eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.

Rządowy projekt ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.

projekt ustawy dotyczy przeprowadzenia spisu ludności i mieszkań w roku 2011 metodą mieszaną, czyli z wykorzystaniem systemów informacyjnych administracji publicznej oraz danych zbieranych w badaniu pełnym i reprezentacyjnym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2683
  • Data wpłynięcia: 2010-01-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 277

2683


4

2) społecznych:
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany do Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Związku Powiatów Polskich, Federacji
Związków Gmin i Powiatów RP, Przewodniczącego Rady Krajowej NSZZ Rolników
Indywidualnych „Solidarność”, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Przewodniczącego
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Przewodniczącego Krajowego
Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Przewodniczącego Forum Związków
Zawodowych, Business Centre Club – Związek Pracodawców, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych.

3. Wpływ regulacji na:
- sektor finansów publicznych:
nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, w
tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego niż te wynikające z
oceny skutków regulacji do ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i
mieszkań w 2011 r.;
- rynek pracy:
nie spowoduje skutków mających wpływ na rynek pracy;
- konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
bez wpływu;
- sytuację i rozwój regionów:
uzyskane w wyniku spisu szczegółowe informacje statystyczne powinny i będą mogły być
wykorzystane do kształtowania sytuacji w poszczególnych regionach.



32/12/BS
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia

w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności zwi zanych z narodowym spisem
powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.



Na podstawie art. 20 ust. 6 stawy z dnia………………………o narodowym spisie
powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr ….., poz. …...) zarządza się, co
następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa kryteria obliczania wynagrodzenia za wykonywanie
czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.,
zwanym dalej „spisem”, oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i
nagród.

§ 2. Kryteriami obliczania wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych ze spisem
na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło są:
1) dla rachmistrzów spisowych:
a) liczba poprawnie wypełnionych elektronicznych formularzy w spisie z
uwzględnieniem zróżnicowania terenowych warunków pozyskiwania danych
spisowych,
b) przeprowadzenie obchodu przedspisowego;
2) dla ankieterów statystycznych:
a) liczba poprawnie wypełnionych elektronicznych formularzy w spisie,
b) udzielanie informacji o spisie w trybie infolinii,
c) liczba umówionych wywiadów rachmistrzów spisowych u respondentów;
3) dla pozostałych osób – stopień trudności, zakres, jakość i terminowość zleconej
do wykonania pracy.
§ 3. 1. Dodatek spisowy jest ustalany miesięcznie w wysokości od 20 do 120 % kwoty
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym przyznanie dodatku,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009
r. Nr 153, poz. 1227).
2. Przy przyznawaniu dodatków spisowych bierze się pod uwagę w szczególności
funkcję pełnioną w strukturze aparatu spisowego, złożoność wykonywanych zadań, stopień
odpowiedzialności za realizację zadań spisowych oraz liczbę podległych osób pracujących na
rzecz spisu.
3. Dodatek spisowy jest przyznawany na okres wykonywania prac związanych ze
spisem i wypłacany za czas przepracowany w danym miesiącu, nie później niż do ostatniego
dnia miesiąca.
4. W przypadku okresowego niewykonywania prac związanych ze spisem, dodatek

1
spisowy jest wypłacany w wysokości proporcjonalnej do czasu przepracowanego na rzecz
spisu.
5. Dodatek spisowy nie przysługuje w przypadku niewykonania prac związanych ze
spisem lub w razie stwierdzenia, że prace na rzecz spisu są wykonywane w sposób
nienależyty.

§ 4. 1. Wysokość nagrody za wykonywanie prac związanych z przygotowaniem,
przeprowadzeniem i opracowaniem wyników spisu, jest określana według przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1.
2. Nagrody są przyznawane:
1) Generalnemu Komisarzowi Spisowemu i jego zastępcom w wysokości nie
przekraczającej 5-krotności wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1;
2) wojewódzkim komisarzom spisowym i ich zastępcom w wysokości nie
przekraczającej 3-krotności wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1;
3) gminnym komisarzom spisowym i ich zastępcom w wysokości nie
przekraczającej 2-krotności wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1;
4) pracownikom jednostek służb statystki publicznej i jednostek samorządu
terytorialnego oddelegowanym przez komisarzy spisowych do pracy w
wojewódzkich biurach spisowych i gminnych biurach spisowych w wysokości
nie przekraczającej miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1;
5) innym niż wymienieni w pkt 4 pracownikom służb statystyki publicznej
wykonującym prace związane ze spisem w wysokości nie przekraczającej
miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1.
3. Przy przyznawaniu nagród bierze się pod uwagę w szczególności zakres zadań i
odpowiedzialności związanych z realizacją kolejnych etapów spisu oraz zaangażowanie i
inicjatywę przy wykonywaniu prac związanych ze spisem.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



PREZES RADY MINISTRÓW
2

U Z A S A D N I E N I E

Ustawa z dnia …………………. o narodowym spisie powszechnym ludności i
mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr…., poz. …..) przewiduje w art. 20 ust. 3 i 5 przyznanie dla
osób wykonujących prace związane ze spisem wynagrodzenia w formie:
− przewidzianej realizacją umów zleceń lub umów o dzieło,
− dodatków spisowych i nagród.
Przyznanie takiego wynagrodzenie ma związek z realizacją prac na rzecz narodowego
spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r. Jest ściśle powiązane z rangą i wagą spisu
jako badania statystycznego mającego na celu zebranie danych o ludności i mieszkaniach w
Polsce. Przeprowadzenie narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań wynika z
obowiązku nałożonego na wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej. Wynika również z
obowiązku dostarczenia danych spisowych krajowym użytkownikom, w tym przede
wszystkim organom rządowym, w celu prowadzenia racjonalnej polityki społecznej i
gospodarczej. Na osoby realizujące narodowy spisu powszechny ludności i mieszkań w
okresie kilku lat będą nałożone dodatkowe zadania, co wpłynie na ich obciążenie. Nie bez
znaczenia jest również fakt, że obszerny zakres prac, zarówno przedspisowych, jak i
wykonywanych podczas samego spisu, wymaga zaangażowania osób spoza jednostek służb
statystyki publicznej np. w charakterze rachmistrzów spisowych. Wielkość zapotrzebowania
na rachmistrzów spisowych wyklucza dokonanie spisu jedynie przy pomocy kadr służb
statystyki publicznej. Reasumując te aspekty, przyznanie dodatków spisowych i nagród oraz
funduszy na realizację umów zleceń i umów o dzieło jest wynagrodzeniem za trud poniesiony
na rzecz tak doniosłego i istotnego przedsięwzięcia, jakim jest powszechny spis rolny.
Zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy Rada Ministrów określa kryteria obliczania
wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych ze spisem, realizowanych na
podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, oraz wysokość i kryteria przyznawania
dodatków spisowych i nagród pracownikom jednostek służb statystyki publicznej i jednostek
samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurach spisowych, zastępcom
komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, zaś
komisarzom spisowym – nagród. Zasadniczym kryterium wysokości wynagrodzenia w
przypadku realizacji umów zleceń lub umów o dzieło jest zakres, jakość i terminowość
wykonania prac, zaś w przypadku prac wymiernych – liczba poprawnie wypełnionych
formularzy elektronicznych.
Wysokość dodatku spisowego wyniesie od 20 do 100 % kwoty przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w kwartale poprzedzającym przyznanie
dodatku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U.
z 2009 r. Nr 153, poz. 1227). W czwartym kwartale 2008 r. przeciętne wynagrodzenie
wyniosło 3. 096,55 zł. (M.P. Nr 9, poz. 114). Podstawowym kryterium przyznania dodatku
będzie funkcja pełniona w strukturze aparatu spisowego, złożoność wykonywanych zadań,
stopień odpowiedzialności za realizację zadań spisowych oraz liczba podległych osób
pracujących na rzecz spisu. Dodatki spisowe przyznaje Prezes GUS, dyrektorzy urzędów
statystycznych jako zastępcy wojewódzkich komisarzy spisowych, kierujący pracą
wojewódzkich biur spisowych oraz gminni komisarze spisowi.
Dodatek spisowy będzie przyznawany na czas określony i wypłacany tylko za czas
przepracowany. W przypadku okresowego niewykonywania prac związanych ze spisem,
dodatek zostanie wypłacony w wysokości proporcjonalnej do czasu przepracowanego.

3
Przewiduje się możliwość cofnięcia dodatku w przypadku, gdy pracownik nie wykonuje prac
związanych ze spisem lub wykonuje je w sposób nieprawidłowy.
Wysokość nagrody za wykonywanie prac związanych ze spisem nie może przekroczyć
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa wyżej, zaś dla komisarzy i
zastępców komisarzy spisowych – dwukrotności tego wynagrodzenia. Przy przyznawaniu
nagród bierze się pod uwagę w szczególności zaangażowanie w wykonywanie pracy na rzecz
spisu oraz inicjatywę w realizacji zadań spisowych.
Nagrody przyznawane będą po zakończeniu głównych etapów prac spisowych tj. po
zakończeniu realizacji spisu próbnego oraz spisu powszechnego.


Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Jednostki służb statystyki publicznej oraz jednostki samorządu terytorialnego.

2. Szacunkowe koszty
1. Wynagrodzenie rachmistrzów spisowych i ankieterów statystycznych.
1) rachmistrze spisowi:
• stawka za poprawnie wypełniony formularz spisowy – 35 zł. Przy założeniu, że
rachmistrze spisowi odwiedzą 65% gospodarstw domowych – koszt spisu
dokonywanego przez rachmistrzów wyniesie – 45 500 tys. zł,
• stawka za realizację obchodu przedspisowego – ryczałt w kwocie średnio 400 zł za
dokonanie obchodu, zróżnicowanej wg liczby gospodarstw objętych obchodem
przez 1 rachmistrza - w przedziale od 250 do 550 zł; ogólny koszt – 4 800 tys. zł.
2) ankieterzy statystyczni:
• stawka za poprawnie wypełniony formularz spisowy – 30 zł. Przy założeniu, że
ankieterzy spiszą w drodze wywiadu telefonicznego 15% gospodarstw – koszt
spisu dokonywanego przez ankieterów wyniesie – 9 000 tys. zł,
• stawka za udzielanie informacji o spisie w trybie infolinii – ryczałt w kwocie
średnio 500 zł za cały okres działania call center; kwota uzależniona będzie od
faktycznej częstotliwości udzielania informacji, potwierdzonej prowadzoną
dokumentacją; ogólny koszt 40 tys. zł,
• stawka za umawianie rachmistrzów spisowych na dokonanie wywiadów u
respondentów - ryczałt w kwocie średnio 350 zł za cały okres działania call center;
kwota uzależniona będzie od faktycznej liczby potwierdzonych rezerwacji
spotkań; ogólny koszt 28 tys. zł.
2. Dodatki spisowe i nagrody.
1) dodatki spisowe – przyznane będą dla pracowników centrali GUS, wojewódzkich i
gminnych biur spisowych w liczbie ok. 10100 dodatków miesięcznie (w
zróżnicowanym wymiarze miesięcznym, zależnym od okresu funkcjonowania biura
spisowego); średni dodatek dla GUS wynosić będzie ok. 1 500 zł miesięcznie, dla

4
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 . 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: