Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
projekt dotyczy: zapewnienie odpowiedniej skuteczności wykonania wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie dotyczącej czynszów regulowanych Hutten-Czapska przeciwko Polsce poprzez uzupełnienie i zmianę regulacji w systemie prawa mieszkaniowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2703
- Data wpłynięcia: 2010-01-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
- data uchwalenia: 2010-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 493
2703
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy oddziałuje na te spośród osób fizycznych, które są uprawnione do
skorzystania z premii kompensacyjnej, tj. osoby, które z powodu trybu w jakim jeszcze
w okresie PRL nawiązany został najem należących do nich lokali mieszkalnych, nie
mogły w okresie między dniem 12 listopada 1994 r. a dniem 25 kwietnia 2005 r.
uzyskiwać przychodów z tytułu ich najmu w wysokości umożliwiającej utrzymanie
budynku w stanie niepogorszonym i które jednocześnie podejmą wysiłek mający na
celu poprawę stanu technicznego tego budynku.
Ponadto projekt oddziałuje na Bank Gospodarstwa Krajowego, gdyż proponowane
zmiany w zakresie udzielania premii kompensacyjnej będą wymagały przeprowadzenia
odpowiednich działań dostosowawczych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania organizacjom zrzeszającym
właścicieli nieruchomości (Ogólnopolskie Stowarzyszenie Właścicieli Nieruchomości,
Polska Unia Właścicieli Nieruchomości), organizacjom zrzeszającym lokatorów
(Polskie Zrzeszenie Lokatorów – Zarząd Główny w Krakowie, Ogólnopolski Ruch
Ochrony Interesów Lokatorów w Warszawie), instytucjom sektora bankowego (Bank
Gospodarstwa Krajowego, Związek Banków Polskich), a także samorządom (Unia
Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Unia Miasteczek Polskich, Związek
Gmin Wiejskich RP).
W wyniku konsultacji społecznych zostały wprowadzone do projektu ustawy
uregulowania proponowane w art. 1 pkt 1, 3, 4 i 8, oraz:
– 2 – w zakresie dotyczącym nowego brzmienia art. 10 ust. 1 – 3,
– 5 – w
zakresie
dotyczącym dopuszczenia banków kredytujących do
współfinansowania przedsięwzięć i remontów, które są finansowane z innych
środków niż kredyt zaciągnięty w banku kredytującym na zasadach określonych
w ustawie,
10
– 6 – w zakresie dotyczącym dodania przepisu proponowanego w pkt 4 w art. 15
ust. 2.
Nie zostały natomiast przyjęte zastrzeżenia dotyczące poszczególnych sformułowań
w części uzasadnienia projektu ustawy, poświęconej wyjaśnieniu celu proponowanej
regulacji. Nie zostały również uwzględnione następujące postulaty:
– ustalenia premii kompensacyjnej na wyższym poziomie (proponowano
1.225,00 zł/m²),
– obliczania wysokości za dłuższy okres (proponowano okres od 1950 r., a nie od
dnia 12 listopada 1994 r.),
– zniesienia jakichkolwiek wymogów wypłaty premii kompensacyjnej,
w szczególności wymogu przedstawiania dokumentów poniesienia jakichkolwiek
wydatków,
– refinansowania również wydatków uprzednio poniesionych przez inwestorów
(proponowano objęcie premią kompensacyjną wydatków na remonty
i termomodernizacje poniesionych np. po dniu 25 kwietnia 2005 r.),
– zniesienia ograniczenia prawa do premii kompensacyjnej tylko do obecnych
właścicieli nieruchomości,
– wypłacania premii kompensacyjnych przez administrację rządową np. przez
wojewodów, a nie przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Należy podkreślić, że na słuszność rozwiązań proponowanych w wersji projektu
przesłanej do konsultacji społecznych wskazali wszyscy ich uczestnicy.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, zarówno premie kompensacyjne, jak i premie
termomodernizacyjne oraz premie remontowe, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK)
przyznaje ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Z kolei, zgodnie
z art. 25 ust. 1, środki Funduszu przeznacza się na wypłatę premii, pokrycie kosztów
11
weryfikacji audytów energetycznych i remontowych, oraz pokrycie kosztów obsługi
i promocji Funduszu.
Wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie generowało koszty związane
z realizacją przez BGK dodatkowych zadań wynikających ze zmian w zasadach
udzielania premii. Bank szacuje, że koszty te wyniosą, w początkowym okresie
2 – 3 lat, około 25 tys. zł w stosunku rocznym. Z drugiej jednak strony, niższe będą
koszty weryfikacji audytów remontowych, gdyż z powodu braku konieczności
dokumentowania przez inwestora wielkości uzyskiwanego zmniejszenia
zapotrzebowania na energię dostarczaną do budynku na potrzeby ogrzewania
i podgrzewania wody użytkowej, nie będzie trzeba sporządzać audytu remontowego
i dokonywać jego weryfikacji. W „Planie finansowym Funduszu Termomodernizacji
i Remontów na 2009 rok” przyjęto, na podstawie obowiązujących umów
z weryfikatorami, koszt weryfikacji jednego audytu remontowego w wysokości 520 zł.
Oznacza to, że koszty związane z realizacją przez BGK dodatkowych zadań zostaną
zrekompensowane niższymi kosztami weryfikacji audytów remontowych, jeżeli BGK
przekaże inwestorom premie przyznane na podstawie zaledwie 49 wniosków
o przyznanie premii kompensacyjnej złożonych bezpośrednio w banku. W rezultacie
należy oczekiwać, że proponowane rozwiązania nie wpłyną na wzrost kosztów
Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Ponieważ Fundusz ten jest zasilany ze
środków przekazywanych z budżetu państwa, realizacja przez BGK dodatkowych zadań
wynikających ze zmian w zasadach udzielania premii nie będzie miała wpływu na
dochody i wydatki sektora finansów publicznych.
Wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie natomiast generowało dodatkowe
wydatki budżetowe na sfinansowanie premii kompensacyjnych. Oczekuje się bowiem,
że proponowane ułatwienia w dostępie do tej premii pozwolą nie tylko na realizację
prognoz przedstawionych w 2008 r. w uzasadnieniu do projektu autopoprawki do
rządowego projektu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, ale także
wpłyną na zwiększenie popytu na premię kompensacyjną. W projekcie autopoprawki
wydatki budżetowe na sfinansowanie premii kompensacyjnych w kolejnych pięciu
latach od wejścia w życie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów zostały
oszacowane na: 5,1 mln zł, 10,8 mln zł, 34,9 mln zł, 58,2 mln zł i 84,7 mln zł.
12
Oszacowania te opierały się w szczególności na doświadczeniach dotyczących liczby
wniosków o premię termomodernizacyjną, składanych w początkowym okresie
funkcjonowania programu termomodernizacji. Zakładając, że wprowadzenie
proponowanych rozwiązań podwoi efektywny popyt na premię kompensacyjną,
dodatkowe wydatki budżetowe na sfinansowanie premii kompensacyjnych w latach
2009 – 2013 można szacować, w kolejnych latach, na około 5, 11, 35, 58 i 85 mln zł.
Wydatkom tym będą towarzyszyły wpływy budżetowe z tytułu podatków VAT, CIT i
PIT, płaconych przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, przemysłu materiałów
budowlanych oraz przemysłu maszynowego. Wielkość tych wpływów będzie tym
wyższa, im niższa będzie wysokość wsparcia w postaci premii kompensacyjnej, w
stosunku do całkowitych kosztów wspieranych przedsięwzięć remontowych i remontów
budynków jednorodzinnych.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, na
Fundusz Termomodernizacji i Remontów składają się, w szczególności, środki
przekazywane z budżetu państwa w wysokości określonej w ustawie budżetowej.
rodki na zasilenie Funduszu w bieżącym roku w wysokości zapewniającej, że nie
zabraknie wolnych środków na wszystkie trzy rodzaje premii zostały zapisane w części
18 budżetu państwa na 2009 r.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane przepisy nie wpłyną na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
5. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
11/33rch
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2703
› Pobierz plik