eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Wizowy

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2806
  • Data wpłynięcia: 2010-02-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 531

2806

państw obcych oraz innym osobom zrównanym z nimi pod względem przywilejów i
immunitetów na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów
międzynarodowych oraz członkom ich rodzin.
Oznaczenia dla tranzytowej wizy lotniskowej oraz dla wizy Schengen wydawanej w celu
tranzytu reguluje Wspólnotowy Kodeks Wizowy, natomiast oznaczenia wiz wydawanych ww.
osobom określi rozporządzenie ministra właściwego do spraw zagranicznych, wydane na
podstawie art. 48f ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.
W § 2 ust. 3 projektu rozporządzenia określono kolejne oznaczenia cyfrowe (od „21” do
„26”) dla poszczególnych celów, w jakich mogą być wydawane wyłącznie wizy krajowe zgodnie
z art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.
W § 3 projektu rozporządzenia wskazano, jakie wzory są określone w poszczególnych
sześciu załącznikach do projektu rozporządzenia, tzn. wzór blankietu wizowego, wzór formularza
wniosku o wydanie wizy krajowej, wzór formularza wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub
wizy krajowej, wzór naklejki wizowej wizy krajowej, wzór stempla potwierdzającego złożenie w
terminie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej i wzór formularza, na którym
wydaje się decyzję o odmowie wydania wizy krajowej, unieważnieniu lub cofnięciu wizy
krajowej.
Określony w załączniku nr 1 wzór blankietu wizowego, w którym zamieszcza się wizę
krajową w szczególnym przypadku uzasadnionym interesem cudzoziemca (art. 38 ust. 1 ustawy),
nie został zmieniony w stosunku do dotychczas obowiązującego wzoru tego dokumentu.
Określony w załączniku nr 2 wzór formularza wniosku o wydanie wizy krajowej został
określony odrębnie od wzoru formularza wniosku o wydanie wizy Schengen, określonego w
załączniku I do Wspólnotowego Kodeksu Wizowego, który nie przewiduje już możliwości
stosowania tego formularza dla wiz krajowych. Wzór formularza wniosku o wydanie wizy
krajowej został określony w sposób możliwie analogiczny w stosunku do formularza wniosku o
wydanie wizy Schengen, z uwzględnieniem art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach wskazującego na elementy, które powinien zawierać formularz wniosku o
wydanie wizy krajowej.
W określonym w załączniku nr 3 wzorze formularza wniosku o przedłużenie wizy
Schengen lub wizy krajowej odniesienie do wiz jednolitych zostało zastąpione odniesieniem do
wiz Schengen. Ponadto wykreślono część D zamieszczoną w dotychczasowym wzorze tego
formularza, dotyczącą dzieci i innych osób objętych wnioskiem o przedłużenie wizy, wpisanych
do dokumentu podróży cudzoziemca, gdyż zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, formularz wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy
krajowej nie zawiera danych innych osób objętych takim wnioskiem.
Określony w załączniku nr 4 wzór naklejki wizowej wizy krajowej nie został zmieniony
w stosunku do wzoru obowiązującego dotychczas.
W załączniku nr 5 określono wzór stempla potwierdzającego złożenie w terminie wniosku
o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej o treści: „Wniosek o przedłużenie wizy
Schengen lub wizy krajowej został złożony w terminie”
, który zawiera miejsce na zamieszczenie
daty i podpisu osoby upoważnionej.
Określony w załączniku nr 6 wzór formularza, na którym wydaje się decyzję o odmowie
wydania wizy krajowej, unieważnieniu lub cofnięciu wizy krajowej został sporządzony w sposób
21
możliwie analogiczny do standardowego formularza do powiadomień o odmowie wydania wizy,
o jej unieważnieniu lub cofnięciu oraz do uzasadnień, określonego w załączniku VI do
Wspólnotowego Kodeksu Wizowego, mającego zastosowanie do wiz Schengen. Formularz, na
którym wydaje się decyzję o odmowie wydania wizy krajowej, unieważnieniu lub cofnięciu wizy
krajowej, zawiera natomiast podstawy odmowy wydania wizy krajowej, określone w art. 30
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach oraz podstawy unieważnienia lub cofnięcia
wizy krajowej określone w art. 48a ww. ustawy.
W § 4 projektu rozporządzenia określono wymogi dotyczące fotografii dołączanej do
wniosku o wydanie wizy krajowej lub wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej.
Przyjęto, że wymogi te będą odpowiadać wymogom dotyczącym fotografii dołączanej do
wniosku o wydanie wizy Schengen, które zgodnie z art. 13 ust. 4 Wspólnotowego Kodeksu
Wizowego Wymogi odpowiadają międzynarodowym normom określonym w dokumencie 9303
wydanym przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), część 1, wydanie
VI. Z uwagi na fakt, że standardy określone w dokumencie 9303 wydanym przez
Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), część 1, mają zastosowanie do
wymogów dotyczących fotografii dołączanych do dokumentów paszportowych wydawanych na
podstawie ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz.
1027, z późn. zm.), w projekcie rozporządzenia wzorowano się na zapisach rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie dokumentów
paszportowych oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia fałszerstw lub wad w tych
dokumentach oraz w sytuacji ich zniszczenia (Dz. Nr 152, poz. 1090, z późn. zm.).
W § 4 ust. 3 projektu rozporządzenia wskazano w sposób ogólny, że uprawnienie do
dołączenia fotografii przedstawiającej osobę w okularach z ciemnymi szkłami powinno zostać
poświadczone odpowiednim dokumentem, bez odsyłania do przepisów o orzekaniu o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, gdyż niniejsze rozporządzenie dotyczy m.in.
cudzoziemców ubiegających się o wydanie wizy krajowej, co ma miejsce poza granicami Polski.
W § 5 projektu rozporządzenia określono sposób odnotowywania przyjęcia wniosku o
wydanie wizy krajowej w dokumencie podróży. Zgodnie z dotychczasową regulacją, przyjęcie
wniosku o wydanie wizy krajowej odnotowuje się w dokumencie podróży na pierwszej wolnej,
przeznaczonej na wizy stronie. Projektowany przepis nie określa już sposobu odnotowywania
przyjęcia wniosku o wydanie wizy Schengen, gdyż Wspólnotowy Kodeks Wizowy reguluje
procedurę związaną z przyjmowaniem wniosku o wydanie wizy Schengen, przewidując
zamieszczanie w dokumencie podróży stempla świadczącego o dopuszczalności wniosku, co
będzie miało zastosowanie do dnia, w którym Wizowy System Informacyjny osiągnie pełną
sprawność operacyjną we wszystkich regionach. W związku z tym, że przepis dotyczy tylko
wniosków o wydanie wiz krajowych, które mogą być składane tylko do konsula, przepis odnosi
się tylko do tego organu. Doprecyzowano jednocześnie, że konsul odnotowuje przyjęcie wniosku
o wydanie wizy krajowej przez odciśnięcie nie tylko właściwej pieczęci, ale i datownika.
W § 6 projektu rozporządzenia określono sposób przekazywania Szefowi Urzędu do
Spraw Cudzoziemców przez konsula danych z wniosku o wydanie wizy w przypadkach, o
których mowa w art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach,
oraz sposób przekazywania Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców przez konsula,
Komendanta Głównego Straży Granicznej i ministra właściwego do spraw zagranicznych
informacji o wydaniu wizy Schengen w przypadku, o którym mowa w art. 47 ust. 2 ww. ustawy.
22
Sposób przekazywania danych z wniosku o wydanie wizy w przypadku przeprowadzania
konsultacji wizowych, o których mowa w art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach odpowiada dotychczas określonemu sposobowi przekazywania tych
danych, w ramach dotychczas przeprowadzanych konsultacji wizowych, na podstawie art. 39
oraz 40 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach. Jednocześnie zdecydowano, że ten
sam sposób będzie dotyczył także przekazywania informacji o wydaniu wizy Schengen w
przypadku, o którym mowa w art. 47 ust. 2 ww. ustawy.
W § 7 projektu rozporządzenia określono sposób unieważniania naklejki wizowej wizy
krajowej, w przypadku, o którym mowa w art. 40 ust. 2, tj. w przypadku błędu wykrytego po
zamieszczeniu naklejki wizowej wizy krajowej w dokumencie podróży, w polskim dokumencie
tożsamości cudzoziemca lub na blankiecie wizowym. Wskazano, że w takim przypadku naklejkę
wizową wizy krajowej unieważnia się przekreśleniem jej na krzyż atramentem niemożliwym do
wywabienia. Sposób ten odpowiada regulacji art. 28 ust. 2 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego,
odnoszącego się do unieważniania naklejki wizowej wiz Schengen.
W § 8 projektu określono sposób odnotowywania przez konsula, ministra właściwego do
spraw zagranicznych, komendanta placówki Straży Granicznej lub komendanta oddziału Straży
Granicznej wydania decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen lub wizy krajowej w
dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie
wizowym. Wydanie decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen lub wizy krajowej
konsul, minister właściwy do spraw zagranicznych, komendant placówki Straży Granicznej lub
komendant oddziału Straży Granicznej odnotowuje w dokumencie podróży, polskim dokumencie
tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym przez odciśnięcie pieczęci
zawierającej rodzaj i numer decyzji, podstawę prawną jej wydania i podpis upoważnionej osoby
oraz datownika albo przez umieszczenie adnotacji zawierającej rodzaj i numer decyzji, podstawę
prawną jej wydania i podpis upoważnionej osoby oraz przez odciśnięcie datownika. Przepis
zawiera analogiczną regulację w stosunku do treści dotychczasowego § 8 ust. 1 rozporządzenia w
sprawie wiz dla cudzoziemców, z tym, że odnosi się do szerszego katalogu organów wydających
zgodnie z ustawą decyzje o unieważnieniu wiz Schengen oraz wiz krajowych oraz szerszego
katalogu dokumentów, w których wiza może być zamieszczona, a ponadto obejmuje także
decyzje o cofnięciu tych wiz, przewidziane ustawą o cudzoziemcach. Przepis nie ma już
zastosowania do decyzji o odmowie wydania wizy wydawanych na granicach (są to wizy
Schengen), zgodnie z delegacją ustawową.
W § 8 projektu zrezygnowano jednocześnie z regulacji technicznego sposobu
unieważniania wiz w przypadku wydania decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen
lub wizy krajowej, gdyż zgodnie z art. 48c ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach,
do unieważnienia lub cofnięcia wizy krajowej stosuje się odpowiednio przepis art. 34 ust. 5
Wspólnotowego Kodeksu Wizowego, zgodnie z którym w przypadku unieważnienia lub
cofnięcia wizy opatruje się ją stemplem „UNIEWA NIONO” lub „COFNI TO”, a optycznie
zmienny element naklejki wizowej, element zabezpieczający, zwany „efektem obrazu ukrytego”,
oraz napis „wiza” unieważnia się przekreśleniem.
W § 9 projektu rozporządzenia określono sposób zamieszczania naklejki wizowej wizy
krajowej w dokumencie podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym
blankiecie wizowym. Wskazano, zgodnie z dotychczasową regulacją, że naklejkę wizową wizy
krajowej zamieszcza się w dokumencie podróży na stronie, na której odnotowano przyjęcie
wniosku o wydanie wizy. Ponadto naklejkę wizową wizy krajowej zamieszcza się w dokumencie
23
podróży, polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie wizowym
przez wklejenie odpowiednio zabezpieczonej naklejki samoprzylepnej, wypełnionej przez organ
wydający wizę. W przepisie uwzględniono możliwość zamieszczenia naklejki wizowej wizy
krajowej również w polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca lub na osobnym blankiecie
wizowym oraz fakt, że zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach przyjęcie
wniosku o wydanie wizy krajowej odnotowuje się tylko w dokumencie podróży cudzoziemca.
W § 10 projektu rozporządzenia określono sposób anulowania wizy krajowej wydawanej
w toku postępowań: o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenia na
osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE. W przepisie wskazano,
że wizę krajową wydaną w toku postępowań: o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, zezwolenia na osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
WE anuluje się w dokumencie, w którym wiza została zamieszczona, przez odciśnięcie pieczęci
albo przez umieszczenie adnotacji zawierających podstawę prawną anulowania wizy i wyrazu
„anulowano”, zamieszczenie podpisu upoważnionego pracownika urzędu wojewódzkiego oraz
przez odciśnięcie datownika. Przepis uwzględnia fakt, że zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach nie będą już wydawane wizy krajowe w toku postępowania o
przedłużenie wizy. W stosunku do dotychczasowego brzmienia przepis został przeredagowany w
taki sposób, aby zarówno pieczęć jak i adnotacja zawierały podstawę prawną anulowania wizy i
wyraz „anulowano" oraz aby zamieszczenie podpisu upoważnionego pracownika urzędu
wojewódzkiego było konieczne zarówno w przypadku stosowania pieczęci, jak i zamieszczania
adnotacji. Zrezygnowano jednocześnie z konieczności stosowania w tym przypadku pieczęci
urzędowej, jako nieadekwatnej przy dokonywaniu czynności materialno-technicznej, jaką
stanowi anulowanie wizy po zakończeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia
pobytowego.
W § 11 projektu rozporządzenia wskazano, że do czasu wyczerpania zapasów w urzędach
konsularnych, które nie są podłączone do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS), o którym
mowa w art. 1 decyzji Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. ustanawiającej Wizowy
System Informacyjny (VIS) (Dz. Urz. UE L 218 z 15.06.2004, str. 5), oraz w urzędach
wojewódzkich, wizy krajowe mogą być wydawane na blankietach według wzoru określonego w
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 grudnia 2008 r. w
sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 236, poz. 1643).
Dotychczas obowiązujący wzór naklejki wizowej został wprowadzony rozporządzeniem
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 kwietna 2009 r. zmieniającym
rozporządzenie w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 65, poz. 551). W ww.
rozporządzeniu w § 2 w ust. 2 przewidziano, że do czasu wyczerpania zapasów w urzędach
konsularnych, które nie są podłączone do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS), o którym
mowa w art. 1 decyzji Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. ustanawiającej Wizowy
System Informacyjny (VIS) (Dz. Urz. UE L 218 z 15.06.2004, str. 5), wizy mogą być wydawane
na blankietach dotychczasowego wzoru. Powyższa regulacja odpowiadała brzmieniu art. 2
rozporządzenia Rady (WE) nr 856/2008 z dnia 24 lipca 2008 r. zmieniającego rozporządzenie
(WE) nr 1683/95 ustanawiające jednolity formularz wizowy w odniesieniu do numeracji wiz (Dz.
Urz. WE L 235 z 2.09.2008, str. 1). Uwzględniono przy tym, że podłączanie urzędów
konsularnych do Wizowego Systemu Informacyjnego dotyczącego wiz jednolitych ma
następować stopniowo. Analogiczną regulację zastosowano zatem również w ww.
rozporządzeniu w odniesieniu do wiz krajowych, aby poszczególne urzędy konsularne wydawały
24
wizy jednolite i krajowe takiego samego wzoru.
Należy wyjaśnić, że do chwili obecnej wzór naklejki wizowej określony w
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 kwietna 2009 r. nie był
w praktyce stosowany. Nie były także jeszcze zamawiane nowe naklejki wizowe na podstawie
tego wzoru. Stosowane są naklejki wizowe zgodne z wzorem określonym w pierwotnym
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 grudnia 2008 r. w
sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 236, poz. 1643), których są jeszcze pewne zapasy.
Zasadne jest, aby była możliwość stosowania wzoru naklejki wizowej określonego w projekcie
rozporządzenia w urzędach konsularnych, które nie są podłączone do Wizowego Systemu
Informacyjnego (VIS), o którym mowa w art. 1 decyzji Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca
2004 r. ustanawiającej Wizowy System Informacyjny (VIS) (Dz. Urz. UE L 218 z 15.06.2004,
str. 5), oraz w urzędach wojewódzkich, dopiero po wyczerpaniu zapasów naklejek wizowych
zgodnych z pierwotnym wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 22 grudnia 2008 r.
W § 12 projektu rozporządzenia wskazano, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 5
kwietnia 2010 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia ............... o zmianie ustawy o
cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr …, poz. …) oraz rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiającego
Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy).



Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie:
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
wiz dla cudzoziemców będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
3) wojewodów,
4) konsulów,
5) organy Straży Granicznej,
25
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: