eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych

Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych

projekt przewiduje stworzenie warunków prawnych do stosowania wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości dającego gwarancję bezpiecznej identyfikacji osób

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2917
  • Data wpłynięcia: 2010-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o dowodach osobistych
  • data uchwalenia: 2010-08-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1131

2917

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które wpływa projekt aktu prawnego

Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia bezpośrednio dotyczyć będą:
1) obywateli polskich zamieszkałych w kraju lub za granicą – w zakresie występowania
o dowód osobisty oraz zgłaszania zdarzeń związanych z dowodem osobistym;
2) Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – w zakresie przekazywania
spersonalizowanych dowodów osobistych, prowadzenia wykazu unieważnionych dowodów
osobistych;
3) organów gmin – w zakresie wydawania dowodów osobistych, w tym przyjmowania
wniosków o wydanie dowodu osobistego;
4) konsulów – w zakresie przyjmowania od obywateli zgłoszeń o utracie i uszkodzeniu
dowodu osobistego, a także zwróconych lub przekazanych do placówki konsularnej dowodów
osobistych oraz przekazywania do właściwego, ze względu na wydanie dowodu osobistego,
organu gminy informacji o konieczności unieważnienia dowodu osobistego oraz zwróconego
lub przekazanego dokumentu.

2. Konsultacje społeczne

W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na bud et państwa i bud ety
jednostek samorz du terytorialnego

Skutki finansowe wprowadzenia nowego systemu wydawania dowodów osobistych zostały
określone w Ocenie Skutków Regulacji projektowanej ustawy o dowodach osobistych.
Wdrożenie projektowanego rozporządzenia nie będzie generować dodatkowych obciążeń
innych, niż te które zostały przewidziane w projekcie ustawy.

21

4. Wpływ regulacji na rynek pracy; wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw; wpływ regulacji na
sytuację i rozwój regionów.

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw; ani na sytuację
i rozwój regionów

5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej

Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.


03/43rch

22










PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w
trybie ograniczonej teletransmisji

Na podstawie art. 74 ustawy z dnia …..2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U….) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:

1) tryb przeprowadzania kontroli przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych
podmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia… o dowodach osobistych,
zwanej dalej „ustawą”, korzystających z dostępu do danych w trybie ograniczonej
teletransmisji, w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków, o których mowa w art. 72
ust. 3 oraz ust. 4 pkt 2 ustawy;
2) wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli;
3) wzór protokołu kontroli.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2) kontrolerze - rozumie się przez to pracownika ministerstwa wyznaczonego przez ministra i
upoważnionego do przeprowadzenia kontroli.
§ 3. Kontrolę zarządza i koordynuje minister.
§ 4. Minister może wyznaczyć osobę lub zespół kontrolerów do przeprowadzenia
postępowania kontrolnego w danym podmiocie.
§ 5. 1. Kontrolę planową przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. W razie potrzeby minister zarządza przeprowadzenie kontroli doraźnej, wynikającej z
konieczności zbadania zagadnień wskazanych przez ministra, niezależnie od rocznego planu
kontroli.

2
§ 6. 1. Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa,
właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych z Rejestrów Dowodów
Osobistych. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. Roczny plan kontroli obejmuje:
1) zakres kontroli;
2) nazwę podmiotu kontrolowanego;
3) termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§ 7. 1. Kontrolę przeprowadza kontroler na podstawie imiennego upoważnienia udzielanego
przez ministra oraz legitymacji służbowej lub dowodu osobistego.
2. Jeżeli kontrolę przeprowadza zespół kontrolerów, to każdy z kontrolerów działa na
podstawie imiennego upoważnienia, a minister wyznacza kierownika zespołu kontrolującego.
Członkowie zespołu kontrolującego podlegają jego kierownikowi w okresie od rozpoczęcia do
zakończenia kontroli.
3. Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 8. 1. Kontroler przeprowadza kontrolę w siedzibie kontrolowanego podmiotu oraz w
innych miejscach wykonywania przez niego zadań.
2.
Kontroler ma prawo żądać złożenia pisemnych wyjaśnień przez kierownika
kontrolowanego podmiotu lub inne osoby przetwarzające udostępnione dane.
3. Niezależnie od warunków określonych w ust. 1 i 2 minister jest uprawniony do żądania od
kontrolowanego podmiotu wyjaśnień i dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych
warunków udostępnienia danych w trybie ograniczonej teletransmisji.
4. W przypadku kontroli dokumentów zawierających informacje niejawne kontroler jest
zobowiązany posiadać przy sobie poświadczenie bezpieczeństwa, o którym mowa w ustawie z
dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z
późn. zm.2)).
5.
Kierownik kontrolowanego podmiotu jest obowiązany umożliwić przeprowadzenie
kontroli, w szczególności umożliwić wykonanie czynności oraz spełnić żądania, o których mowa
w ust. 2 i 3. Kontrolerowi zapewnia się warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające
sprawne przeprowadzenie kontroli.

3
§ 9. 1. Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i
prowadząc w tym celu akta kontroli, które obejmują w szczególności:
1) wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich
stron;
2) inne dokumenty związane z przedmiotem kontroli.
2. Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
§ 10.
1.
Z przeprowadzonej kontroli kontroler sporządza protokół kontroli w sposób
uporządkowany, zwięzły i przejrzysty, przedstawiając opis stanu faktycznego, stwierdzonego w
toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z
uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla
kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra. Wzór protokołu określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
3. W przypadku gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, nadaje się mu
odpowiednią klauzulę tajności.
4. Kierownik kontrolowanego podmiotu może wnieść do protokołu kontroli zastrzeżenia w
terminie 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania.
5.
W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontroler
obowiązany jest dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
6. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler uzupełnia
protokół kontroli o informację w tym zakresie w ten sposób, że dołącza do niego dokument, w
którym wskazuje przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń. Natomiast w przypadku stwierdzenia
zasadności zastrzeżeń kontroler zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu kontroli w
ten sposób, że dołącza do niego stosowny tekst w brzmieniu:
1) "Ustalenia na str. ... skreśla się";
2) "Uzupełnienie do str. ... protokołu kontroli";
3) "Treść ustaleń na str. ... otrzymuje brzmienie:".
7. Kierownik kontrolowanego podmiotu może odmówić podpisania protokołu kontroli,
składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia
otrzymania protokołu kontroli.
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: