eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych

Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych

projekt przewiduje stworzenie warunków prawnych do stosowania wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości dającego gwarancję bezpiecznej identyfikacji osób

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2917
  • Data wpłynięcia: 2010-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o dowodach osobistych
  • data uchwalenia: 2010-08-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1131

2917


9
Projekt rozporządzenia utrzymuje szereg rozwiązań przyjętych w rozporządzeniu
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie kontroli
korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i
unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych (Dz.U. z 2008 r. Nr 228,
poz. 1523), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. art. 44j ust. 7 ustawy z dnia 10
kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz.
993, z późn. zm). Różnica dotyczy wyłączenia z kontroli podmiotów korzystających z dostępu
do danych w trybie ograniczonej teletransmisji w zakresie niezbędnym do realizacji zadań
określonych w ustawach szczególnych.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej,
jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz.U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).





10


OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Skutki wprowadzenia rozporz dzenia.

1) Niniejszy projekt zmiany rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:

− Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
− banki, firmy ubezpieczeniowe, operatorzy telekomunikacyjni, zakłady energetyczne, firmy
windykacyjne oraz inne jednostki organizacyjne i osoby prywatne.


2) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie zmiany rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych.


3) Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie zmiany rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.


4) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie zmiany rozporządzenia nie wpłynie na funkcjonowanie przedsiębiorstw.



5) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Wejście w życie zmiany rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.


6) Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii objętych projektem rozporządzenia.


2. Konsultacje społeczne



W ramach konsultacji społecznych, projekt rozporządzenia zostanie przekazany
Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, Związkowi Banków Polskich, jak
również zostanie zamieszczony na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, co umożliwi innym zainteresowanym
podmiotom zapoznanie się z jego treścią i zgłoszenie ewentualnych uwag projektodawcy.

29/03/KC






PROJEKT

ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ……………..
w sprawie wysokości opłat za udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych,
Gminnych Rejestrów Dowodów Osobistych, dokumentacji zwi zanej z dowodami
osobistymi oraz sposobu wnoszenia oraz dokumentowania zapłaty

Na podstawie art. 82 ustawy z dnia …… 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wysokość opłaty za udostępnianie danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów
Osobistych i Gminnych Rejestrach Dowodów Osobistych;
2) wysokość opłaty za udostępnianie danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów
Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji;
3) wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi;
4) sposób wnoszenia opłat, o których mowa w pkt 1-3;
5) sposób dokumentowania wniesienia opłat, o których mowa w pkt 1-3.
§ 2. Opłatę za udostępnianie danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych oraz
Gminnych Rejestrach Dowodów Osobistych w trybie jednostkowym, ustala się w wysokości 31
zł za dane jednostkowe.
§ 3. Opłatę za udostępnianie danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych w
trybie ograniczonej teletransmisji, ustala się w wysokości 10 zł od jednego potwierdzenia
istnienia bądź nieistnienia ważnego dowodu osobistego zawierającego określony zestaw danych,
zwanego dalej „potwierdzeniem”.
§ 4. Opłatę za udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi ustala się w
wysokości 31 zł od dokumentacji.
§ 5. Opłaty wnosi się do kasy organu udostępniającego dane lub na jego rachunek bankowy.
§ 6. Dowód uiszczenia opłaty za udostępnianie danych w trybie jednostkowym oraz za
udostępnienie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi, załącza się do złożonego
wniosku. Dowód uiszczenia opłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie
operacji bankowej.
§ 7.1. Dowód uiszczenia opłaty za udostępnianie danych w trybie ograniczonej teletransmisji
przekazuje się na pisemne wezwanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W wezwaniu
określa się liczbę potwierdzeń, jakie zostały wygenerowane z Rejestru Dowodów Osobistych w
danym okresie czasu.
2. Wezwania wysyła się nie częściej niż raz w miesiącu.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem1 stycznia 2011 r.


PREZES RADY MINISTRÓW










2



Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
wysokości opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych, Gminnych Rejestrów
Dowodów Osobistych, dokumentacji związanej z dowodami osobistymi oraz sposobu wnoszenia
oraz dokumentowania zapłaty stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art.
82 ustawy z dnia …. 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. …. ), zwanej dalej „ustawą”.
Projektowana regulacja określa wysokość, sposób wnoszenia i terminy dokumentowania :
1. opłaty za udostępnianie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów
Osobistych, Gminnych Rejestrów Dowodów Osobistych oraz za udostępnienie
dokumentacji związanej z dowodami osobistym;
2. opłaty za udostępnianie danych w trybie ograniczonej teletransmisji danych z
Rejestru Gminnych Dowodów Osobistych;
W
projekcie
rozporządzenia opłata została zróżnicowana w zależności od trybu i zakresu
udostępniania danych. Biorąc pod uwagę koszty związane z udostępnieniem danych
zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych oraz Gminnych Rejestrach Dowodów
Osobistych w trybie jednostkowym, ustalono ją w wysokości 31 zł za dane jednostkowe.
Również opłatę za jednostkowe udostępnienie dokumentacji dowodowej ustalono w wysokości
31zł od dokumentacji. Natomiast opłatę za udostępnianie danych zgromadzonych w Rejestrze
Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji, ustalono w wysokości 10 zł od
jednego potwierdzenia istnienia bądź nieistnienia ważnego dowodu osobistego zawierającego
określony zestaw danych.
Wysokości opłat za udostępnianie jednostkowych danych oraz danych udostępnianych w
trybie ograniczonej teletransmisji zostały określone w takich samych kwotach jak opłaty za
udostępnianie jednostkowych danych z ewidencji ludności, ze zbioru PESEL i ewidencji
wydanych i unieważnionych dowodów osobistych oraz danych udostępnianych za pomocą
urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji ze zbioru PESEL i OEWIUDO, określone w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie wysokości opłat za
udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, ewidencji wydanych i unieważnionych

3
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: