eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego

projekt przewiduje zmiany w zakresie m.in. ochrony praw pacjentów szpitali psychiatrycznych, okresu ważności skierowań, wykonywania sądowych postanowień o umieszczeniu w domu pomocy społecznej lub szpitalu psychiatrycznym, stosowaniu przymusu bezpośredniego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3349
  • Data wpłynięcia: 2010-08-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 6, poz. 19

3349

8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.




12/07/KC

7
PROJEKT

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia …
w sprawie sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci
i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) cele,
2) zakres,
3) wymiar czasu,
4) sposób organizacji i dokumentowania
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych
umysłowo w stopniu głębokim.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa, bez bliższego określenia, o „ustawie",
należy przez to rozumieć ustawę z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego.
§ 3. Dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w wieku
od 3 do 25 lat, organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze oraz, we
współpracy z rodzicami (prawnym opiekunem), indywidualne zajęcia rewalidacyjno-
wychowawcze, zwane dalej „zajęciami".
§ 4. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie
zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w
funkcjonowaniu w codziennym życiu.
§ 5. 1. Udział w zajęciach dzieci w wieku obowiązku szkolnego uznaje się za
spełnienie tego obowiązku, określonego w odrębnych przepisach.

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na
podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216 poz. 1591).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 113, poz. 731, z
1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2005 r. Nr 141, poz.
1183, Nr 167, poz. 1398 i Nr 175, poz. 1462, z 2007 r. Nr 112, poz. 766 i Nr 121, poz. 831, z 2008 r. Nr
180, poz. 1108, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr …, poz. ….

1
2. Zajęcia organizuje się w szczególności w:
1) przedszkolach, w tym specjalnych,
2) szkołach, w tym specjalnych,
- położonych najbliżej miejsca zamieszkania lub pobytu (w tym dziennego) osób
zakwalifikowanych do udziału w zajęciach zespołowych;
3) placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
4) zakładach opieki zdrowotnej;
5) domach pomocy społecznej i środowiskowych domach samopomocy;
6) ośrodkach rehabilitacyjno-wychowawczych, jeżeli przebywają w nich dzieci i
młodzież, o których mowa w § 3;
7) domach rodzinnych, dla osób zakwalifikowanych do udziału w indywidualnych
zajęciach.
3. Dzieciom i młodzieży, przebywającym czasowo lub stale w zakładach opieki
zdrowotnej i domach pomocy społecznej, organ właściwy do prowadzenia przedszkoli
lub szkół specjalnych zapewnia udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych
stosownie do orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni
specjalistycznej.
4. Podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy, mogą organizować zajęcia na
zasadach określonych w rozporządzeniu.
§ 6. 1. Tryb i zasady kwalifikowania i kierowania dzieci i młodzieży do udziału w
zajęciach określają przepisy w sprawie zasad działania poradni psychologiczno-
pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych.
2. Zajęciami indywidualnymi mogą być objęte dzieci i młodzież, w stosunku do
których poradnia, o której mowa w ust. 1, orzekła taką formę zajęć.
§ 7. 1. Zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający odpowiednie przygotowanie
pedagogiczne, określone w odrębnych przepisach. Na stanowisku nauczyciela może
być zatrudniony psycholog lub pedagog.
2. Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc nauczyciela, z
zastrzeżeniem ust. 3.
3. Opiekę podczas zajęć prowadzonych w domu rodzinnym zapewniają rodzice
(opiekun prawny)lub opiekun faktyczny.
§ 8. Podmioty wymienione w § 5 ust. 2 pkt 1-6 zapewniają odpowiednie warunki,
niezbędne do prowadzenia zajęć, w tym również w zakresie opieki, o której mowa w § 7
ust. 2.
§ 9. 1. Zajęcia obejmują przede wszystkim:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości
uczestnika;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie
odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki,
wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych

2
sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia,
naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności
funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań
uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
2. Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący te zajęcia nauczyciel we
współpracy z psychologiem na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu
kwalifikacyjnym.
§ 10. 1. Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz
specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:
1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych;
2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.
2. Liczba osób w zespole wynosi od 2 do 4.
§ 11. 1. Dokumentacja zajęć obejmuje:
1) orzeczenie kwalifikacyjne poradni, o której mowa w § 6 ust. 1;
2) dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, według wzoru określonego w
odrębnych przepisach dla dziennika zajęć dydaktyczno-wychowawczych i
specjalistycznych;
3) zeszyt obserwacji.
1) 2. Zeszyt obserwacji prowadzony jest odrębnie dla każdego uczestnika zajęć.
2) 3. Do zeszytu obserwacji wpisuje się informacje dotyczące:
1) zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów);
2) zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo-
ruchowa, manipulacja);
3) napędu - aktywności niekierowanej (własnej);
4) koncentracji uwagi (podczas aktywności spontanicznej, w zabawie, w zadaniu;
czas koncentracji);
5) współdziałania (w różnych sytuacjach; czas współdziałania);
6) opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności);
7) dominującego nastroju i emocji;
8) gotowości do kontaktów (rodzaje, kierunek);
9) umiejętności w zakresie samoobsługi;
10) udziału w czynnościach porządkowych;
11) zachowań trudnych (opis tych zachowań oraz sytuacji, w których występują,
reakcje nauczyciela, zmiany w zachowaniu).
§ 12. 1. Za prawidłową realizację zajęć oraz ich dokumentację odpowiedzialny jest
dyrektor przedszkola i szkoły (w tym specjalnych) lub placówki, które te zajęcia
organizują.
2. Zajęcia uwzględniane są w danym roku szkolnym w arkuszu organizacyjnym
przedszkola, szkoły lub placówki, opracowanym i zatwierdzonym według odrębnych
przepisów.

3
3.
Nadzór pedagogiczny nad zajęciami, w tym także organizowanymi przez
podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy, sprawuje kurator oświaty.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)


MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ


w porozumieniu:
MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ


MINISTER ZDROWIA

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z
dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i
młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76), które na mocy art. 3 pkt 1
ustawy z dnia … o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr …, poz. …) traci moc z
dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

4
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: