znajduje się w Programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na okres lipiec – grudzień 2010 r.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty działające na rynku
pasz.
2. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w
tym na budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Przewiduje się, e wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje
obcią eń dla bud etu państwa i bud etów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w ycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia spowoduje, e zostaną
uregulowane sprawy pojęć „niewielka ilość produkcji pierwotnej pasz” oraz „poziom
lokalny” pozostawione przez prawodawcę wspólnotowego do uregulowania przez
krajowe władze państw członkowskich. Doprecyzowanie powy szych definicji
umo liwi wyłączenie takich pasz spod przepisów rozporządzenia nr 183/2005.
3
Przedmiotowe wyłączenie nie powinno wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo
zdrowotne pasz, a co za tym idzie na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na bezpieczeństwo
środowiska naturalnego, poniewa podmioty te zobowiązane są do przestrzegania
przepisów ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach, a w szczególności art. 15.
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
W zakresie konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany
do Federacji Bran owych Związków Producentów Rolnych, Federacji Związków
Pracodawców-Dzier awców i Właścicieli Rolnych, Izby Gospodarczej Handlowców,
Przetwórców Zbó i Producentów Pasz, Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz,
Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej, Krajowej Rady Izb Rolniczych,
Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Niezale nego
Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”, Ogólnopolskiego
Związku Zawodowego Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej, Sekretariatu
Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Polskiego Związku Producentów
Pasz, Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Związku Zawodowego
Rolników „Ojczyzna”, Rady Gospodarki ywnościowej, Krajowej Izby Lekarsko –
Weterynaryjnej, Polskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt
Domowych „Polkarma”, Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody
Chlewnej „POLSUS”, Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka,
Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, Polskiego Związku Hodowców i
Producentów Bydła Mięsnego, Polskiego Związku Zrzeszeń Hodowców i
Producentów Drobiu, Polskiego Związku Owczarskiego, Polskiego Związku
Hodowców Koni, Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa
w RP, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Konfederacji
Pracodawców Polskich, Instytutu Zootechniki – Państwowego Instytutu Badawczego,
Państwowego Instytutu Weterynaryjnego – Państwowego Instytutu Badawczego,
Inspekcji Weterynaryjnej, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych
Rolników i Organizacji Rolniczych, Krajowej Rady Spółdzielczej oraz Związku
Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników, Business Centre Club,
4
Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Forum Związków
Zawodowych i Związku Rzemiosła Polskiego.
1-08-dg
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3358
› Pobierz plik