Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
projekt dotyczy: zapewnienie odpowiedniej skuteczności wykonania wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie dotyczącej czynszów regulowanych Hutten-Czapska przeciwko Polsce poprzez uzupełnienie i zmianę regulacji w systemie prawa mieszkaniowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2703
- Data wpłynięcia: 2010-01-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
- data uchwalenia: 2010-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 493
2703
Uprawnienia te, analogicznie, jak ma to miejsce obecnie, są określane poprzez ich
powiązanie z prawem do budynku mieszkalnego z co najmniej jednym lokalem
kwaterunkowym albo do części budynku mieszkalnego również z co najmniej jednym
lokalem kwaterunkowym – zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 2 pkt 5a, przy
czym prawo to jest ustalane zarówno według stanu z dnia złożenia wniosku
o przyznanie premii kompensacyjnej, jak i według stanu z dnia 25 kwietnia 2005 r.
Oznacza to, że w niektórych, złożonych sytuacjach prawnych, w odniesieniu do jednego
budynku mieszkalnego, premia kompensacyjna będzie przysługiwała więcej niż
jednemu inwestorowi. Uwzględniając ten fakt, proponuje się odstąpienie od warunku,
zgodnie z którym w odniesieniu do jednego budynku premię kompensacyjną przyznaje
się tylko raz. W to miejsce proponuje się, by premia kompensacyjna przysługiwała
jeden raz w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo części budynku mieszkalnego
(proponowane brzmienie art. 10 ust. 3). Zastąpienie wyrażenia „premię kompensacyjną
przyznaje się” – występującego w dotychczasowym brzmieniu art. 10 ust. 2,
wyrażeniem „premia kompensacyjna przysługuje”, pozwoli jednocześnie na
zachowanie prawa do złożenia wniosku o przyznanie premii kompensacyjnej przez
inwestora, który nie skorzystał z już przyznanej premii.
Art. 1 pkt 3 nadaje nowe brzmienie art. 11 ust. 1, zawężające zastosowanie dotychczas
obowiązującego sposobu obliczania wysokości premii kompensacyjnej do przypadku
inwestora będącego właścicielem budynku mieszkalnego, oraz do przypadku inwestora
będącego właścicielem części budynku mieszkalnego. Uregulowanie sposobu
obliczania wysokości tej premii w pozostałych dwóch przypadkach, a więc
w przypadku
współwłasności budynku mieszkalnego, oraz w przypadku
współwłasności części budynku mieszkalnego, proponuje się w nowym art. 11a.
Zgodnie z art. 1 pkt 4 proponuje się, by art. 11a został dodany po art. 11 i by składał się
z dwóch ustępów. Pierwszy z nich dotyczy sytuacji, w której co najmniej jeden ze
współwłaścicieli nabył tytuł prawny między dniem 12 listopada 1994 r. i dniem
25 kwietnia 2005 r. w sposób inny, niż w drodze spadkobrania. Wśród kilkunastu
zapytań, dotyczących budynków o złożonej sytuacji prawnej, sytuacja tego rodzaju
miała miejsce dotychczas jeden raz i dotyczyła rodzeństwa, które przekazało swoje
prawa do nieruchomości siostrze. Proponuje się, by w tego rodzaju sytuacjach przyjąć,
5
na potrzeby obliczania wysokości premii kompensacyjnej, dla wszystkich
współwłaścicieli ten sam okres, jaki wynika z daty nabycia tytułu prawnego przez
współwłaściciela, który tytuł ten nabył najwcześniej. Z kolei ust. 2 dotyczy przypadku,
w którym co najmniej jeden ze współwłaścicieli nie spełnia warunków, o których mowa
w art. 10 ust. 2 w proponowanym brzmieniu. W takiej sytuacji, udziały we
współwłasności współwłaścicieli spełniających te warunki nie będą się sumowały do
jedności. Proponuje się, by wówczas wysokość premii kompensacyjnej przysługującej
inwestorowi stanowiła iloczyn sumy udziałów we współwłasności i kwoty premii
kompensacyjnej ustalonej zgodnie z art. 11.
Art. 1 pkt 5 wprowadza wyjątek od zasady składania do BGK wniosków o przyznanie
premii za pośrednictwem banku kredytującego. Wyjątek ten dotyczy inwestora, który
zamierza zrealizować przedsięwzięcie remontowe lub remont budynku jednorodzinnego
w całości z innych środków niż kredyt, w związku z którym przyznana została premia
termomodernizacyjna lub premia remontowa. W takim przypadku, wniosek
o przyznanie premii kompensacyjnej inwestor będzie składał bezpośrednio do BGK.
W konsekwencji ulegnie skróceniu procedura składania wniosku o przyznanie premii
kompensacyjnej.
W art. 1 pkt 6 projektu proponuje się, aby do składanego w takim przypadku wniosku
o
przyznanie premii kompensacyjnej były dodatkowo dołączane dokumenty
określające zakres rzeczowy i szacowane koszty przedsięwzięcia remontowego albo
remontu budynku mieszkalnego. Rozpatrując wniosek o przyznanie premii
kompensacyjnej, BGK musi mieć możliwość sprawdzenia, czy zakres rzeczowy
planowanych prac jest zgodny z przepisami ustawy. BGK musi również mieć
możliwość sprawdzenia, czy zgodnie z przepisami ustawy, szacowane koszty nie są
niższe od wysokości przysługującej premii kompensacyjnej. Premia ta może być
przekazana inwestorowi tylko raz, po zrealizowaniu prac, których koszt będzie nie
niższy od wysokości przyznanej premii. Jednocześnie, skoro w takim przypadku nie
będzie konieczne dokumentowanie wielkości uzyskiwanego zmniejszenia
zapotrzebowania na energię dostarczaną do budynku na potrzeby ogrzewania
i podgrzewania wody użytkowej, nie będzie też trzeba sporządzać audytu remontowego
6
i dokonywać jego weryfikacji. W konsekwencji prostsza będzie procedura ubiegania się
o przyznanie przez BGK premii kompensacyjnej.
W art. 1 pkt 6 proponuje się ponadto uzupełnienie zawartości wniosku o przyznanie
premii kompensacyjnej o dokumenty potwierdzające, że inwestorowi przysługuje
premia kompensacyjna.
W celu zachowania jednolitości terminologii, proponuje się również zmianę
dotychczasowej nazwy wniosku: z „wniosek o premię kompensacyjną” na „wniosek
o przyznanie premii kompensacyjnej”.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 19 ust. 3 ustawy), BGK przekazuje premię
kompensacyjną bankowi kredytującemu po wykorzystaniu kwoty kredytu w wysokości
nie niższej niż wysokość przyznanej premii kompensacyjnej. W art. 1 pkt 7 projektu
proponuje się analogiczne uregulowanie w przypadku inwestora realizującego
przedsięwzięcie remontowe lub remont budynku jednorodzinnego w całości z innych
środków niż kredyt, w związku z którym przyznana została premia
termomodernizacyjna lub premia remontowa. Premia kompensacyjna byłaby w takim
przypadku przekazywana bezpośrednio inwestorowi, po udokumentowaniu przez niego
poniesienia wydatków na realizację prac zgodnie z zakresem rzeczowym, pozytywnie
zweryfikowanym przez BGK na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie premii,
i w wysokości nie niższej niż wysokość przyznanej premii. Proponuje się, by wysokość
tych wydatków była ustalana na podstawie faktur VAT.
W art. 1 pkt 8 proponuje się nowe brzmienie przepisu art. 21, dotyczącego
wynagrodzenia prowizyjnego BGK. Propozycje te mają na celu sprecyzowanie daty
pobierania tego wynagrodzenia przez bank kredytujący oraz wyeliminowanie zbędnego
jego przekazywania na rachunek Funduszu Termomodernizacji i Remontów, a także
uwzględniają potrzebę uregulowania sposobu otrzymywania wynagrodzenia
prowizyjnego w przypadku wniosku o przyznanie premii kompensacyjnej złożonego
bezpośrednio do BGK.
7
W art. 1 pkt 9 proponuje się nowe brzmienie objaśnień trzech parametrów
występujących we wzorze służącym do obliczenia wysokości premii kompensacyjnej,
określonym w załączniku do ustawy. W przypadku parametru:
– n, wynika to z konieczności dostosowania tego opisu do nowego brzmienia art. 11
ust. 1,
– pui, polega na uzupełnieniu dotychczasowego opisu o podanie jednostek, w jakich
należy wyrażać powierzchnię użytkową lokali kwaterunkowych,
– mi, polega na korekcie błędnego odesłania do art. 2 pkt 12.
W art. 2 projektu proponuje się przepis przejściowy. Odnosi się on do wszystkich
wniosków o premie, a nie wyłącznie do wniosków o przyznanie premii
kompensacyjnej, ze względu na proponowane w art. 1 pkt 1 lit. b, nowe brzmienie art. 2
pkt 12 ustawy.
W art. 3 projektu proponuje się, by ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia. Takie vacatio legis pozwoli Bankowi Gospodarstwa Krajowego na
przygotowanie i wprowadzenie odpowiednich zmian organizacyjnych.
Proponowane w projekcie rozwiązania wychodzą na przeciw postulatom zgłaszanym
przez osoby, które uzyskały odmowę kredytowania i nie mogły w związku z tym
skorzystać z przysługującej premii kompensacyjnej. Rozwiązania te powinny więc
pozytywnie wpłynąć na skuteczności wykonania wyroku Europejskiego Trybunału
Praw Człowieka w sprawie dotyczącej czynszów regulowanych Hutten-Czapska
przeciwko Polsce.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został umieszczony
na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
8
aden podmiot nie wyraził zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie
przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie dotyczy problematyki samorządu terytorialnego, więc został
przesłany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego jedynie do
wiadomości.
W trybie § 6 ust. 1a pkt 2 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów uzyskano zgodę na odstąpienie od wymogu
opracowania i uzgodnienia projektu założeń projektu ustawy.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2703
› Pobierz plik