eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

Załącznik Nr 8

Wykaz zadań praktycznych z doskonalenia techniki jazdy dla poszczególnych kategorii
prawa jazdy stosowanych na egzaminie dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy
oraz kryteria ich wykonania

1. Każde z ćwiczeń należy wykonać odrębnie z użyciem układu przeciwdziałającego
blokowaniu się kół podczas hamowania i bez niego oraz z użyciem układów kontroli trakcji
i toru jazdy oraz bez użycia tych układów.

2. Zadania wykonywane w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E muszą być wykonywane
pojazdami obciążonymi co najmniej do połowy swojej dopuszczalnej masy całkowitej.

3. Zadania prowadzone przy wykorzystaniu ciągnika siodłowego z naczepą cysterną powinny
być przeprowadzone odrębnie dla cysterny wypełnionej do połowy oraz cysterny pełnej.
W ćwiczeniu z cysterną wypełnioną do połowy należy uwzględnić nierównomierny rozkład
ładunku w cysternie i jego zachowanie się podczas zadań.

Tabela 1


Lp. Zadanie
Kategoria Kryteria wykonania zadania
uprawnień
1 2
3
4
1 Prezentacja
umiejętności C, C+E, D, Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej pozycji D+E
slalomem pomiędzy pachołkami
za kierownicą, właściwego
rozstawionymi w linii prostej dla
operowania kołem kierownicy
prędkości nie mniejszej niż 10 km/h,
i innymi przyrządami pojazdu
bez potrącania pachołków, przy
oraz właściwego pokonywania
zachowaniu odpowiedniego toru jazdy
zakrętów
pozwalającego na sprawne ominięcie
wszystkich pachołków (5 wszystkie
kategorie) bez ich potrącenia. Odległość
między pachołkami to około dwie
długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia
zadania jest przejechanie slalomu bez
potrącenia pachołków i zmieszczenie się
w limicie czasu ustalonym przez
komisję egzaminacyjną w zależności od
warunków pogodowych i
wykorzystywanej infrastruktury
technicznej.
2 Hamowanie na płycie C, C+E, D, Zadanie polega na wykonaniu manewru
poślizgowej w zakręcie
D+E
hamowania na płycie poślizgowej przy
prędkości nie mniejszej niż 30 km/h dla
pozostałych kategorii, przy czym tor
jazdy pojazdu jest ustawiony na płycie
poślizgowej za pomocą pachołków w
formie prostej przechodzącej w łuk
(patrz parametry płyty poślizgowej w
formie wycinka łuku) na długości co
najmniej 50 m, przy czym początkowa
faza hamowania pojazdu musi

19
rozpocząć się na prostej części toru
jazdy, a zakończyć się na łuku bez
potrącenia pachołków. Szerokość pasa
ruchu to około 3,5 m. Ćwiczenie może
być wykonane na płycie poślizgowej w
formie wycinka pierścienia.
3 Umiejętność
C, C+E, D, 1. Zadanie polega na spowodowaniu
zademonstrowania zjawiska
D+E
podsterowności i opanowaniu auta w tej
nadsterowności i sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne,
podsterowności pojazdu oraz
poprawne wykonanie manewru podczas
przeciwdziałania powstałemu
jednego wykonania tej części zadania.
zjawisku
2. Zadanie polega na spowodowaniu
nadsterowności i opanowaniu auta w tej
sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne,
poprawne wykonanie manewru podczas
jednego wykonania tej części zadania.
Obydwie części zadania są
wykonywane na płycie poślizgowej.
Samochód nie może się obrócić,
zatrzymać i potrącić pachołków
ograniczających tor jazdy pojazdu. Tor
jazdy wyznacza się za pomocą
pachołków na co najmniej połowie
długości płyty poślizgowej. Szerokość
toru jazdy wynosi około 7 metrów.
4 Jazda
szosowa
C,
C+E,
D,
Zadanie polega na jeździe torem
D+E
szkoleniowym przy zastosowaniu co
najmniej trzech przełożeń skrzyni
biegów pojazdu do przodu,
pokonywaniu zakrętów przy
zachowaniu właściwej taktyki i techniki
jazdy, hamowaniu z redukcją biegów,
zastosowaniu skrętu szosowego
kierownicą, zaprezentowaniu
umiejętności bezpiecznych torów
przejazdu w zależności od
występujących zakrętów.



W szczególności należy uwzględnić
umiejętność odpowiedniego zachowania
się osoby egzaminowanej podczas
pokonywania łuku na spadku toru
szkoleniowego.
Niezaliczenie zadania następuje w
przypadku doprowadzenia przez osobę
egzaminowaną do sytuacji mogącej
spowodować opuszczenie toru przez
pojazd.
5 Zachowanie
przyczepy,
C,
C+E
Zadanie wykonuje się w sposób
naczepy, cysterny w zakręcie
określony dla jazdy szosowej, ze
szczególnym uwzględnieniem
właściwego używania systemów

20
wspomagających bezpieczeństwo jazdy.

Tabela 2

Lp. Zadanie
Kategoria Kryteria wykonania zadania
uprawnień
1 2
3
4
1 Prezentacja
umiejętności B
Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej pozycji
slalomem pomiędzy pachołkami
za kierownicą, właściwego
rozstawionymi w linii prostej dla
operowania kołem kierownicy
prędkości nie mniejszej niż 10 km/h, bez
i innymi przyrządami pojazdu
potrącania pachołków, przy zachowaniu
oraz właściwego pokonywania
odpowiedniego toru jazdy
zakrętów
pozwalającego na sprawne ominięcie
wszystkich pachołków (10 pachołków)
bez ich potrącenia. Odległość między
pachołkami to około dwie długości
pojazdu. Warunkiem zaliczenia zadania
jest przejechanie slalomu bez potrącenia
pachołków i zmieszczenie się w limicie
czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od
warunków pogodowych i
wykorzystywanej infrastruktury
technicznej.
2 Hamowanie na płycie B
Zadanie polega na wykonaniu manewru
poślizgowej w zakręcie
hamowania na płycie poślizgowej przy
prędkości nie mniejszej niż 50 km/h,
przy czym tor jazdy pojazdu jest
ustawiony na płycie poślizgowej za
pomocą pachołków w formie prostej
przechodzącej w łuk (patrz parametry
płyty poślizgowej w formie wycinka
łuku) na długości co najmniej 50 m,
przy czym początkowa faza hamowania
pojazdu musi rozpocząć się na prostej
części toru jazdy, a zakończyć się na
łuku bez potrącenia pachołków.
Szerokość pasa ruchu to około 3,5 m.
Ćwiczenie może być wykonane na
płycie poślizgowej w formie wycinka
pierścienia.
3 Umiejętność
B
1. Zadanie polega na spowodowaniu
zademonstrowania zjawiska
podsterowności i opanowaniu auta w tej
nadsterowności i sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne,
podsterowności pojazdu oraz
poprawne wykonanie manewru podczas
przeciwdziałania powstałemu
jednego wykonania tej części zadania.
zjawisku
2. Zadanie polega na spowodowaniu
nadsterowności i opanowaniu auta w tej
sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne,
poprawne wykonanie manewru podczas

21
jednego wykonania tej części zadania.



