eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej

projekt dotyczy: wprowadzenia rozwiązań umożliwiających publikację informacji o stanie zdrowia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów jako informacji publicznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2748
  • Data wpłynięcia: 2009-01-23
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2011

2748


Druk nr 2748

Warszawa, 18 lutego 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne

Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-104-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o dostępie do
informacji publicznej.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Janusz Palikot.


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła







projekt
USTAWA
z dnia ..................2009 r.
o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej
Art. 1.
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz.
1198, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Informacją publiczną w rozumieniu ustawy są również informacje o stanie zdrowia
osób pełniących funkcje Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów.”;
2) w art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność
osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy
informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, w szczególności funkcje
wymienione w art. 1 ust. 1a, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o
warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna
lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”;
3) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
„Art. 6a. 1. Informacje publiczne, o których mowa w art. 1 ust. 1a, obejmują orzeczenia
lekarskie określające ogólny stan zdrowia, wydane po przeprowadzeniu
badań w zakresie przewidzianym dla wstępnych badań lekarskich w
przepisach wydanych na podstawie art. 229 § 8 pkt 1 Kodeksu pracy.
2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się:
1) nie później niż w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia pełnienia
funkcji;
2) corocznie, nie później niż do 14 stycznia.
3. Koszty przeprowadzenia badań oraz wydania orzeczeń, o których mowa w
ust. 1, pokrywa się z budżetu państwa.”;
4) w art. 7 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Udostępnienie informacji publicznych, o których mowa w art. 1 ust. 1a, następuje
poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w art. 8:
1) nie później niż w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia pełnienia funkcji;
2) corocznie, nie później niż do końca stycznia.”.
Art. 2.
1. Pierwsze badania, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy wymienionej art. 1,
przeprowadza się w terminie do 45 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Pierwsze orzeczenia, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy wymienionej art. 1,
publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie 60 dni od dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz.
2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy.


Celem projektu ustawy jest umożliwienie obywatelom dostępu do informacji
publicznej, jaką jest niewątpliwie stan zdrowia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i Prezesa Rady Ministrów, dzięki czemu pełniej będzie
realizowane prawo podmiotowe określone w art. 61 Konstytucji. Zdaniem wnioskodawców,
wiedza o stanie zdrowia osób sprawujących najwyższe funkcje władzy wykonawczej jest na
tyle istotna z punktu widzenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności w
odniesieniu do osób pełniących funkcje w wyniku wyborów bezpośrednich, że w pełni
uzasadnia podjęcie niniejszej inicjatywy ustawodawczej.
Proponowane
rozwiązania mają również na celu umożliwienie efektywnej realizacji
norm zawartych w art. 131 Konstytucji w zakresie, w jakim dotyczą Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej oraz Marszałków Sejmu i Senatu.

2. Przedstawienie stanu obecnego.
W
obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisów, które w jakikolwiek sposób
odnosiłyby się do publikowania informacji o stanie zdrowia Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.

Projekt nowelizacji proponuje wprowadzenie do ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej rozwiązań umożliwiających publikację informacji o stanie
zdrowia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów jako informacji
publicznych.

Proponowany art. 6a określa zakres informacji publicznej poprzez wskazanie orzeczeń
lekarskich określających ogólny stan zdrowia, wydanych po przeprowadzeniu badań
w zakresie przewidzianym dla wstępnych badań lekarskich w przepisach wydanych na
podstawie art. 229 § 8 pkt 1 Kodeksu pracy. Wskazanie takiego zakresu badań nie oznacza
wszakże tożsamości ze wstępnymi badaniami lekarskimi w rozumieniu art. 229 § 1 Kodeksu
pracy, a jedynie określenie, jakie badania należy przeprowadzić, aby było możliwe wydanie
przez lekarza orzeczenia o stanie zdrowia. Innymi słowy rozwiązanie to polega na
skorzystaniu z już istniejących w polskim systemie prawnym rozwiązań w pewnym jedynie
zakresie. Skoro badania wstępne dają pracodawcy ogląd stanu zdrowia o kandydacie na
pracownika, to wydaje się, że mogą być one z powodzeniem zaimplementowane na grunt
proponowanej nowelizacji, w której również chodzi o uzyskanie obiektywnej opinii lekarza
o stanie zdrowia, przy czym rzecz jasna, opinia tak nie powinna mieć bezpośredniego wpływu
na dalsze pełnienie funkcji, a jedynie umożliwiać ocenę, czy w przyszłości może dojść ze
względów zdrowotnych do perturbacji w zakresie pełnienia funkcji.
Proponowany art. 6a ponadto określa terminy przeprowadzenia badań oraz sposób
pokrywania ich kosztów.

Z kolei art. 7 ust. 1a wskazuje, że udostępnienie informacji publicznych o stanie
zdrowia następuje poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej. Jest to
ograniczenie sposobu udostępniania tych informacji do jednej z form wymienionych w art. 7
ust. 1, jednak jest ono uzasadnione tym, że Internet jest medium, które w dzisiejszych czasach
umożliwia dostęp do informacji najszerszemu kręgowi zainteresowanych, a jednocześnie nie
zakłóci funkcjonowania tak ważnych dla Państwa urzędów jak Kancelaria Prezydenta RP oraz
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Projekt ustawy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym dotyczącym jak
najszerszego dostępu do informacji o działalności osób pełniących najwyższe funkcje
w Państwie.

Skutkiem prawnym będzie pełniejsza realizacja dyspozycji art. 61 i art. 131
Konstytucji.
Wydatki
budżetowe z tytułu wprowadzenia ustawy nie wpłyną w sposób istotny na
poziom wydatków budżetowych ogółem. W skali roku powinny się one kształtować na
poziomie nie wyższym niż 3000 złotych.
Wprowadzenie
w
życie projektowanych zmian nie wywołuje skutków finansowych
dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
W
związku z treścią art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu należy wskazać, że
przedmiotowy projekt ustawy nie przewiduje wydawania aktów wykonawczych.

6. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej

Warszawa, 27 lutego 2009 r.

BAS-WAL-423/09

Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o dostępie do informacji publicznej (przedstawiciel wnioskodawcy: poseł
Janusz Palikot) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zm.) sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U. Nr 112, poz. 1198, ze zm.) przewiduje, że informacją publiczną będzie
informacja o stanie zdrowia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady
Ministrów, Marszałka Sejmu oraz Marszałka Senatu. Projekt reguluje zakres
udostępniania informacji o stanie zdrowia, sposób ich udostępniania,
finansowanie koniecznych badań oraz terminy publikacji tych informacji.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy

Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii objętych projektem ustawy.


III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: