Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ograniczających bariery w podejmowaniu i prowadzeniu działalności usługowej w zakresie doradztwa podatkowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2874
- Data wpłynięcia: 2010-03-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 826
2874
wykonywania doradztwa podatkowego nie spowoduje szczególnych oszczędności dla
budżetu państwa, gdyż prowadzenie tego rejestru nie stanowi istotnego zadania w skali
wszystkich zadań realizowanych przez Ministerstwo Finansów wynikających
z unormowań ustawy o doradztwie podatkowym. Wiążą się one bowiem głównie
z obsługą administracyjno-biurową Komisji Egzaminacyjnej oraz pracami legislacyjnymi
dotyczącymi ww. ustawy. Stąd też, czynności dotyczące prowadzenia rejestru są
zadaniem dodatkowym, wykonywanym raczej sporadycznie ze względu na niewielką
liczbę składanych przez osoby prawne wniosków o wpis do rejestru.
Ustawa nie wpłynie na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wpływ regulacji na rynek pracy – projektowana zmiana ogranicza istniejący obecnie
zakaz wykonywania zawodu doradcy podatkowego związany z zatrudnieniem jego
małżonka, jedynie do przypadków prowadzenia spraw podatnika, płatnika i inkasenta
w sytuacji, gdy małżonek doradcy podatkowego zatrudniony jest w organie podatkowym,
organie celnym, organie kontroli skarbowej lub w Ministerstwie Finansów na stanowisku,
na którym wykonuje obowiązki w zakresie przygotowywania rozstrzygnięć w sprawach
związanych z ustalaniem lub określaniem zobowiązań podatkowych lub celnych lub
poborem podatków lub ceł od tych podatników, płatników i inkasentów. Zaprojektowane
rozwiązanie dotyczy również zatrudnienia w organie celnym z uwagi na rozszerzenie
zakresu czynności doradztwa podatkowego o sprawy dotyczące obowiązków celnych.
Generalnie planuje się, iż zaproponowane w projekcie przyznanie wynagrodzenia osobie
sprawującej funkcję Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, w związku ze zmniejszeniem
ilości zadań wykonywanych przez Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej, będzie
wiązać się z wyodrębnieniem z dotychczasowej wysokości kwoty wynagrodzenia
przysługującego Przewodniczącemu, kwoty wynagrodzenia dla Sekretarza Komisji
Egzaminacyjnej. Funkcja Sekretarza nie może stanowić jedynej przesłanki związanej
z wysokością kosztów funkcjonowania Komisji Egzaminacyjnej. Niezależnie od
powyższego, z uwagi na fakt, iż – zgodnie z uregulowaniami art. 25 ust. 2 ustawy
o doradztwie podatkowym – wysokość opłaty za egzamin na doradcę podatkowego
powinna odzwierciedlać również koszty przeprowadzania egzaminów, a także fakt, iż
określona w obowiązującym rozporządzeniu opłata za egzamin wynosząca obecnie 600 zł,
nie była od lipca 2002 r. waloryzowana, nie należy wykluczać, iż wysokość opłaty za
42
egzamin na doradcę podatkowego powinna być zaktualizowana. Biorąc pod uwagę koszty
przeprowadzania egzaminów związane m.in. z najmem sal egzaminacyjnych oraz
zakupem materiałów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminów, a także kwoty opłat za
egzamin pobieranych przy zawodach, których przedstawiciele uprawnieni są do
zawodowego wykonywania czynności doradztwa podatkowego (np. opłata za egzamin
radcowski bądź adwokacki w 2009 r. wynosiła 957 zł, opłata za egzamin na biegłego
rewidenta wynosiła ok. 2 000 zł), wysokość opłaty za egzamin na doradcę podatkowego
nie powinna być rozpatrywana jako koszt dostępu do zawodu, ale jako – stosownie do
art.
25 ust. 2 ustawy – kwota niezbędna do pokrycia kosztów przeprowadzania
egzaminów i wydatków związanych z funkcjonowaniem Komisji Egzaminacyjnej.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – będące rezultatem postanowień dyrektywy usługowej
zniesienie zakazu reklamowania przez doradców podatkowych i osoby prawne
uprawnione do wykonywania doradztwa podatkowego świadczonych przez nie usług
doradztwa podatkowego może spowodować większą dostępność usług z zakresu
doradztwa podatkowego oraz zwiększyć świadomość usługobiorców będących
podatnikami, płatnikami i inkasentami, korzystających z usług w tym zakresie. Zniesienie
całkowitego zakazu reklamy może poprawić konkurencyjność na rynku usług doradztwa
podatkowego i korzystnie wpłynąć na wysokość cen tych usług. Ponadto zwiększy dostęp
usługodawcy i usługobiorcy do informacji. Należy wskazać, iż zniesienie całkowitego
zakazu reklamy pozwoli zrównać w analizowanym zakresie sytuację doradców
podatkowych oraz osób prawnych uprawnionych do wykonywania doradztwa
podatkowego z innymi podmiotami uprawnionymi do wykonywania doradztwa
podatkowego.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny – ustawa nie wpłynie na sytuację
i rozwój regionalny.
Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej – projekt ustawy jest zgodny
z prawem Unii Europejskiej.
9-02-dg
43
TABELA ZBIE NO CI
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw.
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca usług na rynku
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
wewnętrznym.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koni
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia
red.
ecz
(*)
w projekcie przepisów
-ność
wykraczających poza
wdro
minimalne wymogi prawa
żenia
UE (**)
T / N
W tabeli zostały wskazane jedynie przepisy dyrektywy, które powinna wdrożyć zaprojektowana ustawa o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz
niektórych innych ustaw. Pozostałe przepisy dyrektywy wdraża przede wszystkim ustawa o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która
jest podstawowym aktem prawnym implementującym dyrektywę (tzw. ustawa horyzontalna). Ze względu na objętość przepisów dyrektywy, w tabeli zostały
zamieszczone jedynie te jej przepisy, które implementuje ustawa o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw.
Art. 23 1. Państwa członkowskie mogą postanowić, że
T Art. 1 pkt „Art. 44a. W przypadku gdy warunki i zakres Nie wykracza poza minimalne
Ubezpie usługodawcy, których usługi stwarzają bezpośrednie i
23 projektu ubezpieczenia zawartego przez osobę, o której wymogi dyrektywy. Wprowadza
czenia i szczególne ryzyko dla zdrowia lub bezpieczeństwa
wprowadzaj mowa w art. 6 ust. 3 oraz art. 29 ustawy o mechanizm porównywania ubez-
gwaranc usługobiorcy lub osoby trzeciej lub dla bezpieczeństwa
ący art. 44a uznawaniu kwalifikacji, w państwie, w którym pieczeń.
je od
finansowego usługobiorcy, przystąpią do
ustawy o
wykonywały one czynności z zakresu
odpowie ubezpieczenia od odpowiedzialności zawodowej
doradztwie
doradztwa podatkowego, nie odpowiadają
dzialnoś odpowiedniego do charakteru i zakresu ryzyka lub
podatko-
warunkom i zakresowi ubezpieczenia
ci
zapewnią gwarancję lub podobne zabezpieczenie,
wym.
określonym w art. 44, osoba ta jest obowiązana
zawodo
równoważne lub zasadniczo porównywalne
zawrzeć umowę ubezpieczenia
wej.
w odniesieniu do jej celu.
uzupełniającego.”
2. W przypadku gdy usługodawca rozpoczyna
prowadzenie przedsiębiorstwa na terytorium państw
członkowskich, nie mogą one wymagać od
usługodawcy ubezpieczenia od odpowiedzialności
zawodowej ani gwarancji, jeżeli jest on już objęty
gwarancją, która jest równoważna, lub zasadniczo
1
porównywalna w odniesieniu do celu oraz w
odniesieniu do ochrony ubezpieczeniowej w zakresie
ubezpieczonego ryzyka, sumy ubezpieczenia lub
górnej granicy gwarancji oraz możliwych wyłączeń z
ochrony ubezpieczeniowej, w innym państwie
członkowskim, w którym usługodawca już prowadzi
przedsiębiorstwo. Jeżeli równoważność jest jedynie
częściowa, to państwa członkowskie mogą wymagać
dodatkowej gwarancji, aby pokryła ona aspekty
dotychczas nieuwzględnione. W przypadku, gdy
państwo członkowskie wymaga od usługodawców
prowadzących przedsiębiorstwo na jego terytorium
ubezpieczenia od odpowiedzialności zawodowej lub
dostarczenia jakichkolwiek innych gwarancji, państwo
to przyjmuje za wystarczające zaświadczenia o tego
rodzaju ubezpieczeniu wydane przez instytucje
kredytowe i ubezpieczeniowe prowadzące
przedsiębiorstwo w innym państwie członkowskim.
3. Ust. 1 i 2 nie mają wpływu na ubezpieczenie
zawodowe lub uzgodnienia dotyczące gwarancji
przewidziane w innych wspólnotowych aktach
prawnych.
4. W celu wykonania ust. 1 Komisja może, zgodnie z
procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 40 ust. 2
sporządzić wykaz usług charakteryzujących się
cechami określonymi w ust. 1 niniejszego artykułu.
Komisja może również, zgodnie z procedurą, o której
mowa w art. 40 ust. 3, przyjąć środki mające na celu
zmianę innych niż istotne elementów niniejszej
dyrektywy, uzupełniając ją poprzez określenie
wspólnych kryteriów definiowania, dla celów
ubezpieczenia lub gwarancji, o których mowa w ust. 1
niniejszego artykułu, tego co jest odpowiednie dla
charakteru i zakresu danego ryzyka.
5. Na użytek niniejszego artykułu „bezpośrednie i
szczególne ryzyko” oznacza ryzyko wynikające
bezpośrednio ze świadczenia usługi; „zdrowie i
bezpieczeństwo” oznacza, w odniesieniu do
usługobiorcy lub osoby trzeciej zapobieganie śmierci
lub poważnym obrażeniom ciała; „bezpieczeństwo
2
finansowe” oznacza, w odniesieniu do usługobiorcy,
zapobieganie znaczącym stratom pieniężnym lub
utracie wartości majątku; „ubezpieczenie od
odpowiedzialności zawodowej” oznacza ubezpieczenie
wykupione przez usługodawcę na wypadek
potencjalnej odpowiedzialności wobec usługobiorcy i,
w odpowiednich przypadkach, stron trzecich związanej
ze świadczeniem usługi.
j.w.
j.w.
T Art. 1 pkt W art. 46a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiana stanowi konsekwencję
24 projektu „1. Do przeprowadzania kontroli spełnienia implementacji art. 23 dyrektywy
zmieniający
obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, (wprowadzenie w art. 44a
brzmienie
o którym mowa w art. 44 i 44a, są uprawnieni ustawy mechanizmu
art. 46a ust. minister właściwy do spraw finansów porównywania ubezpieczeń).
1 ustawy o publicznych oraz Krajowa Rada Doradców Umożliwia Krajowej Radzie
doradztwie
Podatkowych. Spełnienie obowiązku Doradców Podatkowych
podatko-
zawarcia umowy ubezpieczenia, o którym prowadzenie kontroli spełnienia
wym.
mowa w art. 44 i 44a, ustala się na podstawie obowiązku ubezpieczenia
polisy lub innego dokumentu ubezpieczenia, uzupełniającego.
potwierdzającego zawarcie umowy tego
ubezpieczenia, wystawionego przez zakład
ubezpieczeń.”
j.w.
j.w.
T Art. 1 pkt W art. 56 w ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
Zmiana stanowi konsekwencję
26 lit. b „8)
prowadzenie kontroli spełnienia implementacji art. 23 dyrektywy
projektu
obowiązku zawarcia umowy
(wprowadzenie w art. 44a
zmieniający
ubezpieczenia, o którym mowa w art. 44 i ustawy mechanizmu
brzmienie
44a, oraz sporządzanie sprawozdań w porównywania ubezpieczeń).
art. 56 ust. 2
tym zakresie;”
Poszerza zadania Krajowej Rady
pkt 8
Doradców Podatkowych o
ustawy o
prowadzenie kontroli spełnienia
doradztwie
obowiązku zawarcia umowy
podatko-
ubezpieczenia uzupełniającego
wym.
oraz sporządzanie sprawozdań w
tym zakresie.
Art. 24 1. Państwa członkowskie znoszą wszelkie całkowite
T Art. 1 pkt W art. 38:
Nie wykracza poza minimalne
Informa zakazy dotyczące informacji handlowych
19 projektu
a) uchyla
się ust. 1;
wymogi dyrektywy. Likwiduje
cje
dostarczanych przez zawody regulowane.
zmieniający
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
zakaz reklamy.
handlow 2. Państwa członkowskie zapewniają zgodność
brzmienie
„3. Przewidziane w zasadach etyki
e
informacji handlowych dostarczanych przez zawody
art. 38
zawodowej zasady i sposób
dostarcz regulowane, odnoszących się, w szczególności, do
ustawy o
prowadzenia reklamy usług
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2874
› Pobierz plik