eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

- znowelizowanie przepisów ustawy w konsekwencji wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 22 stycznia 2009 r. poprzez zmianę definicji abonenta i konsekwencji w przepisach ustawy z tym związanych;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2815
  • Data wpłynięcia: 2010-02-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
  • data uchwalenia: 2010-04-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 554

2815


U Z A S A D N I E N I E

Projekt ma na celu wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia
22 stycznia 2009 r. (sprawa C-492/07). W wyroku tym TSUE stwierdził niezgodność
definicji zawartej w ustawie – Prawo telekomunikacyjne z definicją przyjętą w art. 2
lit. k dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r.
w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i
usług łączności elektronicznej
(dyrektywa ramowa) (Dz. Urz. UE L 108 z 24.04.2002, str. 33).
W związku z wyżej wymienionym wyrokiem, projekt zawiera zmianę definicji
abonenta (art. 2 pkt 1 ustawy – Prawo telekomuniakcyjne) polegajacą na wykreśleniu
zwrotu „w formie pisemnej”.
W efekcie ww. zmiany definicji abonenta rozszerzeniu ulegnie zakres podmiotów
objętych pojęciem abonent. Zgodnie z nową definicją abonentem będzie także podmiot
niebędący stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie usług
telekomunikacyjnych z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
Generalnie można stwierdzić, że wśród abonentów można wyróżnić:
1) abonentów będących stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie
usług telekomunikacyjnych z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomuni-
kacyjnych oraz
2) abonentów niebędących stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie
usług telekomunikacyjnych z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomuni-
kacyjnych.
Wśród tych drugich znajdą się między innymi użytkownicy aparatów publicznych oraz
użytkownicy końcowi usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci
telefonicznej.
Zaistniała zatem potrzeba zmiany przepisów ustawy – Prawo telekomunikacyjne,
w których występuje pojęcie „abonent”, tak aby przepisy te były wykonalne dla
poszczególnych „typów” abonentów i aby uwzględniały ich specyfikę. W związku
z tym, wykonanie wyroku TSUE wymaga nie tylko zmiany definicji abonenta z art. 2
pkt 1, lecz także konieczne jest doprecyzowanie poszczególnych przepisów ustawy
– Prawo telekomunikacyjne, tak aby było wskazane, jakiej kategorii abonentów dotyczy
dany przepis.
Uzasadnienie szczególowe
Art. 2 pkt 1
Zmiana definicji abonenta polega na wykreśleniu zwrotu „w formie pisemnej”.
W zwiazku ze zmianą rozszerzeniu ulegnie zakres przedmiotowy pojęcia abonent.
Oprócz podmiotów bedących stroną umowy pisemnej, tak jak dotychczas, pojęciem
tym zostaną również objęci m.in. użytkownicy tzw. pre-paid w telefonii komórkowej,
a także użytkownicy korzystający z aparatów publicznych.
Ponadto do definicji abonenta została wprowadzona zmiana legislacyjna. Mianowicie,
w celu doprecyzowania, po wyrazie „umowy” dodano zwrot „o świadczenie usług
telekomunikacyjnych”.
Art. 59 ust. 1
Zmiana polega na doprecyzowaniu tego przepisu w kontekście użycia odwołania w jego
treści do art. 56 ust. 3 pkt 9 – 16, który dotyczy regulaminu dla abonentów
posiadających umowę pisemną.
Art. 59 ust. 2
Zmiana polega na dostosowaniu terminologii do zmienionej definicji abonenta.
W związku z powyższym zmiana sprowadza się do zastąpienia wyrazów
„użytkowników końcowych usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej
sieci telefonicznej” określeniem „abonentów niebędących stroną umowy pisemnej
z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych”.
Art. 60
Zmiana polega na dostosowaniu terminologii do zmienionej definicji abonenta.
W związku z powyższym zmiana sprowadza się do zastąpienia wyrazów „użyt-
kowników końcowych usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci
telefonicznej” określeniem „abonentów niebędących stroną umowy pisemnej z dos-
tawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych”.


2
Art. 60a
Treść pkt 1 dostosowano do zmienionej definicji abonenta, w związku z czym
konieczne było wskazanie, iż dostawca publicznie dostępnych usług telekomu-
nikacyjnych jest obowiązany do doręczenia na piśmie treści zmiany warunków umowy
tylko tym abonentom, którzy udostępnili swoje dane umożliwiające wykonanie tego
obowiązku.
Przepis art. 60a ust. 1b przewiduje, iż abonenci, którzy udostępnili swoje dane,
o których mowa w ust. 1a, oraz wskazali adres poczty elektronicznej, mogą
otrzymywać informacje o treści każdej proponowanej zmiany regulaminu świadczenia
usług (w przypadku jednostronnej zmiany wzorca na podstawie art. 384¹ Kodeksu
cywilnego) zamiast w formie pisemnej (jak dotychczas), drogą elektroniczną lub za
pomocą podobnego środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość,
z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem tych zmian
w życie.
Należy zauważyć, że powyższe rozwiązanie nie będzie miało zastosowania
w przypadku zmian postanowień umowy nieznajdujących się w regulaminie. W takim
przypadku nadal obowiązuje forma pisemna. Wynika to, nie tylko ze względu na
literalną treść art. 60a ust. 1b, ale również w związku z art. 77 Kodeksu cywilnego,
który stanowi, że w przypadku umów zawartych w formie pisemnej ich zmiana musi
być dokonana w tej samej formie. Należy mieć jednak na uwadze, iż na podstawie
art.
78 § 2 Kodeksu cywilnego formą zrównaną z formą pisemną jest forma
elektroniczna opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Wprowadzenie w ust. 1b oraz ust. 4 takiej możliwości wpisuje się w trendy
tzw. Zielonego ICT, czyli stosowania szczególnych rozwiązań mających na celu
ograniczenie zmian klimatycznych, ochronę środowiska, redukcję zużycia energii
i naturalnych zasobów oraz przede wszystkim zwiększenie świadomości społecznej na
temat wpływu gospodarki na środowisko naturalne. Zmiana pozwoli na ograniczenie
przesyłania dokumentów papierowych w sytuacji, kiedy abonenci uznają, że
wystarczające jest dla nich otrzymywanie informacji za pomocą nowoczesnych
środków przekazu. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie
wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji tych zmian. W związku

3
z uwzględnieniem w zmienianych przepisach tzw. użytkowników pre-paid, którzy nie
mają okresów rozliczeniowych, zmieniono w ust. 1 sposób określania terminu
przekazywania przedmiotowych informacji.
Zmiany w ust. 4 i 5 stanowią zmiany wynikające z potrzeby dostosowania do zmie-
nionej definicji abonenta. Jednocześnie, w związku z faktem, iż informacje, o których
mowa w ust. 4 nie stanowią warunków umowy, wprowadza się możliwość
informowania abonentów w inny niż forma pisemna sposób, pod warunkiem wyrażenia
przez abonenta zgody.
W ust. 5 ponadto wprowadzono zdanie drugie w brzmieniu analogicznym jak w art. 60a
ust. 4.
Art. 61
Zmiany w ust. 4 i 5 stanowią zmiany wynikające z potrzeby dostosowania do zmie-
nionej definicji abonenta. Zmiana w ust. 4 polega na doprecyzowaniu, że dostawca
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dostarcza cennik nieodpłatnie wraz
z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych oraz na
każde żądanie abonentom, którzy udostępnili identyfikujące ich dane. Pozostali
abonenci mogą zapoznać się z treścią cennika ze względu na obowiązek podawania go
przez dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych do wiadomości
publicznej.
W ust. 5 zmiany są analogiczne jak w ust. 4, a ponadto zmieniono sposób określania
terminu doręczania abonentom, którzy udostępnili swoje dane oraz podawania do
publicznej wiadomości treści zmian w cenniku, z uwagi, że dotychczasowy sposób
(odnoszący się do okresu rozliczeniowego) jest nieadekwatny w sytuacji podawania
tych informacji do publicznej wiadomości.
Dodano nowy ust. 5a, który pełni podobną funkcję, co art. 60a ust. 1b w zakresie
regulaminu świadczenia usług i w świetle którego na żądanie abonenta, który podał
swoje dane, dostawca publicznie dostępnych usług może zamiast w formie pisemnej
przekazywać zmiany cennika drogą elektroniczną lub za pomocą innego środka
porozumiewania się na odległość. Wprowadzenie takiej możliwości wpisuje się
w trendy tzw. Zielonego ICT, czyli stosowania szczególnych rozwiązań mających na
celu ograniczenie zmian klimatycznych, ochronę środowiska, redukcję zużycia energii
i naturalnych zasobów oraz przede wszystkim zwiększenie świadomości społecznej na

4
temat wpływu gospodarki na środowisko naturalne. Zmiana pozwoli na ograniczenie
przesyłania dokumentów papierowych w sytuacji, kiedy abonenci uznają, że
wystarczające jest dla nich otrzymywanie informacji za pomocą nowoczesnych
środków przekazu.
Art. 66 ust. 2
Zmiana w ust. 2 wynika z potrzeby dostosowania do zmienionej definicji abonenta.
Dzięki tej zmianie w ramach usługi informacji o numerach telefonicznych będą mogły
być udostępniane dane także tych abonentów, którzy nie mają umowy pisemnej, ale
podali swoje dane wymienione w art. 60a ust. 1a. W konsekwencji, użytkownicy pre-
-paid, którzy zrezygnują z anonimowości będą mogli być objęci usługą informacji
o numerach telefonicznych.
Art. 71 ust. 1, 1a i 3
Zmiany mają charakter legislacyjny. W związku z faktem, że nowa definicja abonenta
będzie obejmowała także użytkowników końcowych usługi przedpłaconej, w przepisie
zrezygnowano ze zbędnych powtórzeń.
Art. 78 ust. 2 i 8
W związku z faktem, że nowa definicja abonenta będzie obejmowała także zarejestro-
wanych użytkowników końcowych usługi przedpłaconej, w przepisie pojęcia „abo-
nenta” oraz „zarejestrowanego użytkownika końcowego usługi przedpłaconej”
zastąpiono zbiorczym pojęciem „abonenta, który udostępnił swoje dane”.
Art. 80 ust. 1, 1a i 4 – 7
Zmiany zaproponowane w tym przepisie polegają na dodaniu uregulowań dotyczących
realizacji uprawnienia do otrzymywania wykazów wykonanych usług telekomuni-
kacyjnych dla abonentów będących użytkownikami usługi przedpłaconej w publicznej
sieci telefonicznej. W ust. 1 wskazano, że każdy abonent powinien otrzymać pod-
stawowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych zawierający informację
o zrealizowanych płatnych połączeniach wraz z fakturą. Jednak abonenci będący
użytkownikami usługi przedpłaconej, w publicznej sieci telefonicznej co do zasady nie
otrzymują faktur, a ponadto trudno w ich przypadku mówić o okresach
rozliczeniowych. Konieczne było zatem dodanie ust. 1a, który w sposób szczególny
modyfikuje zasady udostępniania wykazów dla tej właśnie kategorii abonentów.

5
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: