Rządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw
- określenie zasad ochrony informacji, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogło spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania;- utrata mocy przez ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2791
- Data wpłynięcia: 2010-02-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie informacji niejawnych
- data uchwalenia: 2010-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 182, poz. 1228
2791
2) ataszatów obrony w placówkach zagranicznych;
3) żołnierzy w służbie czynnej wyznaczonych na stanowiska służbowe
w innych jednostkach organizacyjnych niż wymienione w pkt 1 i 2.
3. ABW realizuje zadania w odniesieniu do jednostek organizacyjnych
i osób będących podmiotami ustawy, niewymienionych w ust. 2.
Art. 11. 1. Szef ABW pełni funkcję krajowej władzy bezpieczeństwa.
2. Krajowa władza bezpieczeństwa jest właściwa do nadzorowania
systemu ochrony informacji niejawnych w stosunkach Rzeczypospolitej Polskiej z innymi
państwami
lub organizacjami
międzynarodowymi i wydawania dokumentów
upoważniających
do dostępu do informacji niejawnych Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego, zwanej dalej „NATO”, Unii Europejskiej lub innych organizacji
międzynarodowych, zwanych dalej „informacjami niejawnymi międzynarodowymi”.
3. Szef ABW pełni funkcję krajowej władzy bezpieczeństwa w odnie-
sieniu do podmiotów, o których mowa w art. 10 ust. 2, za pośrednictwem Szefa SKW.
4. W zakresie niezbędnym do wykonywania funkcji krajowej władzy
bezpieczeństwa odpowiednio Szef ABW lub upoważnieni przez niego funkcjonariusze ABW
oraz Szef SKW lub upoważnieni przez niego żołnierze lub funkcjonariusze SKW mają prawo
do:
1) wglądu w dokumenty związane z ochroną informacji niejawnych
międzynarodowych;
2) wstępu do obiektów i pomieszczeń przeznaczonych do
przetwarzania informacji niejawnych międzynarodowych;
3) dostępu do systemów teleinformatycznych przeznaczonych do
przetwarzania informacji niejawnych międzynarodowych;
4) uzyskiwania wyjaśnień i informacji dotyczących ochrony
informacji niejawnych międzynarodowych.
5. Szef ABW organizuje współdziałanie z Szefem SKW w zakresie
wykonywania funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa.
6. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres, tryb
i sposób współdziałania Szefa ABW i Szefa SKW w zakresie wykonywania funkcji krajowej
władzy bezpieczeństwa przez Szefa ABW.
7. W
rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6, Prezes Rady Ministrów
uwzględni rolę Szefa ABW w nadzorze nad systemem ochrony informacji niejawnych
11
wymienianych z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi oraz konieczność
zapewnienia jednolitości stosowanych przez krajową władzę bezpieczeństwa procedur
w sferze cywilnej i wojskowej.
Art. 12. 1. W zakresie niezbędnym do kontroli stanu zabezpieczenia informacji
niejawnych, upoważnieni pisemnie funkcjonariusze ABW albo funkcjonariusze lub żołnierze
SKW mają prawo do:
1) wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej, gdzie
informacje takie są przetwarzane;
2) wglądu w dokumenty związane z organizacją ochrony tych
informacji w kontrolowanej jednostce organizacyjnej;
3) żądania udostępnienia do kontroli systemów teleinformatycznych
służących do przetwarzania tych informacji;
4) przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątkowych
i sprawdzania przebiegu określonych czynności związanych
z ochroną tych informacji;
5) żądania od kierowników i pracowników kontrolowanych jednostek
organizacyjnych udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień;
6) zasięgania, w związku z przeprowadzaną kontrolą, informacji
w jednostkach niekontrolowanych, jeżeli ich działalność pozostaje
w związku z przetwarzaniem lub ochroną informacji niejawnych,
oraz żądania wyjaśnień od kierowników i
pracowników tych
jednostek;
7) powoływania oraz korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
jeżeli stwierdzenie okoliczności ujawnionych w czasie
przeprowadzania kontroli wymaga wiadomości specjalnych;
8)
uczestniczenia w posiedzeniach kierownictwa, organów
zarządzających lub nadzorczych, a także organów opiniodawczo-
-doradczych w sprawach dotyczących problematyki ochrony tych
informacji w kontrolowanej jednostce organizacyjnej.
2. Jeżeli w czasie wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, zostanie
w znacznym stopniu uprawdopodobnione podejrzenie możliwości przetwarzania informacji
niejawnych w systemach teleinformatycznych nieposiadających akredytacji bezpieczeństwa
teleinformatycznego, funkcjonariusze ABW albo funkcjonariusze lub żołnierze SKW mogą
12
żądać udostępnienia do kontroli tych systemów, wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do
ustalenia, czy przetwarzanie takie miało miejsce, oraz wyjaśnienia okoliczności z tym
związanych.
3. Postępowania sprawdzające oraz postępowania bezpieczeństwa
przemysłowego, z wyłączeniem postępowań, o których mowa w art. 23 ust. 5, podlegają
kontroli w zakresie prawidłowości ich realizacji. Kontrolę tę prowadzą:
1) Prezes Rady Ministrów – w odniesieniu do postępowań
zrealizowanych przez ABW lub SKW;
2) odpowiednio ABW lub SKW – w odniesieniu do postępowań
zrealizowanych przez pełnomocników ochrony.
4. Do
czynności, o których mowa w ust. 1 i 3, dokonywanych przez
ABW lub SKW albo przez Prezesa Rady Ministrów mają zastosowanie odpowiednio przepisy
art. 30 – 39 ust. 2 – 4, art. 40 ust. 2 – 4, art. 41 – 49 ust. 2 – 6, art. 50 ust. 1 – 3, art. 64 ust. 1
i art. 98 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2007 r.
Nr 231, poz. 1701, z późn. zm.8)), z tym że przewidziane w tej ustawie uprawnienia
i obowiązki:
1) Najwyższej Izby Kontroli – wykonują odpowiednio ABW i SKW
albo Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;
2) Prezesa, Wiceprezesa i pracownika Najwyższej Izby Kontroli –
wykonują odpowiednio Szef, Zastępca Szefa i upoważniony
funkcjonariusz ABW oraz Szef, Zastępca Szefa i upoważniony
funkcjonariusz lub żołnierz SKW albo Prezes Rady Ministrów lub
upoważniony pracownik Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
5. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 5 i 8, dokonywane przez
ABW w stosunku do Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej oraz Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej są
wykonywane w uzgodnieniu odpowiednio z Marszałkiem Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
Marszałkiem Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Szefem Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej. Uzgodnienia dokonuje Prezes Rady Ministrów, a w przypadku
braku uzgodnienia czynność nie może być wykonana.
6.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób przygotowania oraz zakres i tryb przeprowadzania kontroli
stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
13
2) tryb uzgadniania terminu kontroli, w tym czynności, o których
mowa w ust. 1 pkt 1 – 5 i 8, w stosunku do Kancelarii Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
3) zadania funkcjonariuszy ABW oraz funkcjonariuszy lub żołnierzy
SKW nadzorujących i wykonujących czynności kontrolne;
4) sposób dokumentowania czynności kontrolnych oraz sporządzania
protokołu kontroli, wystąpienia pokontrolnego i informacji
o wynikach kontroli.
7. W
rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6, Prezes Rady Ministrów
uwzględni, aby zakres i sposób prowadzenia kontroli umożliwiał sprawne i obiektywne
ustalenie stanu faktycznego zabezpieczenia informacji niejawnych w kontrolowanej jednostce
organizacyjnej oraz jego rzetelne udokumentowanie.
Art. 13. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych współdziałają ze służbami
i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających,
kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego,
w szczególności udostępniają funkcjonariuszom, pracownikom albo żołnierzom tych służb
i instytucji, po przedstawieniu przez nich pisemnego upoważnienia, pozostające w ich
dyspozycji informacje i dokumenty niezbędne do realizacji czynności w ramach tych
postępowań.
2. Służby i instytucje uprawnione do prowadzenia poszerzonych
postępowań sprawdzających, w zakresie koniecznym do wykonywania swoich zadań, w celu
ochrony informacji niejawnych mogą zwracać się do innych instytucji, służb i organów
o udzielenie niezbędnej pomocy przy wykonywaniu czynności w ramach prowadzonych
postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań
bezpieczeństwa przemysłowego.
3. Szefowie
służb i instytucji określonych w art. 23 ust. 2 i 5 udostępniają
upoważnionym funkcjonariuszom, pracownikom albo żołnierzom służb i instytucji, o których
mowa w ust. 1, na potrzeby prowadzonych przez te służby i instytucje postępowań
sprawdzających lub kontrolnych postępowań sprawdzających, pozostające w ich dyspozycji
informacje i
dokumenty wyłącznie w przypadku, gdy w ich opinii osoba objęta
postępowaniem sprawdzającym lub kontrolnym postępowaniem sprawdzającym nie daje
14
rękojmi zachowania tajemnicy; w przeciwnym przypadku informują, że nie posiadają
informacji i dokumentów świadczących, że osoba ta nie daje tej rękojmi.
4.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy zakres, warunki, sposób i tryb przekazywania przez
kierowników jednostek organizacyjnych służbom i instytucjom
uprawnionym do prowadzenia poszerzonych postępowań
sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających
i postępowań bezpieczeństwa przemysłowego informacji,
o których mowa w ust. 1 i 3, oraz udostępniania im dokumentów
niezbędnych dla celów tych postępowań;
2)
szczegółowy zakres, warunki, sposób i tryb udzielania przez
Centralne Biuro Antykorupcyjne, zwane dalej „CBA”, Policję,
Straż Graniczną, andarmerię Wojskową oraz organy kontroli
skarbowej niezbędnej pomocy służbom
i instytucjom
uprawnionym do prowadzenia poszerzonych postępowań
sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających
i postępowań bezpieczeństwa przemysłowego przy
wykonywaniu czynności w ramach tych postępowań.
5. W
rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4, Prezes Rady Ministrów
uwzględni zakres danych, jakiego powinny zawierać wnioski o udzielenie informacji lub
pomocy, a także możliwość wykorzystywania systemów teleinformatycznych dla
zapewnienia efektywności ich przekazywania i udzielania informacji.
Art. 14. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, w której są przetwarzane
informacje niejawne, odpowiada za ich ochronę, w szczególności za zorganizowanie
i zapewnienie funkcjonowania tej ochrony.
2. Kierownikowi jednostki organizacyjnej bezpośrednio podlega
zatrudniony przez niego pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, zwany dalej
„pełnomocnikiem ochrony”, który odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów
o ochronie informacji niejawnych.
3. Pełnomocnikiem ochrony może być osoba, która posiada:
1) obywatelstwo polskie;
2) wykształcenie wyższe;
15