Obydwie części zadania są wykonywane
na płycie poślizgowej. Samochód nie
może się obrócić, zatrzymać i potrącić
pachołków ograniczających tor jazdy
pojazdu. Tor jazdy wyznacza się za
pomocą pachołków na co najmniej
połowie długości płyty poślizgowej.
Szerokość toru jazdy wynosi około 7
metrów.
4 Jazda
szosowa
B
Zadanie polega na jeździe torem
szkoleniowym przy zastosowaniu co
najmniej trzech przełożeń skrzyni
biegów pojazdu do przodu,
pokonywaniu zakrętów przy
zachowaniu właściwej taktyki i techniki
jazdy, hamowaniu z redukcją biegów,
zastosowaniu skrętu szosowego
kierownicą, zaprezentowaniu
umiejętności bezpiecznych torów
przejazdu w zależności od
występujących zakrętów.
W szczególności należy uwzględnić
umiejętność odpowiedniego zachowania
się osoby egzaminowanej podczas
pokonywania łuku na spadku toru
szkoleniowego.
Niezaliczenie zadania następuje w
przypadku doprowadzenia przez osobę
zdającą do sytuacji mogącej
spowodować opuszczenie toru przez
pojazd.
5 Jazda na torze ziemnym, A
Zadanie polega na utrzymaniu się na
umiejętność utrzymania
motocyklu w trakcie dwukrotnego
pozycji i równowagi na
przejazdu po torze ziemnym,
motocyklu w trakcie jazdy po
niespowodowaniu zagrożenia upadkiem
nierównym trenie
z motocykla i zmieszczeniu się w
wyznaczonym przez komisję
egzaminacyjną limicie czasu. Komisja
egzaminacyjna wyznacza odpowiedni
limit czasu, biorąc pod uwagę warunki
przeprowadzania egzaminu, długość i
trudność toru, rodzaj motocykla i
warunki pogodowe.
Do przeprowadzenia egzaminu oprócz
infrastruktury podstawowej wymaganej
dla ośrodka doskonalenia techniki jazdy
jest wymagany tor ziemny z
przeszkodami terenowymi (podjazdy,
zjazdy, teren grząski, ciasne zakręty itp.)
oraz motocykl typu enduro (jazda
terenowa).

22
6 Prezentacja
umiejętności A
Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej pozycji
slalomem pomiędzy pachołkami
za kierownicą, właściwego
rozstawionymi w linii prostej dla
posługiwania się przyrządami
prędkości nie mniejszej niż 10 km/h, bez
pojazdu oraz właściwego
potrącania pachołków, przy zachowaniu
pokonywania zakrętów
odpowiedniego toru jazdy
pozwalającego na sprawne ominięcie
wszystkich pachołków (10 pachołków)
bez ich potrącenia. Odległość między
pachołkami to około 1,5 długości
pojazdu. Warunkiem zaliczenia zadania
jest przejechanie slalomu bez potrącenia
pachołków i zmieszczenie się w limicie
czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od
warunków pogodowych i
wykorzystywanej infrastruktury
technicznej.
7 Hamowanie awaryjne na
A
Wykonanie manewrów nagłego
wprost przy prędkości co
hamowania przy prędkości 50 km/h,
najmniej 50 km/h
przy zachowaniu właściwego toru jazdy
i użyciu hamulca przedniego i tylnego
jednocześnie.
Podczas wykonywania zadania
motocykl powinien się zatrzymać, a
osoba egzaminowana nie powinna
spowodować swoim zachowaniem
zagrożenia przewrócenia się motocykla.
8 Hamowanie awaryjne w
A
Wykonanie manewrów nagłego
zakręcie przy prędkości co
hamowania przy prędkości 50 km/h,
najmniej 50 km/h -
przy zachowaniu właściwego toru jazdy
umiejętność
właściwego
i użyciu hamulca przedniego i tylnego
używania hamulca przedniego
jednocześnie.
i tylnego
Podczas wykonywania zadania
motocykl powinien się zatrzymać, a
osoba egzaminowana nie spowodować
swoim zachowaniem.
9 Jazda
szosowa
A
Zadanie polega na jeździe torem
szkoleniowym przy zastosowaniu co
najmniej trzech przełożeń skrzyni
biegów pojazdu do przodu,
pokonywaniu zakrętów przy
zachowaniu właściwej taktyki i techniki
jazdy, hamowaniu z redukcją biegów,
zastosowaniu skrętu szosowego oraz
techniki przeciwskrętu, zaprezentowaniu
umiejętności zastosowania bezpiecznych
torów przejazdu i bezpiecznej pozycji
motocyklisty na motocyklu w zależności
od występujących zakrętów, stosowaniu
odpowiednich przechyłów na krętym
odcinku toru, wymijaniu przeszkód na

23
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 126 . [ 127 ] . 128 . 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: