eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt określa m.in. w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej może jednocześnie posiadać status bezrobotnego; porządkuje kwestie ubezpieczenia wypadkowego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków niektórych zatrudnionych, nieprzysługiwania prawa do zasiłku osobom, które zarejestrowały się jako bezrobotni w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3312
  • Data wpłynięcia: 2010-07-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1725

3312

Ze środków Funduszu Pracy zostaną sfinansowane nowe tytuły wydatków

w zakresie:
1) szkoleń i stypendiów finansowanych z
Funduszu Pracy w
związku
z proponowaną zmianą dotyczącą wypłaty stypendium w wysokości 20 %
zasiłku bezrobotnym, którzy w trakcie szkolenia podjęli działalność gospodarczą
– 129,1 tys. zł;
2) kosztów ubezpieczenia wypadkowego oraz ubezpieczenia od następstw
nieszczęśliwych wypadków w przypadku osób, które w trakcie szkolenia
podjęły zatrudnienie (przy założeniu, że ze stypendium skorzysta 36 tys. osób
przez 45 dni) oraz osób, które podjęły zatrudnienie w trakcie studiów
podyplomowych finansowanych z Funduszu Pracy (przy założeniu, że ze
studiów podyplomowych skorzysta 500 osób przez 12 miesięcy) –

77,4 tys. zł;
3) kosztów wypłaty instytucji szkoleniowej jednorazowej kwoty w wysokości do
50 % minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdego bezrobotnego, który
wskutek działania tej instytucji podjął działalność gospodarczą – 3 951 tys. zł;
4) kosztów dofinansowania studiów podyplomowych podjętych przez osoby
prowadzące działalność gospodarczą w wieku powyżej 45 lat, zainteresowanych
pomocą w rozwoju zawodowym – 4 725 tys. zł;
5) kosztów refundacji producentom rolnym kosztów wyposażenia lub doposażenia
stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych – 18 900 tys. zł;
6) kosztów przejazdu na egzamin, poniesionych przez bezrobotnego – 1 250 tys. zł;
7) wypłaty zasiłków dla bezrobotnych – w związku z projektowaną zmianą
umożliwiającą bezrobotnym posiadającym prawo do zasiłku wybór korzystniej-
szego świadczenia w przypadku uczestnictwa w szkoleniu – 14,1 tys. zł;
8) kosztów obsługi wyodrębnionych rachunków bankowych Funduszu Pracy
– 156 tys. zł;
9) kosztów konferencji organizowanych przez ministra właściwego do spraw pracy
dla kadry publicznych służb zatrudnienia i Ochotniczych Hufców Pracy w celu
promowania osiągnięć i dobrych praktyk – 50 tys. zł.
30

 

Razem wydatki Funduszu Pracy na finansowanie rozwiązań wprowadzonych
projektem ustawy wyniosą 29 252,6 tys. zł.
Jednocześnie w związku z umorzeniem składek na Fundusz Pracy za okres,
w którym kobieta, prowadząc działalność gospodarczą, przebywała jednocześnie na
urlopie wychowawczym spowoduje zmniejszenie przychodów Funduszu Pracy
o kwotę szacowaną na 35 900 tys. zł.
Proponowana zmiana w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych, wprowadzająca zwolnienie z podatku dochodowego od osób
fizycznych kwoty kosztów przejazdu na egzamin zwróconej bezrobotnemu przez
powiatowy urząd pracy, spowoduje zmniejszenie wpływów z tytułu tego podatku.
Z uwagi na to, że na ten cel przewidywane jest wydatkowanie kwoty 1 250 tys. zł ze
środków Funduszu Pracy, o wpływy z podatku od takiej kwoty mogą zostać
uszczuplone dochody budżetu państwa.
Oszacowano, że zmiana zaproponowana w ustawie z dnia 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
polegająca na objęciu osób pobierających stypendium w okresie odbywania studiów
podyplomowych ubezpieczeniem wypadkowym spowoduje zwiększenie wpływów
do funduszu wypadkowego funkcjonującego w ramach Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych w skali 12 miesięcy o 7 tys. zł.
Proponowane zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie spowodują uszczuplenia
wpływów do Narodowego Funduszu Zdrowia z tytułu składki na ubezpieczenie
zdrowotne, ponieważ polegają na doprecyzowaniu podstawy naliczania składki
w 2010 r. i w latach następnych, za bezrobotnych nieposiadających prawa do
zasiłku. Przyjęto, że składka na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych
nieposiadających prawa do zasiłku będzie naliczana od kwoty zasiłku dla
bezrobotnych przysługującej po upływie pierwszych trzech miesięcy posiadania
prawa do zasiłku.
31

 
W uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów przyjęto rozwiązanie niepowodujące
wzrostu wydatków budżetu państwa w tym zakresie w 2010 r. w stosunku do roku
2009.
Zmiany w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy
rozszerzające zakres podmiotowy kontroli prowadzonych przez Państwową
Inspekcję Pracy nie będą generować dodatkowych wydatków, albowiem czynności
kontrolne będą podejmowane w ramach istniejących zasobów kadrowych

i finansowych Państwowej Inspekcji Pracy.
4. Wpływ ustawy na rynek pracy
Przyjęcie ustawy powinno spowodować ułatwienie organom administracji
publicznej stosowania prawa. Podkreślenia wymaga, że część przepisów
powodowało trudności interpretacyjne i rozbieżności w stosowaniu przepisów przez
organy administracji. Powyższe ułatwienie dotyczy także obywateli, ponieważ
przejrzystość i zrozumiałość przepisów prawa powinna im ułatwić realizację
uprawnień oraz wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy.
Ponadto rozszerzenie podmiotowego zakresu kontroli prowadzonych przez
Państwową Inspekcję Pracy umożliwi realizację zadań kontrolnych we wszystkich
podmiotach posiadających status agencji zatrudnienia.
5. Wpływ ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane zmiany nie powinny wpływać negatywnie na segmenty rynku
i zakłócać w jakikolwiek sposób mechanizmów konkurencji. Przedmiotu regulacji
nie stanowią bowiem kwestie gospodarcze, konkurencji, monopolizacji,
prywatyzacji itd.
Proponowane regulacje nie zmieniają istoty funkcjonowania gospodarki ani roli
przedsiębiorców.



09/07/BS
32

 












Projekt



ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1)
z dnia ……….………... 2010 r.


w sprawie dokonywania ze środków Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub
doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania bezrobotnemu środków
na podjęcie działalności gospodarczej



Na podstawie art. 46 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb dokonywania przez starostę ze środków Funduszu Pracy refundacji
podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, zwanemu dalej „podmiotem” oraz
producentowi rolnemu, zwanemu dalej „producentem”, kosztów wyposażenia lub doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, zwanej dalej „refundacją”;
2) szczegółowe warunki i tryb przyznawania bezrobotnemu ze środków Funduszu Pracy
jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej;
3) formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanej refundacji lub środków Funduszu Pracy przyznanych
jednorazowo na podjęcie działalności gospodarczej, w przypadku niedotrzymania warunków
umowy dotyczącej ich przyznania.
2. Refundacja stanowi pomoc de minimis, w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy
de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5), albo pomoc de minimis w rybołówstwie,
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r.
w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de
minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE
L 193 z 25.07.2007, str. 6), w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów
rybołówstwa, albo pomoc de minimis w sektorze produkcji rolnej, w rozumieniu rozporządzenia
Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu
WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z dnia
21.12.2007 r., str. 35), i są udzielane zgodnie z przepisami tych rozporządzeń, z wyłączeniem
środków przyznawanych w zakresie krajowego transportu osób taksówkami.
                                                           
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz.
1056, Nr 216, poz. 1367 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595, Nr 91, poz. 742, Nr 97, poz. 800,
Nr 115, poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 1052, Nr 161, poz. 1278 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr …,
poz. … .
3. Przyznane bezrobotnemu środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stanowią pomoc de minimis,
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.
w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379
z 28.12.2006, str. 5), albo pomoc de minimis w rybołówstwie, w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88
Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i
zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE L 193 z 25.07.2007, str. 6),
w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa, i są udzielane
zgodnie z przepisami tych rozporządzeń, z wyłączeniem środków przyznawanych w zakresie
krajowego transportu osób taksówkami.
4. Refundacji nie udziela się, jeżeli łącznie z inną pomocą ze środków publicznych, niezależnie od
jej formy i źródła pochodzenia, w tym ze środków z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną w
odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, spowoduje przekroczenie dopuszczalnej
intensywności pomocy określonej dla danego przeznaczenia pomocy.
§ 2. 1. Podmiot lub producent zamierzający wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla
skierowanego bezrobotnego może złożyć do starosty właściwego ze względu na siedzibę tego
podmiotu lub producenta, albo ze względu na miejsce wykonywania pracy przez skierowanego
bezrobotnego wniosek w sprawie udzielenia refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów
wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego, zwany dalej „wnioskiem o
refundację”,
2. Wniosek o refundację określa:
1) oznaczenie podmiotu lub producenta, w tym:
a) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki
narodowej (REGON) lub numer identyfikacyjny w krajowym systemie ewidencji
producentów,
b) numer identyfikacji podatkowej (NIP),
c) datę rozpoczęcia prowadzenia działalności,
d) symbol podklasy rodzaju prowadzonej działalności określony zgodnie z Polską
Klasyfikacją Działalności (PKD),
e) oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;
2) liczbę wyposażanych lub doposażanych stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych;
3) kalkulację wydatków na wyposażenie lub doposażenie dla poszczególnych stanowisk pracy i
źródła ich finansowania;
4) wnioskowaną kwotę refundacji;
5) szczegółową specyfikację i harmonogram wydatków dotyczących wyposażenia lub
doposażenia stanowiska pracy, w szczególności na zakup środków trwałych, urządzeń,
maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy
z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii;
6) rodzaj pracy, jaka będzie wykonywana przez skierowanych bezrobotnych;
7) wymagane kwalifikacje i inne wymagania niezbędne do wykonywania pracy, jakie powinni
spełniać skierowani bezrobotni;
8) proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu refundacji, o której mowa w § 10;
9) podpis podmiotu lub producenta lub osób uprawnionych do reprezentowania tego podmiotu
lub producenta zamierzającego wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla
skierowanego bezrobotnego.

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: