Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ograniczających bariery w podejmowaniu i prowadzeniu działalności usługowej w zakresie doradztwa podatkowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2874
- Data wpłynięcia: 2010-03-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 826
2874
ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Krajowa Rada
Doradców Podatkowych nadaje numer wpisu w rejestrze począwszy
od numeru 1, w kolejności odpowiadającej kolejności dokonanych
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych wpisów
do rejestru.
2. Krajowa Rada Doradców Podatkowych, na wniosek podmiotu
wpisanego do rejestru, wydaje zaświadczenie o nadanym temu
podmiotowi numerze wpisu.
Art. 6
Art.6.1. Do doradców podatkowych, którzy zawiesili wykonywanie Jest to przepis przejściowy będący konsekwencją zmiany zawartej w art. 1 pkt 6 lit. a
zawodu i nie zostali skreśleni z listy doradców podatkowych przed projektu (uchylenie art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b i c projektu, tj. likwidacja przesłanek
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy z przyczyny określonej w powodujących skreślenie z listy doradców podatkowych dotyczących zawieszenia
art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu wykonywania zawodu na okres przekraczający 5 kolejnych lat oraz niedopełnienia
obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy
stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego).
2. Osoba skreślona z listy doradców podatkowych z przyczyny
określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy wymienionej w art. 1 w
brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, może w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy złożyć do Krajowej Rady Doradców Podatkowych
wniosek o ponowny wpis na listę doradców podatkowych. Do
uzyskania wpisu konieczne jest spełnienie warunków, o których
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2-5 ustawy wymienionej w art. 1.
3. Do osoby skreślonej z listy doradców podatkowych z przyczyny
określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy wymienionej w art. 1 w
brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, przepis art. 10 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1
w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy stosuje się odpowiednio.
4. W sprawach skreślenia z listy doradców podatkowych z przyczyny
określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy wymienionej w art. 1 w
brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
Art. 7
Art. 7.1. Kadencja Komisji Egzaminacyjnej powołanej na podstawie Jest to przepis przejściowy związany ze zmianami zawartymi w art. 1 pkt 11-12
ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed projektu, polegającymi na zmianie zasad funkcjonowania Państwowej Komisji
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy kończy się w dniu wejścia w Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego, w tym warunków powołania
życie niniejszej ustawy.
poszczególnych członków w skład Komisji. W tej sytuacji niezbędne jest skrócenie
2. Komisja Egzaminacyjna, może działać do czasu powołania kadencji funkcjonującej obecnie Komisji Egzaminacyjnej, tak aby zapewnić spełnienie
24
Komisji Egzaminacyjnej na zasadach i w trybie określonych niniejszą warunków przewidzianych ustawą.
ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres trzech miesięcy od dnia Jednocześnie zapewniono możliwość działania Komisji obecnej kadencji do czasu
zakończenia kadencji.
powołania Komisji Egzaminacyjnej na warunkach i w trybie określonych niniejszą
3. Do powołania i odwoływania członków Komisji Egzaminacyjnej ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres trzech miesięcy od dnia zakończenia kadencji.
w okresie, o którym mowa w ust. 2, stosuje się przepisy ustawy
wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art.
8
Art. 8.Do spraw wszczętych na podstawie art. 82 ustawy Jest to przepis przejściowy, regulujący kwestię postępowań wszczętych w związku z
wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem niedopełnieniem obowiązków informacyjnych nałożonych na doradców podatkowych i
wejścia w życie niniejszej ustawy i niezakończonych przed dniem członków zarządu osób prawnych uprawnionych do wykonywania doradztwa
wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy niniejszej podatkowego. Proponuje się aby do postępowań tych miały zastosowanie przepisy
ustawy.
projektowanej ustawy.
Art. 9
Art.9.1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie Jest to przepis przejściowy zachowujący na określony czas w mocy przepisy
art. 19 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują moc do dnia wykonawcze wydane na podstawie delegacji zmienianych bądź likwidowanych
przekazania Krajowej Radzie Doradców Podatkowych rejestru osób przepisami projektu ustawy.
prawnych uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art.
26 i art. 41a ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych
na podstawie art. 26 i art. 41a ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż sześć
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 10
Art. 10.Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia Jest to przepis końcowy, określający datę wejścia w życie ustawy. Z uwagi na
ogłoszenia.
konieczność przekazania przez Ministra Finansów rejestru osób prawnych
uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego, a także potrzebę wydania
nowego aktu wykonawczego, termin ten określono na 30 dni od dnia ogłoszenia
ustawy.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-ste="http://www.e-step.pl/urzednik"). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
25
10-02-dg
Projekt
Rozporządzenie
Ministra Finansów1)
z dnia
w sprawie Komisji Egzaminacyjnej i przeprowadzania egzaminu na doradcę
podatkowego
Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U.
z 2008 r. Nr 73, poz. 443, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) termin składania wniosku o dopuszczenie do egzaminu i wykaz dokumentów składanych
przez osoby ubiegające się o zakwalifikowanie do egzaminu, biorąc pod uwagę
konieczność udokumentowania spełnienia warunków, o których mowa w art. 6 ust. 1
pkt 2, 3 i 5 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym, zwanym dalej
„ustawą”;
2) termin i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej oraz tryb dokonywania zwrotu opłaty,
biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia sprawnej organizacji egzaminu na doradcę
podatkowego;
3) wysokość wynagrodzeń Przewodniczącego i Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, biorąc
pod uwagę nakład ich pracy i zakres obowiązków;
4) sposób ustalania i wysokość wynagrodzeń członków Komisji Egzaminacyjnej za udział
w
posiedzeniach Komisji Egzaminacyjnej, przeprowadzanie egzaminów oraz
przygotowanie projektów pytań i zadań egzaminacyjnych, biorąc pod uwagę zakres
obowiązków poszczególnych członków Komisji Egzaminacyjnej;
5) szczegółowe zadania Komisji Egzaminacyjnej, Przewodniczącego i Sekretarza Komisji
Egzaminacyjnej, przewodniczących i sekretarzy składów egzaminacyjnych oraz
regulamin działania Komisji Egzaminacyjnej, biorąc w szczególności pod uwagę
konieczność zapewnienia sprawnej i prawidłowej organizacji egzaminu, precyzyjnego
podziału zadań, obowiązków i odpowiedzialności w ramach Komisji Egzaminacyjnej;
6) sposób organizowania i regulamin przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego
kwalifikacje kandydatów na doradców podatkowych, w tym szczegółowy tryb i sposób
wyznaczania składów egzaminacyjnych, dokonywania oceny egzaminów i jej weryfikacji,
ustalania terminów egzaminów i ich zmiany oraz zestawów pytań i zadań
egzaminacyjnych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia obiektywnego i sprawnego
sposobu przeprowadzenia egzaminu;
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne , na podstawie, § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 130, poz. 829
i Nr 180, poz. 1112 oraz z 2009 r. Nr 166, poz. 1317 i Nr 216, poz. 1676.
7) szczegółowe warunki i tryb przysługującego członkom Komisji Egzaminacyjnej zwrotu
kosztów podróży i noclegów, poniesionych w związku z udziałem w pracach Komisji
Egzaminacyjnej.
Rozdział 2
Sposób i tryb organizowania i przeprowadzania egzaminów na doradcę
podatkowego oraz zadania Komisji Egzaminacyjnej
§ 2. 1. Egzaminy na doradcę podatkowego są przeprowadzane przez Państwową Komisję
Egzaminacyjną do Spraw Doradztwa Podatkowego, zwaną dalej „Komisją Egzaminacyjną”,
w terminach wyznaczonych przez Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej.
2. Sekretarz Komisji Egzaminacyjnej ogłasza informację o wyznaczonych terminach
egzaminów w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów oraz w siedzibie
Komisji Egzaminacyjnej.
3. Sekretarz Komisji Egzaminacyjnej sprawuje nadzór nad weryfikacją wniosków
o dopuszczenie do egzaminu.
§ 3. 1. Osoba ubiegająca się o dopuszczenie do egzaminu jest obowiązana, nie później niż
30 dni przed wyznaczonym terminem części pisemnej egzaminu, złożyć pisemny wniosek
o dopuszczenie do egzaminu oraz wnieść opłatę za egzamin na doradcę podatkowego
określoną w odrębnych przepisach.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1 wnoszona jest na rachunek bankowy urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5:
1) oświadczenie o spełnianiu warunków określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy;
2) odpis dyplomu dokumentującego posiadanie wyższego wykształcenia;
3) potwierdzenie dokonania opłaty, o której mowa w ust. 1;
4) zgodę na dopuszczenie do egzaminu, wyrażoną na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy –
w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego.
4. Osoby warunkowo wpisane na listę doradców podatkowych do wniosku, o którym
mowa w ust. 1, dołączają tylko informację o numerze wpisu na listę doradców podatkowych
oraz oświadczenie o spełnieniu warunków określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy.
5. Osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy, są obowiązane dodatkowo dołączyć do
wniosku dokumenty stwierdzające uprawnienia zawodowe.
§ 4. 1. Sekretarz Komisji Egzaminacyjnej lub osoba przez niego upoważniona zawiadamia
osoby, które złożyły wniosek, o terminie i miejscu części pisemnej egzaminu albo przekazuje
decyzję Komisji Egzaminacyjnej o odmowie dopuszczenia do egzaminu.
2. Część pisemna egzaminu przeprowadzana jest, jeżeli do egzaminu zostało
dopuszczonych co najmniej 50 kandydatów, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Część pisemna egzaminu przeprowadzana jest co najmniej raz w roku kalendarzowym.
§ 5. Do części ustnej egzaminu dopuszczana jest osoba, która złożyła pisemny wniosek
o wyznaczenie terminu części ustnej egzaminu do 15. dnia miesiąca poprzedzającego
miesiąc, w którym deklaruje chęć zdawania egzaminu.
2
§ 6. 1. Sekretarz Komisji Egzaminacyjnej wyznacza termin części ustnej egzaminu
uwzględniając kolejność składania wniosków oraz ustala liczbę osób zdających egzamin
w wyznaczonym terminie.
2.
Część ustna egzaminu przeprowadzana jest, jeżeli do tej części egzaminu zostało
zakwalifikowanych co najmniej 10 kandydatów, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Część ustna egzaminu przeprowadzana jest nie rzadziej niż co 3 miesiące.
§ 7. W razie rezygnacji z przystąpienia do egzaminu opłata za egzamin nie podlega
zwrotowi osobie, do której zostało wysłane zawiadomienie o miejscu i terminie części
pisemnej egzaminu. Rezygnacja z przystąpienia do egzaminu z zachowaniem opłaty
egzaminacyjnej może nastąpić tylko przed częścią pisemną egzaminu.
§ 8. 1.
Osoba, która została zakwalifikowana na egzamin, jednakże z ważnych,
odpowiednio udokumentowanych przyczyn losowych nie mogła przystąpić do części
pisemnej lub ustnej egzaminu w wyznaczonym dla niej terminie, może przystąpić do tej
części egzaminu w terminie późniejszym, uzgodnionym z Sekretarzem Komisji
Egzaminacyjnej lub z osobą upoważnioną przez Sekretarza.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wniesiona opłata podlega zaliczeniu na poczet
egzaminu przeprowadzanego w terminie późniejszym, przy czym osobie, której już raz
wyznaczono termin późniejszy egzaminu nie przysługuje prawo do ponownego zaliczenia
wniesionej opłaty na poczet egzaminu w innym terminie ani jej zwrot.
3. Każde kolejne niestawiennictwo na część pisemną lub ustną egzaminu z powodów,
o których mowa w ust. 1, traktuje się na równi z uzyskaniem negatywnego wyniku z tej
części egzaminu.
4. Osoba zakwalifikowana na egzamin, która nie stawi się na część ustną lub pisemną
egzaminu i nie udokumentuje wystąpienia przyczyn nieobecności, o których mowa w ust. 1,
w terminie do 7 dni po wyznaczonym terminie danej części egzaminu jest zobowiązana do
ponownego złożenia wniosku o dopuszczenie do części pisemnej egzaminu oraz zapłaty
opłaty egzaminacyjnej.
§ 9. 1. Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej wyznacza składy egzaminacyjne
w sposób zapewniający członkom Komisji Egzaminacyjnej możliwość uczestniczenia
w
podobnej liczbie egzaminów, uwzględniając jednocześnie udział w poszczególnych
składach egzaminacyjnych osób reprezentujących wszystkie grupy zawodowe, o których
mowa w art. 22 ust. 3 ustawy.
2. Członkowie Komisji Egzaminacyjnej są obowiązani do uczestniczenia
w wyznaczonych składach egzaminacyjnych.
§ 10. Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej, na podstawie wykazu pytań i zadań
egzaminacyjnych, o którym mowa w art. 22 ust. 12 ustawy, przygotowuje w sposób
zapewniający poufność, zestawy pytań i zadań egzaminacyjnych na każdy wyznaczony
termin egzaminu, przy czym pytania w zestawach przygotowanych na dany dzień egzaminu
lub na kolejne, bezpośrednio po sobie następujące dni egzaminów nie powinny się powtarzać.
§ 11. 1. Część pisemną egzaminu przeprowadza się w wydzielonej sali, w warunkach
umożliwiających egzaminowanym samodzielną pracę.
2. Przed wejściem na salę egzaminacyjną osoba przystępująca do egzaminu jest
obowiązana okazać dowód osobisty lub paszport.
3. Prace pisemne są oznaczane kodem.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2874
› Pobierz plik