eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

projekt ustawy dotyczy określenia zadań szkoły w zakresie obowiązku prowadzenia biblioteki szkolnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3209
  • Data wpłynięcia: 2010-05-24
  • Uchwalenie:

3209


Druk nr 3209

Warszawa, 24 maja 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o systemie oświaty.


Do reprezentowania wnioskodawców upoważniamy posła Artura
Ostrowskiego.



(-) Anita Błochowiak; (-) Tomasz Garbowski; (-) Witold Gintowt-
Dziewałtowski; (-) Tomasz Kamiński; (-) Witold Klepacz; (-) Jan
Kochanowski; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Jacek Kowalik; (-) Krystyna
Łybacka; (-) Wacław Martyniuk; (-) Jarosław Matwiejuk; (-) Krzysztof
Matyjaszczyk; (-) Henryk Milcarz; (-) Artur Ostrowski; (-) Sylwester
Pawłowski; (-) Grzegorz Pisalski; (-) Stanisława Prządka; (-) Wiesław
Andrzej Szczepański; (-) Marek Wikiński; (-) Bogusław Wontor; (-) Elżbieta
Zakrzewska.

Projekt


USTAWA
z dnia ………………. 2010 r.

o zmianie ustawy o systemie oświaty


Art. 1.

W ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr
256, poz. 2572, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany :

1) Art. 67 otrzymuje brzmienie:
„1. W celu realizacji zadań statutowych szkoła publiczna
ma obowiązek zapewnić uczniom:
1)
pomieszczenia do nauki z niezbędnym
wyposażeniem;
2) bibliotekę szkolną - centrum informacji.

2. W celu realizacji zadań statutowych szkoła publiczna
powinna ponadto zapewnić uczniom możliwość
korzystania z:

1) świetlicy;
2)
gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy
przedlekarskiej;
3) zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
4) pomieszczeń administracyjno-gospodarczych.

3. Wymagania określone w ust. 2 nie muszą być spełnione
w szkołach dla dorosłych.”

2) Po art. 67a dodaje się art. 67b w brzmieniu:
„Art. 67b. 1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji
zadań edukacyjnych, w szczególności wspierania
prawidłowego rozwoju uczniów, każda szkoła publiczna
prowadzi bibliotekę szkolną – centrum informacji.
2. Biblioteka szkolna jest czynna dla uczniów w godzinach
pracy szkoły, jednak nie krócej niż czas trwania zajęć
lekcyjnych. Czas pracy biblioteki szkolnej określa statut.
3. Po godzinach pracy szkoły biblioteka szkolna może
pełnić funkcję biblioteki publicznej w przypadku, gdy na
terenie gminy nie funkcjonuje biblioteka publiczna.
4. W bibliotece, o której mowa w ust. 3 dyrektor szkoły
zatrudnia nauczycieli bibliotekarzy lub może zatrudnić
osoby, o których mowa w art. 7 ust. 1a i 1b.
5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
określi w drodze rozporządzenia zasady funkcjonowania
biblioteki szkolnej.”

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

2
Uzasadnienie
Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, której
najważniejszym zadaniem, oprócz kształtowania postaw czytelniczych, jest
integracja procesu dydaktyczno-wychowawczego poprzez rozwijanie
samodzielności myślenia uczniów, przygotowanie ich do samokształcenia
oraz świadomego poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji
z różnych źródeł. Biblioteka szkolna stanowi nieodłączną część szkoły, jest jej
centrum dydaktycznym i multimedialnym. To tutaj najmocniej rozbudzane
i rozwijane są indywidualne zainteresowania uczniów, pogłębiana jest ich
wrażliwość kulturowa i społeczna. Nowoczesna biblioteka szkolna
to naturalne laboratorium intelektualne młodego człowieka.
Podstawową funkcją biblioteki szkolnej jest współuczestnictwo w
procesach wszechstronnie przygotowujących ucznia do życia w
społeczeństwie. Funkcja kształcąca (edukacyjna) realizowana jest poprzez
rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych
z nauką szkolną i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów. Powinni
być oni przysposabiani do wykorzystywania informacji z różnych źródeł
oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. Biblioteki
szkolne mają wspierać również nauczycieli w ich pracy zawodowej i
doskonaleniu własnym. Realizując funkcję wychowawczą, biblioteka szkolna
stara się wpływać na potrzeby i poziom kompetencji czytelniczych swoich
użytkowników, udzielać pomocy w przezwyciężaniu ich braku. Wspomaga
również działania szkoły w realizacji programów profilaktycznych –
na przykład profilaktyki prozdrowotnej, przeciwdziałaniu uzależnieniom,
kształtowaniu postaw proekologicznych itp. Wspiera również rodziców
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, chociażby poprzez
wskazywanie im literatury pedagogicznej. Biblioteka szkolna, dzięki
możliwości gromadzenia piśmiennictwa reprezentującego różne punkty
widzenia na określony temat, nie tylko wzbogaca tok pracy dydaktycznej,
ale również skłania ucznia do dokonywania wyboru wśród tez
przeciwstawnych, a następnie podejmowania własnej decyzji, co do dalszego
postępowania. Realizując funkcję kulturalną, biblioteka szkolna stara się
uczestniczyć w
rozwijaniu życia kulturalnego uczniów i kształtowaniu
umiejętności odbioru wartości kulturalnych oraz ich tworzeniu.1
Bez dobrej biblioteki szkolnej niemożliwe jest zrealizowanie celów
edukacyjnych szkoły. Dobra biblioteka musi być dobrze wyposażona tak,
by zaspokajała rosnące potrzeby uczniów i nauczycieli. Tym należy tłumaczyć
poczynione w ostatnich latach starania w sprawie informatyzacji bibliotek
szkolnych. Niemałe środki, w tym europejskie, zostały wydane na tworzenie

1 mat. Krajowej Rady Bibliotecznej „Biblioteki szkolne”

3
tzw. ICIM-ów (Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej),
przeszkolono kadrę, zainwestowano w wyposażenie. Dzięki ICIM-om
uczniowie i nauczyciele nie tylko mogą korzystać z dostępnych informacji, ale
także tworzyć w rozmaity sposób ich nowe zasoby, np. w postaci prezentacji
multimedialnych, czy projektów opartych na konkretnym tekście,
wykorzystując przy tym różne możliwości technik cyfrowych (skanowanie,
iluminowanie za pomocą obrazów, tworzenie plików dźwiękowych itp.).
W
bibliotece szkolnej prowadzone są zajęcia, w trakcie których
wykorzystywane są zgromadzone zbiory: książki, czasopisma, mapy, nuty,
plansze, fotografie, nagrania na kasetach magnetofonowych i video, płytach
CD, DVD i innych nośnikach elektronicznych.
Na bibliotekę szkolną nałożone zostały zadania zapisane w podstawie
programowej. Za ich realizację odpowiadają nauczyciele – bibliotekarze.
Są oni współodpowiedzialni za tworzenie w szkole właściwych warunków
do zarządzania informacją i wiedzą oraz prowadzenia edukacji czytelniczej
i medialnej, a także wspomaganie procesu budowania jakości pracy szkoły.
Nauczyciele – bibliotekarze prowadzą z uczniami różnego rodzaju zajęcia
czytelnicze, oprócz typowych lekcji bibliotecznych są to konkursy, warsztaty
twórczości, wystawy, wycieczki do placówek kultury. Zgodnie z
wymaganiami określonymi przez MEN, posiadają oni wyższe wykształcenie
bibliotekarskie z zakresu informacji naukowej oraz kwalifikacje pedagogiczne.
Podobnie jak pozostali nauczyciele, bibliotekarze zobligowani są do
systematycznego podnoszenia kwalifikacji oraz ustawicznego
samokształcenia.
Biblioteka wraz z wypożyczalnią i czytelnią, wyposażona w dobry
księgozbiór, z
dostępnymi dla użytkowników komputerami, sprzętem
odtwarzającym oraz miejscami do cichej pracy indywidualnej, powinna
stanowić centrum dydaktyczne szkoły. Rozumienie jej roli jako tylko
wypożyczalni świadczy o ignorancji i tkwieniu w świecie XIX-wiecznych
przekonań, że „im więcej książek, tym lepsza biblioteka”.
Nie może istnieć szkoła, w której nie ma biblioteki. To nie jest przywilej,
to cywilizacyjna konieczność. Dlatego też należy przeciwdziałać wszelkim
próbom likwidacji bibliotek szkolnych, w tym również tym zakamuflowanym
– przekształceniom w biblioteki publiczne. Zgłaszając powyższe poprawki
do ustawy o systemie oświaty, chcemy w sposób jednoznaczny określić
zadania szkoły w zakresie obowiązku prowadzenia biblioteki szkolnej –
centrum informacji, jednej z pracowni szkolnych.
Współczesna biblioteka szkolna służy uczniom (oraz pozostałym
użytkownikom – nauczycielom i rodzicom) nie tylko w czasie lekcji, ale także

4
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: