eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

projekt ustawy dotyczy ograniczenia zakresu przedmiotowego instytucji transportu drogowego poprzez wyłączenie z tego zakresu m.in. przewozu okazjonalnego oraz zniesienia limitów ilościowych dotyczących licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2924
  • Data wpłynięcia: 2010-03-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym
  • data uchwalenia: 2011-02-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 48, poz. 247

2924


Druk nr 2924

Warszawa, 2 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu ni ej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o transporcie
drogowym.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy pana posła Stanisława Huskowskiego.


(-) Marek Biernacki; (-) Marek Cebula; (-) Jerzy Feliks Fedorowicz;
(-) Magdalena Gąsior-Marek; (-) Mariusz Grad; (-) Stanisław Huskowski;
(-) Jan Ka mierczak; (-) Małgorzata Kidawa-Błońska; (-) Tadeusz Kopeć;
(-) Jan Kuriata; (-) Tomasz Lenz; (-) Andrzej Nowakowski; (-) Andrzej
Orzechowski; (-) Maciej Orzechowski; (-) Zbigniew Pacelt; (-) Witold Pahl;
(-) Sławomir Preiss; (-) Grzegorz Roszak; (-) Zbigniew Rynasiewicz;
(-) Marek Rząsa; (-) Witold Sitarz; (-) Bo ena Sławiak; (-) Michał
Stuligrosz; (-) Bo ena Szydłowska; (-) Iwona Śledzińska-Katarasińska;
(-) Piotr Tomański; (-) Cezary Tomczyk; (-) Łukasz Tusk; (-) Krzysztof
Tyszkiewicz; (-) Piotr van der Coghen; (-) Radosław Witkowski; (-) Jerzy
Ziętek; (-) Stanisław mijan.
Projekt
USTAWA
z dnia ..................
o zmianie ustawy o transporcie drogowym
Art. 1 W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr
125 poz. 874, z późn. zm.1) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 :
a) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) przewóz okazjonalny - przewóz osób pojazdem samochodowym
przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 5 osób łącznie z
kierowcą, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego
specjalnego, przewozu wahadłowego albo transportu drogowego taksówką"
b) po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
,,11a) transport drogowy taksówką - przewóz osób samochodem osobowym,
przy czym opłata za przewóz ustalana jest na podstawie wskazań
taksometru."
2) w art. 6:
a) ust.4 otrzymuje brzmienie :
„4. Licencja, o której mowa w ust.1 udzielana jest na określony pojazd i obszar
obejmujący:
1) gminę;
2) gminy
sąsiadujące - po uprzednim zawarciu przez nie porozumienia;
3) miasto
stołeczne Warszawę."

b) uchyla się ust. 6 i 7;
c) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Licencja na transport drogowy taksówką uprawnia do wykonywania
samochodem osobowym, na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej, krajowego
transportu drogowego osób, innego niż transport drogowy taksówką,"
d) dodaje się nowy ust. 9 w brzmieniu :
„ 9. Transport drogowy taksówką może być wykonywany tylko taksówką, w rozumieniu
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym"; 3) w art. 15 ust.1 pkt 2 lit c)
otrzymuje brzmienie :
,,c) odstąpił licencję lub wypis z licencji osobie trzeciej;"
4) w art. 89 ust. 1 po pkt 7 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„ 8) funkcjonariusze Straży Gminnych, a w mieście stołecznym Warszawie Straży
miasta stołecznego Warszawy - w zakresie transportu drogowego osób
samochodem osobowym."
Art. 2 Przedsiębiorcy prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy działalność gospodarczą w
zakresie okazjonalnego przewozu osób pojazdem samochodowym mogą ją wykonywać, na
dotychczasowych zasadach przez okres jednego roku od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 3 Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, za wyjątkiem art. 1 pkt
2 lit c), który wchodzi w życie po upływie jednego roku od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
Proponowany projekt zmiany ustawy o transporcie ma na celu objęcie regulacjami
właściwymi taksówkom przewozów osób pojazdami samochodowymi wykonywanych na
podstawie licencji nietaksówkowej, przy jednoczesnym otwarciu rynku przewozów
taksówkowych dla nowych przedsiębiorców, poprzez zniesienie możliwości limitowania liczby
udzielanych licencji taksówkowych przez rady gmin. Nowelizacja spowoduje ujednolicenie
sposobu świadczenia usług przewozowych samochodami osobowymi, przy zapewnieniu tych
samych ram prawnych dla wszystkich zainteresowanych takim rodzajem działalności
gospodarczej. Zachowany zostanie przy tym tradycyjny, taksówkowy, charakter takich
przewozów i w jego ramach nastąpi zniesienie barier dla nowych przedsiębiorców.
Nazwa definicji „transport drogowy taksówką" nawiązuje do nomenklatury art. 6 ust.1 ustawy,
który to przepis mówi o udzielaniu licencji na transport drogowy taksówką. Zamieszczenie w
ustawie definicji transportu drogowego taksówką wymaga zmiany definicji przewozów
okazjonalnych, poprzez wyłączenie z jej zakresu przewozów taksówkowych, za które
uznawać się będzie każdy przewóz na podstawie taksometru. Cechą która powinna
odróżniać przewozy okazjonalne osób od przewozów taksówkowych jest sposób naliczania
opłaty (przewoźnego); przy przewozach okazjonalnych jest to ryczałt ustalony między
stronami przed rozpoczęciem przewozu; przy przewozach taksówkowych znana jest tylko
stawka opłaty, dopiero po zakończeniu kursu ustalana jest cena usługi. Cecha ta odróżnia
tradycyjnie przewozy taksówkowe od przewozów okazjonalnych.
Przewozy okazjonalne samochodami osobowymi będą się ograniczać tylko do takich kiedy
cena przejazdu będzie określana w umowie o przewóz z góry, a niezależnie od przejechanej
odległości. Masowe usługi dla ludności powinny odbywać się w ramach licencji taksówkowej
ze względów bezpieczeństwa, przez wzgląd na tradycję i uniwersalny charakter usługi „taxi",
przy zachowaniu takich samych warunków konkurencji między przewoźnikami świadczącymi
takie same usługi.
Zmiana art. 6 ust.4 ustawy nawiązuje do obecnej sytuacji prawnej m.st. Warszawy, które już
nie jest związkiem komunalnym , a miastem na prawach powiatu.
Zmiana art. 15 ust.1 pkt 2) lit c) powoduje nałożenie sankcji cofnięcia licencji za odstąpienie
wypisu licencji , a nie jak dotąd tylko licencji. Ze względu na dotychczasową redakcję przepis
był martwy i wadliwy gdyż w obrocie, poza transportem taksówkowym, wszyscy
przedsiębiorcy posługują się wypisami z licencji ,a nie licencjami. Do odstępowania licencji
zatem nie dochodzi.

Uchylenie ust.6 i 7 w art. 6 ustawy spowoduje rezygnację z limitowania tej działalności
gospodarczej przez rady miast i gmin. Transport drogowy taksówką będzie mógł wykonywać
każdy kto spełni ustawowe warunki dostępu do zawodu.
Dodanie w art. 6 ust. 8 spowoduje, że wzorem licencji na transport międzynarodowy, która
uprawnia do przewozów krajowych, analogiczna zasada będzie obowiązywać przy licencji
taksówkowej, kiedy to licencja taksówkowa uprawniać będzie do przewozów okazjonalnych
(nietaksówkowych). Taksówkarze muszą spełnić relatywnie wyższe wymagania niż
przewoźnicy wykonujący przewozy okazjonalne, dlatego premiowanie takich licencji jest
uzasadnione. Wykonując przewóz okazjonalny przewoźnicy taksówkowi nie będą mieli
obowiązku specjalnego oznaczania pojazdów, gdyż pojazdy te w trakcie takiego przewozu
nie będą taksówkami.
Dodanie ust. 9 w art. 6 ostatecznie usunie wszelkie wątpliwości jakim pojazdem powinien być
wykonywany transport drogowy taksówką, a jest to pojazd o którym mowa w art. 2 pkt 44
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, według którego taksówką jest
„pojazd samochodowy odpowiednio wyposażony i oznaczony, przeznaczony do przewozu za
ustaloną na podstawie taksometru opłatą:
a) osób w liczbie nie większej niż 9 łącznie z kierowcą oraz ich bagażu podręcznego
(taksówka osobowa),
b) ładunków o masie nieprzekraczającej 2,5 t (taksówka bagażowa)".
W art. 2 przewidziano roczny okres dostosowawczy dla wykonujących przewozy osób na
podstawie licencji nietaksówkowej. Zniesienie limitów na udzielanie licencji taksówkowych
pozwoli tym przedsiębiorcom na uzyskanie bez przeszkód licencji taksówkowych.
Wejście w życie projektu ustawy nie spowoduje powstania obciążeń finansowych dla Skarbu
Państwa ani dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.



strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: