Przedstawiony przez Marszałka Sejmu wykonującego obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych
projekt dotyczy: wprowadzenia do systemu prawnego rozwiązań, które pozwolą na uproszczenie oraz przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3131
- Data wpłynięcia: 2010-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych
- data uchwalenia: 2010-07-08
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 143, poz. 963
3131
art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W rozdziale 2 projektowanej ustawy, artykuł 4 oraz 5 określają organy właściwe w
przedmiocie wydania decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji oraz rozpatrzenia
odwołań od tych decyzji.
Art. 6 projektu ustawy zawiera szczegółowy katalog informacji i dokumentów, które
inwestor będzie zobowiązany dołączyć do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na
realizację inwestycji. Należeć do nich mają m.in.: charakterystyka inwestycji określająca
rodzaj budowli przeciwpowodziowej oraz jej lokalizację i parametry techniczne, raport o
środowiskowych uwarunkowaniach, projekt budowlany oraz opinie. Wymienione w art. 6 ust.
1 pkt 8 opinie zastępują uzgodnienia, pozwolenia, zezwolenia, zwolnienia, opinie bądź
stanowiska właściwych organów wymagane odrębnymi przepisami i mają być wydane w
terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku w tym względzie.
Należy jednocześnie wskazać, iż projekt ustala 45 dniowy termin na wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn.
zm.). Projekt dokonuje nowelizacji w/w ustawy w celu dostosowania jej przepisów do
specyfiki postępowania w sprawie pozwolenia na realizację inwestycji.
W art. 7 określono tryb zawiadamiania o wszczęciu postępowania oraz konsekwencje
wykonania tych czynności.
Art. 8 modyfikuje zasady udziału stron w postępowaniu administracyjnym przez
rezygnację z obowiązku zawiadamiania organizacji społecznych o toczącym się postępowaniu
oraz wyłączenie konieczności zawieszania postępowania w przypadkach określonych w art.
97 § 1 pkt. 1-3 kpa.
Art. 9 określa wymagania co do treści decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji.
W art. 10 projektowanej ustawy uregulowano zasady doręczania w/w decyzji. Przyjęto
w tym zakresie analogiczne rozwiązania jak w przypadku zawiadamiania o wszczęciu
postępowania.
W art. 11, a także dalszym art. 15, ustalono tryb odwołania od decyzji oraz
wprowadzono instrumenty zapobiegające przewlekłości postępowania odwoławczego i
przedłużaniu procesu inwestycyjnego. Art. 12 wprowadza możliwie krótkie terminy
wydawania omawianych decyzji.
Art. 13 stanowi, że w sprawach o wydanie decyzji o pozwoleniu na realizację
inwestycji, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, z wyłączeniem art. 28 ust. 2 tej ustawy. Natomiast
wyłączone ma być stosowanie przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Kolejny przepis (art. 14) określa wyraźnie skutki wydania decyzji o pozwoleniu na
realizację inwestycji, która integrować ma w jednym akcie administracyjnym materię zawartą
normalnie w decyzji o warunkach zabudowy (o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu
publicznego) w rozumieniu ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym oraz decyzji o pozwoleniu na budowę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. - Prawo budowlane.
Art. 16 i 17 określają zasady zastosowania w omawianym postępowaniu przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane oraz ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
20
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Natomiast art. 18 wyłącza zastosowanie w omawianym przypadku szczególnych zasad
wywłaszczania nieruchomości, na których prowadzone są rodzinne ogrody działkowe, o
których mowa w ustawie z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U.
Nr 169, poz. 1419 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600). Pozwoli to na szybką realizację
inwestycji, z pominięciem wymogów dotyczących m.in. uwzględnienia okresu wegetacji
roślin, zapewnienia nieruchomości zamiennej i uprzedniego przeniesienia ogrodu.
W rozdziale 3 nabywanie nieruchomości w związku z realizacją inwestycji, art. 19
oraz art. 20 ust. 4-6 określają skutki prawne jakie wywołuje decyzja o zezwoleniu na
realizację inwestycji, przede wszystkim w postaci:
− zatwierdzenia podziału nieruchomości,
− przejęcia za odszkodowaniem na własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu
terytorialnego nieruchomości objętych decyzją,
− wygaszenia praw obciążających nieruchomość.
Art. 20 i 22 projektu wskazują podmioty uprawnione do uzyskania odszkodowania z
tytułu wywłaszczenia nieruchomości (lub ograniczenia sposobu korzystania z niej) oraz tryb
jego przyznawania. Co do zasady odszkodowanie to przyznawane ma być już po uzyskaniu
przez decyzję o pozwoleniu na realizację inwestycji waloru decyzji ostatecznej. Proponuje się
aby w pierwszym rzędzie wysokość odszkodowania ustalana była w drodze porozumienia z
dotychczasowym właścicielem, a dopiero w razie niepowodzenia negocjacji – poprzez
wydanie przez wojewodę decyzji o wysokości odszkodowania.
Art. 21 przewiduje szczegółowe zasady ustalania wysokości odszkodowania, w
zależności od rodzaju nieruchomości, terminów jej udostępnienia oraz innych praw
rzeczowych. W ust. 11 przewidziana została możliwość wypłacenia kwoty odszkodowania
stronie odwołującej się od decyzji ustalającej wysokość odszkodowania. Wypłata tej kwoty
nie miałaby wpływu na prowadzone postępowanie odwoławcze.
W artykule 23 przewidziano możliwość pozyskania przez inwestora nieruchomości
niezwiązanych bezpośrednio z inwestycją, które można wykorzystać w celu zamiany za
nieruchomości znajdujące się na obszarze inwestycji.
Artykuły 24 i 25 regulują zasady i tryb (w tym terminy) egzekwowania wydanej
decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji.
Zgodnie z art. 26 projektu, decyzja o pozwoleniu na realizację inwestycji stanowić ma
podstawę do wydania decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu ustanowionego dotąd na
nieruchomości przeznaczonej na inwestycję. Natomiast art. 27 projektu uprawnia do
ustanowienia trwałego zarządu na nieruchomości na rzecz inwestora.
W art. 28 określono zasady usuwania przez Lasy Państwowe drzew i krzewów
znajdujących się na terenie inwestycji.
W art. 29 wyłącza się stosowanie przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i
leśnych w stosunku do gruntów objętych decyzją o pozwoleniu na realizację inwestycji.
W sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy, zgodnie z art. 30, stosować się ma
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Artykuł 31 projektu ma na celu skrócenie terminów postępowania w przypadku
złożenia skargi do sądu administracyjnego.
21
Zamieszczony w rozdziale 4: Przepisy zmieniające, przejściowe i przepis końcowy,
art. 36 nakazuje stosowanie przepisów projektowanej ustawy również w sytuacji, gdy
lokalizacja inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych przewidziana jest w
obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, albo wydano dla niej
decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzję o warunkach
zabudowy.
Projekt zawiera szereg przepisów nowelizujących mających na celu dostosowanie do
proponowanych regulacji następujących ustaw:
a) ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435, z późn.
zm.),
b) ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi
Skarbu Państwa (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz
z 2009 r. Nr 19, poz. 100),
c) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr
261, poz. 2603, z późn. zm.),
d) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.).
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
W chwili obecnej trudno jest oszacować wpływ projektowanej regulacji na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Przepisy projektu ustawy per se nie pociągają za sobą konieczności wydatkowania środków
publicznych, a jedynie taką możliwość. Proponowane rozwiązania ukształtowane bowiem
zostały jako narzędzie do wykorzystania przez inwestorów a podanie szacunkowej wielkości
kosztów mogłoby wzbudzić wątpliwości co do rzetelności przedstawionych danych.
Projektowana ustawa może przyczynić się do wzrostu wpływów z podatku od
towarów i usług oraz podatków dochodowych, uproszczone procedury zaś mogą ograniczyć
zbędne koszty administracyjne.
Wykupy nieruchomości przejętych na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego i ew. odszkodowania z tego tytułu realizowane są zgodnie z obowiązującymi
przepisami o gospodarce nieruchomościami i zgodnie z zatwierdzonymi zbiorczymi
zestawieniami kosztów inwestycji.
Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego, będzie się przejawiał w podstawowych
obszarach finansowania zadań inwestycyjnych ze środków budżetowych, zarówno budżetu
państwa, jak i
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Finansowanie samych
przedsięwzięć może obywać się także przy udziale środków Unii Europejskiej.
Ustawa wpłynie pozytywnie na rynek pracy. Wejście w życie ustawy pozwoli na
realizację strategicznych inwestycji koniecznych dla zwiększenia bezpieczeństwa
powodziowego chronionych terenów. Fakt realizowania przedsięwzięć budowlanych
pozytywnie wpłynie na rynek pracy przez zaangażowanie znacznej liczby specjalistów
i robotników z różnych branż gospodarki, a w szczególności branży hydrotechnicznej
i budowlanej oraz ożywienie koniunktury gospodarczej. Spodziewany jest także napływ
22
najnowszych technologii, szczególnie w projektach związanych z infrastrukturą
przeciwpowodziową.
Realizacja ustawy przyczyni się do podniesienia jakości życia społeczności lokalnych
i do utworzenia nowych miejsc pracy poprzez zwiększenie atrakcyjności terenów
znajdujacych się w zasięgu oddziaływania budowli przeciwpowodziowych. Przepisy projektu
ustawy znacząco ułatwią wypełnienie obowiązków nałożonych na podmioty – inwestorów w
zakresie realizowanych przedsięwzięć.
Dzięki ustawie mającej wpływ na przyspieszenie realizacji inwestycji
infrastrukturalnych należy oczekiwać przyspieszenia aktywizacji regionalnej. Zwiększenie
zabezpieczenia powodziowego terenów znajdujących się w zasięgu oddziaływania inwestycji
pozwoli na ich rozwój społeczno-gospodarczy i zwiększenie potencjału tych terenów, a także
sprzyjać może zrównoważonemu rozwojowi kraju.
Ustawa wpłynie pozytywnie na zwiększenie konkurencyjności gospodarki
i przedsiębiorczości. Stworzy warunki do skrócenia procedur inwestycyjnych w zakresie
realizacji inwestycji przeciwpowodziowych.
Projekt ustawy powinien zostać skonsultowany z Krajową Radą Sądownictwa,
Naczelną Radą Adwokacką i Naczelną Izbą Radców Prawnych. Ponadto z uwagi na fakt, że
inwestorem może być także partner prywatny w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r.
o partnerstwie publiczno-prywatnym projekt ustawy należałoby także skonsultować z izbami
gospodarczymi. Jednocześnie należy wskazać, że projekt jako mogący powodować zmiany w
funkcjonowaniu samorządu terytorialnego powinien zostać zaopiniowany przez organizacje
samorządowe tworzące stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
23