Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt dotyczy: wprowadzenia możliwości finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej przez gminy i powiaty w drodze dotacji, która mogłaby być udzielana między innymi osobom fizycznym, osobom prawnym, wspólnotom mieszkaniowym oraz przedsiębiorcom
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3169
- Data wpłynięcia: 2010-05-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 229, poz. 1498
3169
systemowej z przepisami ustawy o finansach publicznych.
Proponowana regulacja nie przewiduje określania w przepisach ustawy –
Prawo ochrony środowiska trybu postępowania w przedmiocie udzielenia dotacji oraz
sposobu jej rozliczania. Przedmiotowe aspekty przekazuje się do uregulowania
odpowiednio radom powiatów oraz radom gmin w drodze uchwał.
Mając na względzie dbałość o środki publiczne pochodzące z opłat
i kar środowiskowych oraz konieczność zapewnienia ich racjonalnego
i celowego wydatkowania, przewiduje się, że dotacja niewykorzystana lub
wykorzystana niegodnie z umową, będzie podlegała zwrotowi odpowiednio do
budżetu powiatu albo budżetu gminy. Dochodzenie przez powiaty albo gminy
należności z tytułu niewykorzystania lub wykorzystania dotacji niezgodnie z umową,
wraz z odsetkami, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, następuje
w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Projekt ustawy nie powoduje bezpośrednio skutków finansowych dla budżetu
Skarbu Państwa lub budżetów jednostek samorządów terytorialnych.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 18 maja 2010 r.
BAS-WAPEiM-767/10
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Ewa Wolak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz. 47 ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, ze zmianami).
Zmiana polega na dodaniu do istniejącej regulacji przepisów określających
zasady finansowania przez samorządy gminne i powiatowe ochrony środowiska
i gospodarki wodnej. W szczególności projekt zakłada możliwość udzielania
dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w tym
osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym lub
przedsiębiorcom. Tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposób jej
rozliczenia określać mają rady gmin i powiatów. Dotacje udzielane byłyby w
formie umowy zawartej przez gminę albo powiat z beneficjantami. Należności z
tytułu niewykorzystania lub wykorzystania dotacji niezgodnie z umową
dochodzone byłyby przez gminy i powiaty w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać:
• artykuły 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(dalej: TfUE),
• rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu
WE (Dz. Urz. WE L 83 z 27.3.1999, s. 1; dalej: rozporządzenie
659/1999).
3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Oceniając projekt pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
należy odnieść się do kwestii dotyczących wsparcia, jakie ma być na jej
podstawie udzielane w formie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora
finansów publicznych, w szczególności przedsiębiorcom, i ustalić, czy projekt
stanowi plan pomocy przyznawanej przez państwo, o której mowa w art. 108
ust. 3 w związku z art. 107 ust. 1 TfUE.
Zgodnie z art. 107 ust. 1 TfUE, wszelka pomoc przyznawana przez
państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek
formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie
niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest – z
zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach - niezgodna z
rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową
między państwami członkowskimi. W myśl art. 108 ust. 3 zdanie pierwsze
TfUE, Komisja jest informowana, w czasie odpowiednim do przedstawienia
swoich uwag, o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy.
Biorąc pod uwagę te przepisy należy ustalić, czy w projekcie
przewidziany został plan przyznania lub zmiany pomocy, który podlega
notyfikacji Komisji Europejskiej. Przepisy określające w sposób szczegółowy
tryb wykonywania art. 108 ust. 3 TfUE zawiera rozporządzenie 659/1999.
Zgodnie z postanowieniami tego rozporządzenia państwo członkowskie
obowiązane jest do zgłoszenia Komisji wszelkich planów przyznania nowej
pomocy, a zatem programów pomocowych i pomocy indywidualnej, które nie
stanowią pomocy istniejącej (art. 2 w związku z art. 1 lit. c rozporządzenia
659/1999). Treść przywołanych pojęć – programu pomocowego i pomocy
indywidualnej – zdefiniowana została przy tym w rozporządzeniu 659/1999.
Zgodnie z art. 1 lit. d rozporządzenia 659/1999 „program pomocowy” oznacza
każde działanie, na którego podstawie, bez dalszego wprowadzania w życie
wymaganych środków, można dokonać wypłat pomocy indywidualnej na rzecz
przedsiębiorstw określonych w ustawie w sposób ogólny i abstrakcyjny oraz
każde działanie, na którego podstawie pomoc, która nie jest związana z
konkretnym projektem, może zostać przyznana jednemu lub kilku
przedsiębiorstwom na czas nieokreślony i/lub w nieokreślonej kwocie, zaś, w
myśl art. 1 lit. e rozporządzenia 659/1999, „pomoc indywidualna” oznacza
pomoc, która nie jest przyznawana na podstawie programu pomocowego oraz
podlegającą obowiązkowi zgłoszenia pomoc przyznawaną na podstawie
programu pomocowego.
Wobec powyższych ustaleń należy stwierdzić, że projekt nie ustanawia
programu pomocowego ani pomocy indywidualnej w rozumieniu przywołanych
przepisów rozporządzenia 659/1999. Przepisy zawarte w projekcie nie będą w
2
szczególności stanowiły - bez dalszego wprowadzania w życie wymaganych
środków - podstawy wypłaty pomocy beneficjantom dotacji. Zgodnie z
projektem, zawarcie umowy o dotacji następować ma bowiem w trybie, który
zostanie określony w przepisach wykonawczych – w uchwałach rad gmin i rad
powiatów. Stosowanie projektowanych przepisów bez aktów wykonawczych nie
będzie możliwe i, w konsekwencji, ich wejście w życie nie spowoduje, że
ziszczone zostaną przesłanki pomocy przyznawanej przez państwo, o której
mowa w art. 107 ust. 1 TfUE. Projekt nie zmierza do realizacji innego,
istniejącego już programu pomocowego, ani – nie wskazując konkretnych
beneficjantów pomocy ani jej wysokości – nie może zostać uznany za pomoc
przyznawaną poza zakresem programów pomocowych (pomoc ad hoc). Nie
stanowi on zatem żadnej z dwóch form pomocy indywidualnej: pomocy
przyznawanej na podstawie programu pomocowego ani pomocy przyznanej
poza programem pomocowym. Przepisy projektu nie zawierają programu
pomocowego ani pomocy indywidualnej i, w związku z tym, należy uznać, że
nie naruszają one wymogów dotyczących pomocy przyznawanej przez państwo,
o których mowa w art. 107 ust. 1 TfUE, ani nie podlegają notyfikacji, o której
mowa w art. 108 ust. 3 TfUE.
4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska zawiera
przepisy objęte prawem Unii Europejskiej. Projekt nie jest sprzeczny z prawem
Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
3
Warszawa, 18 maja 2010 r.
BAS-WAPEiM-768/10
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ewa Wolak) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, ze zmianami).
Zmiana polega na dodaniu do istniejącej regulacji przepisów określających
zasady finansowania przez samorządy gminne i powiatowe ochrony środowiska
i gospodarki wodnej. W szczególności projekt zakłada możliwość udzielania
dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w tym
osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym lub
przedsiębiorcom. Tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposób jej
rozliczenia określać mają rady gmin i powiatów. Dotacje udzielane byłyby w
formie umowy zawartej przez gminę albo powiat z beneficjantami. Należności z
tytułu niewykorzystania lub wykorzystania dotacji niezgodnie z umową
dochodzone byłyby przez gminy i powiaty w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Projekt nie ma na celu wykonania prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski