Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-I
Art. 3 ust. 2,
Ministerstwo
Pełna transpozycja
Art. 110 pkt 4 Wdrażane przez projekt ustawy
Art. 6 ust. 2
Infrastruktury
o kierujących pojazdami, poprzez nowelizację
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym, przepisy dyrektywy 2003/59/WE,
dotyczą możliwości uzyskania kwalifikacji
wstępnej przyspieszonej przez kierowców
zamierzających wykonywać przewóz drogowy.
Zgodnie z ww. dyrektywą, nowy system
szkolenia kierowców zaczął obowiązywać od
dnia 10 września 2008 r. w zakresie uprawnień
do przewozu drogowego osób i zacznie
obowiązywać od dnia 10 września 2009 r. w
zakresie uprawnień do przewozu drogowego
rzeczy. Aktualnie kierowcy zamierzający
podjąć pracę na stanowisku kierowcy
zobowiązani są do odbycia „pełnej”
kwalifikacji wstępnej w wymiarze 280 godzin.
Wprowadzenie możliwości odbycia kwalifikacji
wstępnej przyspieszonej, trwającej 140 godzin,
obejmującej zakresem wszystkie zagadnienia
określone w programie szkolenia przyczyni się
do obniżenia kosztów szkolenia, co ma
bezpośredni wpływ na dostępność do zawodu
kierowcy. Jednoczesne ograniczenia dotyczące
wieku kierowców oraz rodzajów pojazdów
jakimi mogą wykonywać przewóz drogowy po
odbyciu kwalifikacji wstępnej przyspieszonej
mają przyczynić się do poprawy
bezpieczeństwa ruchu drogowego.
02/63rch
11
TABELA ZBIE NOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
USTAWA O KIERUJ CYCH POJAZDAMI
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO/
1) Dyrektywa nr 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH
jazdy (przekształcenie) (Dz. Urz. UE L 403 z 30.12.2006, str. 18)
2) Dyrektywa 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej
kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy
lub osób, zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i
uchylającej dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz. Urz. UE L 226 z 10.09.2003, str. 4, z późn. zm.; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 7, str. 441, z późn. zm.).
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn. Red.
Tre ć przepisu UE
Konieczno ć
Jedn.
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
wdro enia
red. (*)
uwzględnienia w
projekcie przepisów
T / N
wykraczających poza
minimalne wymogi
prawa UE (**)
Dyrektywa nr 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie) (Dz.
Urz. UE L 403 z 30.12.2006, str. 18)
Art. 1
Państwa członkowskie wprowadzają
T Art.
20
1. Minister właściwy do spraw transportu w
-
ust. 1
krajowe prawo jazdy oparte na wzorze
ust. 1
porozumieniu z ministrem właściwym do
wspólnotowym określonym w załączniku
pkt 1
spraw wewnętrznych określi, w drodze
I, zgodnie z przepisami niniejszej
rozporządzenia:
dyrektywy. Emblemat umieszczony na
1) wzory dokumentów stwierdzających
pierwszej stronie wspólnotowego wzoru
uprawnienia do kierowania pojazdami
prawa jazdy zawiera znak wyróżniający
oraz ich opis;
państwa członkowskiego, które wydało
prawo jazdy.
Art. 1
Bez uszczerbku dla przepisów o ochronie
T Art.
20
1. Minister właściwy do spraw transportu w
-
ust. 2
danych osobowych, państwa
ust. 1
porozumieniu z ministrem właściwym do
członkowskie mogą wprowadzić jako
pkt 1
spraw wewnętrznych określi, w drodze
element prawa jazdy elektroniczny nośnik
rozporządzenia:
informacji (mikroczip) jak tylko Komisja
1) wzory dokumentów stwierdzających
określi, zgodnie z procedurą o której
uprawnienia do kierowania pojazdami oraz
mowa w art. 9 ust. 2, wymogi dotyczące
ich opis;
mikroczipa, o którym mowa w załączniku
I, których celem jest zmiana elementów
innych niż istotne niniejszej dyrektywy
poprzez jej uzupełnienie. Wymogi te
obejmują homologację typu CE, która
zostaje przyznana jedynie wtedy, gdy
wykazano odporność mikroczipa na próby
złamania zabezpieczeń lub zmiany
danych.
Art. 1
Mikroczip zawiera dane T Art.
20
1. Minister właściwy do spraw transportu w
-
ust. 3
zharmonizowanego prawa jazdy
ust. 1
porozumieniu z ministrem właściwym do
wyszczególnione w załączniku I.
pkt 1
spraw wewnętrznych określi, w drodze
Po konsultacji z Komisją państwa
rozporządzenia:
członkowskie mogą umieszczać
1) wzory dokumentów stwierdzających
dodatkowe dane, pod warunkiem że nie
uprawnienia do kierowania pojazdami
zakłóci to w żaden sposób wdrożenia
oraz ich opis;
niniejszej dyrektywy.
Zgodnie z procedurą określoną w art. 9
ust. 2, Komisja może zmienić załącznik I
w celu zagwarantowania przyszłej
interoperacyjności.
Art. 1 Państwa członkowskie mogą, za zgodą
T Art.
20
1. Minister właściwy do spraw transportu w
-
ust. 4
Komisji, dokonać we wzorze określonym
ust. 1
porozumieniu z ministrem właściwym do
w załączniku I takich dostosowań, jakie są
pkt 1
spraw wewnętrznych określi, w drodze
niezbędne dla elektronicznego
rozporządzenia:
przetwarzania prawa jazdy.
1) wzory dokumentów stwierdzających
uprawnienia do kierowania pojazdami
oraz ich opis;
2
Art. 2 Prawa jazdy wydawane przez państwa
T
Art. 4 i
Art. 4. 1. Dokumentem stwierdzającym
ust. 1
członkowskie są wzajemnie uznawane.
Art. 5
posiadanie uprawnienia do kierowania
ust. 1 i 6
pojazdem silnikowym lub zespołem
pojazdów składającym się z
pojazdu
silnikowego i przyczepy lub naczepy jest
odpowiednio:
1) wydane w kraju:
a) prawo jazdy,
b) pozwolenie wojskowe,
c) międzynarodowe prawo jazdy;
2) wydane za granicą:
a) międzynarodowe prawo jazdy,
określone w Konwencji o ruchu
drogowym, podpisanej
w Genewie dnia 19 września 1949
r. (Dz. U. z
1959 r. Nr 54,
poz. 321 i 322),
b) krajowe lub międzynarodowe
prawo jazdy, określone w
Konwencji o ruchu drogowym,
sporządzonej w Wiedniu dnia 8
listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40 i 44),
c) krajowe prawo jazdy wydane w
innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwie
członkowskim Europejskiego
Porozumienia o
Wolnym Handlu
(EFTA) – stronie umowy o Europej-
skim Obszarze Gospodarczym;
3) zagraniczny dokument wojskowy,
określony w
umowach
3
międzynarodowych, których stroną
jest Rzeczpospolita Polska.
2. Kierowca może posiadać tylko jedno
ważne prawo jazdy. Przepis ten nie
dotyczy międzynarodowego prawa jazdy
oraz krajowego prawa jazdy osoby, o
której mowa w art. 10 ust. 3.
3. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
nie jest uznawane za ważne prawo jazdy
wydane w innym państwie członkowskim
Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwie
członkowskim Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
– stronie umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, jeżeli na terytorium
któregokolwiek z tych państw to prawo
jazdy zostało zatrzymane lub czasowo
albo na stałe cofnięto posiadane
uprawnienie do kierowania pojazdem.
Art. 5. 1. Prawo jazdy, o którym mowa w
art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a, stwierdza
posiadanie uprawnienia do kierowania
odpowiednim pojazdem silnikowym lub
zespołem pojazdów:
1) na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
2) w ruchu międzynarodowym na
terytorium:
a) państwa – strony Konwencji, o
której mowa w art. 4 ust. 1 pkt
2 lit. b - z wyjątkiem
kierowania ciągnikiem
rolniczym,
4