eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje zwiększenie zadań dla zarządów i przewoźników kolejowych, straży ochrony kolei oraz Policji w zakresie związanym z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach kolejowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2873
  • Data wpłynięcia: 2010-03-04
  • Uchwalenie:

2873

– zastrzeżenia dotyczące podziału kompetencji w zakresie ochrony pomiędzy
zarządcami, przewoźnikami a Policją,
– postulat przekazania obowiązków w zakresie ochrony mienia policji kolejowej,
– stworzenie preferencyjnych zasad naboru funkcjonariuszy SOK do Policji –
funkcjonariusze straży ochrony kolei w przypadku złożenia pisemnego
oświadczenia o wyrażeniu zgody na podjęcie służby w Policji stawaliby się
funkcjonariuszami Policji w służbie stałej,
– uwzględnienia okresu pracy w służbie ochrony kolei i straży ochrony kolei do
okresu, od którego zależy nabycie prawa do emerytury policyjnej,
– ograniczenia obowiązku udostępniania majątku spółki jedynie do pomieszczeń
i lokali wykorzystywanych do dnia wejścia w życie ustawy przez SOK. Spółka
wskazała też, iż użyczający nie może ponosić innych obowiązkowych kosztów
użyczonego majątku jak amortyzacji, podatków od nieruchomości, opłat z tytułu
użytkowania wieczystego, itp. Forma użyczenia jest w opinii Spółki
niewystarczająca. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest spółką prawa handlowego
i może udostępniać swój majątek za wynagrodzeniem. Z tego względu,
w odniesieniu do majątku Spółki służącego wykonywaniu przez SOK zadań, które
są przejmowane przez policję kolejową, należałoby przyjąć zasady rynkowe
przejęcia majątku Spółki, tj. odpłatne nabycie przez Policję określonych
nieruchomości i majątku ruchomego służącego obecnie wykonywaniu zadań straży
ochrony kolei,
– nieuwzględnienia w Ocenie Skutków Regulacji w części wpływu projektowanych
zmian na rynek pracy realnego zagrożenia o zwiększenie o ponad 2000 osób
bezrobocia z tytułu utraty pracy przez pracowników i funkcjonariuszy obecnej
straży ochrony kolei oraz wpływu zmian na funkcjonowanie PKP PLK S.A.,
przewoźników kolejowych i kosztów podróży.
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Spółka z o.o. – w ocenie spółki zmiany
wyłączające SOK ze struktury spółki stwarzają realne zagrożenie dla przewoźników
kolejowych związane z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa infrastruktury
kolejowej oraz brakiem przestrzegania przepisów porządkowych na obszarze
kolejowym. Przewożone towary oraz cała infrastruktura kolejowa pozostawione
zostaną bez specjalistycznego dozoru i ochrony. Spółka wskazała też na wątpliwości

7
związane z nałożeniem na podmiot zarządzający obowiązku obligatoryjnej ochrony
określonych obszarów kolejowych.
Przewozy Regionalne Sp. z o.o. – nie wnosząc uwag spółka zasygnalizowała, iż
uchylenie art. 60 ustawy o transporcie kolejowym będzie skutkowało przejęciem
przez przewoźnika niektórych zadań dotychczas realizowanych przez SOK, a to
może przełożyć się na zwiększenie kosztów prowadzonej działalności. Wskazano
również, iż w ocenie spółki łączny koszt wydatków z budżetu państwa nie
uwzględnia dotacji przedmiotowej należnej przewoźnikom z tytułu honorowania
w pociągach ulgi ustawowej w wymiarze 100 %, do której zostaną uprawnieni
funkcjonariusze policji kolejowej przy przejazdach na podstawie biletu
jednorazowego.
Ogólnopolski Związek Zawodowy Straży Ochrony Kolei Zarząd Krajowy –
Związek negatywnie ocenia i nie akceptuje projektu. Projekt zakłada, że Policja
przejmie ochronę dworców i pociągów pasażerskich, a pozostała część znacznie
trudniejszą do zapewnienia ochrony, pozostałaby bez nadzoru formacji
specjalistycznej. Przy tym założeniu zapewnienie bezpieczeństwa urządzeń
odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów, a więc również za
zdrowie i życie ludzi, stałoby się obowiązkiem zarządców infrastruktury, którzy
zostaną pozbawieni SOK, chroniącej obecnie te urządzenia. Natomiast ochronę
przesyłek towarowych zapewniać będą sami przewoźnicy kolejowi. W ocenie
Związku jest to rozwiązanie korzystne dla rozwoju firm ochroniarskich, które nie są
przygotowane do ochrony infrastruktury kolejowej i całego bardzo specyficznego
obszaru kolejowego oraz nie posiadają uprawnień, jakie posiada obecnie SOK
i posiadałaby SK.
W ocenie Związku przejście funkcjonariuszy SOK do Policji na zasadach
określonych w art. 25 ustawy o Policji jest dla nich niekorzystne i spowoduje
całkowite zwolnienie dotychczasowych funkcjonariuszy SOK.
Ponadto związek wskazuje, że koszty związane z utworzeniem i funkcjonowaniem
Komisariatów Policji Kolejowej będą znacznie wyższe niż koszty przewidywane do
funkcjonowania Straży Kolejowej.

8
Rozwiązania zaproponowane w projekcie nie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa
i jednocześnie nie uwzględniają interesu społecznego całej grupy zawodowej, jaką
są funkcjonariusze SOK.
Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność” – przedstawiła negatywną opinię do
projektu wskazując, że projekt ustawy przewiduje zabezpieczenie tylko wybranych
elementów obszaru kolejowego, tj. dworców i pociągów pasażerskich,
pozostawiając infrastrukturę kolejową, która jest nieodzownym elementem
bezpieczeństwa oraz ochronę przewozów towarowych komercyjnym agencjom
ochrony.
Sekcja wskazała również, iż nie do przyjęcia jest rozwiązanie, gdzie funkcjonariusze
straży ochrony kolei będą przechodzić postępowanie kwalifikacyjne, takie jak każda
osoba z zewnątrz ubiegająca się o pracę w Policji, a dodatkowo nie zostanie im
wliczony dotychczasowy staż pracy do okresu emerytalnego. Dodatkowo Sekcja
wyraziła obawę, że istnieje zagrożenie, iż policja kolejowa wykorzystywana będzie
w innych miejscach, co wpłynie na stan zabezpieczenia obszaru kolejowego.
Krajowy Sekretariat Kolejarzy NSZZ „Solidarność 80” – przedstawiał negatywną
opinię, proponując jednocześnie takie określenie kryteriów przejścia
funkcjonariuszy SOK do Policji, aby mogła przejść większość, a dopiero nowo
przyjmowani odpowiadali kryteriom policyjnym. Zaproponowano też, żeby
uzyskanie ulgi 100 % na przejazdy środkami publicznego transportu kolejowego
dotyczyło tylko funkcjonariuszy pionu kolejowego, a nie całej Policji. Wskazano
ponadto na obawę, że przekazanie majątku PLK uszczupli FWP.
3. Wpływ na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Łączny koszt związany ze zorganizowaniem w Policji – policji kolejowej liczącej,
zgodnie z założeniami 1000 etatów policyjnych, będzie wynosił ok. 168 mln zł.
Na wspomnianą kwotę składają się wydatki związane z: kosztami osobowymi
zatrudnienia funkcjonariuszy, adaptacją obiektów, eksploatacją pomieszczeń,
zakupem środków transportu, eksploatacją środków transportu, zakupem sprzętu
teleinformatycznego, eksploatacją urządzeń teleinformatycznych oraz zakupem
wyposażenia kwaterunkowego. Na powyższą kwotę składają się niżej wymienione
elementy:

9
1) koszty osobowe zatrudnienia funkcjonariuszy – w tym płace roczne, fundusz
nagród motywacyjnych i zapomogowych, pozostałe należności i świadczenia
oraz pozapłacowe świadczenia pieniężne, przeszkolenie podstawowe,
umundurowanie i wyposażenie;
2) koszt adaptacji obiektów – przyjęto normę 12 m2 na funkcjonariusza oraz koszt
adaptacji 1m2 powierzchni w wysokości 4 000 zł;
3) koszt eksploatacji pomieszczeń – przyjęto normę 12 m2 na funkcjonariusza oraz
koszt utrzymania 1 m2 w wysokości 70 zł rocznie;
4) koszt zakupu środków transportu – przyjęto konieczność zakupu 73
samochodów osobowych oraz 18 samochodów typu furgon;
5) koszt eksploatacji środków transportu – ilość samochodów (91) x średni roczny
przebieg przyjęty w Policji (25 000 km) x cena 1 km (0,72 zł);
6) koszt zakupu sprzętu teleinformatycznego – w tym stanowiska komputerowe
i drukarki, radiostacje bazowe, radiotelefony przenośne, mobilne terminale
noszone, urządzenia teleinformatyczne, rejestratory korespondencji, centralki
abonenckie, podstawowe zasilanie gwarantowane;
7) koszt eksploatacji urządzeń teleinformatycznych – w tym abonamenty i łącza
teletransmisyjne;
8) koszt zakupu wyposażenia kwaterunkowego.
Zestawienie dotyczące kosztów zorganizowania policji kolejowej w mln zł
Lp. Wyszczególnienie Propozycja
KGP1)
1
Koszty osobowe zatrudnienia funkcjonariuszy Policji
102,689
2
Koszt adaptacji obiektów pozyskanych przez Policję dla
48
nowych jednostek oraz rozbudowa bazy lokalowej
istniejących jednostek
3
Koszt eksploatacji pomieszczeń 0,84
4 Koszt
zakupu
środków transportu
6,54
5 Koszt
eksploatacji
środków transportu
1,638
10
6
Koszt zakupu niezbędnego sprzętu teleinformatycznego
4,337
7
Koszt eksploatacji sprzętu teleinformatycznego
0,3
8 Koszt
wyposażenia w sprzęt kwaterunkowo-biurowy
3,36
Razem:
167,704
1) Zestawienie KGP dotyczy zwiększenia etatu Policji o jeden tysiąc, tj.:

rozbudowy istniejących obecnie 3 KKP (Warszawa, Poznań, Wrocław) o dodatkowe 75 etatów
łącznie,

utworzenie 7 nowych KKP o etacie 75 każdy w garnizonie: zachodniopomorskim, pomorskim,
małopolskim, łódzkim, kujawsko-pomorskim, śląskim i mazowieckim,

utworzenie 8 nowych KKP o etacie 50 każdy w garnizonie: opolskim, lubelskim, podkarpackim,
warmińsko-mazurskim, lubuskim, świętokrzyskim, podlaskim, śląskim (jako druga jednostka w tym
garnizonie).
Skutki wejścia w życie niniejszego projektu ustawy zostaną sfinansowane z budżetu
państwa w części 42 – „Sprawy wewnętrzne”, po uprzednim zwiększeniu budżetu
resortu spraw wewnętrznych na rok 2012 o wskazaną kwotę.
Zmiana katalogu zadań ustawowych Policji w związku z wejściem w życie
projektowanej ustawy nie spowoduje konieczności opisu celów nowych zadań
w budżecie zadaniowym, jak również mierników określających stopień ich realizacji.
Zostanie ono uwzględnione jako działanie w ramach jednego z poddziałań.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ na rynek pracy
Wydanie ustawy będzie miało wpływ na rynek pracy polegający na zwiększeniu o 1000
etatów funkcjonariuszy Policji.
6. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Problematyka objęta projektowaną ustawą nie jest regulowana prawem Unii
Europejskiej.


07/02/BS
11
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: