eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

- projekt ma na celu wyłączanie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych produkcji i sprzedaży produktów rolnych w niewielkim zakresie. Ponieważ zwolnienie jest adresowane do podatników dokonujacych sprzedaży w niewielkich rozmiarach, będzie limitowane kwotą 5000 zł przychodu rocznie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3173
  • Data wpłynięcia: 2010-05-04
  • Uchwalenie:

3173-uchwala

U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 29 kwietnia 2010 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej.
Jednocześnie upoważnia senatora Piotra Głowskiego do reprezentowania Senatu w
pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
Art. 1.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 51, poz. 307) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 20 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się
również przychody ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych,
o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 71a, chyba że przychody ze sprzedaży
przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych zaliczane są do przychodów z
pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.";
2) w art. 21:
a) w ust. 1 po pkt 71 dodaje się pkt 71a w brzmieniu:
"71a) przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy
produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub
chowu, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych
uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz
produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych
przepisów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 5.000 zł,
jeżeli sprzedaż nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek
organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób
fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności
gospodarczej, oraz pod warunkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której
mowa w ust. 33;",
b) dodaje się ust. 33-35 w brzmieniu:
- -
2
"33. Podatnicy osiągający przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 71a, są obowiązani
prowadzić odrębnie za każdy rok podatkowy ewidencję sprzedaży produktów
roślinnych i zwierzęcych, zawierającą co najmniej: numer kolejnego wpisu, datę
uzyskania przychodu, kwotę przychodu, przychód narastająco od początku roku.
Dzienne przychody ewidencjonowane są w dniu sprzedaży.
34. Limit 5.000 zł ma zastosowanie również w przypadku jeżeli przetworzone produkty
roślinne i zwierzęce, o których mowa w ust. 1 pkt 71a, wytworzone zostały ze
wspólnej własności, wspólnego posiadania, wspólnego użytkowania upraw,
hodowli lub chowu lub w ramach wspólnego przedsięwzięcia.
35. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 71a, nie ma zastosowania:
1) jeżeli sprzedaż przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych jest
przedmiotem pozarolniczej działalności gospodarczej podatnika;
2) jeżeli przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż odbywa
się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów
o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze;
3) jeżeli sprzedaż następuje w stałych wyodrębnionych miejscach sprzedaży,
z wyjątkiem miejsc, w których produkty te zostały wytworzone, oraz
z wyjątkiem sprzedaży na targowiskach, przez które rozumie się wszelkie
miejsca, przeznaczone do prowadzenia handlu.".
Art. 2.
W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr
155, poz. 1095, z późn. zm.1)) w art. 3 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się
ust. 2 w brzmieniu:
"2. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności rolników w zakresie sprzedaży
konsumentom przetworzonych osobiście lub przez domowników rolnika, w sposób inny niż
przemysłowy produktów roślinnych lub zwierzęcych, wytworzonych w jego
gospodarstwie, jeżeli działalność ta ma charakter uboczny w stosunku do działalności
wytwórczej w rolnictwie.".
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
- -
3

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, z 2008
r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3,
poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
U Z A S A D N I E N I E
Projekt ustawy ma na celu umożliwienie rolnikom nieopodatkowanej
i odformalizowanej produkcji i sprzedaży przetworzonych produktów rolnych (np. pieczywo,
wędliny, dżemy, kompoty, sery) w niewielkim zakresie.
W obowiązującym stanie prawnym rolnicy mogą wytwarzać a następnie sprzedawać,
bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej i płacenia podatku dochodowego
od osób fizycznych, jedynie nieprzetworzone produkty roślinne i zwierzęce. Obowiązujące
przepisy nie uwzględniają potrzeb obrotu. Co za tym idzie sprzedaż przetworzonej żywności
odbywa się obecnie poza legalnym obrotem, w tzw. szarej strefie. Z jednej strony występuje
popyt na żywność produkowaną w tradycyjny sposób, z drugiej strony, rolnicy odpowiadają na
ten popyt, sprzedając wytworzone przez siebie produkty. Skala tej produkcji jest na tyle
niewielka, że rolnicy nie decydują się na wyjście z "szarej strefy" w obawie przed podatkiem
dochodowym, którego zapłacenie czyniłoby ich działalność nieopłacalną. Innym czynnikiem
zniechęcającym rolników jest formalizm procedur administracyjnych i podatkowych
związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W efekcie zachowania niezgodne z prawem są
stosunkowo powszechne i spotykają się z akceptacją społeczną.
Rolą prawodawcy powinno być tworzenie prawa, które uwzględnia istniejące stosunki
społeczne. Dlatego należy prawnie usankcjonować działalność rolników.
Przyjęcie zaproponowanych rozwiązań ustawowych będzie skutkować objęciem
kontrolą sanitarną takiej działalności. Otworzy się też droga do zrzeszania się rolników
produkujących żywność przetworzoną, co przyczyni się do ulepszenia procedur wytwarzania
żywności i podniesienia jej jakości.
Dla osiągnięcia celu ustawy proponuje się zmienić ustawę o swobodzie działalności
gospodarczej w taki sposób, ażeby produkcja i sprzedaż przetworzonej przez rolników
żywności została wyłączona z zakresu pojęcia działalności gospodarczej. Obecnie, na
podstawie art. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jej przepisów nie stosuje się do
działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli
zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także
wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w
gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: