Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej
projekt dotyczy konieczności wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie określenia zryczałtowanej kwoty na utrzymanie dziecka oraz stawki na bieżące funkcjonowanie placówek rodzinnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2737
- Data wpłynięcia: 2010-02-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o pomocy społecznej
- data uchwalenia: 2010-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 527
2737
wydatków. Wskazać jednakże należy, że obecnie funkcjonuje 279 placówek
rodzinnych, które prowadzone są zarówno w budynkach wielorodzinnych, jak
i domach jednorodzinnych. Mając na uwadze, że proponowana zmiana dotyczy
wyłącznie sytuacji, gdy placówka rodzinna prowadzona jest w domu
jednorodzinnym, w którym opłacany jest czynsz, wzrost wydatków powiatów nie
będzie znaczący.
Zmiana polegająca na stworzeniu starostom możliwości przyznania rodzinom
zastępczym świadczeń w wysokości wyższej niż to ma miejsce obecnie może
powodować dodatkowe wydatki z budżetów powiatów, ale tylko w sytuacji, gdy
starosta zadecyduje, że przyzna rodzinie zastępczej świadczenie wyższe niż
minimalne (obecnie kwota wysokości świadczenia jest kwotą sztywną). Tym samym
wzrost wydatków uzależniony jest od woli i możliwości starosty, zatem brak jest
możliwości oszacowania wpływu tej zmiany na wydatki budżetu powiatów. Mając
jednak na uwadze, że ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy
o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 221, poz. 1738) zostało wprowadzone rozwiązanie
dające możliwość podwyższenia przez powiaty, w drodze uchwały rady powiatu,
wysokości świadczeń przysługujących rodzinom zastępczym oraz osobom
usamodzielnianym, proponowana w niniejszej ustawie zmiana nie powinna rodzić
skutków finansowych.
Zmiana polegająca na przyznaniu staroście możliwości ograniczenia do 20 %
podstawy pomocy pieniężnej przyznawanej rodzinie zastępczej, która nie sprawuje
osobistej opieki nad dzieckiem w okresie pobytu dziecka w młodzieżowym ośrodku
socjoterapii, może skutkować spadkiem wydatków powiatów o około 170 tys. zł
rocznie.
Zmiana polegająca na ujednoliceniu zasad odpłatności rodziców za pobyt dziecka
w instytucjach zapewniających dzieciom opiekę i wychowanie może skutkować
spadkiem wydatków powiatów. Jednakże z uwagi na fakt, że wysokość opłaty
i warunki zwalniania z tej opłaty uzależnione są od uchwały rady powiatu i decyzji
starosty, brak jest możliwości oszacowania, jaki spadek wydatków powiatu może
spowodować ta zmiana.
6
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wywiera wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.
01/51rch
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia
w sprawie rodzin zastępczych
Na podstawie art. 78 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
(Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, Nr 202, poz. 1551, Nr 219, poz. 1706 i Nr 221, poz.
1738) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób i zakres współdziałania powiatowego centrum pomocy rodzinie, zwanego dalej
"centrum pomocy", z rodzinami zastępczymi;
2) tryb przygotowywania kandydatów do pełnienia funkcji i szkolenia rodzin zastępczych,
ze szczególnym uwzględnieniem niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych
oraz zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych;
3) zakres programowy szkolenia kandydatów do pełnienia funkcji rodzin zastępczych,
prowadzenia placówek rodzinnych oraz rodzin zastępczych, w tym zakres programowy
dla zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych oraz tryb
zatwierdzenia programów szkolenia rodzin zastępczych;
4) zakres współdziałania centrum pomocy z sądem.
§ 2. 1. Centrum pomocy przygotowuje rodzinę zastępczą na przyjęcie dziecka przez:
1) udzielenie szczegółowych informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej, w tym
informacji o rodzeństwie, oraz zapewnienie, w miarę potrzeby, kontaktu z dzieckiem
przed umieszczeniem go w tej rodzinie;
2) udzielenie informacji o specyficznych potrzebach dziecka, w tym o orzeczeniu o
potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniu o potrzebie udziału w zajęciach
rewalidacyjno-wychowawczych oraz konieczności objęcia dziecka pomocą
profilaktyczno-wychowawczą lub resocjalizacyjną.
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na
podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2. Centrum pomocy umożliwia rodzinie zastępczej uzyskanie porady w poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub w innej poradni specjalistycznej oraz podjęcie
specjalistycznej terapii.
§ 3. 1. Centrum pomocy udziela rodzinie zastępczej wsparcia w rozwiązywaniu
zgłaszanych przez tę rodzinę problemów oraz gromadzi informacje o istotnych sprawach
dotyczących dziecka, w szczególności o:
1) stanie zdrowia dziecka na podstawie przeprowadzonych badań lekarskich;
2) postępach w nauce;
3) trudnościach wychowawczych, w tym o samowolnym oddaleniu się dziecka z rodziny
zastępczej trwającym dłużej niż 24 godziny;
4) trudnościach w sprawowaniu opieki nad dzieckiem;
5) przerwie w sprawowaniu osobistej opieki nad dzieckiem, jeżeli przerwa trwa dłużej niż
jeden miesiąc, oraz o osobie lub instytucji, która w tym czasie sprawuje opiekę nad
dzieckiem.
2. Centrum pomocy dba o podtrzymywanie więzów emocjonalnych łączących dziecko z
rodzicami biologicznymi i innymi osobami bliskimi dziecku.
3. Centrum pomocy wykonuje swoje zadania we współpracy z rodzinami zastępczymi
opartej na zasadzie partnerstwa i wzajemnego poszanowania.
4. Centrum pomocy zapewnia rodzinom zastępczym kontakt z innymi rodzinami z
terenu powiatu, w szczególności przez organizowanie grup wsparcia mających na celu
wymianę doświadczeń, informacji i porad.
§ 4. 1. Centrum pomocy kieruje kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej na
szkolenie, o którym mowa w art. 83 ust. 1 ustawy.
2.
Centrum pomocy, rozpatrując oferty kandydatów do pełnienia funkcji
niespokrewnionej z dzieckiem zawodowej rodziny zastępczej, bierze pod uwagę w
szczególności:
1) predyspozycje psychofizyczne kandydatów do pełnienia tej funkcji, w zależności od typu
rodziny zastępczej;
2) umiejętności niezbędne w opiece nad dziećmi o szczególnych potrzebach;
3) doświadczenie w pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach;
4) informacje pozwalające na ocenę funkcjonowania kandydatów w środowisku lokalnym;
5) warunki mieszkaniowe kandydatów pozwalające na przyjęcie dziecka o szczególnych
potrzebach.
2
§ 5. W zakresie programowym szkolenia dla kandydatów zgłaszających gotowość do
pełnienia funkcji zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych
uwzględnia się zarówno w wymiarze godzin, jak i w doborze problematyki oraz metod
szkolenia specyfikę zadań opiekuńczo-wychowawczych dla poszczególnych typów
zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych.
§ 6.
1.
Zakres programowy szkolenia kandydatów do pełnienia funkcji rodzin
zastępczych, prowadzenia placówek rodzinnych oraz rodzin zastępczych obejmuje:
1) elementy prawa rodzinnego dotyczące praw dziecka;
2)
wybrane elementy pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, z
uwzględnieniem problemów dotyczących rozwoju dziecka wychowywanego poza
rodziną naturalną i wpływu sytuacji kryzysowych, w tym występowania przemocy w
rodzinie, na zachowanie i rozwój dziecka;
3) wiedzę i umiejętności rozpoznania oraz oceny sytuacji dziecka;
4) doskonalenie umiejętności opiekuńczych, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach
stwarzających trudności wychowawcze oraz pokonywania trudności związanych z
kompensacją opóźnień rozwojowych dziecka;
5) podstawową wiedzę o uzależnieniach i ich wpływie na dziecko i rodzinę;
6) zagadnienia organizacji opieki nad dzieckiem i możliwości uzyskania wsparcia w
wychowywaniu dzieci;
7) zasady finansowania rodzin zastępczych;
8) informacje o zadaniach i kompetencjach centrum pomocy w sprawach dotyczących
rodzin zastępczych oraz o możliwości udzielania wsparcia w wychowaniu dziecka przez
centrum pomocy lub przez wyspecjalizowane placówki;
9)
podstawy wiedzy o rozwoju fizjologicznym i zdrowiu dziecka, profilaktyce
prozdrowotnej, objawach sygnalizujących choroby i postępowaniu w takich przypadkach,
a także rozpoznawaniu objawów występowania u dziecka szkodliwych dla dziecka
uzależnień;
10) odbycie 10-godzinnego stażu w zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodzinie
zastępczej lub całodobowej placówce opiekuńczo-wychowawczej.
2. Zakres programowy szkolenia dla kandydatów do pełnienia funkcji zawodowych
niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych jest poszerzony o zagadnienia dotyczące
specyficznych potrzeb dzieci przyjmowanych do tych rodzin.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2737
› Pobierz plik