eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ograniczających bariery w podejmowaniu i prowadzeniu działalności usługowej w zakresie doradztwa podatkowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2874
  • Data wpłynięcia: 2010-03-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 826

2874

3) wysokość wynagrodzeń przewodniczącego i sekretarza Komisji
Egzaminacyjnej, biorąc pod uwagę nakład ich pracy i zakres
obowiązków;
4) sposób ustalania i wysokość wynagrodzeń członków Komisji
Egzaminacyjnej za udział w posiedzeniach Komisji Egzaminacyjnej,
przeprowadzanie egzaminów oraz przygotowanie projektów pytań i
zadań egzaminacyjnych, biorąc pod uwagę zakres obowiązków
poszczególnych członków Komisji Egzaminacyjnej;
5) szczegółowe zadania Komisji Egzaminacyjnej, przewodniczącego
i sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, przewodniczących i sekretarzy
składów egzaminacyjnych oraz regulamin działania Komisji
Egzaminacyjnej, biorąc w szczególności pod uwagę konieczność
zapewnienia sprawnej i prawidłowej organizacji egzaminu,
precyzyjnego podziału zadań, obowiązków i odpowiedzialności w
ramach Komisji Egzaminacyjnej;
6) sposób organizowania i regulamin przeprowadzenia egzaminu
sprawdzającego kwalifikacje kandydatów na doradców podatkowych,
w tym
szczegółowy tryb i sposób wyznaczania składów
egzaminacyjnych, dokonywania oceny egzaminów i jej weryfikacji,
ustalania terminów egzaminów i ich zmiany oraz zestawów pytań i
zadań egzaminacyjnych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
obiektywnego i sprawnego sposobu przeprowadzenia egzaminu;
7) szczegółowe warunki i tryb przysługującego członkom Komisji
Egzaminacyjnej zwrotu kosztów podróży i noclegów, poniesionych
w związku z udziałem w pracach Komisji Egzaminacyjnej.”;
Art. 1 pkt Art. 33 otrzymuje brzmienie:
Obecne brzmienie przepisu budzi wątpliwości co do jego zgodności z Konstytucją.
16
„Art. 33. Nie może prowadzić spraw podatnika, płatnika i inkasenta Eksperci z zakresu prawa konstytucyjnego kwestionują konstytucyjność przepisu
doradca podatkowy, którego małżonek jest zatrudniony w organie art. 33 twierdząc, iż narusza on istotę konstytucyjnej wolności wyboru i wykonywania
podatkowym, organie celnym, organie kontroli skarbowej lub w zawodu (art. 65 Konstytucji), gdyż wyłącza zupełnie możliwość wykonywania zawodu
Ministerstwie Finansów na stanowisku na którym wykonuje doradcy podatkowego z uwagi na rodzaj zatrudnienia małżonka. Ograniczenie ww.
obowiązki w zakresie przygotowywania rozstrzygnięć wolności uznaje się za nieproporcjonalne do chronionego dobra, a ponadto arbitralne.
w sprawach
związanych z ustalaniem lub określaniem Przewidziane dotychczas w ustawie – Prawo o adwokaturze (art. 4b ust. 1 pkt 2)
zobowiązań podatkowych lub celnych lub poborem podatków lub i ustawie o radcach prawnych (art. 4 ust. 3) ograniczenia w wykonywaniu zawodu
ceł od tych podatników, płatników i inkasentów.”;
adwokata czy radcy prawnego związane z zatrudnieniem małżonka (pełnienie funkcji
sędziowskich i prokuratorskich) zostały już zlikwidowane w związku z wyrokiem
Trybunału Konstytucyjnego.
Wątpliwości co do konstytucyjności dotychczasowego przepisu zgłaszali również
posłowie oraz Stowarzyszenie Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców
Podatkowych, Prawników i Ekonomistów „Libertas. Ponadto zmiana brzmienia
przepisu jest związana ze zmianami zaproponowanymi w art. 1 pkt 1 projektu.

19
Art. 1 pkt W art. 41:
Zaprojektowana zmiana stanowi konsekwencję zmian przewidzianych w art. 1 pkt 1
20 lit. a
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
projektu związanych z rozszerzeniem katalogu czynności doradztwa podatkowego.
„1. W postępowaniu przed organami administracji publicznej w Zasadne jest równoczesne wprowadzenie zmian w zakresie występowania przez
sprawach obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach doradcę podatkowego w charakterze pełnomocnika przed organami administracji
egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami, publicznej i sądami administracyjnymi.
pełnomocnikiem podatnika, płatnika, inkasenta oraz osób, o których
mowa w art. 2 ust. 1a, może być również doradca podatkowy.
2. Doradca podatkowy jest uprawniony do występowania w
charakterze pełnomocnika w
postępowaniu w zakresie sądowej
kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych
dotyczących spraw, o których mowa w ust. 1.”,
Art. 1 pkt W art. 41a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Zaprojektowana zmiana dotyczy zakresu przedmiotowego delegacji ustawowej i
21
„2. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady stanowi konsekwencję rozszerzenia w art. 1 pkt 1 projektu katalogu spraw, w których
Doradców Podatkowych, określi, w drodze rozporządzenia, doradca podatkowy może być pełnomocnikiem w postępowaniu sądowo-
wynagrodzenie za czynności doradcy podatkowego w
administracyjnym.
postępowaniu w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień
i
innych aktów administracyjnych w sprawach obowiązków
podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji
administracyjnej związanej z tymi obowiązkami, stanowiące
podstawę do zasądzenia przez sąd kosztów zastępstwa prawnego,
mając na względzie rodzaj i zawiłość sprawy oraz wymagany
nakład pracy doradcy podatkowego.”;
Art. 1 pkt Po art. 44 dodaje się art. 44a i 44b w brzmieniu:
Zmiana będąca częściowo konsekwencją implementacji dyrektywy (dot. art. 44a –
23
„Art. 44a. W przypadku gdy warunki i zakres ubezpieczenia ujętego w części I tabeli), a częściowo zmian zaproponowanych w art. 1 pkt 6 lit. a
zawartego przez osobę, o której mowa w art. 6 ust. 3 oraz art. 29 projektu w zakresie skreślenia art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy. Na skutek
ustawy o uznawaniu kwalifikacji, w
państwie, w którym zaprojektowanego rozwiązania likwidacja przesłanki skreślenia z listy doradców
wykonywały one czynności z zakresu doradztwa podatkowego, nie podatkowych w związku z niedopełnieniem obowiązku ubezpieczenia nie spowoduje
odpowiadają warunkom i zakresowi ubezpieczenia określonym w zmniejszenia bezpieczeństwa osób korzystających z usług doradców podatkowych, a
art. 44, osoba ta jest obowiązana zawrzeć umowę ubezpieczenia wręcz przeciwnie – zwiększy poczucie tego bezpieczeństwa z uwagi na zaprojektowane
uzupełniającego.
uregulowanie zakazujące doradcom podatkowym oraz innym podmiotom uprawnionym
Art. 44b.1. W przypadku niedopełnienia obowiązku ubezpieczenia, o do wykonywania doradztwa podatkowego wykonywania czynności doradztwa
którym mowa w art. 44 lub art. 44a, w okresie braku ochrony podatkowego w okresie braku ochrony ubezpieczeniowej wynikającej z niedopełnienia
ubezpieczeniowej wynikającej z niedopełnienia tego obowiązku obowiązku ubezpieczenia.
doradca podatkowy nie może wykonywać czynności doradztwa
podatkowego, o których mowa w art. 2 ust.1.
2. Podmioty wskazane w art. 3, art. 4 ust. 1 i art. 27 ust. 1 pkt 1a
zatrudniające doradców podatkowych, które nie dopełniły obowiązku
ubezpieczenia, o którym mowa w art. 44 ust. 3 zdanie drugie, w
okresie braku ochrony ubezpieczeniowej wynikającej z
niedopełnienia tego obowiązku nie mogą wykonywać czynności

20
doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1.”;
Art. 1 pkt W art. 51 w ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
Zaprojektowana zmiana pkt 8 w art. 51 ust. 1 ustawy polega na określeniu zakresu
25
„8) uchwalanie zasad etyki zawodowej określających w
przedmiotowego zasad etyki zawodowej uchwalanych przez Krajowy Zjazd Doradców
szczególności:
Podatkowych, przy czym zaprojektowany w ustawie katalog zagadnień, które mają być
a) podstawowe zasady obowiązujące doradcę podatkowego w obj

ęte zakresem przedmiotowym zasad etyki nie jest katalogiem zamkniętym. Zmiana
związku z wykonywaniem zawodu,
jest częściowo konsekwencją implementacji dyrektywy (dot. art. 51 ust. 1 pkt 8 lit. b, e
b) zasady i sposób prowadzenia reklamy usług doradztwa i f - uj

ętego w części I tabeli), a częściowo zmian zaproponowanych w art. 1 pkt 6 lit. a
podatkowego,
projektu w zakresie skreślenia art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy (art. 51 ust. 1 pkt 8 lit. b).
c) zasady stałego podnoszenia kwalifikacji przez doradców P
ozostałe zagadnienia wymienione w tym przepisie są typowe dla zasad etyki
podatkowych, w
szczególności przez osoby podejmujące funkcjonujących w korporacjach zawodowych.
wykonywanie zawodu doradcy podatkowego po okresie
niewykonywania zawodu przekraczającym 5 kolejnych lat,
d) zasady zachowania tajemnicy zawodowej,
e) zasady oceny prowadzenia działalności gospodarczej, o której
mowa w art. 31, z uwzględnieniem zasad ochrony konkurencji,
f) kryteria oceny niezależności i bezstronności wykonywania zawodu
doradcy podatkowego,
g) zasady zapobiegania konfliktom interesów,
h) zasady zapobiegania niedozwolonym relacjom między doradcami
podatkowymi, a przedstawicielami władzy publicznej,
i) zasady relacji między doradcami podatkowymi oraz między
doradcami podatkowymi, a organami samorządu zawodowego,
j) odpowiedzialność dyscyplinarną za naruszenie zasad etyki
zawodowej oraz uchwał organów samorządu zawodowego;”;
Art. 1 pkt W art. 56 w ust. 2:
Zmiana polega na uzupełnieniu katalogu zadań Krajowej Rady Doradców Podatkowych
26 lit. a
a) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
o zadanie związane z podejmowaniem decyzji w sprawach wpisu do rejestru, odmowy
„5a) podejmowanie decyzji w sprawach wpisu do rejestru, odmowy dokonania wpisu oraz skreślenia z rejestru, co jest rezultatem rozwiązań
dokonania wpisu oraz skreślenia z rejestru;”,
przewidzianych w art. 1 pkt 7-9 projektu.
Art. 1 pkt W art. 64 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i1b w brzmieniu:
Zmiana dotyczy odpowiedzialności dyscyplinarnej doradców podatkowych, częściowo
27
„1a. Doradcy podatkowi ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną związana jest z implementacją dyrektywy (art. 64 ust. 1a pkt 2 i ust. 1b pkt 2 – ujęte w
również za:
części I tabeli), a częściowo z innymi zmianami wprowadzanymi w przedmiotowym
1) nieprzestrzeganie obowiązków, o których mowa w art. 7 ust. 7 i projekcie ustawy, m.in. ze zmianą zaproponowaną w art. 1 pkt 6 lit. a projektu
art. 30;
polegającą na skreśleniu art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy. Konstrukcja
2) wykonywanie czynności doradztwa podatkowego z naruszeniem zaproponowanych przepisów została pozytywnie oceniona przez Radę Legislacyjną.
zasad określonych w art. 31 ust.1;
3) niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, o
którym mowa w art. 44 ust. 1 i art. 44a, w zakresie i na warunkach
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46;
4) wykonywanie czynności doradztwa podatkowego wbrew
przepisom art. 44b ust. 1.

21
1b. Doradcy podatkowi wchodzący w skład zarządów spółek, o
których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3, ponoszą odpowiedzialność
dyscyplinarną również za:
1) nieprzestrzeganie obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 5;
2) naruszenie zasad, o których mowa w art. 38 ust. 3;
3) niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, o
którym mowa w art. 44 ust. 3 zdanie 2, w zakresie i na warunkach
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46;
4) wykonywanie czynności doradztwa podatkowego wbrew
przepisom art. 44b ust. 2.”;
Art. 1 pkt Uchyla się art. 82 ustawy o doradztwie podatkowym.
Zaproponowana zmiana polega na uchyleniu dotychczasowego art. 82 ustawy,
28
określającego odpowiedzialność w trybie postępowania w sprawach o wykroczenia za

niedopełnienie obowiązku zawiadomienia KRDP o wszelkich zmianach danych
objętych wpisem na listę doradców podatkowych oraz obowiązku przekazania KRDP
odpisu umowy spółki lub wypisu z rejestru przedsiębiorców, w przypadku
wykonywania zawodu w spółce niemającej osobowości prawnej, jak również
obowiązku zawiadomienia Ministra Finansów o wszelkich zmianach danych objętych
wpisem do rejestru w określonym terminie. Jest ona związana ze zmianami zawartymi
w art. 1 pkt 7-9 oraz pkt 27 projektu. Obowiązek zawiadamiania Ministra Finansów na
skutek zaproponowanych zmian przestanie być aktualny, natomiast niewypełnienie
pozostałych obowiązków nałożonych na doradców podatkowych ma charakter
wewnątrzkorporacyjny i powinno być rozpatrywane przez samorząd zawodowy w
ramach postępowania dyscyplinarnego, a nie przez sąd powszechny.
Art. 2
W ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym Zaproponowana zmiana związana jest z regulacją art. 41 ust. 3 ustawy o doradztwie
w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm. podatkowym, zgodnie z którą doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis
art. 111d § 3 otrzymuje brzmienie:
udzielonego mu pełnomocnictwa, co powinno mieć również zastosowanie do
„§3. Pełnomocnictwo do udziału w licytacji stwierdzone jest postępowania egzekucyjnego związanego z obowiązkami podatkowymi oraz celnymi,
dokumentem z podpisem urzędowo lub notarialnie poświadczonym. w którym pełnomocnikiem podatnika, płatnika i inkasenta może być doradca
Podpisy na pełnomocnictwach udzielonych przez państwowe podatkowy. Stąd też, podpisy na pełnomocnictwach do udziału w licytacji udzielonych
jednostki organizacyjne lub jednostki samorządu terytorialnego oraz doradcom podatkowym również nie powinny wymagać poświadczenia
na pełnomocnictwach udzielonych adwokatom, radcom prawnym lub
doradcom podatkowym nie wymagają poświadczenia.”.
Art. 3
W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed Zaproponowana zmian rozszerza – jako konsekwencja zmian w art. 2 i art. 41 ust. 1 i 2
sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.ustawy o doradztwie podatkowym (art. 1 pkt 1 i 20 projektu) – zakres spraw
w art. 175 w § 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
przewidzianych dla doradców podatkowych o sprawy obowiązków celnych i egzekucji

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1438, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 157, poz. 1119 i Nr
187, poz. 1381, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 115, poz. 794, Nr 176, poz. 1243 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 209, poz. 1318 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 39, poz. 308, Nr 157,
poz. 1241 i Nr 201, poz. 1540.

22
„1) doradcę podatkowego – w sprawach obowiązków podatkowych i administracyjnej związanej z obowiązkami podatkowymi i celnymi. Przewidziany
celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym udział doradcy podatkowego jako
tymi obowiązkami;”.
pełnomocnika w
postępowaniu przed organami administracji publicznej w ww.

sprawach, jak również w sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów
administracyjnych w nich wydanych, musiał znaleźć odzwierciedlenie również w
przepisach regulujących bezpośrednio postępowanie sądowe w tym zakresie.
Art.
4
Art. 4.1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych Jest to przepis przejściowy będący konsekwencją zmian zawartych w art. 1 pkt 7-9
trzydziestego dnia od dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy projektu, przekazujących kompetencję do prowadzenia rejestru osób prawnych
przekaże Krajowej Radzie Doradców Podatkowych rejestr osób uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego Krajowej Radzie Doradców
prawnych uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego Podatkowych.
wraz z dokumentacją dotyczącą podmiotów wpisanych do rejestru.
2. Do czasu przekazania Krajowej Radzie Doradców Podatkowych
rejestru osób prawnych uprawnionych do wykonywania doradztwa
podatkowego wraz z dokumentacją dotyczącą podmiotów wpisanych
do rejestru zadania Krajowej Rady Doradców Podatkowych
określone w art. 14 ust. 1, 5 i 6 oraz art. 16 i 18 ustawy wymienionej
w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wykonuje minister
właściwy do spraw finansów publicznych. Minister właściwy do
spraw finansów publicznych pobiera opłatę za dokonanie wpisu do
rejestru od podmiotów, wobec których wydał decyzję
administracyjną o wpisie do rejestru, w terminie i w wysokości
określonej w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art.
19 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Opłata ta stanowi
dochód budżetu państwa.
3. Wraz z rejestrem osób prawnych uprawnionych do wykonywania
doradztwa podatkowego, minister właściwy do spraw finansów
publicznych przekaże Krajowej Radzie Doradców Podatkowych
wnioski w sprawie wpisu bądź skreślenia z rejestru osób prawnych
uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego,
nierozpatrzone do dnia przekazania rejestru oraz zawiadomienia o
zmianie danych w rejestrze osób prawnych uprawnionych do
wykonywania doradztwa podatkowego zgłoszone do dnia
przekazania rejestru, co do których nie ogłoszono komunikatu w
Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów przed dniem przekazania
rejestru.
Art.
5

Art.5
1.
Podmiotom wpisanym do rejestru osób prawnych
Jw.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 169, poz. 1417 i Nr 250, poz. 2118 i Nr 264, poz. 2205, z 2006
r. Nr 38, poz. 268, Nr 208, poz. 1536 i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 121, poz. 831 i Nr 221, poz. 1650, z 2008 r. Nr 190, poz. 1171 i Nr 216, poz. 1367 oraz z
2009 r. Nr 53, poz. 433 i Nr 144, poz. 1179.

23
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: