Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
projekt przewiduje usprawnienie postępowania administracyjnego przez eliminację istniejących ograniczeń, stworzenie możliwości skarżenia nie tylko samej bezczynności organu administracji publicznej, ale również prowadzenie przez te organy postępowania w sposób przewlekły
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2987
- Data wpłynięcia: 2010-04-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
- data uchwalenia: 2010-12-03
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 6, poz. 18
2987
Druk nr 2987
Warszawa, 16 kwietnia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-39-10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o zmianie ustawy - Kodeks
postępowania administracyjnego oraz
ustawy - Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Art. 1. W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.1)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) art. 7 otrzymuje brzmienie:
„Art. 7. W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży
praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne
do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na
względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.”;
2) art. 8 otrzymuje brzmienie:
„Art. 8. Organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób budzący
zaufanie jego uczestników do władzy publicznej.”;
3) w art. 16 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub
wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich
decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko
w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych.”;
4) w art. 24 w § 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) w której brał udział w wydaniu zaskarżonej decyzji,”;
5) w art. 27 § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Jeżeli samorządowe kolegium odwoławcze wskutek wyłączenia jego członków nie
może załatwić sprawy, minister właściwy do spraw administracji publicznej, w drodze
postanowienia, wyznacza inne samorządowe kolegium odwoławcze.”;
6) w art. 35 § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. Przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3.”;
7) w art. 36 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 lub
w przepisach szczególnych organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić
strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.”;
8) w art. 37 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35, w przepisach
szczególnych, ustalonym w myśl art. 36 lub na przewlekłe prowadzenie postępowania,
stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeżeli nie ma takiego organu –
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.”;
9) w art. 40:
a) § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Jeżeli
ustanowiono kilku pełnomocników, doręcza się pisma tylko jednemu pełnomocnikowi.
Strona może wskazać takiego pełnomocnika.”,
b) dodaje się § 4 i 5 w brzmieniu:
2
„§ 4. Strona zamieszkała za granicą lub mająca siedzibę za granicą, jeżeli nie ustanowiła
pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Polsce, jest obowiązana wskazać
w Polsce pełnomocnika do doręczeń.
§ 5. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tej strony pisma
pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Stronę należy o tym pouczyć przy
pierwszym doręczeniu. Strona powinna być również pouczona o możliwości złożenia
odpowiedzi na pismo wszczynające postępowanie i wyjaśnień na piśmie oraz o tym, kto
może być ustanowiony pełnomocnikiem.”;
10) w art. 55 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. W sprawach niecierpiących zwłoki wezwania można dokonać również telefonicznie
albo przy użyciu innych środków łączności, z podaniem danych wymienionych w art. 54
§ 1 oraz imienia, nazwiska i stanowiska służbowego pracownika organu wzywającego.”;
11) po art. 61 dodaje się art. 61a w brzmieniu:
„Art. 61a. § 1. Gdy żądanie, o którym mowa w art. 61, zostało wniesione przez osobę
niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być
wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia
postępowania.
§ 2. Na postanowienie, o którym mowa w § 1, służy zażalenie.”;
12) w art. 65 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Jeżeli organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy
w sprawie, niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego, zawiadamiając jednocześnie
o tym wnoszącego podanie.”;
13) w art. 66:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Jeżeli podanie dotyczy kilku spraw podlegających załatwieniu przez różne organy,
organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, uczyni przedmiotem
rozpoznania sprawy należące do jego właściwości. Równocześnie zawiadomi
3
wnoszącego podanie, że w sprawach innych powinien wnieść odrębne podanie do
właściwego organu, i poinformuje go o treści § 2.”,
b) § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Odrębne podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w § 1,
w terminie czternastu dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone
w dniu wniesienia pierwszego podania.”;
14) art. 73 otrzymuje brzmienie:
„Art. 73. § 1. Strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii
lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.
§ 2. Czynności określone w § 1 są dokonywane w lokalu organu administracji publicznej
w obecności pracownika tego organu.
§ 3. Strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania jej
z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem
strony.
§ 4. W przypadku pism w formie dokumentu elektronicznego wnoszonych do organu
administracji publicznej lub przez niego doręczanych, organ może zapewnić stronie dostęp
do nich w swoim systemie teleinformatycznym, po identyfikacji strony, w sposób
określony w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne.”;
15) w art. 89 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Organ administracji publicznej przeprowadzi, z urzędu lub na wniosek strony,
w toku postępowania rozprawę, w każdym przypadku gdy zapewni to przyspieszenie lub
uproszczenie postępowania lub gdy wymaga tego przepis prawa.”;
16) w art. 101:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. O postanowieniu w sprawie zawieszenia oraz podjęcia postępowania organ
administracji publicznej zawiadamia strony oraz organ, o którym mowa w art. 106 § 1.”,
b) § 3 otrzymuje brzmienie:
4