eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o Rzeczniku do Spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji

Poselski projekt ustawy o Rzeczniku do Spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji

projekt ustawy dotyczy wypełnienia zobowiązania wynikającego z prawa wspólnotowego zawartego w dyrektywach dotyczących równego traktowania z powodu płci, rasy, pochodzenia narodowego i etnicznego, religii i przekonań, wieku oraz orientacji seksualnej zarówno w publicznej jak i w prywatnej sferze życia społecznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2808
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 78 dn. 26-11-2010

2808

wieku oraz orientacji seksualnej, a także podejmowanie działań mających na
celu eliminowanie dyskryminacji z powodów, o których mowa w art. 1 ust.3.,
2. zapewnienie ofiarom dyskryminacji z powodów, o których mowa w art.1 ust.
3 indywidualnej pomocy w składaniu skarg oraz dochodzeniu roszczeń,
3. prowadzenie niezależnych badań dotyczących zjawiska dyskryminacji z
powodów, o których mowa w art.1 ust. 3,
4. publikowanie raportów i formułowanie rekomendacji w zakresie
przeciwdziałania dyskryminacji z powodów, o których mowa w art.1 ust.3.

Art. 11. Rzecznik w szczególno ci:

1. Inicjuje i monitoruje działania na rzecz przestrzegania zasady równego
traktowania oraz zapobiegania i zwalczania dyskryminacji z powodu płci,
rasy, pochodzenia narodowego i etnicznego, religii i przekonań, wieku oraz
orientacji seksualnej,
2. Dokonuje analiz i ocen sytuacji społecznej osób narażonych na dyskryminację
z powodów, o których mowa w pkt.1, a w szczególno ci monitoruje układy
zbiorowe, kodeksy wła ciwego postępowania i inne dokumenty pod kątem
przestrzegania zasady równego traktowania, zbiera przykłady dobrych
praktyk, inicjuje wymianę do wiadczeń w tym zakresie,
3. Promuje, upowszechnia i propaguje problematykę równego traktowania oraz
wiedzę na temat dyskryminacji z powodów, o których mowa w pkt.1, a także
na temat metod i strategii jej przeciwdziałania m.in. poprzez publikacje
własne, opiniowanie programów szkolnych, programów szkoleń dla
pracowników administracji publicznej oraz wymiaru sprawiedliwo ci, a także
opracowywanie i opiniowanie założeń akcji uwrażliwiających społeczeństwo
na problematykę dyskryminacji,
4. Opracowuje projekty aktów prawnych w zakresie spraw należących do
wła ciwo ci Rzecznika oraz występuje do wła ciwych organów z wnioskiem o
podjęcie inicjatywy ustawodawczej w związku z tymi projektami,

5
5. Przeprowadza analizy i oceny rozwiązań prawnych pod kątem respektowania
zasady równego traktowania wszystkich osób niezależnie od ich płci,
pochodzenia rasowego lub narodowego i etnicznego, religii i przekonań,
wieku oraz orientacji seksualnej, również w wietle obowiązujących w tym
zakresie przepisów prawa międzynarodowego,
6. Opiniuje projekty aktów prawnych i innych dokumentów oddziałujących na
sytuację osób narażonych na dyskryminację z powodów, o których mowa w
pkt.1,
7. Zasięga opinii i wspiera działalno ć grup, organizacji i rodowisk działających
na rzecz osób dyskryminowanych z powodów, o których mowa w pkt.1,
współpracuje z tymi organizacjami przy wykonywaniu swych zadań,
8. Współdziała w tworzeniu oraz koordynowaniu rządowych programów na
rzecz równego traktowania oraz przeciwdziałania dyskryminacji z powodów,
o których mowa w pkt.1, a także monitoruje realizację takich programów i
opracowuje kryteria ich ewaluacji,
9. Uczestniczy w pracach międzynarodowych organizacji i instytucji zajmujących
się problematyką dyskryminacji, dostarcza im informacji, również
statystycznych, na temat rozmiarów i przejawów zjawiska dyskryminacji z
powodów, o których mowa w pkt. 1,
10. Współdziała z Ministrem Spraw Zagranicznych w przygotowaniu
sprawozdań i raportów z realizacji wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych dotyczących równego traktowania,
11. Udziela informacji dotyczących aktów prawnych obowiązujących w zakresie
równego traktowania oraz przeciwdziałania dyskryminacji z powodów, o
których mowa w pkt.1, a także informacji o możliwo ciach składania skarg
oraz dochodzenia roszczeń,
12. wiadczy pomoc prawną lub wskazuje inne możliwo ci uzyskania bezpłatnej
pomocy prawnej osobie podnoszącej zarzut dyskryminacji z powodów, o
których mowa w pkt.1, jeżeli osoba ta udokumentuje, że znajduje się w
szczególnie trudnej sytuacji finansowej, pomoc taka jest wiadczona po
przeprowadzeniu wstępnego postępowania wyja niającego, które

6
uprawdopodobniło prawdziwo ć zarzutu; może ona polegać, w

szczególno ci na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych
oraz opracowywaniu projektów pism procesowych,
13. Bierze udział, za zgodą osoby zarzucającej dyskryminację z powodów, o
których mowa w pkt.1, w postępowaniu mającym na celu polubowne
załatwienie sprawy.
14. W szczególnie uzasadnionych wypadkach zwraca się do uprawnionego
oskarżyciela o wszczęcie postępowania w sprawach o przestępstwa cigane z
urzędu lub w sprawach o wykroczenia albo bierze udział w postępowaniu
cywilnym lub administracyjnym na prawach przysługujących
prokuratorowi.

Art. 12. Rzecznik podejmuje działania przewidziane w art. 11 ust.12 i 13 na wniosek
ofiar, wiadków dyskryminacji lub z własnej inicjatywy, biorąc w szczególno ci pod
uwagę informacje wskazujące na naruszenie praw.

Art. 13. 1 Przy wykonywaniu swoich zadań Rzecznik współdziała z wła ciwymi
organami administracji publicznej, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi.
2. Rzecznik może w szczególno ci :
1) zwrócić się do organów władzy publicznej, organizacji lub instytucji o
złożenie wyja nień i udzielenie niezbędnych informacji, a także o
udostępnienie akt i dokumentów, w tym zawierających dane osobowe,
2) zwrócić się do wła ciwych organów, w tym Rzecznika Praw Obywatelskich,
Rzecznika Praw Dziecka i innych organizacji lub instytucji o podjęcie działań z
zakresu ich kompetencji lub usprawnienie trybu załatwiania spraw
dotyczących dyskryminacji z powodów, o których mowa w art. 1 ust. 3.
3. Organy, instytucje i organizacje, do których Rzecznik zwraca się ze sprawami
okre lonymi w ust. 1 i 2, są obowiązane ustosunkować się do nich w terminie 30 dni
od daty ich otrzymania.


7
Art. 14. Organy opracowujące projekty aktów prawnych są obowiązane do
uzyskiwania opinii i stanowiska Rzecznika w zakresie spraw należących do jego
wła ciwo ci.

Art. 15. 1. Rzecznik przedstawia wła ciwym organom władzy publicznej,
organizacjom i instytucjom oceny i wnioski zmierzające do zapewnienia skutecznej
ochrony przed dyskryminacją z powodów, o których mowa w art. 1 ust.3.
2. Rzecznik może występować do wła ciwych organów z wnioskami o podjęcie
inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych
mających na celu zapewnienia równego traktowania i eliminację dyskryminacji z
powodów, o których mowa w art. 1 ust.3.
3. Organy, instytucje i organizacje, do których Rzecznik zwrócił się z wnioskami
okre lonymi w ust. 1 i 2, są obowiązane ustosunkować się do tych wniosków w
terminie 30 dni od daty ich otrzymania.

Art. 16. 1. Rzecznik przedstawia corocznie Sejmowi i Senatowi informację o swojej
działalno ci i opinię o stanie przestrzegania zasady równego traktowania oraz
rekomendacje działań mających na celu eliminację dyskryminacji z powodów, o
których mowa w art. 1 ust. 3.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1. jest podawana do wiadomo ci publicznej.

Art. 17. 1. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika do Spraw
Przeciwdziałania Dyskryminacji, zwanego dalej Biurem.
2. Organizację oraz zasady działania Biura okre la statut nadany w drodze
rozporządzenia przez Marszałka Sejmu.

Art. 18. Rzecznik tworzy, uwzględniając konieczno ć zapewnienia równego dostępu
do pomocy pokrzywdzonym z powodu dyskryminacji, delegatury swojego urzędu
oraz okre la ich siedziby, wła ciwo ć terytorialną i rzeczową.

Art. 19. Rzecznik może zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.

8

Art. 20. Wydatki związane z funkcjonowaniem Rzecznika do Spraw
Przeciwdziałania Dyskryminacji są ujmowane w ustawie budżetowej i pokrywane z
budżetu państwa.

Art. 21. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.



























9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: