Rządowy projekt ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
projekt ustawy dotyczy przeprowadzenia spisu ludności i mieszkań w roku 2011 metodą mieszaną, czyli z wykorzystaniem systemów informacyjnych administracji publicznej oraz danych zbieranych w badaniu pełnym i reprezentacyjnym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2683
- Data wpłynięcia: 2010-01-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 277
2683
koszt ogólny – ok. 44 630 tys. zł,
2) nagrody – przyznawane dwukrotnie (za realizację spisu próbnego i za realizację spisu
powszechnego) dla szczególnie zaangażowanych pracowników centrali GUS,
wojewódzkich i gminnych biur spisowych oraz dodatkowo dla komisarzy spisowych
wszystkich szczebli. Nagrody zależne będą od wysokości przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej – szacunkowy koszt ogólny ok. 31 750 tys.
zł.
Szacowana kwota ogółem: 140 748 tys. zł.
3. Zakres konsultacji
1) międzyresortowych:
w ramach uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przekazany do
zaopiniowania ministrom będącym członkami Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów, Urzędowi Komitetu Integracji Europejskiej, Prezesowi
Najwyższej Izby Kontroli i Rządowemu Centrum Legislacji.
2) społecznych:
projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Głównego Urzędu
Statystycznego (www.stat.gov.pl).
4. Wpływ regulacji na:
-
sektor finansów publicznych:
skutki finansowe zostaną pokryte z budżetu państwa w części dotyczącej
Głównego Urzędu Statystycznego w ramach środków finansowych
przeznaczonych na przeprowadzenie spisu;
- rynek
pracy:
na okres 3 miesięcy w 2009 r. zostanie zatrudnionych 40 rachmistrzów spisowych
do realizacji spisu próbnego oraz na okres 3 miesięcy w 2010 r. zostanie
zatrudnionych ok. 12 tys. rachmistrzów spisowych do realizacji spisu
powszechnego;
- konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw:
nie ma wpływu;
- sytuację i rozwój regionów:
nie ma wpływu.
Opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
5
33/12/BS
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ………………2009 r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu rozpowszechniania audycji
propaguj cych ideę narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r.
Na podstawie art. 21 ust. 4 ustawy z dnia … o narodowym spisie powszechnym
ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr ….., poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Audycje propagujące ideę narodowego spisu powszechnego w 2011 r.
rozpowszechniane są w formie:
1) materiałów promocyjnych lub bieżących informacji spisowych o czasie
trwania do 2 minut;
2) filmów dokumentalno-informacyjnych o czasie trwania do 15 minut;
3) wywiadów o czasie trwania do 10 minut;
4) paneli dyskusyjnych o czasie trwania do 30 minut.
§ 2. Ustala się następujący podział czasu antenowego między Telewizję Polską –
Spółka Akcyjna, Polskie Radio Spółka Akcyjna oraz spółki radiofonii regionalnej:
1) 70 godzin w programach ogólnokrajowych i regionalnych emitowanych
przez Telewizję Polską Spółka Akcyjna w godzinach 600–800, 1800–1900,
2200–2300;
2) 30 godzin w programach Polskiego Radia Spółka Akcyjna oraz spółek
radiofonii regionalnej w godzinach 600-800, 1800-1900, 2200-2300.
§ 3. Ustala się harmonogram wykorzystania czasu antenowego, o którym mowa w § 2,
według miesięcy:
1) styczeń 2011 r. – 8 godzin, w tym: 2 godziny w programach ogólnokrajowych i
3 godziny w programach regionalnych Telewizji Polskiej Spółka Akcyjna,
1 godzina w programach Polskiego Radia Spółka Akcyjna i 2 godziny
w programach spółek radiofonii regionalnych;
2
2) luty 2011 r. - 9 godzin, w tym: 3 godziny w programach ogólnokrajowych i 4
godziny w programach regionalnych Telewizji Polskiej Spółka Akcyjna,
1 godzina w programach Polskiego Radia Spółka Akcyjna i 1 godzina
w programach spółek radiofonii regionalnych;
3) marzec 2011 r. – 21 godzin, w tym: 7 godzin w programach ogólnokrajowych i
8 godzin w programach regionalnych Telewizji Polskiej Spółka Akcyjna,
2 godziny w programach Polskiego Radia Spółka Akcyjna
i 4 godziny w programach spółek radiofonii regionalnych;
4) kwiecień 2011 r. – 22 godziny, w tym: 7 godzin w programach
ogólnokrajowych i 8 godzin w programach regionalnych Telewizji Polskiej
Spółka Akcyjna, 3 godziny w programach Polskiego Radia Spółka Akcyjna
i 4 godziny w programach spółek radiofonii regionalnej;
5) maj 2011 r. – 22 godziny, w tym: 7 godzin w programach ogólnokrajowych i 8
godzin w programach regionalnych Telewizji Polskiej Spółka Akcyjna,
3 godziny w programach Polskiego Radia Spółka Akcyjna i 4 godziny
w programach spółek radiofonii regionalnej;
6) czerwiec 2011 r. – 18 godzin, w tym: 4 godziny w programach
ogólnokrajowych i 9 godzin w programach regionalnych Telewizji Polskiej
Spółka Akcyjna, 1 godzina w programach Polskiego Radia Spółka Akcyjna
i 4 godziny w programach spółek radiofonii regionalnej.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
3
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków
i sposobu rozpowszechniania audycji propagujących ideę narodowego spisu powszechnego
ludności i mieszkań w 2011 roku ma na celu wykonanie upoważnienia zawartego w art. 21
ust. 3 ustawy z dnia … o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań
w 2011 r. (Dz. U. Nr …, poz. …). Przedmiotem rozporządzenia jest określenie
szczegółowych warunków i sposobu rozpowszechniania audycji, w tym w szczególności
podział czasu antenowego między zobowiązane podmioty oraz czasu emisji i formy tych
audycji, mając na względzie rozpropagowanie zasad przeprowadzania spisu rolnego oraz jego
znaczenia gospodarczego, społecznego i naukowego.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań w 2011 r. (NSP 2011) będzie pierwszym
spisem powszechnym od czasu, kiedy Rzeczpospolita Polska stała się państwem
członkowskim Unii Europejskiej. Z tego faktu wynika szereg zobowiązań Polski, m.in.
konieczność dostarczenia informacji z dziedziny demograficzno–społecznej oraz społeczno–
ekonomicznej, w zakresie i terminach określonych przez Komisję Europejską.
Spis powszechny dostarczy najbardziej szczegółowych informacji o liczbie ludności, jej
terytorialnym rozmieszczeniu, strukturze demograficzno–społecznej i zawodowej, a także
o społeczno–ekonomicznej charakterystyce gospodarstw domowych i rodzin oraz o ich
zasobach i warunkach mieszkaniowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego
kraju: ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym.
Warunkiem realizacji narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r. jest
uzyskanie rzetelnych, prawdziwych i pełnych informacji oraz weryfikacja danych uzyskanych
z rejestrów administracyjnych.
W tym celu ważne jest wzbudzenie zainteresowania opinii publicznej spisem powszechnym,
uzyskanie społecznej akceptacji dla spisu i spowodowanie pełnego uczestnictwa
społeczeństwa w spisie.
Dla realizacji tych celów niezbędne jest wykorzystanie instrumentów informacyjnych,
promocyjnych i popularyzacyjnych narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań
w 2011 r. o największym zasięgu społecznym i terytorialnym, jakimi są media publiczne.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2683
› Pobierz plik