eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

§ 7.
1.
Pobranie moczu do badań na ustalenie w organizmie obecności
substancji działających podobnie do alkoholu przeprowadza się w zakładzie opieki
zdrowotnej. Pobranie moczu odbywa się w warunkach umożliwiających zachowanie
intymności osoby badanej, w obecności lekarza lub pielęgniarki, tej samej płci co
osoba badana.
2. Mocz na badanie pobiera się do dwóch pojemników w ilości co najmniej po 5
cm3 z zachowaniem następujących warunków:

1)
do pobrania moczu używa się pojemnika jednorazowego użytku,
uniemożliwiającego zamianę, rozcieńczenie lub dodanie do niego innych
substancji po jego zamknięciu;
2) do naczynia, do którego pobiera się mocz, nie wolno dodawać jakichkolwiek
substancji.
3. Do pobrania moczu do badań obowiązany jest lekarz lub pielęgniarka zakładu
opieki zdrowotnej, a jeżeli badanie dotyczy żołnierza czynnej służby wojskowej albo
osoby zatrudnionej w jednostce wojskowej lub osoby pełniącej służbę lub
zatrudnionej w jednostce organizacyjnej nadzorowanej, podległej lub
podporządkowanej ministrowi - także lekarz bądź pielęgniarka zakładu opieki
zdrowotnej utworzonego przez Ministra Obrony Narodowej lub ministra.
4. Z przebiegu badania sporządza się protokół, który przesyła się wraz z badaną
próbką. W protokole opisuje się objawy lub okoliczności uzasadniające
przeprowadzenie badania, a w przypadku niepobrania moczu wobec braku zgody
osoby badanej umieszcza się odpowiednią informację.
5. Badanie moczu polega na analizie laboratoryjnej moczu osoby poddanej
badaniu metodami wymienionymi przy badaniu krwi, których granice oznaczalności
(LOQ) dla poszczególnych środków określa ust. 6.
6. W pobranym moczu oznacza się co najmniej następujące środki działające
podobnie do alkoholu:
1) morfinę i 6-acetylomorfinę (LOQ - 200 ng/ml);
2) amfetaminę i jej analogi, w tym metylenodioksymetamfetaminę (MDMA), (LOQ -
50 ng/ml);
3) kokainę (LOQ - 50 ng/ml) i jej metabolit - benzoiloekgoninę (LOQ - 50 ng/ml);
4) 11-nor-9-karboksy-delta-9-tetrahydrokannabinol (LOQ - 20 ng/ml);
5) benzodiazepiny;


4
§ 8. 1. Oznaczanie obecności w krwi i moczu środków działających podobnie do
alkoholu wykonują:
1) policyjne laboratoria kryminalistyczne;
2) Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dr. Jana Sehna w Krakowie;
3) zakłady medycyny sądowej i właściwe zakłady akademii medycznych lub inne
jednostki - na podstawie umowy zawartej z organami ścigania lub wymiaru
sprawiedliwości.
2. Laboratoria, o których mowa w ust. 1, biorą udział w międzylaboratoryjnych
systemach kontroli jakości badań.
3. Krew i mocz należy dostarczyć do laboratorium niezwłocznie.
4. Naczynia zawierające krew lub mocz do badania oznacza się w sposób
zapewniający niewątpliwe ustalenie tożsamości osoby, od której zostały pobrane,
poprzez podanie imienia i nazwiska oraz daty urodzenia tej osoby, a także
uniemożliwiający zmianę ich zawartości w czasie przesyłki.
5. W przypadku niemożności ustalenia tożsamości osoby badanej stosuje się
oznaczenie "NN" i opisuje znaki szczególne osoby badanej.
6. Do czasu rozpoczęcia badania pobrane krew i mocz należy przechowywać w
temperaturze od 0 °C do 6 °C.

§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA

5
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw zdrowia zawartego w art. 129h ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Przedstawiony projekt rozporządzenia w sprawie wykazu środków działających
podobnie do alkoholu oraz warunków i sposobu przeciwdziałania badań na ich
obecność w organizmie kierowcy oparty został na rozwiązaniach przyjętych w
obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 11 czerwca 2003 r.
w sprawie wykazu środków działających podobnie do alkoholu oraz warunków i
sposobu przeciwdziałania badań na ich obecność w organizmie (Dz. U. Nr 116, poz.
1104, z późn. zm.).
Konieczność wydania aktu wynika ze zmiany delegacji ustawowej zawartej w art. 127
ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym w związku z nowelizacją tejże ustawy.
W projekcie rozporządzenia zrezygnowano ze wzoru protokołu badania śliny, krwi lub
moczu, stanowiącego załącznik nr 1 jako, że treść przedmiotowego przepisu stanowi
przekroczenie upoważnienia ustawowego do wydania tego wzoru.
Projekt rozporządzenia wskazuje zakłady, które mogą wykonywać oznaczanie
obecności we krwi lub w moczu środków działających podobnie do alkoholu. Zakłady
te dzięki odpowiedniemu wyposażeniu w aparaturę badawczą gwarantują wykonanie
analiz na najwyższym poziomie.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239 poz. 2039 z późn. zm.).
6
Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Projektowana regulacja oddziałuje na organy Policji, Inspekcję Transportu
Drogowego oraz na osoby uczestniczące w ruchu drogowym.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do zaopiniowania następującym
podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej;
2) Komendzie Głównej Policji;
3) Centralnemu Laboratorium Kryminalistycznym;
4) Instytutowi Ekspertyz Sądowych;
5) Naczelnej Radzie Aptekarskiej;
6) Federacji Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej;
7) Konfederacji Pracodawców Polskich;
8) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych;
9) Krajowej Izbie Gospodarczej;
10) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
11) Business Centre Club;
12) NSZZ „Solidarność”;
13) Polskiemu Towarzystwu Psychologicznemu;
14) Stowarzyszeniu Psychologów Transportu w Polsce;
15) Stowarzyszeniu Psychologów Praktyków;
16) Instytutowi Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi;
17) Instytutowi Transportu Samochodowego w Warszawie;
18) Izba Lecznictwa Polskiego;
19) Związkowi Zawodowemu Psychologów;
20) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
21) Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu;
22) Instytutowi Medycyny Pracy i Zdrowia rodowiskowego w Sosnowcu;
23) Konfederacji Pracodawców Polskich;
24) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;

7
25) „Porozumienie Zielonogórskie” Federacja Związków Pracodawców Ochrony
Zdrowia w Zielonej Górze
26) Prezesowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
27) Przewodniczącemu Forum Związków Zawodowych;
28) Związkowi Pracodawców służby Zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i
Administracji;
29) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,

a ponadto zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005
r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżet państwa oraz
sektor finansów publicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8-03-dg

8
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 118 . [ 119 ] . 120 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: