eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia ułatwień w regulacjach prawnych odnoszących się do przyspieszenia odbudowy zniszczonych i uszkodzonych przez żywioł obiektów budowlanych a także wprowadzenia środków zapobiegających negatywnym skutkom działania żywiołu (powódź, osunięcia mas ziemnych, intensywne opady atmosferyczne)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3301
  • Data wpłynięcia: 2010-08-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-08-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 149, poz. 996

3301

rodki na dofinansowanie odbudowy infrastruktury będą określone przez ministra
właściwego do spraw administracji publicznej w ramach opiniowania projektu miejscowego
planu odbudowy.

Sporządzanie miejscowych planów odbudowy jest fakultatywne. Organy gminy powinny
ustalać indywidualnie potrzeby mieszkańców w zakresie odbudowy budynków na działkach
oferowanych przez gminę w miejscowym planie odbudowy. Podejmowane przez gminę
inicjatywy w zakresie sporządzania miejscowego planu odbudowy i związany z tym koszt
wywłaszczeń powinny wynikać z możliwości budżetowych gminy.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy

Usprawnienie procesu odbudowy i remontu zniszczonych obiektów budowlanych, a także
ich budowa na terenach wyznaczonych w miejscowych planach odbudowy, stworzą
zapotrzebowanie na wykonywanie usług budowlanych, jak również produkcję i sprzedaż
materiałów budowlanych.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Regulacje proponowane w projekcie ustawy, w szczególności związane z relokacją
budynków z terenów zagrożonych, będą miały wpływ na rozwój działalności podmiotów
związanych z budownictwem.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Przepisy projektu ustawy, mające na celu w szczególności skuteczne przeprowadzenie
procedur związanych z relokacją budynków z terenów, na których nastąpiło zniszczenie lub
uszkodzenie obiektów budowlanych w wyniku osunięcia ziemi, umożliwią zmniejszenie skali
zagrożeń związanych z ich dotychczasową lokalizacją. Działania te, jak również określenie
przez właściwy organ terenów, na których zabudowa nie powinna być lokalizowana, ze
względu na istniejące zagrożenia, stworzy stabilne warunki do rozwoju na poziomie
lokalnym, a poprzez rozwój towarzyszącej infrastruktury będą korzystnie oddziaływać na
sytuację i rozwój regionu.
Sporządzanie miejscowych planów odbudowy wpłynie korzystnie na środowisko poprzez
planowe zagospodarowanie terenów zapobiegające dekoncentracji zabudowy
i nieefektywnym w takim przypadku inwestycjom infrastrukturalnym.
9
6. Konsultacje społeczne
Projekt nowelizacji umieszczono na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury
i przesłano do zaopiniowania następującym podmiotom społecznym:

1. Federacja Związków Gmin i Powiatów RP
2. Fundacja Ekofundusz
3. Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
4. Fundacja Instytut Spraw Publicznych
5. Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości
6. Fundacja Wspomagania Wsi
7. Geodezyjna Izba Gospodarcza
8. Habitat for Humanity Poland
9. Izba Gospodarcza Projektowania Architektonicznego
10. Izba Projektowania Budowlanego
11. Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości
12. Korporacja Przedsiębiorców Budowlanych „UNI-BUD”
13. Krajowa Izba Gospodarcza
14. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami
15. Krajowa Rada Izby Architektów
16. Krajowa Rada Izby Urbanistów
17. Krajowy Sekretariat Budownictwa i Przemysłu Drzewnego NSZZ „Solidarność”
18. Liga Ochrony Przyrody
19. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
20. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
21. Polska Izba Gospodarcza TBS
22. Polska Izba Inżynierów Budownictwa
23. Polska Izba Konstrukcji Stalowych
24. Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa
25. Polski Związek Firm Deweloperskich
26. Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa
27. Polskie Stowarzyszenie Budowniczych Domów
28. Polskie Towarzystwo Mieszkaniowe
29. Stałe Przedstawicielstwo Kongresu Budownictwa Polskiego
30. Stowarzyszenie Architektów Polskich
31. Stowarzyszenie Budowniczych Domów i Mieszkań
10
32. Stowarzyszenie Deweloperów Polskich
33. Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Klub Gaja”
34. Stowarzyszenie Geodetów Polskich
35. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
36. Towarzystwo Urbanistów Polskich
37. Unia Metropolii Polskich
38. Unia Miasteczek Polskich
39. WWF Polska
40. Zielone Mazowsze
41. Związek Miast Polskich
42. Związek Powiatów Polskich
43. Związek Pracodawców LEWIATAN
44. Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej
45. Związek Zawodowy Budowlani
46. Polski Związek Pracodawców Budownictwa
47. Polskie Stowarzyszenie Budowniczych Domów i Mieszkań.

Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym w czerwcu 2010 r. Projekt
przedmiotowej ustawy umieszczono również na stronie internetowej Ministerstwa
Infrastruktury i przesłano do zaopiniowania ww. podmiotom społecznym.
W wyniku konsultacji społecznych otrzymano stanowisko od 13 podmiotów, w tym 4 nie
zgłosiły uwag. Po terminie otrzymano stanowisko od 2 podmiotów. W rezultacie zebrano 7
uwag ogólnych i 30 szczegółowych.
Projekt ustawy przedstawiony do konsultacji społecznych obejmował szerszy zakres
regulacji i zawierał przepisy dotyczące zarówno zagrożeń powodziowych, w tym ograniczeń
i zakazów zabudowy na terenach narażonych na niebezpieczeństwo powodzi, jak i terenów
osuwiskowych.
Większość zgłoszonych uwag dotyczyła propozycji wprowadzenia nowych uregulowań
na terenach zagrożonych powodzią. Począwszy od zakwestionowania potrzeby specjalnych
regulacji na tych terenach poprzez wskazanie na potrzebę wprowadzenia odpowiednich
przepisów w obowiązujących ustawach. Zgłaszane wątpliwości dotyczyły również relacji
między przepisami projektu ustawy a przepisami ustawy – Prawo wodne, a także między
miejscowym planem odbudowy a miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
11
W środowiskach związanych z planowaniem przestrzennym podkreślano konieczność
wykonywania aktów planistycznych, jakimi są miejscowe plany odbudowy przez osoby
wpisywane na listę samorządu zawodowego urbanistów.
Zastrzeżenia budziła zastosowana w projekcie ustawy zasada opiniowania projektu
miejscowego planu odbudowy przez organy administracji publicznej w sytuacjach, w których
plany zagospodarowania przestrzennego sporządzane na podstawie przepisów ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym są poddawane uzgodnieniom.
Zgłaszano również propozycje uproszczenia procedury sporządzania miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego zamiast odrębnych regulacji dla miejscowych planów
odbudowy zamieszczonych w projekcie ustawy.
Wątpliwości budziła możliwość pozyskiwania przez gminę terenów, w celu przekazania
ich osobom poszkodowanym, aby umożliwić odbudowę zniszczonych budynków w innym
niż dotychczasowe miejscu.
Niektóre z podmiotów, którym został przesłany projekt ustawy nie wniosły uwag lub też
przekazały pozytywną opinię o projekcie ustawy.
Szczegółowe uwagi dotyczyły treści poszczególnych przepisów lub braku
jednoznaczności wynikającej z nich normy.
Zgłoszone uwagi zostały poddane szczegółowej analizie zarówno w zakresie
merytorycznej zasadności uwag, jak i oczekiwań społecznych co do sposobu rozwiązania
powstałych problemów.
Analiza ta w istotny sposób wpłynęła na kierunek dalszych prac nad projektem ustawy,
jednak w niektórych przypadkach ich uwzględnienie nie było możliwe ze względu na
sprzeczność z celami i potrzebą wprowadzenia szczególnych regulacji dotyczących sytuacji
powodziowej i powstałych masowych ruchów ziemi, które zostały opisane w uzasadnieniu do
projektu ustawy.
08_01zb
12
strony : 1 ... 6 . [ 7 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: