eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II



Uzasadnienie


Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców
wykonujących przewóz drogowy stanowi wypełnienie upoważnienia określonego w art. 39i
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 845,
z późn. zm.). Przepisy tej ustawy zostały zmienione przez ustawę z dnia… o kierujących
pojazdami w związku z wprowadzeniem do prawa polskiego możliwości odbycia przez
kierowców zamierzających wykonywać przewóz drogowy kwalifikacji wstępnej
przyspieszonej.
Przepisy projektowanego rozporządzenia określają szczegółowe warunki prowadzenia
szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji
uzupełniającej oraz kwalifikacji uzupełniające przyspieszonej, kursów okresowych oraz zajęć
odbywanych w ramach szkolenia okresowego.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowo wymagania dla przedsiębiorców prowadzących
ośrodki szkolenia, w których będzie można uzyskać kwalifikację wstępną, kwalifikację
wstępną przyspieszoną, kwalifikację uzupełniającą oraz szkolenia okresowe. Projekt
rozporządzenia określa również wysokość opłaty za wpis do rejestru przedsiębiorców
prowadzących ośrodek szkolenia. Wysokość opłat została ustalona szacunkowo i uwzględnia
koszy rzeczywiste ponoszone przez wojewodę w związku z prowadzeniem rejestru
przedsiębiorców oraz wysokość kosztów związanych z weryfikacją dokumentów.
Rozporządzenie określa także zakres i sposób przeprowadzania testu kwalifikacyjnego,
jednostkę przeprowadzającą test, skład komisji oraz wysokość wynagrodzenia jej członków.
Wysokość wynagrodzenia pozostała niezmieniona w stosunku do kwot określonych
w rozporządzeniu Ministra infrastruktury z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie szkolenia
kierowców wykonujących przewóz drogowy, które zostanie zastąpione przez to
rozporządzenie. Nie zmieniony został również okres na uzupełnienie przez ośrodki szkolenia
wszystkich elementów infrastruktury szkoleniowej.
Proponowany termin wejścia w życie rozporządzenia z dniem ogłoszenia spowodowany jest
koniecznością niezwłocznego po wejściu w życie ustawy wprowadzenia szczegółowych
regulacji dotyczących kwalifikacji wstępnej przyspieszonej. Jednocześnie proponowane
zmiany nie wymagają od ośrodków szkolenia dodatkowych działań dostosowujących do
nowych regulacji.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury z dniem
przekazania do uzgodnień międzyresortowych.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


16


Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje przedmiotowy akt normatywny:

1) przedsiębiorcy chcący rozpocząć działalność gospodarczą związaną ze szkoleniem w

ramach kwalifikacji wstępnej i szkoleń okresowych kierowców;
2) osoby chcące uzyskać kwalifikację wstępną lub od których będzie wymagane ukończenia

szkolenia okresowego;
3) urzędy wojewódzkie.


2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
-
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawie

-
Sekretariat transportowców NSZZ „Solidarność”, Warszawa

-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego, Ostrowiec w.

-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Stobno

-
Polski Związek Motorowy - Zarząd Główny

-
Liga Obrony Kraju

-
Polski Związek Automobilowy

-
Instytut Transportu Samochodowego

-
Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego

-
Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców

-
Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców

-
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców

-
Polskie Stowarzyszenie Motorowe.



3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżet
samorządu terytorialnego


Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżet samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Projekt rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projekt rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.

21-03-tg

17

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ………………… 2010 r.

w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy,
egzaminowania kandydatów na instruktorów techniki jazdy, postępowania z
dokumentacją związaną z prowadzeniem szkoleń oraz wzorów stosowanych
dokumentów

Na podstawie 39t ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§
1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania w stosunku do podmiotu prowadzącego ośrodek szkolenia
w zakresie infrastruktury technicznej, warunków lokalowych, wyposażenia dydaktycznego
oraz pojazdów używanych w trakcie szkolenia;
2) sposób prowadzenia i zakres egzaminu dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy,
skład i sposób powoływania komisji egzaminacyjnej oraz tryb wnoszenia skarg na przebieg
egzaminu;
3) wysokość:
a)
opłaty za egzamin dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy w zależności od
zakresu prowadzonego egzaminu,

b) stawek wynagrodzenia dla osób wchodzących w skład komisji egzaminacyjnej
przeprowadzającej egzaminy dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy,
c)
opłaty za wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy,
d)
opłaty za wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek
doskonalenia techniki jazdy;
4) wzór:

a) wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia
techniki jazdy,
b)
zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców
prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy,

c) wniosku o wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy,
d)
świadectwa instruktora techniki jazdy;
5) sposób prowadzenia rejestru osób szkolonych oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu
szkolenia;
6) wzór numerów ewidencyjnych ośrodka doskonalenia techniki jazdy i numerów
w ewidencji instruktorów techniki jazdy oraz sposób ich nadawania.





1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.
U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz.
1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr
86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817.


1
Rozdział 2
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy

§ 2. 1. Infrastrukturę techniczną oraz warunki lokalowe, o których mowa w art. 39o ust. 2 pkt
1 lit. a i c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, zwanej dalej "ustawą",
stanowią:
1) lokal biurowy przeznaczony do obsługi klientów oraz przechowywania
dokumentacji związanej ze szkoleniem;
2) obiekt szkoleniowy spełniający wymagania określone w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
2. Wyposażenie dydaktyczne, o którym mowa 39o ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy, określa załącznik
nr 2 do rozporządzenia.
3. Warunku dotyczącego posiadania infrastruktury obiektu szkoleniowego, o którym mowa
w ust. 1 pkt 2 lit. b i c załącznika nr 1 do rozporządzenia, nie stosuje się w przypadku, gdy
przedsiębiorca prowadzi ośrodek doskonalenia techniki jazdy wyłącznie dla prawa jazdy
kategorii A1 i A. W takim przypadku przedsiębiorca powinien posiadać infrastrukturę
pozwalającą na bezpieczne wykonanie co najmniej zadań, o których mowa w tabeli 2
załącznika nr 8 do rozporządzenia.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się do jednostki wojskowej lub jednostki resortu spraw
wewnętrznych.

§ 3. 1. Wojewoda, wpisując przedsiębiorcę do rejestru przedsiębiorców prowadzących
ośrodek doskonalenia techniki jazdy, zwanego dalej "rejestrem", nadaje mu numer
w rejestrze.
2. Wojewoda, wpisując jednostkę wojskową lub jednostkę resortu spraw wewnętrznych do
ewidencji ośrodków doskonalenia techniki jazdy prowadzonych przez jednostki wojskowe lub
jednostki resortu spraw wewnętrznych, zwanej dalej "ewidencją", nadaje jej numer
ewidencyjny.
3. Wzór numeru w rejestrze oraz wzór numeru ewidencyjnego, o których mowa w ust. 1 i 2,
określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Wpisując przedsiębiorcę lub jednostkę odpowiednio do rejestru lub ewidencji, wojewoda
określa zakres kategorii prawa jazdy, dla którego przedsiębiorca, jednostka wojskowa lub
jednostka resortu spraw wewnętrznych może prowadzić doskonalenie techniki jazdy w
ośrodku doskonalenia techniki jazdy wskazanym we wniosku.
5.
W przypadku dokonywania wpisu kilku ośrodków doskonalenia techniki jazdy
prowadzonych przez tego samego przedsiębiorcę, jednostkę wojskową lub jednostkę resortu
spraw wewnętrznych wojewoda wpisuje zakres kategorii prawa jazdy, o którym mowa
w ust. 4, odrębnie dla każdego ośrodka doskonalenia techniki jazdy.
6. Za wpis do rejestru wojewoda pobiera opłatę w wysokości 400 zł. Za wpis do rejestru
dotyczący aktualizacji istniejących w rejestrze danych wojewoda pobiera opłatę w wysokości
200 zł.

§
4.
1.
Wzór wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorców
prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Wzór zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorców
prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.



2
Rozdział 3
Egzaminowanie instruktorów techniki jazdy

§ 5. 1. Egzamin, o którym mowa w art. 39r ust. 2 pkt 6 ustawy, zwany dalej "egzaminem",
przeprowadza się odrębnie z wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, zwanych dalej
odpowiednio "egzaminem teoretycznym" i "egzaminem praktycznym".
2. Egzamin przeprowadza komisja egzaminacyjna dla kandydatów na instruktorów techniki
jazdy, zwana dalej "komisją", w której skład wchodzą:
1) przewodniczący komisji;
2) co najmniej dwóch członków komisji;
3) sekretarz komisji.
3. Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel wojewody.
4. Członków komisji, z zastrzeżeniem § 23, powołuje się spośród osób wpisanych do
ewidencji instruktorów techniki jazdy i posiadających co najmniej 3-letnie doświadczenie
zawodowe w zakresie prowadzenia doskonalenia techniki jazdy.
5. W przypadku prowadzenia wyłącznie egzaminu teoretycznego liczba członków komisji
może być ograniczona do jednej osoby.
6. W przypadku osób posiadających uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie
kategorii B, C, D chcących uzyskać uprawnienia odpowiednio w zakresie B+E, C+E, D+E
przeprowadza się wyłącznie egzamin praktyczny.
7. Egzamin praktyczny przeprowadza się dla grup nie większych niż 10 osób.
8.
Komisja przeprowadza egzamin w sposób określony w regulaminie opracowanym
i zatwierdzonym przez wojewodę.
9. Wysokość wynagrodzenia za przeprowadzenie egzaminu dla przewodniczącego komisji,
członków komisji oraz sekretarza komisji określa tabela 2 w załączniku nr 6 do
rozporządzenia.

§
6. 1. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest:

1) spełnienie wymagań, o których mowa w art. 39r ust. 2 pkt 1 – 5 ustawy;

2) posiadanie uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy
kategorii B lub pozytywnego wyniku egzaminu w tym zakresie - jeżeli egzamin będzie
przeprowadzany odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii odpowiednio B+E;

3) posiadanie uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy
kategorii C lub pozytywnego wyniku egzaminu w tym zakresie - jeżeli egzamin będzie
przeprowadzany odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii C+E;

4) posiadanie uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy
kategorii D lub pozytywnego wyniku egzaminu w tym zakresie - jeżeli egzamin będzie
przeprowadzany odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii D+E.
2. Przed przystąpieniem do egzaminu osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji instruktorów
techniki jazdy składa do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania
następujące dokumenty:

1) wniosek o wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy;

2) kopię posiadanego świadectwa instruktora techniki jazdy, jeżeli osoba jest już
wpisana do ewidencji instruktorów techniki jazdy;

3) kopię ważnej legitymacji instruktora nauki jazdy, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1;

4) dowód uiszczenia opłaty za egzamin.
3. Wojewoda, na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2, sporządza listę osób
zakwalifikowanych na egzamin, którą przekazuje przewodniczącemu komisji egzaminacyjnej.
Na egzamin praktyczny kwalifikuje się wyłącznie osoby, które uzyskały pozytywny wynik
z egzaminu teoretycznego.

§
7. 1. Egzamin teoretyczny obejmuje sprawdzenie znajomości wybranych zagadnień z:

3
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 122 . [ 123 ] . 124 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: