Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
- znowelizowanie przepisów ustawy w konsekwencji wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 22 stycznia 2009 r. poprzez zmianę definicji abonenta i konsekwencji w przepisach ustawy z tym związanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2815
- Data wpłynięcia: 2010-02-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
- data uchwalenia: 2010-04-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 554
2815
jednostek samorządu terytorialnego
Regulacja nie ma wpływu na sektor finansów publicznych.
4.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Przyjęcie projektowanej regulacji nie będzie oddziaływać na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane regulacje zmierzają do rozszerzenia praw abonentów niebędących
stroną umowy pisemnej o świadczenie usług telekomunikacyjnych. W konsekwencji
wzmocnione zostaną prawa konsumentów. Skutkować to będzie dla przed-
siębiorców telekomunikacyjnych zwiększeniem:
1) obowiązków informacyjnych – poprzez wprowadzenie obowiązku doręczania na
piśmie wymaganych przepisami informacji abonentom niebędącym stroną
umowy pisemnej, którzy udostępnili swoje dane, o których mowa w art. 60a
ust. 1a (art. 60a ust. 1 pkt 1, art. 61 ust. 4 i 5, art. 131 ust. 3),
2) obowiązków w zakresie dostarczania wykazów wykonanych usług telekomu-
nikacyjnych – po zmianach, do ich otrzymywania będą uprawnieni także
abonenci niebędący stroną umowy pisemnej, którzy udostępnili swoje dane,
o których mowa w art. 60a ust. 1a (art. 80 ust. 1a),
3) koniecznością dokonania niewielkich zmian w regulaminach świadczenia usług,
dotyczących przede wszystkim abonentów pre-paid, które ponadto zgodnie
z art. 60a ust. 3 nie powodują uprawnienia abonentów do odstąpienia od
umowy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przepisy projektu mogą wpłynąć na sytuację przedsiębiorców telekomunika-
cyjnych, a przez to również na rozwój regionów.
59-02-aa
11
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych
Na podstawie art. 73 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr
171, poz. 1800, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa warunki korzystania przez abonenta:
1) publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru;
2) będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej
sieci telefonicznej operatora z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru:
a) w ramach istniejącej sieci tego samego operatora,
b) do istniejącej sieci innego operatora;
3) będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej
publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia
do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są
dostępne w połączonych sieciach;
4) będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej
publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia
do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są
dostępne w połączonych sieciach, w przypadku gdy Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej, zwany dalej "Prezesem UKE", na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z
dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne nałoży obowiązek realizacji
uprawnienia na wyznaczonego operatora o znaczącej pozycji na tym rynku.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 16 lipca
2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.
Rozdział 2
Zmiana przydzielonego numeru
§ 2. 1. Abonent publicznej sieci telefonicznej może wystąpić z wnioskiem w formie pisemnej
do dostawcy usług zapewniającego mu przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej
o zmianę przydzielonego numeru, jeżeli korzystanie z przydzielonego numeru jest dla
abonenta uciążliwe.
2. We wniosku abonent wykazuje, że korzystanie z przydzielonego numeru jest uciążliwe, w
szczególności opisuje i wyjaśnia, na czym polega uciążliwość. Jeżeli uciążliwość polega na
występowaniu uciążliwych połączeń, to wówczas abonent podaje ich przybliżone daty
i godziny.
3. Wniosek abonenta spełniający wymogi, o których mowa w ust. 2, podlega rozpatrzeniu
i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, z zastrzeżeniem § 3.
4. Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przydzieleniu, zamiast dotychczasowego,
nowego numeru i jego uruchomieniu.
5. Przed uruchomieniem nowego numeru dostawca usług, o którym mowa w ust. 1,
zawiadamia w formie pisemnej abonenta o przydzieleniu i o terminie uruchomienia nowego
numeru.
6. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 5, powinno być doręczone abonentowi w terminie
14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 3. 1. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku dostawca usług, o którym mowa w §
2 ust. 1, w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, zawiadamia w formie pisemnej abonenta
o odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia.
2. Odmowa zmiany przydzielonego numeru z powodu braku możliwości technicznych może
być udzielona abonentowi w przypadku wydania przez Prezesa UKE decyzji, o której mowa
w art. 74 ust. 2 ustawy, zwanej dalej "decyzją Prezesa UKE", w przedmiocie zawieszenia
uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy.
3. Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia
wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie
zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy, dostawca usług, o którym mowa
w § 2 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej
okoliczności.
4. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3,
dostawca usług, o którym mowa w § 2 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta,
w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie zmiany przydzielonego numeru
wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający
z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do zmiany przydzielonego
numeru.
5. Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję
odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy, wniosek abonenta
zostaje zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy usług lub operatorowi
tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o
nowym przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia.
Rozdział 3
Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie lokalizacji
§ 4. 1. Abonent stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej w przypadku zmiany miejsca
zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności, zwanych dalej "lokalizacją",
może wystąpić z wnioskiem w formie pisemnej do dostawcy usług zapewniającego mu
przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o przeniesienie
przydzielonego numeru do nowej lokalizacji w ramach istniejącej sieci tego samego
operatora.
2. Wniosek abonenta podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego
złożenia, z zastrzeżeniem § 5.
3. Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej
lokalizacji i jego uruchomieniu.
4. Przed uruchomieniem przydzielonego numeru w nowej lokalizacji dostawca usług,
o którym mowa w ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta o przeniesieniu
przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i o terminie jego uruchomienia.
5. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 4, powinno być doręczone abonentowi w terminie
14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 5. 1. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku dostawca usług, o którym mowa w §
4 ust. 1, w terminie 21 dni od dnia złożenia tego wniosku zawiadamia, w formie pisemnej,
abonenta o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru do nowej lokalizacji wraz
z podaniem uzasadnienia.
2
2.
Odmowa przeniesienia przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi
stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej wyłącznie w przypadku:
1) braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie
zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy;
2) gdy nowa lokalizacja abonenta znajduje się:
a) poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora obsługującego zakończenie sieci
abonenta,
b) w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi
numer geograficzny.
3. Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia
wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie
zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy, dostawca usług, o którym mowa
w § 4 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej
okoliczności.
4. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3,
dostawca usług, o którym mowa w § 4 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta,
w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego
numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać
wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do przeniesienia
przydzielonego numeru.
5. Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję
odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy, wniosek abonenta
zostaje zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej
decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o nowym
przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia.
Rozdział 4
Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniaj cego
przył czenie do publicznej sieci telefonicznej
§ 6. 1. Abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie
do stacjonarnej lub ruchomej publicznej sieci telefonicznej, w celu realizacji uprawnienia,
o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, występuje z wnioskiem w formie pisemnej
do nowego dostawcy usług o przeniesienie przydzielonego numeru do tego dostawcy,
zwanego dalej "nowym dostawcą", zastrzeżeniem §7.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) w przypadku abonenta będącego osobą fizyczną:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - nazwę i numer
dokumentu stwierdzającego tożsamość,
c) adres korespondencyjny;
2) w przypadku abonenta niebędącego osobą fizyczną:
a) nazwę,
b) numer identyfikacyjny REGON lub NIP, o ile został nadany, lub numer w rejestrze
przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej lub innym właściwym
rejestrze prowadzonym w państwie członkowskim,
c) siedzibę i adres korespondencyjny;
3) przydzielony numer, o przeniesienie którego wnioskuje abonent, a w przypadku
abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie
do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej - także adres zakończenia sieci;
3
4) adres, pod który zostanie przeniesiony numer - w przypadku abonentów będących stroną
umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci
telefonicznej;
5) numery telefonów albo numery lub numer umowy o świadczenie publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą - w przypadku przenoszenia więcej
niż jednego numeru;
6) wybrany przez abonenta sposób poinformowania go o rozpoczęciu świadczenia usług:
a) telefonicznie,
b) za pomocą komunikatu tekstowego albo
c) za pośrednictwem poczty elektronicznej.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, abonent dołącza oświadczenie, którego wzór
stanowi załącznik do rozporządzenia, oraz może dołączyć pełnomocnictwo
do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, w szczególności
do wypowiedzenia w imieniu abonenta umowy z dotychczasowym dostawcą, udzielone
nowemu dostawcy w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Udzielenie pełnomocnictwa
jest obowiązkowe, jeżeli przeniesienie numeru następuje zgodnie z art. 71a ustawy. Wniosek,
o którym mowa w ust. 1, złożony bez wymaganych załączników pozostawia się bez
rozpatrzenia, o czym abonent zostaje niezwłocznie zawiadomiony przez nowego dostawcę
w formie pisemnej wraz z podaniem przyczyny i załączonym wzorem oświadczenia.
4. Termin na rozpatrzenie przez nowego dostawcę wniosku, o którym mowa w ust. 1,
z zastrzeżeniem ust. 12, wynosi odpowiednio:
1) 6 godzin roboczych, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług
zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek
osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy;
2) 1 dzień roboczy, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym
przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek osobiście
w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy;
3) 3 dni robocze, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym
przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek w inny sposób niż
określony w pkt 1;
4) 14 dni roboczych, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym
przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek w inny sposób niż
określony w pkt 2.
5. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, nowy
dostawca niezwłocznie zawiera z abonentem umowę o świadczenie publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, która powinna
w szczególności określać termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę,
zgodny z terminem rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą.
6. Przeniesienie numeru następuje z dniem rozwiązania umowy o świadczenie publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą.
7. Przeniesienie numeru, na wyraźne żądanie abonenta zawarte w oświadczeniu, o którym
mowa w ust. 3, następuje nie później niż w terminie:
1) 1 dnia roboczego - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług
zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej, lub
2) 7 dni roboczych - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług
zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej
- od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 5, albo w późniejszym terminie w trakcie
trwania dotychczasowej umowy, wskazanym przez abonenta.
8. Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług
telekomunikacyjnych dłuższej niż:
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2815
› Pobierz plik