eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad dopuszczania do wykonywania zawodu rzecznika patentowego na terytorium RP przez obywateli państw członkowskich UE;- znowelizowanie przepisów dotyczących kompetencji rzeczników patentowych, zasad wykonywania zawodu oraz rejestru kancelarii patentowych;- uregulowanie zasad naboru i prowadzenia aplikacji rzecznikowskiej;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3110
  • Data wpłynięcia: 2010-05-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1308

3110

sądowi dyscyplinarnemu swoje stanowisko
w sprawie, a jego przedstawiciel może brać udział
w rozprawie, także gdy prowadzona jest z wyłą-
czeniem jawności.
Art. 67b.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym roz-
dziale stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu
postępowania karnego.”.

Art. 2. Do kosztów aplikacji, która została rozpoczęta przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy oraz do egzaminu kwalifikacyjnego przeprowadzanego po
zakończeniu tej aplikacji, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 3. Osoby wpisane na listę rzeczników patentowych bądź na listę apli-
kantów rzecznikowskich, w stosunku do których w dniu wejścia w życie niniejszej
ustawy:

1) występują okoliczności określone w art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy,
o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy,
2) występują okoliczności określone w art. 18a ust. 1 ustawy,
o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– są obowiązane powiadomić o tym Krajową Radę Rzeczników Pa-
tentowych, w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy; przepisy art. 18a ust. 3 i 4 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio.

Art. 4. Do wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy postępowań dyscyplinarnych stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 5. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 39
ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wy-

25
konawczych wydanych na podstawie art. 39 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmie-
niu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogło-
szenia.


1) Niniejsza ustawa w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255
z 30.09.2005, str. 22, z późn. zm.) oraz dyrektywę 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącą usług na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 376 z 27.12.2006,
str. 36).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271 i Nr 240,
poz. 2052, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, z 2004 r. Nr 172, poz. 1804, z 2009 r. Nr 26, poz. 156 i Nr 216,
poz. 1676 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 oraz z 2008 r.
Nr 216, poz. 1367.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818
i Nr 165, poz. 1170, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 180, poz. 1112, Nr 216, poz. 1367, Nr 227, poz. 1505
i Nr 234, poz. 1570 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 95, poz. 790.




05/12rch

26
U Z A S A D N I E N I E

Konieczność wprowadzenia zmian do obecnie obowiązującej ustawy z dnia
11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych spowodowana jest potrzebą uwzględnienia
doświadczeń związanych z kilkuletnim stosowaniem ustawy, a także potrzebą jej
dostosowania do prawa unijnego i wyroków ETS oraz uwzględnienia regulacji wynikającej z
dyrektywy 2006/123/WE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, ale także dyrektywy
2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych. Zalecenie dokonania
stosownych zmian wynika także z przygotowanej, na zlecenie Ministerstwa Gospodarki,
„Analizy obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie ustawy o rzecznikach patentowych
i skutków ekonomicznych, prawnych i społecznych proponowanych zmian w obowiązującym
prawie”.
Projektowana nowelizacja dostosowuje więc przepisy ustawy o rzecznikach
patentowych do wymogów prawa unijnego w zakresie dopuszczania do wykonywania
zawodu rzecznika patentowego na terytorium Polski przez obywateli państw członkowskich
Unii Europejskiej, których kwalifikacje do wykonywania zawodu rzecznika patentowego
zostały potwierdzone w innym państwie członkowskim oraz wprowadza rozwiązania mające
na celu pełniejsze wykorzystanie profesjonalnego przygotowania rzeczników patentowych do
realizacji strategii rozwoju innowacyjnego gospodarki. Usuwa regulacje, które nie sprawdziły
się w czasie kilkuletniego stosowania obowiązującej ustawy, oraz wypełnia ujawnione luki
i niejasności.
Nowe, w odniesieniu do obecnego stanu prawnego, brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. b
wynika z linii orzeczniczej Sądu Najwyższego (patrz np. wyrok SN z 16 listopada 2004, III
CK 580/03, potwierdzony najnowszym wyrokiem z 13 marca 2008, III CSK 337/07).
W związku z tym, że według art. 1 ust. 2 Konwencji paryskiej przedmiotem ochrony
własności przemysłowej jest również zwalczanie nieuczciwej konkurencji, rzecznik
patentowy może być pełnomocnikiem procesowym w każdej sprawie o zwalczanie
nieuczciwej konkurencji. Definicja własności przemysłowej zawarta w wymienionym art. 1
ust. 2 Konwencji paryskiej o ochronie własności przemysłowej z dnia 20 marca 1883 r.
(Dz. U. z 1975 r. Nr 9, poz. 51) nie zawiera w tym zakresie jakichkolwiek ograniczeń.
Uchylenie ust. 4 w art. 3 jest zabiegiem o charakterze technicznym polegającym na
przeniesieniu i uściśleniu postanowień tego przepisu do proponowanego art. 18a ust. 1.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że w art. 18a ust. 1 wymieniono katalog zawodów,
z wykonywaniem których nie można łączyć zawodu rzecznika patentowego. W wykazie tym
nie zawarto radców prawnych ani adwokatów, gdyż wykonywanie tych zawodów nie koliduje
z prawidłowym i rzetelnym wykonywaniem zawodu rzecznika patentowego (art. 1 pkt 12
projektu). Konsekwencją wskazanej zmiany jest nadanie nowego brzmienia art. 15 ust. 2.
Jednocześnie wprowadzono przepis przejściowy stanowiący, że osoby wpisane na listę
rzeczników patentowych bądź na listę aplikantów rzecznikowskich, w stosunku do których
w dniu wejścia ustawy w życie występują okoliczności określone w projektowanym art. 18a
ust. 1 ustawy, bądź w uchylanym przez ustawę art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy o rzecznikach
patentowych, obowiązane są powiadomić o tym Krajową Radę Rzeczników Patentowych,
w terminie miesiąca od dnia wejścia ustawy w życie (art. 3 projektu).
Do osób tych będą miały odpowiednie zastosowanie przepisy art. 18a ust. 3 i 4 ustawy
o rzecznikach patentowych, w brzmieniu nadanym projektowaną ustawą.
Zgodnie z zaproponowaną w art. 1 pkt 3 projektu zmianą przyjęto w noweli ogólny
zapis dotyczący wykonywania zawodu rzecznika patentowego. Zrezygnowano
z enumeratywnego wskazywania podmiotów, którym rzecznicy mogą świadczyć pomoc.
Jednocześnie przyjęto rozwiązania analogiczne jak funkcjonujące na gruncie ustawy
z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443,
z późn. zm.), tj. wprowadzono rejestr kancelarii patentowych prowadzonych w formie spółek
kapitałowych, który będzie prowadzony przez Krajową Radę Rzeczników Patentowych (art. 1
pkt 17 projektu). Przyjęte środki są proporcjonalne i konieczne ze względu na charakter
zawodu, w którym obowiązują określone zasady postępowania zawodowego i zasady etyczne,
a także obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej. W tym przypadku nadrzędnym
interesem publicznym jest ochrona własności intelektualnej (art. 4 pkt 8 dyrektywy
2006/123/WE), w której to sferze świadczą usługi rzecznicy patentowi. Podlegająca
szczególnej ochronie zasada tajemnicy zawodowej wynika z faktu powierzania rzecznikom
patentowym tajemnic gospodarczych dotyczących niechronionych jeszcze patentami i innymi
tytułami ochronnymi wynalazków i wzorów, jak też oznaczeń towarów i usług, mających
wymierną wartość rynkową. Wprowadzono także przepis przewidujący możliwość
zwolnienia rzecznika patentowego z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej,
w przypadkach przewidzianych w odrębnych przepisach (art. 1 pkt 8 projektu).
Zawarte w projektowanej ustawie odwołania do przepisów art. 5 oraz art. 16 ustawy
o rzecznikach patentowych odnoszą się do brzmienia tych przepisów, jakie zostało im

2
nadane na mocy art. 35 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47, poz. 278). Dokonywana tą ustawą zmiana art. 5
ustawy o rzecznikach patentowych stwarzać będzie możliwość tworzenia spółek
multidyscyplinarnych z udziałem przedstawicieli innych zawodów prawniczych niż rzecznik
patentowy. Dostosowując treść tego przepisu do art. 15 ust. 3 dyrektywy w związku z art. 15
ust. 2 lit. b dyrektywy, wprowadzono w art. 5 ustawy zasadę prowadzenia kancelarii we
wszystkich dopuszczalnych prawem formach (dodano spółkę komandytowo-akcyjną i spółkę
akcyjną). W przypadku spółek kapitałowych wprowadzono zasadę, iż większość udziałów lub
akcji, a także głosów na zgromadzeniu wspólników (akcjonariuszy) i w organach nadzoru,
a także większość członków zarządów ww. spółek stanowić będą rzecznicy patentowi.
Jednocześnie w art. 55 ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przewidziano dla spółek obecnie prowadzących kancelarie patentowe 5 letni termin na
dostosowanie się do wymogów stawianych takim spółkom przez tę ustawę.
Zmiany wprowadzane ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w art. 16 ustawy o rzecznikach patentowych polegają na
dostosowaniu brzmienia tego przepisu do art. 23 dyrektywy – przez uznanie spełnienia
obowiązku ubezpieczenia w sytuacji zawarcia odpowiedniej umowy z ubezpieczycielem
z państwa członkowskiego, z możliwością oceny równoważności posiadanego ubezpieczenia.
Przepis art. 16 ma ponadto stwarzać dla Krajowej Rady Rzeczników Patentowych
uprawnienie do kontroli wypełniania obowiązku ubezpieczenia rzeczników patentowych od
odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy świadczeniu pomocy w sprawach
własności przemysłowej.
W art. 1 pkt 5 projektu zaproponowano nowe brzmienie tytułu rozdziału 2 ustawy jako
bardziej odpowiadające treści zawartych w tym rozdziale regulacji.
Nowelizacja zakłada likwidację obowiązku nieprzerwanego wykonywania zawodu
przez rzeczników patentowych. Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 8, rzecznik patentowy,
z wyłączeniem przypadków wskazanych w ustawie, jest obowiązany wykonywać
nieprzerwanie zawód rzecznika patentowego. Nie przerywa ciągłości wykonywania zawodu
okres niewykonywania zawodu trwający krócej niż dwa lata. Może być on na wniosek
rzecznika patentowego przedłużony o okres nie dłuższy niż dwa lata. Obowiązek ten utrudnia
w praktyce podejmowanie przez rzeczników patentowych funkcji mogących podnieść ich
kwalifikacje np. odbywanie długoterminowych staży w kancelariach zagranicznych lub

3
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: